Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.
Verwijderd
Hierin staat beschreven dat teveel geheugen op bepaalde OS'en zorgt voor een 'trager' systeem dan bij minder geheugen. Volgens mij kwam het er op neer dat 384 de meeste snelheidswinst had.
Sempron 3800+ 8k9a7i
winNT/2k/XP doen et echter prima met meer geheugen.
[Eos 50D] [Tamron 11-18] [Canon 24-85] [Canon 50 1,8] [Sigma 70-200 2.8] [Speedlight 580EX]
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
windows zet zijn swapfile/pagefile in het bovenste gedeelte van je ram, was dus in het geval van een chipset met een cacheable area van 512mb een een geheugen config van 1gb, behoorlijk in de snelheid kan schelen..
als je dus veel ram wilt hebben dan kan het verstandig zijn om uit te zoeken of je mainboard niet alleen het geheugen aan kan, maar ook of dit wordt gecached,
mijn goede oude BX chipsetje kan bv 1gb aan ram cachen, wat ik dus ook heb
A wise man's life is based around fuck you
Idd, de win9x'en (9x/me) hebben er probs mee, de nt-gerelateerde windows versies (nt4/2k/xp) niet.Op zondag 23 september 2001 18:47 schreef answer_man het volgende:
bij win95/98/ME doen moeilijk boven de 512 mb ram.
winNT/2k/XP doen et echter prima met meer geheugen.
De chipset is tegenwoordig niet meer de beperkende factor (dat was voorheen toen het L2 cache nog op het bord zat). Tegenwoordig is het de cpu, en die kan tot 4GB cachen (de recentere PC cpu's althans).Op zondag 23 september 2001 18:48 schreef zwelgje2 het volgende:
mijn goede oude BX chipsetje kan bv 1gb aan ram cachen, wat ik dus ook heb
tot op zekere hoogte is dit waar, dit gaat alleen niet altijd op, op sommige borden is de chipset wel degelijk de beperkende factor, ook al heb je een moderne cpu met veel 2nd level cache,Op zondag 23 september 2001 18:57 schreef abbadon het volgende:
[..]
De chipset is tegenwoordig niet meer de beperkende factor (dat was voorheen toen het L2 cache nog op het bord zat). Tegenwoordig is het de cpu, en die kan tot 4GB cachen (de recentere PC cpu's althans).
512 is dus hier wel degelijk de limiet, (chipset factor)
Ja, maar dan betreft het niet de cacheable area, maar de maximaal te installeren hoeveelheid ram (dus wat de chipset fysiek kan bolwerken), en da's weer wat anders. Tenslotte cached de chipset niet, deze buffered hooguit.Op zondag 23 september 2001 19:06 schreef zwelgje2 het volgende:
[..]
tot op zekere hoogte is dit waar, dit gaat alleen niet altijd op, op sommige borden is de chipset wel degelijk de beperkende factor, ook al heb je een moderne cpu met veel 2nd level cache,
Hij werd er dus 'sterker' van (meer spierballen maar iets logger).
Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.
slaat nergens op:Op zondag 23 september 2001 19:01 schreef ThaNetRunner het volgende:
Ik heb onder win98se 576Mb ram...nergens probs mee...sneller als 512mb..loopt perfect!
1) 64 mb verschil, en zeker boven de 256MB merk je totaal niets van
2) Win98SE kan maar 512MB aan, alles daarboven is videogeheugen voor Windows en kan dus maar 512MB aanroepen. Probeer je toch iets boven die 512 weg te schrijven loopt onheroepelijk uit op een crash.
okee maar je merkt het echt wel als je van 128 naar 640 gaat zoals ik (vooral omdat win2k toch meer ram nodig heeft om sneller te lopen, daar staat tegenover dat win2k wel beter met de overgebleven ram omgaat)Op zondag 23 september 2001 18:46 schreef Koto1970 het volgende:
Ik zie weinig verschil toen ik van 384 naar 640 ben gegaan en langzamer is het ook niet geworden
Verwijderd
w00t
Verwijderd
hehe meer geld is langzamere pcOp zondag 23 september 2001 19:42 schreef JoZ het volgende:
Volgens de PCM van deze maand word je systeem er slomer op als je boven de 384 MB gaat zitten (Sysmark2001 test results)
Dit geldt toch niet voor een moderne mobo (zoals Epox 8K7A) en Athlonnetje 1,4???Op zondag 23 september 2001 19:42 schreef JoZ het volgende:
Volgens de PCM van deze maand word je systeem er slomer op als je boven de 384 MB gaat zitten (Sysmark2001 test results)
Ja..ik kon die PCM niet kopen, omdat ik 512 MB had gekocht
Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.
