Toon posts:

ff ter verificatie: andere HDD nodig?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Jah, ik heb 'gesearched' maar vond niet echt een relevant topicje.

Het probleem is de volgende:
Een kameraad van me heeft onlangs een Athlon 1400 + MSI K7T Turbo + koeler + 300 WATT voedinkie aangeschaft.
Dit heb ik vandaag in z'n 'oude' kast ingebouwd (jah, zoals het hoort :P)
Echter gaat het installeren van dingen niet zonder problemen. Windows komt er wel op, maar bij installeren van verdere zaken als VIA + Geforce- en SB Live!-drivers, geeft het systeem + windows vage foutmeldingen. Zelfs tot het punt dat ie 'zegt' dat windows opnieuw geïnstalleerd dient te worden, en vervolgens het systeem 'downshut' :z

Hij gebruikt nu nog z'n oude HDD (8.4GB 5400rpm). Waarschijnlijk is dat de trechter waar het voor de rest snelle systeem mee te maken heeft, en er dus gegevens verlies optreed (ik heb foutmeldingen gezien waar ik het bestaan niet van af wist, bij wijze van spreken)

De vraag is dus, waarschijnlijk een open deur, of een 5400 toeren diskje wel 'past' in een Athlon 1400 systeem werkende op 133Mhz...de HDD zit namelijk nu nog op ATA33.
Hij is al van plan een snellere HDD aan te schaffen (7200rpm ATA100), maar vroeg me hier ff te posten, om te zien wat jullie 'experts' ervan vinden :)
Eventuele andere tips zijn uiteraard van harte welkom.

Hij heeft nu dus:
- Athlon 1400
- MSI K7T Turbo
- 128MB PC133
- 8.4GB 5400rpm (merk benk ff vergeten)
- Geforce 2 Pro
--> wat nu dus niet lekker wil werken

Alvast bedankt.

• mrknowitall
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-11-2022

mrknowitall

Hardware junkie

Zou gewoon moeten werken, trager, maar het hoort te werken.
Vage meldingen kan iets anders zijn, of de schijf is rot.

One of the animals has left its cage today.

• Copyman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-04 19:34

Copyman

Dode muis

Ey, tnx voor het posten Amun :)

(ik zit nu op school btw)

Merk HDD is Samsung.. Ik ga vanmiddag zowiezo een nieuwe HDD ophalen. En dan heb ik keuze tussen de Maxtor 20gig 7200rpm en de Western Digital 20gig 7200rpm. Wat is van deze 2 nu de beste keuze? :)

[edit]
750ste post! :P

Zeer belangrijke informatie: Inventaris

• Copyman

Copyman

Dode muis

Zie trouwens mijn oudere topic: [topic=231053/1/25] waar ik vraag of ik problemen kon krijgen met mijn systeem-update.

Hier wordt ook veel gezegd dat mijn HDD dan een remmend/vertragend deel is van mijn PC. Misschien dat het installeren van drivers daarom mislukt? Omdat mij PC zeg maar sneller data verwerkt dan mij HDD kan verwerken?

• Rick2001
  • Laatst online: 15-04 14:08

Rick2001

9950X delidded en direct die

Nee, dit is niet waar. Je harddisk is geen beperking van een normale goede werking van je computer.
Ik zou maar eens kijken naar memory settings in de bios, merk geheugen (testen) en naar de cooler van je cpu en temperaturen hiervan.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

• Copyman

Copyman

Dode muis

Op maandag 24 september 2001 11:42 schreef Rick2001 het volgende:
Nee, dit is niet waar. Je harddisk is geen beperking van een normale goede werking van je computer.
Ik zou maar eens kijken naar memory settings in de bios, merk geheugen (testen) en naar de cooler van je cpu en temperaturen hiervan.
Het is eigenlijk geen merk geheugen wat ik in mijn PC heb zitten. We hebben ook al naar de memmory settings in de BIOS gekeken, maar ik zou zelf niet weten wat daar verkeerd zou staan. Ik ga vanmiddag zowiezo een nieuwe HDD ophalen. Niet alleen vanwege dit probleem, maar ook omdat ik zelf een snellere HDD wilde hebben.

