huh, heb ik dat gedaan?
Als je goede (en goedkope:)) informatie hebt mail me ff xallitian@hotmail.com
Dank je
Xen
Verwijderd
Ik heb deze router/ap thuis aangesloten met een externe antenne en ik moet zeggen dat het geheel vlekkeloos verloopt, port forwarding werkt uitstekend.. ook maakt een gedeelte van de buurt gebruik van mijn internet verbinding dmv 802.11b, de snelheid is dermate goed dat ik de toegang tot internet heb moeten knijpen tot 128kbit voor alle gebruikers, omdat mijn eigen internet toegang er onder te leiden had.
In principe wil ik graag iets opzetten zoals seattle wireless (www.seattlewireless.net).
Ik moet dit nog bespreken met de hoge school, maar de eerste reacties waren positief. Het project houdt in dat er op iedere verstiging van de school een AP (access point) komt naar het internet waar iedereen die de beschikking heeft over een 802.11b wireless netwerkkaart gebruik van kan maken. De snelheid zal NIET geknepen worden.
Wellicht wordt er gesproken met andere hoge scholen en uni's in rotterdam over deelname aan dit project zodat er een dekkend netwerk kan onstaan.
Sleutelwoord is dat het geheel KOSTENLOOS en voor IEDEREEN toegankelijk moet zijn.
xen
de sleutelwoorden klinken meer als hackers heaven....Op maandag 01 oktober 2001 14:44 schreef Perplexer het volgende:
De linksys is een ideale router/ac voor het koppelen van je bestaande netwerk aan een wan MET de mogelijkheid om draadloos te kunnen netwerken. Voordeel van de linksys is dat hij 100mw output heeft tov 33mw standaard en dat er externe yagi antennes op aangesloten kunnen worden wat het bereik op zo'n 300m brengt. (op 2mbit door muren en bomen heen)
Ik heb deze router/ap thuis aangesloten met een externe antenne en ik moet zeggen dat het geheel vlekkeloos verloopt, port forwarding werkt uitstekend.. ook maakt een gedeelte van de buurt gebruik van mijn internet verbinding dmv 802.11b, de snelheid is dermate goed dat ik de toegang tot internet heb moeten knijpen tot 128kbit voor alle gebruikers, omdat mijn eigen internet toegang er onder te leiden had.
In principe wil ik graag iets opzetten zoals seattle wireless (www.seattlewireless.net).
Ik moet dit nog bespreken met de hoge school, maar de eerste reacties waren positief. Het project houdt in dat er op iedere verstiging van de school een AP (access point) komt naar het internet waar iedereen die de beschikking heeft over een 802.11b wireless netwerkkaart gebruik van kan maken. De snelheid zal NIET geknepen worden.
Wellicht wordt er gesproken met andere hoge scholen en uni's in rotterdam over deelname aan dit project zodat er een dekkend netwerk kan onstaan.
Sleutelwoord is dat het geheel KOSTENLOOS en voor IEDEREEN toegankelijk moet zijn.
Want je maakt dan lekker gebruik van een plek waar je helemaal niet hoeft te wonen met super veel bandbreedte en nog gratis ook!!! Niemand die over je shouder mee kijkt je hoeft geen pand in zoals op de Uni etc.. Erg gevaarlijk dus de controlle is helemaal weg en de niet nete security (ik wel dus) mensen zullen er erg veel misbruik van gaan maken.
Would you like to know more?!! [StarShip Troopers] - Void Station
Verwijderd
Nogmaals het netwerk van onze school is niet toegankelijk, en dat zal bij de andere scholen hetzelfde zijn.
Optimaal beveiligen kan vrijwel niet, maar voor ons gaat het nog om een experiment en iedereen mag hier van gebruik maken, wij zijn echter niet aansprakelijk voor geleden schade. (email onderscheppingen bijv)
Naar mijn inzicht (en velen op school) is dit de ideale oplossing wat op dit moment nog in de kinderschoenen staat.
je denk helemaal verkeerd het gaat ook niet over de veiligheid van je hogeschool. want dat is het dooewit niet. het gaat er om dat je een hele hoge snelheid kunt bereiken en dat er bij voorbeeld anonymous een mail server gedraaid kan worden voor spam doeleinden naar de rest van de wereld of een dikke ftp of een Ddos actack een anonomous aanval brute force van die router op een slachtoffer..Op woensdag 03 oktober 2001 17:08 schreef Perplexer het volgende:
Het netwerk van de hoge school is afgeschermd door de firewall. Het enige dat 'gevaar' loopt en openlijk toegankelijk is, is het dataverkeer wat NIET door wep beveiligd is. Email 'kan' dus door de gevorderde hacker te lezen zijn.
