[OC+CM] Peltier vraagje

Pagina: 1
Acties:

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022
Ik zou graag binnenkort een peltier+waterkoeling systeem bouwen (jaja, jullie krijgen pix ;)) maar heb wel een paar peltier vragen...

Het is de bedoeling om hem dus te gebruiken op een AMD. Om 2 peltiers te gebruiken, zetten jullie dan een coldplate OP de core, deze verdeelt de warmte, en dan op de coldplate 2 peltiers zetten :? Zo dus:
code:
1
2
3
    ==== ==== --> Peltier
    --------- --> Coldplate
     ===    --> Heethoofd (AMD core dus)

Anders snap ik niet hoe jullie 2 pelts erop krijgen :) Naja, ik heb hier al mensen gezien die "intresante" projecten hebben uitgevoerd met een dremel >:)

En, dan, nog iets: moet je dan een Maze2 ofzow pakken (iig een GROOT waterblok) om BEIDE pelts te kunnen koelen?
Enneuh, 2 pelts, geeft dat enig merkbaar voordeel of gaat je proc dan 2 graden naar beneden :)

Thx

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Volgens mij wil je 2 peltiers naast elkaar leggen?

Je kunt ze beter stapelen, veel meer effect.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• MGP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-12-2025

MGP

Waarom 2 peltiers waarom niet een van 172 watt? Scheelt in kosten en heeft het zelfs meer effect dan 2 op elkaar stapelen.

• lvh
Is het nu stapelen of met een coldplate werken

• lvh
Of natuurlijk 2x 172watt >:)
Op zondag 23 september 2001 15:39 schreef MGP het volgende:
Waarom 2 peltiers waarom niet een van 172 watt? Scheelt in kosten en heeft het zelfs meer effect dan 2 op elkaar stapelen.

• KryTech
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05:45
Je schema klopte wel. Core/coldplate/tec/waterblok. Alleen als je serieus 2x 172 watt tec er onder wil proppen mag je wel een extreem goed waterblok hebben. En hoe je je water koel wil houden is ook nogal een probleem bij 2x172 watt! je moet dan meer dan 800 watt zien kwijt te raken dat is nogal veel. Als je met 80 watt tecs gaat werken moet je iig niet stapelen maar ze naast elkaar leggen.

• lvh
Dus: hitteoppervlak verdubbelen (of meer) en daar pelts op leggen?

2X172 is volgens mij best te doen, ik heb (veel) plaats voor radiators :)
Op zondag 23 september 2001 16:07 schreef KryTech het volgende:
Je schema klopte wel. Core/coldplate/tec/waterblok. Alleen als je serieus 2x 172 watt tec er onder wil proppen mag je wel een extreem goed waterblok hebben. En hoe je je water koel wil houden is ook nogal een probleem bij 2x172 watt! je moet dan meer dan 800 watt zien kwijt te raken dat is nogal veel. Als je met 80 watt tecs gaat werken moet je iig niet stapelen maar ze naast elkaar leggen.

• lvh
Denk eraan mensen; geen hulp is geen pix ;)

*subtiele schop*

• roedie
  • Laatst online: 24-10-2025
ik heb nu zelf 2x172 watt (drift o.8p).
*Groot blok: aangezien pentium voor de s487 een nieuwe maat heeft gegeven ga ik een eigen groot blok freezen. 7.5 bij 9.5, Heerlijk. mag ik op school freezen met de CNC :>).
*Grote radiator: Ik hoop dat mijn vader een beetje braaf is en de nieuwe pons machine bij hem op het werk aan het werk zet en voor mij 400 ronjes aluminium uit wil drukken ofzo, Die ga ik dan op koperen buizen solderen met kopersoldeer en met mijn 4 120 mm panaflows goed koelen. Een giga radiator van plexiglas ter grote van de zijkant van mijn kast.

Ik zal ook pics posten :). eind november owzo.

• Demo
  • Laatst online: 16-05 15:59

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Op zondag 23 september 2001 20:19 schreef roedie het volgende:
ik heb nu zelf 2x172 watt (drift o.8p).
*Groot blok: aangezien pentium voor de s487 een nieuwe maat heeft gegeven ga ik een eigen groot blok freezen. 7.5 bij 9.5, Heerlijk. mag ik op school freezen met de CNC :>).
*Grote radiator: Ik hoop dat mijn vader een beetje braaf is en de nieuwe pons machine bij hem op het werk aan het werk zet en voor mij 400 ronjes aluminium uit wil drukken ofzo, Die ga ik dan op koperen buizen solderen met kopersoldeer en met mijn 4 120 mm panaflows goed koelen. Een giga radiator van plexiglas ter grote van de zijkant van mijn kast.

Ik zal ook pics posten :). eind november owzo.
Uhm... koperen buizen krijg je niet aan aluminium gesoldeerd, hoor...
Enne... radiator van plexiglas???

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Peltiers stacken haalt alleen iets uit als je elke laag erboven 4x zoveel pelties neemt. Dus 4x172W, en daaronder 1x172W. That's life.

Naast elkaar is dus een beter oplossing. En dat haalt wel degelijk iets uit.

Verder klopt je schema wel.

• lvh
De ene helft zegt stapelen, de andere naast elkaar? :?

Weet er niet veel van, maar mijn wilde gok is dat hij het beste werkt als je dus de hitte verdeeld over een groter oppevlak...

Verder, ik DACHT dat pelts op 24V werkten. Als ik nu eens bv. de -12 op een ATX stekker (van het mobo) pak, en dan ook van de atx stekker het +12, zou het dan lukken? Of ben je beter met een "gewone" voeding?

Ik heb hier nog zo'n oude HPdual voeding staan :)
Gebruiken? >:)
Op maandag 24 september 2001 11:23 schreef DaBit het volgende:
Peltiers stacken haalt alleen iets uit als je elke laag erboven 4x zoveel pelties neemt. Dus 4x172W, en daaronder 1x172W. That's life.

Naast elkaar is dus een beter oplossing. En dat haalt wel degelijk iets uit.

Verder klopt je schema wel.

• lvh
Hoe kom jij aan 800+watt?
:?
Op zondag 23 september 2001 16:07 schreef KryTech het volgende:

Verwijderd

max vermogen afkomstig van 2x 172W TEC:

2x (24.6V @ 11A + 172W) = 885W

Da's wel worst-case, overigens.

• lvh
Hmm, OK.

Hoe zou je de warmte dan afvoeren :?
Op maandag 24 september 2001 16:00 schreef DaBit het volgende:

Verwijderd

Op maandag 24 september 2001 16:37 schreef R4C00N_SL4Y3R het volgende:
Hmm, OK.

Hoe zou je de warmte dan afvoeren :?
[..]
hoogstwaarschijnlijk is het antwoord hierop : niet

wees ff redelijk, +800W voer je niet zomaar ff af met wat water, laat staan lucht.

Verwijderd

800W afvoeren met water is peanuts. Bovendien is het worst case. In de praktijk zul je een wattje of 500 af moeten voeren. Nog meer peanuts dus.

Even voor de duidelijkheid: mijn zelfbouwversterker moet worst case 1000W aan warmte afvoeren. Met lucht.

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:11

EraZor

Don't mention the war

Ik heb daar ook wel ff een vraagje over: Wat voor een voeding gebruik je voor een 172W peltier (1 dus). Een eigenbouw ringkern gevalletje, of bestaan daar kant en klare oplossingen voor?

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:27

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Op maandag 24 september 2001 17:13 schreef DaBit het volgende:
800W afvoeren met water is peanuts. Bovendien is het worst case. In de praktijk zul je een wattje of 500 af moeten voeren. Nog meer peanuts dus.

Even voor de duidelijkheid: mijn zelfbouwversterker moet worst case 1000W aan warmte afvoeren. Met lucht.
jah maar wel een koei van een heatsink gok ik :)

ff ontopic:
ik ben van mening dat je ze het beste naast elkaar kunt doen, stapelen gaat fout denk ik. en als ik jouw was zou ik gewoon 1 pelt nemen maja :)

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:27

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Op maandag 24 september 2001 17:21 schreef EraZor het volgende:
Ik heb daar ook wel ff een vraagje over: Wat voor een voeding gebruik je voor een 172W peltier (1 dus). Een eigenbouw ringkern gevalletje, of bestaan daar kant en klare oplossingen voor?
volgens mij had dabit ergens een heel schema van zon ringkern voeding

Verwijderd

Erazor:

Je kunt de voeding van OC-shop gebruiken. Voor dat ringkerntje kun je ff op m'n website kijken.

• roedie
  • Laatst online: 24-10-2025
Op maandag 24 september 2001 10:29 schreef Demoniac het volgende:

[..]

Uhm... koperen buizen krijg je niet aan aluminium gesoldeerd, hoor...
Enne... radiator van plexiglas???
Lekker vaag he ;). Weet net zelf ook nog niet precies, maar het koperen buis moet aan alu plakje koelrib. Kopersoldeer?
Ik zal zelf anders te denken aan koperen buis in diepvries en alle koperen schijfjes op rijtje en dan in oven.
Door uitzetten en krimpen moet het lukken, gaat nooit meer los.

en dan een plexiglas soort van behuizing zodat alle lucht door die koelbuisjes stroomt. (snappie :))

• KryTech
Je moet er wel voor zorgen dat beide tecs volledig onder je waterblok zitten anders gaat het goed fout na een tijdje.

En 2x 172 watt is leuk maar je mag wel een flinke ringkern pakken. (1*1000 V/A trafo, 2*brugcel en een handje elco's will do the job) Die peltier voedings van de oc shop wordt wel een dure grap als je er 2 nodig hebt.

Worst kaas :) of niet een flinke radiator valt aan te raden.

Btw bij amplimo hebben ze wel een geschikte ringkern voor je 800 V/A, 2*18 Volt, 22 Ampere. Ideaal voor 2 172watt tecs.

• tazitiz
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 20-01 11:30

tazitiz

dbprutser

Hoi Dabit, zie ik je weer eens op got ;)
Op maandag 24 september 2001 16:00 schreef DaBit het volgende:

nou dat lijkt me even overdreven. wat je hier doet is de maximale voltage die het apparaat mag hebben vermenigvuldigen met de stroom die ze doorlaten. dat is het opgenomen vrmogen van de peltier. alleen ben ik niet zo zeker ervan dat die pelts dit kunnen hebben zonder er na een tijdje door stuk te gaan want die 172 watt vermelding is de maximale belasting die ze mogen hebben.

ergo als je er 24 volt op zet en er 11 amps door trekt ben je per peltier er 262 watt aan het uitpompen. da's niet de bedoeling. Buiten dat is je COP dan zo laag dat je ook met 80 watt pelts hetzelfde werk kan doen.

wat het effect eigenlijk is:
1 peltier neemt max 172 watt aan vermogen op uit je voeding. dan nemen ze meestal iets van 40-60% op van de warmtebron - zeg de helft - 80 watt. dit met een redelijke delta - zeg 45 graden celcius. dus als je een athlon op max heat producerend hebt draaien - zeg 100 watt kom je net te kort. neem je 2 peltiers naast elkaar - zoals jij het tekend en beschrijft dus - kan je een processor koelen tot 160 watt. aangezien je peltiers meer kunnen verstoken zal je delta omhoog gaan, en neem dan een graadje of tien tot 15 in je gedachten. hoe minder warmte ze moeten verstouwen hoe hoger de delta namenlijk.

het vermogen wat je water dan moet opnemen is 2 maal 172 watt plus dat van je proc 80 watt in totaal is dan 420 watt.

ga je ze op elkaar zetten (stacken) moet de bovenste peltier het vermogen van je processor en je andere peltier verplaatsen, en daardoor krijg je een erg lage delta op de bovenste peltier zeg maximaal 5 tot 7 graden verschil. de onderste peltier moet alleen de warmte van je processor afvoeren en dan zal die het ongeveer op 45 graden verschil krijgen. op deze manier zit je in totaal dan op de 50 tot 52 graden verschil (delta) en dat is een stuk minder. en nog gevaarlijker ook, als in deze setup 1 peltier ophoudt, ben je je processor kwijt. bij die naast elkaar setup, als daar 1 peltier er mee opoudt draait je pc in ieder geval nog door.

-me website is ff down (jero trok de stopcontact los - ik repareer die morgen of oermorgen wel weer - daar kan je wat meer physica vinden.
(8>

• tazitiz

tazitiz

dbprutser

oei ik was nog niet klaar....
Op maandag 24 september 2001 13:02 schreef R4C00N_SL4Y3R het volgende:
De ene helft zegt stapelen, de andere naast elkaar? :?

Weet er niet veel van, maar mijn wilde gok is dat hij het beste werkt als je dus de hitte verdeeld over een groter oppevlak...

Verder, ik DACHT dat pelts op 24V werkten. Als ik nu eens bv. de -12 op een ATX stekker (van het mobo) pak, en dan ook van de atx stekker het +12, zou het dan lukken? Of ben je beter met een "gewone" voeding?

Ik heb hier nog zo'n oude HPdual voeding staan :)
Gebruiken? >:)
[..]
peltiers werken op gelijkspanning, en beginnen al op 1 volt wat te doen. na de 5 moet je ze niet meer met blote handen aanpakken. Afhankelijk van de weerstand die ze bieden, laten ze een bepaald amperage door. let hierbij op u=i*r is wel linear want de weerstand wordt hoger naarmate de voltage hoger wordt, de amperage lijft redelijk gelijk.
stel een 172 tec laat 11 amps door. (80 watter laat 7 amps door bij mij) dan is bij 16 volt de 176 watt bereikt.
24 volt zal ie wel aan kunnen voor kortere periodes, maar dit (ook al niet goedkope) beestje wil je constant laten draaien zonder dat ie stuk gaat. ook is de efficiency van de peltier bij 24 volt veel lager geworden dan bij 15 in dit geval. ik zou hier geen 24 volt maar 15.5 op zetten.

als je nou een atx voeding van de zijkant bekijkt, wat valt op bij de -12 volt aansluiting? die kunnen over het algemeen minder dan 1 ampere aan. daar wil je dus geen peltier op zetten, dan is het rechtstreeks naar de volgende PS.

zelf ben ik zeker voorstander van de niet geschakelde voedingen voor peltiers. oftewel pak een dikke trafo (electronisch component) richt die met zware bruggen en met dure elco's recht, en je peltiers hebben veel meer effect.

Verwijderd

nou dat lijkt me even overdreven. wat je hier doet is de maximale voltage die het apparaat mag hebben vermenigvuldigen met de stroom die ze doorlaten. dat is het opgenomen vrmogen van de peltier. alleen ben ik niet zo zeker ervan dat die pelts dit kunnen hebben zonder er na een tijdje door stuk te gaan want die 172 watt vermelding is de maximale belasting die ze mogen hebben.
nee, Nee, NEE!
Die 172W heeft NIETS te maken met het elektrisch vermogen dat er in het ding gestopt word. Dat is de absolute Qmax.

Een 172W TEC kan 172W aan warmte verplaatsen, mits de dT tussen de twee zijden 0K bedraagt, EN er Imax door de TEC loopt (een TEC is stroomgestuurd, niet spanningsgestuurd). Vmax is de maximale spanning die erover gezet mag worden.

Om die 172W te verplaatsten moet je dus inderdaad veel en veel meer vermogen in de TEC stoppen dan die 172W. Je stroom moet op dat moment 11A bedragen, waarbij de klemspanning rond de 24V zal liggen. De COP is op dat moment inderdaad belachelijk laag.

Kom je boven die 11A uit, dan gaat je TEC niet kapot (mits voldoende gekoeld), maar word de interne warmtelek zo groot dat de efficientie nog verder afneemt, en je dus over de top heenbent.

Vandaar dat TEC's zelden op maximaal vermogen gebruikt worden; de COP is dan veel te laag. Mijn 172W-er loopt momenteel op 16V ipv 24V.
ergo als je er 24 volt op zet en er 11 amps door trekt ben je per peltier er 262 watt aan het uitpompen. da's niet de bedoeling.
Sterker nog, aan de hete zijde van de TEC word dus die 262W aan elektrisch vermogen afgegeven, PLUS de 172W die op dat moment getransporteerd word. Deze situatie bestaat maar even: namelijk alleen bij het opstarten. Daarna neemt het tempverschil tussen hete en koude zijde toe, waardoor de Q vermindert. Deze stabiliseert zich uiteindelijk op Qproc + eventuele lekwarmte. Doordat de dT toeneemt, neemt ook de inwendig gegenereerde tegenspanning toe, en zal de Itec dalen, er vanuit gaande dat Vtec constant blijft.

• lvh
WTF is COP?

Sorry weet ni zoveel van pelts...

Hoeveel volt@hoeveel ampere laten jullie erdoor lopen :?

Verwijderd

COP = Coefficient of Performance; de verhouding tussen vermogen dat nodig is om het koelsysteem te laten werken, en het vermogen dat verplaatst word. Een systeem dat 100W verbruikt, en dan 200W kan verpompen, heeft een COP van 2. Even ter vergelijking: een beetje goede airco haalt een COP van 5 a 6. Een TEC koeling haalt de 0.5 misschien net.

• tazitiz

tazitiz

dbprutser

Hoi Dabit,

ik kan het natuurlijk niet hebben als iemand commentaar op mijn uitspraken heeft :
Op dinsdag 25 september 2001 11:28 schreef DaBit het volgende:

[..]

nee, Nee, NEE!
Die 172W heeft NIETS te maken met het elektrisch vermogen dat er in het ding gestopt word. Dat is de absolute Qmax.

Een 172W TEC kan 172W aan warmte verplaatsen, mits de dT tussen de twee zijden 0K bedraagt, EN er Imax door de TEC loopt (een TEC is stroomgestuurd, niet spanningsgestuurd). Vmax is de maximale spanning die erover gezet mag worden.
.........
dus heb ik natuurlijk opgezocht hoe het zit en ja hoor.... ik had zwaar ongelijk.

te vinden op http://www.tedist.com/overclk.html :

Regarding the module specifications, the Qmax is the maximum heat pumped at the maximumVmax and Imax applied. The best tradeoff in power vs. performanceis at about 75% of maximum. Beyond that point, you areapplying more power and not getting much increase inreturn. If you exceed by 25%, you are putting in a greatdeal more power, and getting the same performance as you would at75% of Vmax, which for instance, would be 12vdc for the moduleswhere Vmax=16v.

en even de module eigenschappen erbij gepakt:

Model Number Imax (amps) Qmax (watts) Vmax (volts) Delta max (deg ºC) Dimensions (mm)
ICE-71 8.0 80.0 16.1 71 40 40 3.4
DRIFT-0.8 11.3 172.0 24.6 69 40 40 3.2

okok, foutje, bedankt....

Verwijderd

Hoi Dabit,

ik kan het natuurlijk niet hebben als iemand commentaar op mijn uitspraken heeft :
Ik ook niet :)
Tenzij diegene gelijk heeft, dan geef ik soms wel eens toe, als ik in een goeie bui ben.

Overigens is de fout die jij maakte de fout die bijna iedereen maakt. Daarom worden er ook 200W voedingen aangeboden voor 172W TEC's. Hieruit blijkt overigens ook wat voor vreselijk inefficiente dingen TEC's zijn, vooral bij een wat grotere dT (> 35K) over de platen. En in een praktijksituatie kom je overigens nog niet in de buurt van de dT,max en Qmax.

* DaBit wil phase-change :P

• lvh
Ik *denk* dat ik het snap. Het is dus de bedoeling dat ik bv 15 volt gebruik op m'n peltier, en dan 11A er laten doorlopen :?

Op welke manier kan ik m'n TEC nu het beste laten lopen?
Als ik het doe wil ik het ineens goed doen ;)

• lvh
Hmm, DAMN, die stomme HP voeding kan (denk ik) geen 15V@11A leveren. Naja, proberen he :) Kan het kwaad om het testrig (Palomino1.5) enkele seconden zonder koeling te laten?

Anders, ik kan misschien een schakeling maken waardoor als de voeding afvalt mijn PC ook afvalt?

• lvh
Ehhm, op hoeveel laten jullie hem nu lopen?

Enneuh, wat zou dus zowat de max zijn voor een 172watt peltier?

• lvh
Nog iets, ik las op OCTOOLS iets over een peltier "potten" :?

Wat doet dit?

• lvh
Niemand?

O-) Schop dus :)

• lvh
Nog iets over de pelts (man dat worden veel vragen) :)

Die coldplate, kan je die best zelf maken?
Dus, dun plaatje koper ofzow?

• KryTech
De coldplate moet juist dik zijn liefst >5mm.

En over die maximaale spanning op een tec. Dat loopt wel los ik heb er 25 volt opstaan omdat die trafo dat nu eenmaal levert en geen zin had om met een dikke tor de boel te stabiliseren.

• tazitiz

tazitiz

dbprutser

Hmm we moeten de thread naam naar Peltier vraag de hemd van me lijf maken... ;)
Op dinsdag 25 september 2001 20:30 schreef R4C00N_SL4Y3R het volgende:
Nog iets, ik las op OCTOOLS iets over een peltier "potten" :?

Wat doet dit?
Potten doe je met peltiers omdat de silicium en de soldeer normaliter gewoon aan lucht is blootgesteld door de zijkanten lucht en condens dicht te maken. hierdoor is er minder warmtestroming in de peltier die tegenwerkt zowel als minder oxidatie.
dus gewoon het dichtkitten van de zijkanten.
en niet veel eerder schreef R4C00N_SL4Y3R het volgende:Ehhm, op hoeveel laten jullie hem nu lopen?
Enneuh, wat zou dus zowat de max zijn voor een 172watt peltier?
ik denk dat zowel dabit als ik aan hebben gegeven dat je je peltier niet op maximum voltage moet zetten, maar een stukske lager. Dabit heeft um niet voor niks op 16V draaien. Als je zeker wil zijn, welke voltages hoeveel amps en wat voor wattages je moet gaan gebruiken, moet je alle factoren in rekening brengen. En wat meer van de theorie achter peltiers opzoeken. Er staat zat over peltiers op internet vermeld.
en maar 38 minuten later schreef R4C00N_SL4Y3R het volgende:Niemand?
Schop dus
sorry ik was even offline.. ik neem aan dat de algemene reactietijd niet altijd naar ieders wens is, maar vergeet niet dat dit soort fora door enthoussiastelingen wordt bevolkt die niet allemaal 24 uur per dag online zijn.

• lvh
Waarom moet hij nu juist DIK zijn?
Zelfs koper heeft toch *IETS* thermische weerstand? Dus, minder is beter? Of heb ik het fout? :?
Op dinsdag 25 september 2001 23:46 schreef KryTech het volgende:
De coldplate moet juist dik zijn liefst >5mm.

En over die maximaale spanning op een tec. Dat loopt wel los ik heb er 25 volt opstaan omdat die trafo dat nu eenmaal levert en geen zin had om met een dikke tor de boel te stabiliseren.

