Gaat mij HDD binnenkort kapot??

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tije
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-12-2025
Hallo allemaal,

Ik heb een Western Digital 40GB. Af en toe maakt hij een piepend geluid wat eindig met een TIK!! Steeds ong. 2 seconden piepen en dan een tik, en dan weer opnieuw! ;( Hij doet dit als ik niets aan het doen ben op de computer!!
Groeten!!

Verwijderd

Waarschijnlijk het begin van het einde

Verwijderd

Had ik ook eerst met een WDC 853MB :o gewoon vragen of er nog garantie op zit, vast wel op de site te vinden.

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
geeft je S.M.A.R.T. geen melding dan?

enne zo snel mogelijk backuppen idd, en dan gaan voor de garantie
40 gig zit zkrz nog wel garantie op lijkt me zo :)

Verwijderd

Alvast gecondoleerd.

• Tije
Op zondag 23 september 2001 18:53 schreef ikbenveldmuis het volgende:
!geeft je S.M.A.R.T. geen melding dan?!

.....................
Wat is S.M.A.R.T. ?? :?

Verwijderd

self monitoring analysis and reporting system.
Oftewel: je schijf kan met een heleboel sensoren zelf bepalen of er bepaalde dingen niet helemaal in orde zijn. Dit zit tegenwoordig in alle nieuwe schijven, dus vast ook wel in die WD. Verder moet het in de bios ook ondersteund worden (en op enabled staan) en moet je in windows een proggie zoals bijvoorbeeld EZ-smart gebruiken om de gegevens van je hd te loggen en een eventuele crash te kunnen voorspellen.

Jammer genoeg werkt dat S.M.A.R.T. nog lang niet zoals het zou moeten werken: crashes vantevoren voorspellen. Zowel bij m'n IBM als bij m'n Maxtor die de laatste maand zijn overleden heeft EZ-smart zelfs nooit iets gemerkt :D

• Go0s
  • Laatst online: 02-10-2010
Waar kun je die S.M.A.R.T. neerhalen :? Ik wil da wel eens ff bekijken :)

Verwijderd

Misschien hier:?

www.westerndigital.com

Er zit meestal zo'n 2 tot 4 jaar garantie op ene schijf..ik heb net een Maxtor retour gekregen uit Ireland. 20GB in geleverd, 40 Terug gekregen...op=op zeker daar ?

Verwijderd

ez-smart zoek je maar met google of anders kun je eens op http://www.siguardian.com/ kijken... met dat Siguardian proggie kun je ook heel mooi zelf de waardes van de sensors uitlezen en bekijken hoe ze in de loop van de tijd veranderen met slijtage.

• Go0s
  • Laatst online: 02-10-2010
En da progie werkt op alle NIEUWE harddisks :? of alleen van bv IBM? Ik heb namelijk een Sygate Baracuda II 30 Gb, of moet je daar weer een ander progie voor hebben :?.

mzzls

• Arjan Scholl
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-04 11:25
Op zondag 23 september 2001 20:37 schreef Go0s het volgende:
[mierenneukmode]

En da progie werkt op alle NIEUWE harddisks :? of alleen van bv IBM? Ik heb namelijk een Seagate Barracuda II 30 Gb, of moet je daar weer een ander progie voor hebben :?.

mzzls

[/mierenneukmode]

Verwijderd

werkt op alle nieuwe hd's die S.M.A.R.T. hebben ongeacht het merk (denk op die cuda II ook nog wel). Het zat zelfs geloof ik al op m'n Seagate Medialist 6,5GB dus dat nieuwe is zelfs ook maar vrij betrekkelijk :)

Maar anders probeer je het toch gewoon? Er gaat echt nix stuk van ofzo als je hd geen S.M.A.R.T. heeft en je runt dat proggie.

• Arjan Scholl
Heel leuk dat EZ-smart....moet je voor dokken...

Verwijderd

correctie: daar zou je voor moeten dokken :+
Maar als je niet zo bekend bent in de warezscene kun je 'm ook gewoon gratiz downen van IBM. Werkt ook prima met andere merken hd's (draait bij mij nu ff op een maxtor). Er staat alleen een groot logo van IBM in met "This copy of EZ-S.M.A.R.T. courtesy of IBM" erboven. Verder gewoon een volledig werkende freeware versie.

Maar met dat Siguardian proggie kun je heel mooi de waardes van je S.M.A.R.T. sensors uitlezen terwijl ez-smart alleen zegt dat de drive healthy status report.
Dat is dus ook een aanrader.

