Toon posts:

[php/mysql] veel gegevens en ermee rekenen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, ik heb een vraag over hoe ik het beste de volgende database kan opzetten.

Ik krijg dagelijks 200 (x-coordinaat) bij 200 (y-coordinaat)waarden binnen en deze wil ik opslaan in een database zodat ik later bijvoorbeeld de som over een hele week in het punt (100,150) eruit kan halen. (ik gebruik php/mysql omdat ik redelijk mee bekend ben en uit die gegevens via de grafic lib ook overzichtskaartjes wil maken enzo)

- Kan ik heb beste voor elke y een row aanmaken en voor elke x coordinaat een kolom of kan ik beter 200 rows aanmaken en de x coordinaten bijvoorbeeld met een , scheiden? Of zijn er nog andere betere/handigere manieren?

- Kan ik, om de snelheid er een beetje in te houden, voor elke nieuwe dag beter een nieuwe tabel aanmaken of is het beter om alle dagen onder elkaar in 1 tabel te zetten (totaal 1.5 miljoen getallen per jaar)?

- Het gaat om getallen met 1 decimaal. Is het voor de snelheid gunstiger om bijv. 13.4 (float) op te slaan als 134 (integer) en daar mee te rekenen?

- Hoe traag wordt het om voor 365 dagen 40000 punten bij elkaar op te tellen met een redelijk snelle (1ghz)computer :Z

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-02 00:06

dusty

Celebrate Life!

Normaliseer je data en je weet je database model.

Hoe snel het uiteindelijk wordt ligt aan welke database je gebruikt, en wat voor methode je gaat gebruiken. Immers zou je een gedeelte kunnnen gaan cachen.

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR