Koeling Receiver

Pagina: 1
Acties:
  • 393 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mir
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ok, ik heb wat zitten knutsellen...een oude Cd-speler gemold en daar in de bodem een hoop gaatjes zitten boren :D
de PLAY knop is nu voor snel
de STOP knop is nu voor langzaam
(voeding gaf 2 spanningen..met wat relais kom je er dan wel :) )

1 fan voor intake
2 fans voor outtake

Die zitten alle 3 in een soort gangen stelsel waardoor de intake direct naar de outtake blaast en niet ergens in kiertjes de lucht uitblaast..

Nu komt er dus aan de onderkant 'koude' lucht (kouder dan in mn Receiver).

De receiver heeft aan de gehele bovenkant een raster zitten; open dus.

Nu blaas ik van boven lucht in de receiver.

ik heb een temp meter erop gezet..35 graden MET...40 graden zonder...
Maar die is wel direct op het raster en dus niet in mn receiver zelf (ga hem niet openschroeven).

De vraag is of mensen vanuit dit verhaal kunnen zeggen: helpt dit wel?

tnx...

[edit]
Uw..dan hebben wij het BTW over een:
Sony STR-DE415

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-08 16:57

Opa

Nu Multifocaal!

Misschien zit er nog wel een verbetering in als je experimenteert met luchtstromen maar ik weet wel zeker dat het werkt.
Niet voor niets hebben zware AV receivers een fan achterop van het formaat PC voeding: Pioneer VSX-908, NAD T770 bijvoorbeeld.

Overigens worden DVD spelers ook erg warm. Mijn zwager heeft een PC fan ingebouwd in zijn Cyberhome. Kweet er alleen de details niet van.

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

Verwijderd

Pff beetje zonde vindt je niet?
Maar goed tis wel leuk om zo te knutselen :)

• Mir
  • Niet online
Wat zonde?

die cd speler was toch gaar :)

Maar ja, mijn pa's receiver heeft er ook 1...maar die zit achterin en gooit de lucht van achter naar boven.

Mijn lucht kan nergens heen zegmaar...ik blaas in het midden-boven lucht naar beneden...het kan er alleen via de bovenkant (waarschijnlijk zijkantje) weer uit..

ik heb al wat proefjes gedaan met wierook. Leverde mij 3 dingen op:
Een vader die mij een paar vragen begon te stellen: Nee pa, ik blow niet op mn kamer... :+
Een gaatje in mn vloerbedekking, ja wierook = heet.. :D
De stroming binnenin mn cd-speler is goed...

maar mij gaat het er dus om of het ook wel goed is lucht van boven-midden erin te blazen terwijl het er ook alleenmaar via de bovenkant (zijkanten) eruit kan?

tnx 4 reply's

• KillerB
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-07 20:18

KillerB

______

Ik hoop dat je dit puur vor de fun doet? Echt zin heeft het niet :) die dingen zijn ontworpen om zonder actieve koeling te werken (anders zat het er wel in).
Natuurlijk moet je niet alle roosters afdekken want dan kan die het wle eens moeilijk krijgen. slimste is gewoon om je versterker of reciever bovenop de stapel te zetten, daar kan die immers het beste zijn lucht kwijt.... :)

Maarja, knutselen is ook leuk :P

• uibeltje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-06 15:57

uibeltje

Idiotheque

idd de ruimte vrijhouden die in de gebruiksaanwijzing staat, dus geen plantjes enzo erop zetten :)

actieve koeling zit tegenwoordig soms in de wat zwaardere receivers of in de surround versterkers. zin heeft dit dus niet, maar het kan leuk zijn :P

• Mir
  • Niet online
Ik doe het idd 4 the fun... Is gewoon beetje prutsen

hij stond idd bovenin, maar nu staat blower boven.. 33 graden momenteel met slow koeling...

Maar moeilijk krijgen?...wat kan er gebeuren?

Verwijderd

Ga je em ook nog overwatten? :)

• Mir
  • Niet online
haha :)) LOL

h2o koeling ga ik op mn transistoren aanbrengen..en mn vCore op 230 zetten (directe input).

100% dat 'ie harder geluid geeft...of het mooi is: ??

>:)

• Jag
  • Laatst online: 22:09

Jag

Leuke mod die je gemaakt hebt. Alleen zou ik het nooit gedaan hebben. Sterker nog, ik heb het tegenovergestelde gedaan: ik heb de fan van mijn Crest amp gedisabled :). Herrie op de achtergrond is namelijk echt killing. Dat verpest je dynamiek enorm (tenzij je alles knoerthard zet). Ik moet hem alleen niet "echt" gaan gebruiken, want dan krijg ik een meltdown :D.

• Mir
  • Niet online
tnx
Ik kan hem natuurlijk gewoon uit doen, zoals je hem voorheen dus ook maakte... Je hebt nog 2 standen, 1 voor minder harde muziek en stand 2 voor harde muziek (wordt 'ie warmer dus meer koeling nodig :P ).

Mn pa heeft wel een kewl systeem; die gaat namenlijk pas blowen als dat ding te heet wordt :) temp geregeld dus...

stond zelfs 1 keer zo hard dat 'ie INEENS uit ging...ik schok me de pleur*s.... "OverLoad" LOL :)
Ben benieuwd of mijn dingentje dat ook heeft...

• Twynn
  • Laatst online: 18-08 09:49
Tja, echt nut heeft het niet.. Als jij het leuk vind om ermee te rommelen, ga je gang :)
Ga je em ook nog overwatten?
Tja, dat kan nu natuurlijk wel.. Als je de voeding maar een beetje gaat aanpassen.. (beetje meer spanning op die eindtrappen ;))

• Mir
  • Niet online
als ik een webbie of digi cam had had ik wat pics gepost..is namenlijk een beste operatie geweest (vooral die interne tunnels aanleggen..)

Nut heeft het niet zeg je?..hmmz...ik heb dus ook geen ID, mn temp daalt wel 5 graden..maar dat is niet op de transistoren zelf gemeten..ik meet dus alleen de uitgaande lucht...of is dat ook al goed? (daling van lucht temp = daling van trans. temp?)

overwatten...ROFL :)) kan 'ie dan harder? haha

• NuKeFaCe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Op zondag 23 september 2001 20:04 schreef victorvo het volgende:
Misschien zit er nog wel een verbetering in als je experimenteert met luchtstromen maar ik weet wel zeker dat het werkt.
Niet voor niets hebben zware AV receivers een fan achterop van het formaat PC voeding: Pioneer VSX-908, NAD T770 bijvoorbeeld.

Overigens worden DVD spelers ook erg warm. Mijn zwager heeft een PC fan ingebouwd in zijn Cyberhome. Kweet er alleen de details niet van.
offtopic:
Heb je daar mischien ook PICS van ??? want ik wil mijn cyberhome ook modden (xtra cooling)

• Baklap
  • Laatst online: 06-05-2023

Baklap

Grrr pak icoon ... pak !!!!

[off-topic] Wat een leuk topic was lang geleden :o [/off-toppic]

|Avid-Encoding-Editing-Authoring|

• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-08 11:15
Een goede versterker heeft geen extra koeling of fans nodig. Die hebben gewoon een enorme heatsink.
Maar die zijn duur dus doen veel fabrikanten tegenwoordig in hun mid-end versterkers een kleine heatsink en een fannetje.... Zonde eigenlijk. Zo'n fan heeft nl een nadelig effect op de geluidskwaliteit...

Is waterkoeling niet iets? Zet hem onder de kraan en laat water van boven naar beneden lopen :)

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

• AtomicShockwave
  • Laatst online: 21:31

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Op zondag 23 september 2001 21:35 schreef Mir het volgende:
haha :)) LOL

h2o koeling ga ik op mn transistoren aanbrengen..en mn vCore op 230 zetten (directe input).

100% dat 'ie harder geluid geeft...of het mooi is: ??