Maar ook tijdens het installeren van drivers en of software, begon mijn muis raar te doen qua beweging. (schokkerig) Kan dit ook niet aan mijn oude HDD liggen?

Misschien een beetje newbie: maar dit kan toch niet aan de 300watt voeding liggen? :)

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:00
nee, voeding zou genoeg moeten zijn (zelf heb ik aan een 300 watt, een K7T Turbo Raid, TB 1400, 1.5 GB, G450, 4 harddisken, 2 CD's, NIC).

• Copyman

Copyman

Dode muis

Op maandag 24 september 2001 12:20 schreef CubicQ het volgende:
nee, voeding zou genoeg moeten zijn (zelf heb ik aan een 300 watt, een K7T Turbo Raid, TB 1400, 1.5 GB, G450, 4 harddisken, 2 CD's, NIC).
Oke, dan is het nu zeker dat dat het probleem niet mag zijn...

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:30

Sjaak_Afhaak

Bleh!

ik heb vorig jaar een nieuw systeempje gekocht; zie sig. die kocht ik toen zonder die IBM harddisk (geld was op :( ). ik heb bijna een jaar!!!! gedraaid op 4000 rpm harddisks (2 stuks). Toen ik er afgelopen zomer m'n 7200 toeren schijf erin zette, dacht ik dat ik gek werd, wat een performance-boost! Ik ben dus van mening dat een snelle hardeschijf wel degelijk bijdraagt aan de snelheid van het systeem...

Hier staat tekst

• Copyman

Copyman

Dode muis

Op maandag 24 september 2001 12:28 schreef Sjaak_Afhaak het volgende:
ik heb vorig jaar een nieuw systeempje gekocht; zie sig. die kocht ik toen zonder die IBM harddisk (geld was op :( ). ik heb bijna een jaar!!!! gedraaid op 4000 rpm harddisks (2 stuks). Toen ik er afgelopen zomer m'n 7200 toeren schijf erin zette, dacht ik dat ik gek werd, wat een performance-boost! Ik ben dus van mening dat een snelle hardeschijf wel degelijk bijdraagt aan de snelheid van het systeem...
Ik ga vanmiddag ff een HDD ophalen, en ik denk dat dit dan de Maxtor 20gig 7200rpm wordt. Of hiermee de problemen zijn afgelopen zien we dan wel weer. :)

• Copyman

Copyman

Dode muis

Okee, nog ff een beetje uitleg van mij probleem..

Nadat ik windows heb geinstalleerd begin ik met het installeren van de VIA drivers. Dit gaat allemaal wel goed, maar als ik wat op deze PC installeer dan wordt mijn systeem traag, dit kan je bijvoorbeeld zien aan de muis, die dan gaat schokken. Dit is eigenlijk elke keer als ik iets installeer of als de PC iets moet laden. Dus als mijn PC iets moet laden wordt mijn systeem traag.

DirectX 7.0a en DirectX 8.0a allebei geinstalleerd, maar bij allebeide versies duurt het installeren echt heeeeeeeeel erg lang. Dat vind ik ook al raar. Na de installatie van DirectX reboot ik mijn PC, en dan komt windows gelijk met de melding: kan DDRAW.DLL niet vinden, iig hij kan een paar bestanden van DirectX niet vinden. En gisteren hadden we het zelf zo ver dat mijn hele System.ini helemaal weg was... :'(

Ik ben helemaal ten einde raad... en van die BIOS-en snap ik ook al niet veel dus ik weet niet goed welke instellingen ik moet gebruiken om dit systeem stabiel en snel te laten lopen. Ik heb er nu 1 sdram-module van 128MB PC133 in zitten, omdat de overige 128MB maar PC100 is. Wie o wie kan mij helpen met de juiste BIOS instellingen, of heeft nog andere oplossingen voor dit probleem? Want dit ZUIGT gewoon.

En ik heb nog geen nieuwe HDD gekocht, omdat de desbetreffende winkel deze HDD's niet op vooraad hadden. Maar zoals ik heb begrepen, mag dit probleem niet aan mijn HDD liggen.