• Arjan Scholl
Op zondag 23 september 2001 21:09 schreef PsyFlux het volgende:
correctie: daar zou je voor moeten dokken :+
Maar als je niet zo bekend bent in de warezscene kun je 'm ook gewoon gratiz downen van IBM. Werkt ook prima met andere merken hd's (draait bij mij nu ff op een maxtor). Er staat alleen een groot logo van IBM in met "This copy of EZ-S.M.A.R.T. courtesy of IBM" erboven. Verder gewoon een volledig werkende freeware versie.

Maar met dat Siguardian proggie kun je heel mooi de waardes van je S.M.A.R.T. sensors uitlezen terwijl ez-smart alleen zegt dat de drive healthy status report.
Dat is dus ook een aanrader.
Ik niet bekend in de warezscene >:) Wat een onzin :P Maar ik had Active Smart al gevonden...zal deze ook wel ff proberen...

Verwijderd

wat begin je dan nog te zeiken dat je erges voor moet dokken :? >:)

• Tije
Hey bedankt iedreen ik heb nu zo'n proggie draaien en me HDD heeft nog niet weer zo vaag gedaan, zal binnenkort wel weer komen!! Ik heb dat schijfie nog niet zo lang duzz die garantie zit wel goed!! Maar als me HDD nou flipt en ik ga naar die winkel krijg ik dan direct een nieuwe mee?? Of moet ik daar een hele poos op wachten :? (ik heb wel direct ZELF een vervanger maar ik heb toch liever direct een nieuwe mee!!) *D
Groeten

Verwijderd

Hangt erg van de winkel af. Zo kon ik bijvoorbeeld toen m'n 80GB kapot ging en ik 'm terugbracht gelijk een nieuwe meekrijgen. Helaas hadden ze 'm niet meer in het magazijn liggen dus ik heb wel alsnog een leenschijf van 40GB gekregen.

Het hangt ook een beetje van de hd af... als het een vaag probleem is geven ze niet gelijk een nieuwe hd mee. Maar als het duidelijk is dat je er wel verstand van hebt maar dat dat ding gewoon hardstikke dood is doen ze meestal niet moeilijk. Maar in principe is het wel een service van de winkel als je gelijk een nieuwe meekrijgt, ze zijn het niet verplicht.

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Op zondag 23 september 2001 21:09 schreef PsyFlux het volgende:
Maar als je niet zo bekend bent in de warezscene kun je 'm ook gewoon gratiz downen van IBM.
Hmm, jammer. Daar staat nl. alleen:
SMART Defender - Coming soon! SMART Defender is an easy to use program that monitors SMART capable IDE and SCSI hard disk drives. The program reduces the risk of system down time by assessing the reliability and predicting hard disk drive failures. SMART Defender is a replacement for EZSMART.
Heeft iemand wellicht die IBM-versie nog ff voor mij? Lijkt me geen Warez-req, voor een freeware tooltje toch? Tnx...

Zoef

Verwijderd

goh, das ook toevallig... dat moeten ze echt deze week nog veranderd hebben, want afgelopen zondag stond hij er nog wel degelijk.

Maar omdat ik zo'n aardige kerel ben heb ik 'm ff voor je op mijn webspace gegooit.

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

U is idd heel aardig :)

Tnx.

Zoef

Verwijderd

Waarschijnlijk krijg je steeds mee bad sector op je schijf.
Met als resultaat einde schijf. Zo begon het met m'n beide IBMpjes (uit de beruchte 75GXP serie, zijn intussen al op weg naar IBM dus maar even afwachten wat er voor terug komt). Dus ik zou alles maar gaan backuppen en voor de zekerheid even met een DFT-tooltje kijken wat er aan de hand is en dan die schijf direct naar WD sturen.
Suc6 ermee

Verwijderd

Voor mijn neus ligt een nog geen jaar oude WD307AA, nu stuk. Het begon met dezelfde verschijnselen als de HD van poster van deze thread.

Ook mijn 21600 en 32100 van WD gaven op identieke manier de geest.

Gelukkig altijd binnen de garantie dus "No Problem".

Desgevraagd zei WD Support mij vanmiddag nog telefonisch dat alle merken HD's dit euvel kunnen krijgen.

Voor de zekerheid kocht ik gisteren dus maar twee Maxtor's..... geen zin om nog eens 30 GB kwijt te raken......... :7

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:55

Predator

Suffers from split brain

Haal je schop maar al uit en begin maar te graven.

Rijp voor de schroot.
De kop raakt de schijf als je TIK hoort.
Je hebt geluk dat het niet meteen *LUIDE TIK* + kras geluid en over and out

alles backup en schijf weergeven :(

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Pagina: 1