Nogmaals het netwerk van onze school is niet toegankelijk, en dat zal bij de andere scholen hetzelfde zijn.
Optimaal beveiligen kan vrijwel niet, maar voor ons gaat het nog om een experiment en iedereen mag hier van gebruik maken, wij zijn echter niet aansprakelijk voor geleden schade. (email onderscheppingen bijv)
Naar mijn inzicht (en velen op school) is dit de ideale oplossing wat op dit moment nog in de kinderschoenen staat.
Nogmaals het gaat niet over de veiligheid van de hogeschool maar over de veiligheid van de rest van de internetters
-Hier heb je 10 of 100/mbit
-Je betaald niets
-Je weet niet wie het is
-Je mag een Ip nummer van ons (zodat de hogeschool in de blacklist kan komen
-Zeg het voort!!
Ik vind het niet slim.
Zo geef je alle Bin Ladens en Dutroux van deze wereld de mogelijkheid om gratis anoniem hun dingen te verspreiden.
De gedachte is leuk maar doe dan de snelheid om laag tot 1mbit of zo. dan is het al een stuk minder interesant voor dit soort types
Verwijderd
En als we nu alleen maar gaan denken aan eventuele hacker die staan te popelen om bij ons voor de deur is lekker gebruik te gaan maken van een draadloze verbinding verlies ik de essentie van de opzet uit het oog.
Eerst installeren, dan kijken wat er verkeerd gaat en zodoende er van leren. Als het uit de klauw loopt zoals jij beweert trekken we gewoon de stekker eruit en proberen we het totaal anders. (met inlog eventueel)
Verwijderd
Naast deze router heb je dan ook nog een pcmcia kaartje nodig (voor laptop) of pci voor desktop kosten zo rond de 400 piek (merken bijv 3com, dynalink)
partnr omschrijving prijs
308366 Wireless Access point cable/DSL router w/4 prt Switch 849,00
Alle prijzen in Nederlandse guldens excl. BTW.
De levertijd is 1 week.
Succes
xen
Gewoon online bestellen dan ben je 400/500 gulden kwijt als je het uit US laat komen het duurd wat langer maar jaOp donderdag 04 oktober 2001 01:39 schreef Perplexer het volgende:
Mensys is vrijwel de enige die aan particulieren verkoopt meen ik.
http://www2.warehouse.com/kiosk/Linksys/default.asp?source=xLinksys
Verwijderd
Is dat bij warehouse.com niet zo ?
hmm zelfs als de douane er mee aan de haal gaat scheelt het nog een hoop Fl 972,23 incl btw bij mesysOp donderdag 04 oktober 2001 02:17 schreef Perplexer het volgende:
Ik heb wel vaker uit de US besteld, echter vrijwel elke keer ging het bestelde door de douane en moest er een heffing over betaald worden, waardoor de prijs een fors stuk hoger uitkwam.
en $159,99 us bij microwarehous (weet niet de verzendkosten.)
hoe bestel je eigelijk bij microwarehouse ?? je kan nergens aangeven dat je in de eu woont !!
als je niks te doen hebt doe het dan niet hier
Y'24
Verwijderd
Ben zeker ook geinteresseerd,access point 159.95$, pccard en uiteraard een pcmcia kaartje erbijkan ie zowel in me laptop als pc.
Geen kabels meer in huis wat een heerlijk idee.
waar heb je ze besteld ?? en wat waren de kosten.Op dinsdag 09 oktober 2001 13:10 schreef RvV het volgende:
Vandaag moeten er o.a. 2 wireless AP's bij mij binnenkomen. Nu maar ff hopen dat de paketdienst of postbode mee wilt werken. Mocht ik ze vandaag hebben zal ik nog wel ff posten hoe goed ze werken en hoe ver ze komen enz...
