De Classic pentium heeft een multiplier lock... deze moet eraf te krijgen zijn volgens mij... Wie o wie???
Euh... bij mijn "clasic pentium" wordt de snelheid bepaald
door jumpers op het moederbord...
Ding is dus niet gelocked ofzo.
door jumpers op het moederbord...
Ding is dus niet gelocked ofzo.
My Dwarf Fortress ASCII Reward: ~~@~~####,.".D",.B""
Verwijderd
idd. als je in het moederbord boekje kijkt, zal er ergens bij een jumper (uit mijn hoofd 6 of 7?)staan dat je daarmee de snelheid kunt verhogen (dat staat er natuurlijk niet bij, maar er staat omschreven wat het doet)
suc6
suc6
jah maar wat schetst mijn verbazing... hij draaide op een multiplier van 2,5x en nu op 3x dus 200. Maar laat mijn mobo nu net tot en met 5,5x ondersteunen. Terwijl de snel heid opkrikken ophoud bij 3x en dan is ie dus wel een soort van gelockt... volgens mij...
Ik heb net ff bij mijn oudje gekeken...
Op mijn mobo (kan ff merk enzo niet vinden), daar kan je zelf bus en multiplier met jumpers instellen...
Bij mij waren het jumper 9 & 10 voor multiplier, en 11 & 12 voor "CPU Ext. Clk."
Khoop dat je er wat aan hebt...
Op mijn mobo (kan ff merk enzo niet vinden), daar kan je zelf bus en multiplier met jumpers instellen...
Bij mij waren het jumper 9 & 10 voor multiplier, en 11 & 12 voor "CPU Ext. Clk."
Khoop dat je er wat aan hebt...
My Dwarf Fortress ASCII Reward: ~~@~~####,.".D",.B""
Je krijgt een claasic pentium niet hoger dan 200 zonder de fsb te verhogen en een Petium MMX niet boven 233.
NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.
Standaart is de fsb 66 maar er zijn mobo's die ondersteunen 75, 83 en 100 mhz. Ik had er een die ging tot 145 mhz (volgens beschrijving). Zal ergens in je boek van je mobo staan, als hij dat aankan. Anders heb je een probleem. En dat is om te
Nou ik heb er 1 die kan 75 aan, da's geen probleem. Die ander waar de processor origineel op zat, weet ik niet psies wat voor mobo het is... er zit alleen een intel chipset op dat kan ik wel zien...
Intel kan zeker geen 100 aan. je hebt er een nodig met een ALI of VIA chipset. Super socket 7. Die kunnen op 100 Mhz
Jah d'r zit wel 1 via chip op volgens mij maar dat ie 100 ondersteund lijkt me sterk. Het is een oud beestje... kan ik op 75 met een multiplier van 3 niet verder komen? of trekt ie dat niet?
nou 3x75=225 als die het doet dan doet die het.
Het is dan wel zo dat je geheugen op 75 draait en je pci op 37.5. Dat gaat meestal goed tenzij jou geheugen het niet pakt of diverse insteek kaarten. Ik heb bv een Helios Voodoo rush en die werk goed op 66 Mhz maar op 74 niet meer..
Jah die heb ik dus ook, maar als ik die er dan uit laat dan moet ie het toch goed doen gewoon. Ik draai nu ook zonder al te veel hardware in de kast, doe ik niet voor nix natuurlijk.
En ik had nog een probleempje trouwens... ik kan op 200 mhz niet meer in de bios komen op de 1 of andere manier... ik krijg zwart scherm en verder doet ie nix meer...
En ik had nog een probleempje trouwens... ik kan op 200 mhz niet meer in de bios komen op de 1 of andere manier... ik krijg zwart scherm en verder doet ie nix meer...
Als je hem op 75 zet zal je hem waarschijnlijk opnieuw moeten installeren. Had ik ook moeten doen. Om een of andere vage wijze start die niet op als een keer die Rush erin is geweest. Zal wel aan een of andere instelling in het register liggen. 
Wat dat met je bios is weet ik niet, maar dat zou ook aan de videokaart kunnen liggen. Ik heb er een S3 Virge inzitten. werkt goed.
Wat dat met je bios is weet ik niet, maar dat zou ook aan de videokaart kunnen liggen. Ik heb er een S3 Virge inzitten. werkt goed.
Ik zou zeggen kijk eens of je de multiplier omhoog kunt krijgen... anders weet ik het zo ook niet.
Ik heb een prima videokaart erin liggen... een matrox millenium II met 4 mb moet het toch aankunnen. Anders zal ik die eens uit proberen te schakelen en verder op de onboard kaart te gaan...