Verwijderd
Ja frapant, ik dacht ook dat het gelul was maarja.
I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning
1) Ik heb 640MB op mijn slot A Athlon mobo en je hebt gelijk, boven de 256 MB merk je in performance niks, alleen start windows wel iets sneller op.Op zondag 23 september 2001 19:26 schreef -OverSoft- het volgende:
[..]
slaat nergens op:
2) Win98SE kan maar 512MB aan, alles daarboven is videogeheugen voor Windows en kan dus maar 512MB aanroepen. Probeer je toch iets boven die 512 weg te schrijven loopt onheroepelijk uit op een crash.
2) Van crashes heb ik nog geen last gehad, als win98 boven de 512MB niet ondersteunt, kan het dan niet zo zijn dat hij dus ook nooit daarboven kan aanspreken, wat tot crashes zou leiden?
En met welke OSs hebben ze dan getest?Op maandag 24 september 2001 11:59 schreef Dinictus het volgende:
Die test in PCM wees uit dat 348 voor elk OS het best was!
Ja frapant, ik dacht ook dat het gelul was maarja.
Vast niet met alle.
Verwijderd
bepaalde os'en ? Elke *deftig* OS werkt beter met meer geheugen, simpelweg omdat het weet hoe er mee om te gaan. Vanaf je Win2K of linux ofzo gebruikt is er geen enkel probleem...Op zondag 23 september 2001 18:46 schreef Davidoff het volgende:
Hierin staat beschreven dat teveel geheugen op bepaalde OS'en zorgt voor een 'trager' systeem dan bij minder
Nou krijg regelmatig me geheugen op 0Mb..hoor zonder crash! En als ik er 256 in hebt is ie behoorlijk trager...Op zondag 23 september 2001 19:26 schreef -OverSoft- het volgende:
[..]
slaat nergens op:
Eehm, de 386 was de eerste 32-bit proc, en die kan al 4 GB adresseren, alleen zoals gewoonlijk kon toen de mobo+OS dat nog lang niet aan..Op zondag 23 september 2001 18:57 schreef abbadon het volgende:
[..]
De chipset is tegenwoordig niet meer de beperkende factor (dat was voorheen toen het L2 cache nog op het bord zat). Tegenwoordig is het de cpu, en die kan tot 4GB cachen (de recentere PC cpu's althans).
Volgens de PCM zeggen ze ook daat op dit moment de beste economische keuze 64Mb is..Op zondag 23 september 2001 19:42 schreef JoZ het volgende:
Verders hebben ze het getest op 1 chipset, die chipset (815) had nou net probs met het combineren van dual en single sided dimmetjes, dus daarom was het tijdens hun test slomer. Als je echter twee dual-sided dimmetje gerbuikt, bijv. beide 256Mb dan is het zeer zeker niet trager dan 384Mb. Sterker nog, het is sneller, wel een heel klein beetje, maar iig sneller.
Ik vind het raar dat een blad als PCM maar 1 mainboard test, en zeker als dit mainboard probs heeft met verschillende types dimm.....
Is er vanaf de Pentium niet iets als page size extension waardoor pages van 4 mb gebruikt kunnen worden en er in totaal ook meer dan 4 gb RAM aangesproken kan worden? Is dat niet cacheable dan?Op zondag 23 september 2001 18:57 schreef abbadon het volgende:
[..]
Op http://anandtech.com/chipsets/showdoc.html?i=1535&p=2 staat dat sommige nieuwe chipsets trouwens ook weer een cache hebben:
Much like Intel's 845 chipset, nForce features an intelligent 8-way set associative prefetch cache in the IGP to reduce latency by looking at data access patterns and prefetching data into this cache before the CPU or GPU needs it. If the data ends up being useful, it is already cached and thus much quicker to retrieve; if it isn't useful it is just as easily discarded with no harm done.