2x AP a 149$
2x Wireless network card a 79$
1x PCI adapter a 39$
+- 40$ verzendkosten. Levertijd duurt drie dagen zeggen ze. En ze zouden vandaag langskomen (ze hadden gebeld) en ze zijn niet geweest!
Y'24
En is het er al ?????Op dinsdag 09 oktober 2001 17:25 schreef RvV het volgende:
http://shop1.outpost.com/template/boutiques/linksys_new/product_navigation/
2x AP a 149$
1x PCI adapter a 39$
+- 40$ verzendkosten. Levertijd duurt drie dagen zeggen ze. En ze zouden vandaag langskomen (ze hadden gebeld) en ze zijn niet geweest!
![]()
![]()
#$@$986(*^)$@(*^)u9ayFzx
Jep, afgelopen middag gekomen. De afstand val tot nu toe een beetje tegen. Met de AP voor het raam boven, en een laptop buiten, werd de link na 30 meter al poor.Op woensdag 10 oktober 2001 19:23 schreef l.d._ het volgende:
[..]
En is het er al ?????
Y'24
Heb je nog iets van BTW of invoerrechten moeten betalen2x AP a 149$
1x PCI adapter a 39$
+- 40$ verzendkosten.
Ik zit er ook aan te denken om ze bij outpost.com te bestellen...
Was dit in een open ruimte of zaten er veel opstakels tussenJep, afgelopen middag gekomen. De afstand val tot nu toe een beetje tegen. Met de AP voor het raam boven, en een laptop buiten, werd de link na 30 meter al poor.Morgen ga ik nog ff een bridge functie tussen 2 AP's testen. Misschien gaat dat iets beter.
Ik moet namelijk 100m in de open ruimte (buiten) gaan overbruggen in bridge modus.
Hoe zit het met de stroom?
Moet er nog een speciale adaptor kopen ofzoeits.
In amerika gebruiken ze toch 110Volt
huh, heb ik dat gedaan?
BTW kwam er nog bij. Dat kwam waarschijnlijk omdat het een vrij duur pakje was, want iemand anders die ik ken had alleen 2 AP's besteld bij die "outpost" en hij hoefde niets bij te betalen. Goedkope dingen laten ze gewoon doorgaan omdat ze dan meer tijd kunnen besteden aan het uitzoeken van dure paketjes waar ze veel op kunnen vangen, heb ik mij laten vertellen.Op woensdag 10 oktober 2001 20:21 schreef rene_404 het volgende:
[..]
Heb je nog iets van BTW of invoerrechten moeten betalen![]()
Ik zit er ook aan te denken om ze bij outpost.com te bestellen...
[..]
Was dit in een open ruimte of zaten er veel opstakels tussen![]()
Ik moet namelijk 100m in de open ruimte (buiten) gaan overbruggen in bridge modus.
De link van AP naar wireless pcmcia kaart was eigenlijk helemaal vrij. Er stond alleen een glazen ruit tussen. De bridge resultaten komen morgen (gok ik).
Y'24
Hehe, dat was een leuke verrassing ja.Op woensdag 10 oktober 2001 20:21 schreef rene_404 het volgende:
edit:
Hoe zit het met de stroom?
Moet er nog een speciale adaptor kopen ofzoeits.
In amerika gebruiken ze toch 110Volt
Y'24
En? Heb je nog wat kunnen testenOp woensdag 10 oktober 2001 20:39 schreef RvV het volgende:
De bridge resultaten komen morgen (gok ik).
Linksys heeft inmiddels sinds 10/10/2001 een nieuwe firmware uitgebracht:
Versie 1.4g.5. (http://www.linksys.com/download/firmware.asp)
Volgens een aantal gebruikers van het Linksys forum kwam dit het bereik wel ten goede...
http://www.dslreports.com/forum/equip,16
huh, heb ik dat gedaan?
