SCSI disk errug traag..

Pagina: 1
Acties:

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-04 13:26

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Topicstarter
Heren,

Ik ben bezig om een klein servertje te maken voor mij zelf.
PIII 600, 128Mb, en een gig of 10 in Hotswapable HDD Array.
Maar de HDD waar ik van ga booten, is verschrikkelijk traag.
Als ik de PC opstart na de install van RedHat, dan duurt het een seconde of 3 eerdat LILO opgestart is. Iets wat in een miliseconden kan.

Ik heb hierop dus een andere HDD gebruikt, en die kwam met exact dezelfde problemen.
Ik heb niet geprobeerd door te starten, omdat ik schatte dat het ongeveer 5 uur moet duren eerdat de machine is opgestart.

Nu denk ik zelf dat het ligt aan een brakke SCSI config..Ik heb er niet zoveel kaas van gegeten, maar ik hoop jullie wel..

Ik heb een Adaptec 2940 Wide/Ultra Wide SCSI kaart.
daarop zit een HDD & een CD-ROM speler.
Beide zijn verbonden met een Wide (50 pins flatcable :? )
Hoe zit het nu met termination etc..kan een verkeerde config voor dit soort problemen zorgen ??

gr
CJ

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:36
Als je hem niet terminate zou dat het probleem kunnen zijn ja. Dat is zelfs erg aannemelijk, want hij krijgt dan geen response.

• Gompy58
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-04-2025

Gompy58

het valt wel, maar niet mee...

Op maandag 24 september 2001 08:14 schreef dennisdotcom het volgende:
Als je hem niet terminate zou dat het probleem kunnen zijn ja. Dat is zelfs erg aannemelijk, want hij krijgt dan geen response.
KE????

als je geen terminator gebruikt dan werkt je scsi systeem niet eens hoor. Of ik moet me enorm vergissen, maar je systeem gaat naar dat ding zoeken om er een nummertje aan te hangen mocht dat nog niet gebeurt zijn.....

Zou eerder even in je bios-setup van je kaart kijken hoe die is ingesteld. Heb het zelf een keer gehad dat zo'n schijf enorm traag was. Bleek dat in de bios de kaart op 1mb/s stond...

ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime....

• Dennis
  • Laatst online: 21:36
Op maandag 24 september 2001 08:23 schreef Gompy58 het volgende:
KE????

als je geen terminator gebruikt dan werkt je scsi systeem niet eens hoor. Of ik moet me enorm vergissen, maar je systeem gaat naar dat ding zoeken om er een nummertje aan te hangen mocht dat nog niet gebeurt zijn.....
Ehm dat zeg ik toch ook ongeveer :?

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Topicstarter
Nee, daar staat hij niet op, hij staat nog zoals ik hem het laatst wel werkend had..met een Ultra Wide SCSI disk, op 40Mbit/sec.
ZOu ik die op 20Mbit/sec moeten zetten :?
gr
CJ

• Sundead
  • Laatst online: 27-04-2024
Je gebruikt een 50 pin's wide flatcable, hmm, zou je idd eens kunnen proberen, de snelheid te verlagen, want ik geloof dat wide idd niet sneller ging dan 20mb/s, de ultra wide heeft als max 40 mb/s, maar das dus de 68pin's aansluiting, en zo te horen gebruik je die niet...
En zorg er idd goed voor dat de termination goed is, tevens ook de parity...

suc6 :)

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Topicstarter
HmmHmm.Parity..Jaja..Uhh.Leg eens uit :?

gr
CJ

Verwijderd

Op maandag 24 september 2001 08:14 schreef dennisdotcom het volgende:
Als je em niet termineert en je hebt maar 1 drive aan je controller hangen gaat het nog wel een beetje goed. Alleen veel langzamer vanwege alle retries die gedaan moeten worden. Wanneer je meerdere drives aan de controller hebt hangen kun je een goede werking zonder terminatie wel schudden.

Verwijderd

Volgens mij heeft die kaart auto terminatie!

Kijk eens in de BIOS van de kaart of de kaart zelf een ID gekregen heeft (meestal 7).

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:33

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Op maandag 24 september 2001 09:19 schreef okidokie het volgende:
Volgens mij heeft die kaart auto terminatie!

Kijk eens in de BIOS van de kaart of de kaart zelf een ID gekregen heeft (meestal 7).
Ja die adaptec heeft dat maar je moet ook nog het einde van de kabel aan geven..

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:13
Op maandag 24 september 2001 09:16 schreef Dirk_Hendrik het volgende:

[..]

Als je em niet termineert en je hebt maar 1 drive aan je controller hangen gaat het nog wel een beetje goed. Alleen veel langzamer vanwege alle retries die gedaan moeten worden. Wanneer je meerdere drives aan de controller hebt hangen kun je een goede werking zonder terminatie wel schudden.
Ik had de volgende SCSI config:

Syquest in kast
|
| 2m
|
Symbios 860
|
Yamaha CDR400T
|
Plex 40 (T)

Die removable had altijd bad sectors, terwijl het lampje nix deed. Bleek dus dat het kastje niet getermineerd was |:(
"Valt wel wat mee" is dus nooit waar :)

• Gompy58
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-04-2025

Gompy58

het valt wel, maar niet mee...

Op maandag 24 september 2001 08:24 schreef dennisdotcom het volgende:

[..]

Ehm dat zeg ik toch ook ongeveer :?
je hebt gelijk....

tis een lange nacht geweest, denk dat ik maar eens ga slapen. Nog ff een mailtje naar kantoor dat ik vandaag thuis werk ;-)

ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime....

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Topicstarter
OK, mijn Adaptec kaart heeft als eigen SCSI ID, ID7 das standaard dacht ik..
De controller staat idd op auto terminate.
Moet ik dan nog steeds op het laatste device aan de kabel een terminate aangeven ??

gr
CJ

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-04 14:08

Rick2001

9950X delidded en direct die

JA.
De controller is het begin van de kabel wat termination benodigd en het laatste apparaat aan de kabel moet ook terminated worden of een terminator aan het einde van de kabel mag ook.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

• Papillon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-03 15:17

Papillon

Spring 's in the Air...

Op maandag 24 september 2001 08:25 schreef CyberJ het volgende:
Nee, daar staat hij niet op, hij staat nog zoals ik hem het laatst wel werkend had..met een Ultra Wide SCSI disk, op 40Mbit/sec.
ZOu ik die op 20Mbit/sec moeten zetten :?
gr
CJ
Dit is inderdaad een trage SCSI.. De mijn stel ik in op 20/40/80 MByte/s. 8 keer zo snel dus !

Nu TOPIC:

Is de schijf in zijn geheel traag of zit je te zeuren dat de identificatie van de machine (BIOS) wat lang(er) duurt t.o.v. IDE. Het laatste heeft ie normaliter bij het booten van de OS zo weer goed gemaakt ten opzichte van IDE nl.

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

Pagina: 1