• Copyman

Copyman

Dode muis

Een kameraad van mij zegt dat misschien de mobo brak kan zijn, maar hij denkt eerder dat het aan mijn geheugen ligt... (omdat ik merkloos A-merk 128MB PC133 geheugen heb). Zou dit kunnen zijn?

• D-Devil
  • Laatst online: 05-12-2022
Hey Maurice !! Dit is dik kut !

Es ff zien, je krijgt vreemde meldingen met het installeren van een driver en alles duurt tergend lang.

Je HD mag alleen de performance beinvloeden.
Toch kan er ook een probleem optreden dankzij de harddisk, mocht deze een beschadigde sector/mbr hebben.

Probeer zo snel mogelijk even met een andere HD en haal de oude ff uit je systeem. Het is sowieso een hardware probleem, aangezien je het ervaart ( SPELLING :? ) nadat je alles hebt gekocht. Tja als je in de buurt woonde kon je langskomen dan gingen we gewoon ff alle componenten uitwisselen.

Kijk eens of je het internet aan de praat krijg of download een BIOS bij een vriend en Flashen die hap. Na de Flash helaas weer ff reinstallen. Vergeet niet je defaults te resetten na de Flash.

Sluit alleen je HD aan en VGA kaart en zorg dat je de Cab files op HD hebt staan dan kan je gewoon installeren zonder CD-rom dan kun je het voedingsprobleem uitsluiten. Ik had es een slechte 300 Watt. Ging die de hele tijd aan/uit etc. et.c spontane reboots soms na 30 min. of 7 uur.

Laat sowieso alles in je bios op default staan en op auto !
Ook hd enzo niet definieren gewoon laten zoeken.
Meestal is er ook een preformance setting in je bios zoals
optimal/default zet deze ook gewoon op default.

Probeer met 2 partities te werken en norton ghost, das wel fijn vanwege het steeds reinstallen. Maar als het diep in de pc zit, dan kan het zijn dat je image ook al brak is.

Zet eventueel een dimm van je buurman erin, of koop er eentje. Ik heb voor infineon 256 Mb 133Mhz Cas 2-2-2 79 piek betaald. Is sowieso veel beter voor je systeem !

En wat ik je kan aanraden is om een WinXP 2600 Corp te installen. Eventueel nadat je 98 hebt geinstalled meteen in MSCONFIG (start,run MSCONFIG)
Zet opstartmethode op selectief en vink uit,
Config.sys
Autoexec.bat
Startup items.

JE hebt geen enkele van die startup nodig die standaard worden geinstalleerd ! Ik zette ze allemaal meteen uit.

Ow als het goed is staat er niks in, maar houd je temp directory in de gaten als je wat wilt installeren, deze moet leeg zijn bij voorbaat.

Succes ermee ! ik hoor het wel.

Freelance tweaker

• Copyman

Copyman

Dode muis

Bedankt Sven.. Ik zal eens een aantal dingen proberen. :)

• D-Devil
Gelukkig doet ie het al een stuk beter, tijd voor die HD en es kijken of installen dan wat beter gaat, en die Infineon reep erbij is ook netjes !

Freelance tweaker

• Copyman

Copyman

Dode muis

Op vrijdag 28 september 2001 19:23 schreef D-Devil het volgende:
Gelukkig doet ie het al een stuk beter, tijd voor die HD en es kijken of installen dan wat beter gaat, en die Infineon reep erbij is ook netjes !
Jah, het systeem draait nu ook al redelijk. Ik heb vandaag nog ff een ghost-image gemaakt, en dan gaan we van het weekend es ff prutsen met de SB Live!. Hopen dat ik dat voor elkaar krijg, want als ik mijn onboard sound aan zet, en ik kom in windows, geeft windows allemaal *.DLL fouten. ICQ en MSN Messenger starten dan ook niet meer op.