Ik heb een prima videokaart erin liggen... een matrox millenium II met 4 mb moet het toch aankunnen. Anders zal ik die eens uit proberen te schakelen en verder op de onboard kaart te gaan...
Dat is simpel.. gewoon niet.Op maandag 24 september 2001 15:32 schreef silentsnow het volgende:
Perfect topicje
mijn mobo kan van 1.5 x 50 tot 2 x 66 aan, dus max 133MHz!! Heeft iemand tips hoe ik die verder kan krijgen
Helaas, als je maar deze zettings aan kan kun je niet sneller. Tenminste niet op een goedkope manier. Wat je wel kan doen is, er bestaan van die adaptoren die je op je socket 7 (of het zal misschien wel een socket 5 zijn) kan doen, en hiermee kun je dan hoger klocken. Ik heb ze gezien die gingen tot 500 Mhz
Ik zeg al: Gewoon uitproberen. loop die niet lekker moet je iets terug, iets lager. Draait die goed, gewoon laten draaien (of nog hoger gaan).Op maandag 24 september 2001 15:36 schreef _insomnia_ het volgende:
Socket 5Op maandag 24 september 2001 15:36 schreef Roman het volgende:
[..]
Dat is simpel.. gewoon niet.![]()
Helaas, als je maar deze zettings aan kan kun je niet sneller. Tenminste niet op een goedkope manier. Wat je wel kan doen is, er bestaan van die adaptoren die je op je socket 7 (of het zal misschien wel een socket 5 zijn) kan doen, en hiermee kun je dan hoger klocken. Ik heb ze gezien die gingen tot 500 Mhz(voor een amd k-6 500.) Alleen die dingen zijn moeilijk te krijgen en zijn ook nog duur.
explain please
The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590
Nou,Op maandag 24 september 2001 15:40 schreef silentsnow het volgende:
[..]
Socket 5
explain please
socket 4 is Pentium 60/66
socket 5 is pentium 75-120 mhz max 60 Mhz fsb
socket 7 is pentium 75-333 mhz max 83 Mhz fsb
Super socket 7 is pentium 75-550 mhz
Boven 233 Mhz moet je wel Cyrix of AMD nemen, geen Intel.
Ik ga er van uit dat dat wel bekent is. Hoop ik toch wel, als we hier bezig zijn.Op maandag 24 september 2001 16:03 schreef _insomnia_ het volgende:
Een socket is de voet op het mobo waar de processor in past...
Verwijderd
Er zijn diverse sockets geweest, waarvan Socket7 gebruikt werd voor de laatste generatie van de classic Pentium. Kijk maar op de socket, daar staat het op.
Maar ik denk dat als je je P-tje al op 200Mhz weet te krijgen, dat je dan al blij mag zijn. Zelf heb ik er namelijk ook eentje en die gaat echt niet verder dan 166Mhz. Kijk ook even naar je S-spec, de mijne is een VSS, wat geloof ik inhoud dat het voltage al iets hoger ingesteld moet worden (3,45 ipv 3,3V). Het beste wat je kan hebben, is SSS. Als ik me niet vergis (het is ook al zo lang geleden), gaf de eerste letter het voltage aan en de wteede gaf aan of de CPU geschikt was in een dual-processorconfiguratie. De derde weet ik zo snel niet meer...
Maarre, om nog even terug te komen op het overklokken, hou er rekening mee dat van 166 naar 200Mhz een snelheidswinst is van 20 procent. Als je datzelfde zou doen met een huidige processor (bijvoorbeeld een PIII 866Mhz), dan kom je dacht ik ook niet zo ver over de 1Ghz (tenzij met extra koeling erbij). Hoever wilde je je CPU dan laten gaan? Je kan van een 166Mhz echt niet een 266 maken, of wil je met vloeibare stikstof gaan werken?
Maar ik denk dat als je je P-tje al op 200Mhz weet te krijgen, dat je dan al blij mag zijn. Zelf heb ik er namelijk ook eentje en die gaat echt niet verder dan 166Mhz. Kijk ook even naar je S-spec, de mijne is een VSS, wat geloof ik inhoud dat het voltage al iets hoger ingesteld moet worden (3,45 ipv 3,3V). Het beste wat je kan hebben, is SSS. Als ik me niet vergis (het is ook al zo lang geleden), gaf de eerste letter het voltage aan en de wteede gaf aan of de CPU geschikt was in een dual-processorconfiguratie. De derde weet ik zo snel niet meer...