Ja, in huis lukte de bridge prima. De snelheden lagen rond de 5mbit. Dat schijnt normaal te zijn omdat je met een 11mbit wireless netwerk nooit de volledige snelheid kan halen. Om buiten te kunnen testen heb ik eigenlijk 2 laptops nodig, dus ik moet er ff eentje lenen van iemand. Volgende week verwacht ik dit te kunnen doen.Op vrijdag 12 oktober 2001 16:47 schreef rene_404 het volgende:
[..]
En? Heb je nog wat kunnen testen
Linksys heeft inmiddels sinds 10/10/2001 een nieuwe firmware uitgebracht:
Versie 1.4g.5. (http://www.linksys.com/download/firmware.asp)
Volgens een aantal gebruikers van het Linksys forum kwam dit het bereik wel ten goede...
http://www.dslreports.com/forum/equip,16
Die firmware heb ik wel ge-update, naar welke versie weet ik niet precies. Misschien heb ik nog net een oudere versie erin gestopt.
Y'24
met in NL gekochte pcmcia 802.11b kaartjes?
Ik wil er namelijk ook 1 in de us kopen, alleen ik heb NL
pcmcia kaartjes en volgens mij moeten ze hier een andere frequentieverdeling hebben.
Is dat zo?
Heb ze uiteindelijk toch ook maar bij outpost.com bestelt, maandag komen ze binnen.Op woensdag 10 oktober 2001 20:43 schreef RvV het volgende:
Hehe, dat was een leuke verrassing ja.Gelukkig hadden we nog van die "reis" stekkers waar je alle stekkers van de hele wereld zo'n beetje in kan omvormen. De adapter zelf kon van 100-230 gebruikt worden. Nu zit er een Europese stekker aan gesoldeerd. Alleen ff goed intapen zodat je zelf niet onder stroom komt te staan.
Kort vraagje over de stekker/adaptor die bijgeleverd wordt:
De adapter is 110/240V, dus dit is geen probleem neem ik aan. Er moet dus alleen een soort verloopje tussen, nou heb ik de elektroboer gebeld, deze heeft ze wel. Iets van 2,50. Maar nu heb ik gehoord dat je amerikaanse stekkers heb met DRIE en TWEE pinnen. Welke stekker zat er bij de WAP11
Gelijk een ander vraagje:
In een ander topic las ik dat je bezig was met het informeren om er evt. externe antenne's erop te plaatsen. Weet je toevallig al hoe dit mogelijk is
huh, heb ik dat gedaan?
Die adapter heeft 2 pinnen.Op vrijdag 19 oktober 2001 18:26 schreef rene_404 het volgende:
[..]
Heb ze uiteindelijk toch ook maar bij outpost.com bestelt, maandag komen ze binnen.
Kort vraagje over de stekker/adaptor die bijgeleverd wordt:
De adapter is 110/240V, dus dit is geen probleem neem ik aan. Er moet dus alleen een soort verloopje tussen, nou heb ik de elektroboer gebeld, deze heeft ze wel. Iets van 2,50. Maar nu heb ik gehoord dat je amerikaanse stekkers heb met DRIE en TWEE pinnen. Welke stekker zat er bij de WAP11Drie of Twee pinnen???
Gelijk een ander vraagje:
In een ander topic las ik dat je bezig was met het informeren om er evt. externe antenne's erop te plaatsen. Weet je toevallig al hoe dit mogelijk is
Externe antennes kunnen eraan. Het verloop stukje is af en ik kan ze er nu zomaar opschroeven.
Ik zit nu met de laptop 400 meter van thuis te internetten in een weiland.
Y'24
THX, ff naar de elektroboer morgen...Op vrijdag 19 oktober 2001 18:50 schreef RvV het volgende:
Die adapter heeft 2 pinnen.
Externe antennes kunnen eraan. Het verloop stukje is af en ik kan ze er nu zomaar opschroeven.
Ik zit nu met de laptop 400 meter van thuis te internetten in een weiland.![]()
![]()
Hoe kom je eigenlijk aan dat verloopstukje, en welke antenne gebruik je
400 meter... relaxt!!
huh, heb ik dat gedaan?