Maar ik herrinner mij dat ik dat probleem ook al eens eerder heb meegemaakt bij het installeren van mijn oude TNT2. Kreeg ik plots ook allemaal van die vage fouten. Owja! toen zat de SB Live! niet goed in de PCI slot... |:( :P

Maargoed, iig hopen dat het me strax wel gaat lukken met nieuwe HDD en MEM.

[edit]
Dit was mijn 1024ste post! In totaal 1 MB aan posts! :)

• D-Devil
Op vrijdag 28 september 2001 20:22 schreef Copyman het volgende:

[..]

Jah, het systeem draait nu ook al redelijk. Ik heb vandaag nog ff een ghost-image gemaakt, en dan gaan we van het weekend es ff prutsen met de SB Live!. Hopen dat ik dat voor elkaar krijg, want als ik mijn onboard sound aan zet, en ik kom in windows, geeft windows allemaal *.DLL fouten. ICQ en MSN Messenger starten dan ook niet meer op.

Maar ik herrinner mij dat ik dat probleem ook al eens eerder heb meegemaakt bij het installeren van mijn oude TNT2. Kreeg ik plots ook allemaal van die vage fouten. Owja! toen zat de SB Live! niet goed in de PCI slot... |:( :P

Maargoed, iig hopen dat het me strax wel gaat lukken met nieuwe HDD en MEM.

[edit]
Dit was mijn 1024ste post! In totaal 1 MB aan posts! :)
608.... bij mij. ;)

Freelance tweaker

• Copyman

Copyman

Dode muis

Mooi, ik vanmiddag, na een image te maken, mijn SB Live! weer geprobeerd. Ik druk dat ding in mijn 2e PCI slot. Start de PC weer op en windows geeft netjes aan dat ie nieuwe hardware heeft gevonden. :)

Ik dacht, laat ik alleen de drivers eens installeren... dus zonder dat Liveware zooitje. En ja hoor! Draait als een tiet!! *D

Mijn god, wat heb ik mijn muziek gemischt!!! :D Echt een emotioneel moment. :+

• Copyman

Copyman

Dode muis

Gvd! Aan mijn geheugen lag het dus mooi niet.. :( Nu nog maar ff afwachten wat er gebeurd als ik mijn HDD heb. BTW: ik heb nu zo de BIOS staan:
code:
1
2
DRAM timing by SPD:     No
CAS Latency:        2

Is dat de beste mannier zo?

• Copyman

Copyman

Dode muis

Op dinsdag 02 oktober 2001 17:01 schreef Copyman het volgende:
Gvd! Aan mijn geheugen lag het dus mooi niet.. :( Nu nog maar ff afwachten wat er gebeurd als ik mijn HDD heb. BTW: ik heb nu zo de BIOS staan:
code:
1
2
DRAM timing by SPD:     No
CAS Latency:        2

Is dat de beste mannier zo?
*SCHOP!*

Zijn deze settings het beste? Of moet ik DRAM timing by SPD gewoon op Yes zetten? (geheugen; zie sig.)

• Copyman

Copyman

Dode muis

Op woensdag 03 oktober 2001 11:54 schreef Copyman het volgende:

[..]

*SCHOP!*

Zijn deze settings het beste? Of moet ik DRAM timing by SPD gewoon op Yes zetten? (geheugen; zie sig.)
Waar zijn alle mede-tweakers? :)

* Copyman krijg een zere voet van dat ge-schop :)

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op woensdag 03 oktober 2001 18:29 schreef Copyman het volgende:

[..]

Waar zijn alle mede-tweakers? :)

* Copyman krijg een zere voet van dat ge-schop :)
DRAM by SPD betekent dat ie de gegevens uit het ram leest, dus wat standaard is. Cas 2 is sneller dan cas 3 dus das goed. lekker laten staan dus als het stabiel werkt :)

• Copyman

Copyman

Dode muis

Op woensdag 03 oktober 2001 20:19 schreef Aikon het volgende:

[..]

DRAM by SPD betekent dat ie de gegevens uit het ram leest, dus wat standaard is. Cas 2 is sneller dan cas 3 dus das goed. lekker laten staan dus als het stabiel werkt :)
Het loopt nu goed, dus laat ik het mooi zo staan...

Pagina: 1