• lvh
Op woensdag 26 september 2001 00:11 schreef tazitiz het volgende:
Potten doe je met peltiers omdat de silicium en de soldeer normaliter gewoon aan lucht is blootgesteld door de zijkanten lucht en condens dicht te maken. hierdoor is er minder warmtestroming in de peltier die tegenwerkt zowel als minder oxidatie.
dus gewoon het dichtkitten van de zijkanten.
Thx :) Dus, anti oxidatie anti hitteverlies. Lijkt me idioot om het NIET te doen.

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
omdat de oppervlakte van je core maar 112mm2 is en van de peltier 16cm2 (of 25cm2)

beetje niet snugger als je ze recht op mekaar zet, is je peltier meteen 25x minder nuttig. de coldplate is een 'verloopstuk' van peltier naar core.

en peltiers zijn meestal al gepot in de fab.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• lvh
Uhuh, ,maareuh op wat is dit nu het antwoord :?

Dat wist ik al :)

Ik vraag me alleen af waarom de koperplaat DIK moet zijn (denk eraan, 5 milimeter is al een halve centimeter, da's al een HELE plaat koper!) Dat ze groot moet zijn snap ik, maar dik? :?
Op woensdag 26 september 2001 13:14 schreef P5ycho het volgende:
omdat de oppervlakte van je core maar 112mm2 is en van de peltier 16cm2 (of 25cm2)

beetje niet snugger als je ze recht op mekaar zet, is je peltier meteen 25x minder nuttig. de coldplate is een 'verloopstuk' van peltier naar core.

en peltiers zijn meestal al gepot in de fab.

• P5ycho
  • Nu online
betere spreiding over het hele oppervlak van de pelt.
als je 1-3mm coldplate neemt, verwacht dan maar niet dat de hitte ook de buitenste randen van je pelt bereikt.

• lvh
Zowiets dus:
code:
1
2
3
4
5
6
7
"-" = COLDPLATE
"=" = PELTIER
"*" = PROCESSOR CORE

------------
 ====  ====

Bovenaanzicht:
code:
1
2
3
4
5
"-" = COLDPLATE
"=" = PELTIER
--------------
- ====  ==== -
--------------

edit:

Bovenaanzicht erbij.

Zowiets :?
Op woensdag 26 september 2001 13:37 schreef P5ycho het volgende:
betere spreiding over het hele oppervlak van de pelt.
als je 1-3mm coldplate neemt, verwacht dan maar niet dat de hitte ook de buitenste randen van je pelt bereikt.

• lvh
Hmm, ik ken iemand (loodgieter) die heel gemakkelijk en goedkoop aan tonnen koper kan graken, maar moet de coldplate nu dik/dun/groot/klein zijn?

• P5ycho
  • Nu online
Op woensdag 26 september 2001 15:20 schreef R4C00N_SL4Y3R het volgende:
Hmm, ik ken iemand (loodgieter) die heel gemakkelijk en goedkoop aan tonnen koper kan graken, maar moet de coldplate nu dik/dun/groot/klein zijn?
dan heb ik ook wel interesse... mits het 99,9% puur is...

Verwijderd

Mijn coldplate meet 50x60x10mm. Er zijn 3 redenen dat-ie zo dik is:

- Mechanische sterkte. Ik klem m'n pelt met ca. 350kg druk dussen waterblok en coldplate. De dikke plaat voorkomt kromtrekken.

- goede hittespreiding. Op overclockers.com staat een artikeltje dat de effecten van de coldplatedikte bespreekt. De uitkomst was: hoe dikker hoe beter, maar vanaf de 0.5" zag je nauwelijks nog verschil. 0.5" is ca. 12mm, dus 10mm zit in de buurt

- Vertragen van de temperatuurstijging/daling. De 10mm dikke plaat heeft een aanzienlijke warmtecapaciteit, zodat het afkoelen en opwarmen wat langer duurt. Hierdoor daalt de thermische belasting op de TEC en processor. Officieel bedraagt de max. toegestane temperatuursverandering bij Kryotherm TEC's 1 graad per seconde.
Pagina: 1