Niet helemaal juist. De 815 chipset van intel kan maar max 512 MB aan.Op zondag 23 september 2001 18:57 schreef abbadon het volgende:
[..]
Do as I say, don't do as I do.
Ik vond het ook al vreemd van PCM, meestel zouden ze dit toch op een hele boel mobo's en chipsets en os'en testen, maar ze hadden deze keer zeker geen zinOp maandag 24 september 2001 16:07 schreef dutchrups het volgende:
[..]
Volgens de PCM zeggen ze ook daat op dit moment de beste economische keuze 64Mb is..
Verders hebben ze het getest op 1 chipset, die chipset (815) had nou net probs met het combineren van dual en single sided dimmetjes, dus daarom was het tijdens hun test slomer. Als je echter twee dual-sided dimmetje gerbuikt, bijv. beide 256Mb dan is het zeer zeker niet trager dan 384Mb. Sterker nog, het is sneller, wel een heel klein beetje, maar iig sneller.
Ik vind het raar dat een blad als PCM maar 1 mainboard test, en zeker als dit mainboard probs heeft met verschillende types dimm.....
okay, maar waar moet ik dit vinden? wil 't wel eens uitproberen.Op zondag 23 september 2001 19:23 schreef jhead22 het volgende:
Mocht je pc trager worden door te veel ram installeer dan t gratiz progie Ramidle eens. Mijn pc (win98se) werdt ook trager toen ik van 128 mb naar 398 mb ging. Ramidle neemt t geheugen beheer van windoos over en mijn systeem draait nu 3x sneller... Ook pc's met minder geheugen hebben er baat bij en bij mij gaat geen systeem zonder ramidle meer de deur uit !
7D | 30D | grips | flitslampjes | lensspul
Te Koop: A-Mount Sigma 20MM F1.8
Ja, 4GB adresseren is inherent aan een 32bit cpu, maar dat staat los van de cacheable area. Het is namelijk wel zo fijn te weten wáár de data staat. In zo'n L2 cache staat een entry met daarin zowel de locatie van de data in het systeemgeheugen, als waar de data in het cache staat. Is het niet bekend waar de data zich precies bevindt, dan zal er een speurtocht uit moeten worden gezet en daardoor zal het een en ander langzamer gaan (de bekende performance degradatie als je zoveel ram in je oude bak stopt dat 't boven de cacheable area uitkomt). Adresseren is wat anders dan cachen; je kan wel adressen uitdelen, maar ze ook nog onthouden is een tweede.Op maandag 24 september 2001 16:06 schreef Mr.Redboost het volgende:
[..]
Eehm, de 386 was de eerste 32-bit proc, en die kan al 4 GB adresseren, alleen zoals gewoonlijk kon toen de mobo+OS dat nog lang niet aan..
Ja, er is zo'n mogelijkheid meer te cachen, maar die aanpak is nooit zo'n succes geweest omdat het niet erg snel is (men gebruikt dan liever 64bit cpu's) én het OS moet het dacht ik ondersteunen. Het werkt geloof ik met adressen áchter adressen (om er dus meer te krijgen)Op maandag 24 september 2001 16:24 schreef OlafvdSpek het volgende:
[..]
Is er vanaf de Pentium niet iets als page size extension waardoor pages van 4 mb gebruikt kunnen worden en er in totaal ook meer dan 4 gb RAM aangesproken kan worden? Is dat niet cacheable dan?
Op http://anandtech.com/chipsets/showdoc.html?i=1535&p=2 staat dat sommige nieuwe chipsets trouwens ook weer een cache hebben:
[..]
Wat het cache v.d. chipset betreft, dat zal het allemaal zeker sneller maken, maar zal nooit de rol van het L2 overnemen, je kan het hooguit met zoiets als L3 vergelijken.
Wel helemaal juist, omdat die chipset nul komma nul met de cacheable area te maken heeft, de L2 cache op de cpu is hier degene die dat bepaalt. Dat niet elke chipset 4GB aankan (veelal fysieke/technische/financiële redenen, en in het geval v.d. i815 een marketingtecnische) is wat anders, maar heeft niks met cacheable area te maken.Op maandag 24 september 2001 16:31 schreef Bart-01 het volgende:
[..]
Niet helemaal juist. De 815 chipset van intel kan maar max 512 MB aan.