>:)
h2o cooling op je eindtorren? denk niet dat dat iets afdoet, misschien trekt ie wat meer maar je zult dikke vervorming krijgen denk ik. het is overigens nog steeds geen pa versterker :D

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:18

Metten

ik hou het graag simpel

Mijn Sony TA-FB930R (stereo) versterker heeft gewoon twee grote heatsinks erin zitten. Maar als ik hem echt langdurig hard zet in een warme ruimte (feestje) dan knalt ie wel de beveiliging in. Zou dat dan te voorkomen zijn door zeg maar een 120mm 220v fan op het rooster aan de bovenkant te plaatsen??

• dBA
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-12-2024

dBA

Ik heb op onderstaande versterker ook zo'n fan te zitten, maar die gaat eigenlijk nooit aan, ik heb 'm welgeteld 1 keer horen draaien. Ik had toen er een cd in gepleurd, de receiver aangezet en meteen bijna voluit gedraaid >:). Toen heeft de fan ongeveer 30 seconden gedraaid en ging toen ook al weer uit, dus ik weet niet of die dingen wel echt zoveel nut hebben...

• Jag

Jag

Op maandag 24 september 2001 21:43 schreef dB_A_ het volgende:
Ik heb op onderstaande versterker ook zo'n fan te zitten, maar die gaat eigenlijk nooit aan, ik heb 'm welgeteld 1 keer horen draaien. Ik had toen er een cd in gepleurd, de receiver aangezet en meteen bijna voluit gedraaid >:). Toen heeft de fan ongeveer 30 seconden gedraaid en ging toen ook al weer uit, dus ik weet niet of die dingen wel echt zoveel nut hebben...
Geef maar eens een feestje met zon ding, dan zul je merken dat zo'n fan wel zin heeft :). Dat je die fan bijna nooit gebruikt is niet zo heel belangrijk, die ene keer dat je hem wel nodig hebt is genoeg om er zon ding in te stoppen.

De fan in mijn Crest is trouwens ook temp controlled, alleen is de keuze heel hard of nog veel harder :P. Dus daar heb je ook lekker veel aan.

• Big-Foot
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-12-2025
Ik vindt het niet passen een fan en huiskamer stereo dan moeten ze maar een grotere heatsink gebruiken en dit soort versterkers zijn niet bedoeld voor feestjes. En daar is dat materiaal ook niet voor gemaakt

• Jag

Jag

Op maandag 24 september 2001 22:18 schreef mweert het volgende:
Ik vindt het niet passen een fan en huiskamer stereo dan moeten ze maar een grotere heatsink gebruiken en dit soort versterkers zijn niet bedoeld voor feestjes. En daar is dat materiaal ook niet voor gemaakt
Kijk, daar ben ik het nou heel erg mee eens.

Alhoewel een (audiofiele en bovendien ook ervaren pro audio gast) vriend mij een verhaal van een feestje in een kelder van 15x10m (!) met een NAD C320 amp met Kenwood miniset-speakertjes, hehe. En het geluid was gewoon best hard met genoeg laag en er is niks kapot gegaan :).

• Opa
  • Laatst online: 18-08 16:57

Opa

Nu Multifocaal!

Op maandag 24 september 2001 15:17 schreef NuKeFaCe het volgende:

[..]

offtopic:
Heb je daar mischien ook PICS van ??? want ik wil mijn cyberhome ook modden (xtra cooling)
Nee, geen digicam. Ik heb hem gevraagd naar de schematics en het is in feite heel eenvoudig.

Die drive binnenin is in feite gewoon een IDE drive, met voedingsstekker net als in je PC. Hij heeft een 12V 8 cm (of 12?, in ieder geval net zo hoog als die kast) rechtop tegen de achterkant gezet, naar buiten blazend. Hij heeft hem echter op de vijf volt pool vastgesoldeerd. (Y-stuk er tussen en daarop solderen). Dat ding is dus in feite volkomen standaard, de fan kan er zo weer tussenuit.
De luchtstroom is dus via de gaatjes onderin naar binnen en aan de achterkant er uit. Concrete waarden heeft hij niet, maar de kast voelt nu koel aan in plaats van f*king hot. Omdat hij maar 5 volt krijgt, draait hij dus een stuk langzamer en stiller dan normaal. Als je een goeie Delta of Pabst koopt, heb je toch behoorlijke luchtverplaatsing.

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

Pagina: 1