Maarre, om nog even terug te komen op het overklokken, hou er rekening mee dat van 166 naar 200Mhz een snelheidswinst is van 20 procent. Als je datzelfde zou doen met een huidige processor (bijvoorbeeld een PIII 866Mhz), dan kom je dacht ik ook niet zo ver over de 1Ghz (tenzij met extra koeling erbij). Hoever wilde je je CPU dan laten gaan? Je kan van een 166Mhz echt niet een 266 maken, of wil je met vloeibare stikstof gaan werken?
Je kan om die ouwe beestjes te gaan overclocken ook het klok-kristal vervangen natuurlijk... ga ik ookproberen hier met een P100 die nu @133 draait. Mobo wil niet hoger dan 2×66. Maar op die manier moet het wel kunnen... (hoop ik)
Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926
Nou mijn streven gaat toch wel uit naar de 225 MHZ of hoger. Moet haalbaar zijn. Ik heb al diverse mensen gesproken die dezelfde processor zelfs op 266 hadden draaien zonder een extreme koeler te hebben. Dan moet 225 toch wel haalbaar zijn...
Ik heb hier ook een P100@133 (van 1.5x66 naar 2x66). De FSB kan niet hoger dan 66MHz, de multiplier kan evt. nog 1 stapje hoger (2.5x). Zal binnenkort eens gaan proberen of ie de 166Mhz trekt, maar ik ben bang van niet..Op maandag 24 september 2001 16:15 schreef Cr3ator het volgende:
Je kan om die ouwe beestjes te gaan overclocken ook het klok-kristal vervangen natuurlijk... ga ik ookproberen hier met een P100 die nu @133 draait. Mobo wil niet hoger dan 2×66. Maar op die manier moet het wel kunnen... (hoop ik)
#
3.5 x 75 =262.5. Werk met een Athlon koeling wel goed.(geluk moet je hebben) Maakt wel een hoop herrie. Vind jammer dat ik die super orb er niet op krijg.Op maandag 24 september 2001 16:15 schreef Yohanneman het volgende:
Hoever wilde je je CPU dan laten gaan? Je kan van een 166Mhz echt niet een 266 maken, of wil je met vloeibare stikstof gaan werken?
maar dat probeer ik duidelijk te maken. Deze processor wil maar tot een multiplier van 3x dus moet ik op een FSB van 75mhz de 225 MHZ kunnen halen... lijkt me... Ik ga het zo thuis uitproberen... jullie horen het morgen.
Prettige avond...
Prettige avond...
Het is gelukt! hij draait geweldig stabiel op een snelheid van 225 Mhz. Een winst van zo'n 36% niet slecht toch?
mijn p233mmx als hij op 250 liep of hoger liep hij altijd gelijk vast
maar??? dat is een grote snelheidswinst als je gaat kijken naar het aantal procenten. Dat is wel meer dan de helft sneller... vergeet dat niet
Verwijderd
Kweet het.... het vage is dat een P90 met de zelfde koeling maar op 120 mhz wil lopen.
Belachelijk toch !!
Belachelijk toch !!
Verwijderd
Ik heb hiero ook nag wat spullen liggen.....
1x Mobo + p60 ( ik heb geen boekjes ervan en geen koeling ).
1x P90 Proc.
3x 4 mb moduletjes ( 72 pins ).
8x 1 mb moduletjes ( 30 pins ).
EN nog een paar io-kaarten en video-kaarten.
Leuk voor iemand die bezig is met een server oid.
E-Mial : rene.p@wish.nl
Prijs is nader overheen te komen
1x Mobo + p60 ( ik heb geen boekjes ervan en geen koeling ).
1x P90 Proc.
3x 4 mb moduletjes ( 72 pins ).
8x 1 mb moduletjes ( 30 pins ).
EN nog een paar io-kaarten en video-kaarten.
Leuk voor iemand die bezig is met een server oid.
E-Mial : rene.p@wish.nl
Prijs is nader overheen te komen
offtopic:
Wordt dit een veiling site???
Het probleem met die P90 is de multiplier. Die processor werkt op een heel andere multiplier.
Verwijderd
Je hebt gelijk,ik hoopte dat ik iemand er mee kom helpen ( kheb het hiero alweer een hele tijd staan ).Op dinsdag 25 september 2001 12:29 schreef _insomnia_ het volgende:
offtopic:
Het probleem met die P90 is de multiplier. Die processor werkt op een heel andere multiplier.
Goed dat je het zegt btw van die P90
Thankx
BTW kijk eens op http://www.overclockers.nl daar is er 1tje die een P90 tot een 200 Mhz heeft gekregen...
Ik lul dus weer eens...
sorry mijn fout...
Ik lul dus weer eens...
