bash kan niet geladen worden

Pagina: 1
Acties:

• Stalkert
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-06 08:07
Heel vreemd.. ik weet niet wat er veranderd is maar redhat kan bij elke user de bash niet laden. Ook niet bij het aanmaken van een nieuwe user. Hij zegt iedere keer:
code:
1
bash: /home/joost/.bashrc: Permission denied

als ik naar .bashrc kijk is die file gewoon van user joost. De bestandsrechten lijken ook goed. Iemand een idee wat er mis is ? Bij root user werkt trouwens alles wel ..

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:45

deadinspace

The what goes where now?

geef eens de output van 'ls -ld ~ ~/.bashrc'

• Stalkert
ik heb het al.. heel raar maar ik heb een keer chmod 755 /home gedaan en nu werkt het wel weer. Heel vreemd want de rechten waren precies al zo. Ik heb ze niet veranderd ofzo
toch bedankt!

wat doet ls -ld ~ ~/.bashrc eigenlijk ?

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:45

deadinspace

The what goes where now?

ls... nouja, dat weet je wel.
'~' wordt door bash (mits het tussen spaties of '/'es staat) gesubstitute voor je homedir. Dat betekent dat als bash '~' ziet, hij je homedir leest.
Dus bash ziet 'ls ~' in jouw geval als 'ls /home/joost'.
En 'ls ~/.bashrc' als 'ls /home/joost/.bashrc'.
Probeer maar: 'echo ~'.

Ik vroeg hierom omdat ik de permissies op je homedir en op je .bashrc wilde weten. Maar ls geeft deze permissies alleen weer met '-l'. Ok, doen we die erbij.

Maar 'ls dir' geeft de inhoud van dir. Dat is niet de bedoeling. De '-d' optie zorgt dat ls niet de inhoudt van dir geeft, maar de dir zelf.

Dus 'ls -ld ~ ~/.bashrc' laat (onder andere) de perms op je homedir en je .bashrc zien.
code:
1
2
3
marcelm@something marcelm$ ls -ld ~ ~/.bashrc
drwxr-xr-x   53 marcelm  marcelm    4096 Sep 23 19:24 /home/marcelm
-rw-r--r--    1 marcelm  marcelm    4059 Sep 10 22:58 /home/marcelm/.bashrc

Je had het natuurlijk ook zelf even kunnen testen, en als je er bang voor was dat deze command schade aan zou richten, had je even een nieuwe user ('test' bijvoorbeeld) aan kunnen maken en het commando als deze user kunnen runnen ('adduser test -> su test -> ls -ld ~ ~/.bashrc' dus).

Ook had je een aantal dingen al te weten kunnen komen met 'man ls'.

• Stalkert
thx voor deze heldere uitleg ! ;)