Verloopstukje (pigtail) bestaat uit een combinatie van een BNC female en TNC stekker. Want het plastic uit een TNC was te dik, en op de BNC zit geen schroefdraad. Dus een beetje hakken en breken... Dan zit er 40cm RG-223 kabel tussen wat lekker flexibel is. Aan de andere kant zit een dikke N-connector die aan je antenne kan.Op vrijdag 19 oktober 2001 19:09 schreef rene_404 het volgende:
[..]
THX, ff naar de elektroboer morgen...
Hoe kom je eigenlijk aan dat verloopstukje, en welke antenne gebruik je
400 meter... relaxt!!
We zijn nog even verder gelopen en op een afstand van 1km werkte het ook nog steeds!!! Als antennes gebruikte ik nu alleen maar die debiele sprietjes van 10cm die er bij zitten. Dus met de een 19dB grid....
Ik heb een hoop foto's gemaakt, alleen heb ik geen plaats om ze te uploaden. Als iemand ze wilt hebben moet tie maar mailen ofzo.
Y'24
ja en waar naar toe kan ik mailen .. staat geen @mail in je profielOp vrijdag 19 oktober 2001 19:47 schreef RvV het volgende:
Als iemand ze wilt hebben moet tie maar mailen ofzo.
als ze niet belachgelijk groot zijn kan je ze gewoon mailen naar l.d._@hetnet.nl
wordt het meer dan 5MB splits ze ff in wat kleiner en verstuur ze met minimaal 10minuten tijd er tussen per 5MB
Misschien ken je het principe wel van de 27MC bakkies. Dat is net zo...
Oh, oops, hehe. Ze komen er aan. Het stelt niet zo heel veel voor. Omdat het al bijna donker was, is het meeste mislukt.Op vrijdag 19 oktober 2001 20:06 schreef l.d._ het volgende:
[..]
ja en waar naar toe kan ik mailen .. staat geen @mail in je profiel
als ze niet belachgelijk groot zijn kan je ze gewoon mailen naar l.d._@hetnet.nl
wordt het meer dan 5MB splits ze ff in wat kleiner en verstuur ze met minimaal 10minuten tijd er tussen per 5MB
Normaal fikt je boel door omdat er te veel energie terug komt. Een accespoint heeft een vermogen van 50 of 100mwatt. Als je 100% terugkaatsing zou hebben maakt het nog niet veel uit. Ik krijg echt niet veel warm met zulk laag vermogen, denk ik tenminste....als je de antenne vervangt, heb je kans dat je de eindtrap van de antenne versterker opblaast... Dit is zeker geen geringe kans.
Misschien ken je het principe wel van de 27MC bakkies. Dat is net zo...
Y'24
huh, heb ik dat gedaan?
heeft ze nu met eigen tekst neergezet

De accespoint op ongeveer 6 meter hoogte in de mast. Er hang nog een haspel onder voor 230V voor de adapter.

Een UPS om 230V mobiel te hebben voor de andere accespoint.

Spreekt voor zich.

Mobiel internetten op 1km! De moderne man van tegenwoordig kan niet meer zonder.
En aan aantal foto's van de verbinding tijdens het kopieren. Op de laatste foto kan je goed zien dat hij zelf een snelheid kiest als de verbinding beter is. Die piek is 5,5mbit, dat kwam omdat ik de mobiele accespoint even omhoog zette. Daarna zakte hij weer terug naar 2mbit, en 1 mbit toen ik de accespoint iets lager op de grond had gezet.

Y'24
De connectoren die op de antenne passen en op het apparaat hebben we met wat knoeien kunnen maken. We hebben hier gebruikt gemaakt van TNC connectoren en de binnenkant omgewiselt. Dit past goed.Op vrijdag 19 oktober 2001 19:47 schreef RvV het volgende:
Dan zit er 40cm RG-223 kabel tussen wat lekker flexibel is. Aan de andere kant zit een dikke N-connector die aan je antenne kan.
Even een kort vraagje:
In je vorige topic het je het over RG-223 kabel, dit type ken ik helemaal niet. Is dit een speciale kabel? Kan ik ook gewoon RG-58 kabel gebruiken
We willen de antennes die erbij zitten op het dak zetten. We hebben namelijk alleen 11mbit als we op het dak zitten.
huh, heb ik dat gedaan?