Verwijderd
Thanks !!!Op dinsdag 25 september 2001 12:52 schreef _insomnia_ het volgende:
offtopic:
Trouwens vette case stanley
Wel posten blijven posten he jongens !!!
( [topic=230654/1/50] )
Verwijderd
Heb deze nu tijdelijk in een Duron 750@1.2Ghz liggenOp maandag 24 september 2001 15:36 schreef _insomnia_ het volgende:
Ik zou zeggen kijk eens of je de multiplier omhoog kunt krijgen... anders weet ik het zo ook niet.
Ik heb hier een Pentium 200 MMX @ 330 @ 3,6v...
Hij draait op 110FSB op een Asus P5A. Alleen na een lange tijd gaat hij stinken naar verbrande printplaat.
Maar hij doet het nog steeds!
Even nog over het principe van multipliers:
In tegenstelling tot wat veel mensen denken levert een moederbord geen multipliers aan, maar weerstanden; de CPU vertaalt deze weerstanden om naar een multplier. Dit gebeurd met behulp van een 'tabel' die ingebakken is.
Je kan dus alleen maar multipliers leveren aan een CPU die hij ook kan 'vertalen', als een CPU een weerstand vindt die hij niet kan plaatsen dan zoekt ie de dichtstbij liggende waarde (dit hoeft overigens niet de hoogste multiplier te zijn).
Een pentium1 kent geen hogere multiplier dan 3,5 (zonder mmx zelf maar 3x) en zal je dus ook nooit op 4x of hoger krijgen....
Dit is tevens de reden waarom je celeron's niet kan 'unlocken': de tabel is maar gevuld met 1 waarde (niet helemaal waar, maar het gaat om het idee)..
In tegenstelling tot wat veel mensen denken levert een moederbord geen multipliers aan, maar weerstanden; de CPU vertaalt deze weerstanden om naar een multplier. Dit gebeurd met behulp van een 'tabel' die ingebakken is.
Je kan dus alleen maar multipliers leveren aan een CPU die hij ook kan 'vertalen', als een CPU een weerstand vindt die hij niet kan plaatsen dan zoekt ie de dichtstbij liggende waarde (dit hoeft overigens niet de hoogste multiplier te zijn).
Een pentium1 kent geen hogere multiplier dan 3,5 (zonder mmx zelf maar 3x) en zal je dus ook nooit op 4x of hoger krijgen....
Dit is tevens de reden waarom je celeron's niet kan 'unlocken': de tabel is maar gevuld met 1 waarde (niet helemaal waar, maar het gaat om het idee)..
Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me
Idd gaat toch pima.Hier zelfs al vanaf het begin met standaard koeling(alleen een heatsink wil ook wel)166@262.5Op maandag 24 september 2001 16:23 schreef Roman het volgende:
[..]
3.5 x 75 =262.5. Werk met een Athlon koeling wel goed.(geluk moet je hebben) Maakt wel een hoop herrie. Vind jammer dat ik die super orb er niet op krijg.Ze worden eigenlijk niet zo warm, ik heb helaas geen temperatuur meterje erop zitten, maar hij draait stabiel. Maar 233 zou wel moeten lukken (3.5 x 66), als het een P55C, als het een P54C krijg je hem waarschijnlijk maar tot 200 Mhz met een fsb van 66.
Ik was denk ik een van de eersten met 266MHz
P4 2,53 512MB PC3200, GF4 Ti4200
Verwijderd
Hallo insomia, ik hier 
Als je idd met fsb en mult aan je max zit dan kan je je kristal vervangen.
Als je idd met fsb en mult aan je max zit dan kan je je kristal vervangen.
Dat geklooi met dat kristal is dat ding niet waard joh... Hij zit nu aan zijn max. Psies wat die gast net zei, een pentium 1 kent geen hogere waarde als 3x
Uhm, kloten aan kristal doe je niet voor de multiplier maar voor de FSB. Maar goed, een P54C (P. Classic) zal zelden hoger gaan dan zo'n 225, dus is de kans op succes veel lager dan de kans op gefrituurd mobo. Niet doen dus.Op woensdag 26 september 2001 08:40 schreef _insomnia_ het volgende:
Dat geklooi met dat kristal is dat ding niet waard joh... Hij zit nu aan zijn max. Psies wat die gast net zei, een pentium 1 kent geen hogere waarde als 3x
* dion_b is eigenlijk te lui- heeft een P55C 200 liggen en een mobo die tot 105MHz FSB kan... zou'm op 315 moeten proberen te krijgen, maar geen tijd en mobo vrijdag naar nieuwe eigenaar.
Oslik blyat! Oslik!
Pagina: 1