Toon posts:

welke distro voor deze ouwe bak?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hai,

Ik heb hier een ouwe Commadore PC20-III uit 1990 en daar wil ik graag linux opzetten. Nu is dit wonder der moderne techniek voorzien van een 20 MB harddisk en ik vroeg me af wat ik daar voor distro op moet zetten. Ik heb wel eens gehoort over die 1 floppy distro's maar ik zou niet weten waar ik dat kan krijgen.

Verder wil ik er een bierlijst op gaan draaien voor in 't studentenhuis dus ik hoef alleen een of ander spreadsheetje te kunnen draaien.

Graag tips!

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Deze draad blijft open aangezien het hier niet om een 'generieke' processor/architectuur gaat.
Hmz, 8088... 640Kb RAM... denk niet dat dat zo gemakkelijk zal gaan :(

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• GeniusDex
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-06 13:24

GeniusDex

Thumbs up for insanity!

hmmmmmm, zo'n ouwe bak zou ik als onderdelen voorraadschuur gebruiken, doe ik ook met e 286. Die I/O kaart zit nu in me 486DX2/66 linux bak :)

Ik zou een grotere HDD inbouwen, dan kun je er misschien nog iets mee (DOS adviseer ik dan)

Please guys, I'm trying to troll here.
If I failed to offend you in this post, please leave a message. I will address you in next post.

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Wat dacht je van MINIX? Dat draait nog wel op een 8088.

D'r is ook ELKS, maar da's nog niet eens beta...

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb geen ervaring met Linux op zulk een stukje antiek, maar neem eens een kijkje op http://lwn.net/current/dists.php3 en kijk daar in de linkerkolom bij 'Floppy-based' voor een overzicht van een groot aantal floppy based distributions.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:45

deadinspace

The what goes where now?

GNU/Linux kan alleen draaien op een 32bits (of hoger, zoals 64bits) architectuur met volledige memory-protection en paging. De 8088 is 16bits en heeft absoluut geen memory protection en geen paging (het x86 platform biedt deze features pas vanaf de 80386).

Er is the ELKS project, dat probeert GNU/Linux zo aan te passen dat het wel draait op oudere x86 compus, maar dat is (zoals al opgemerkt) errug alpha.

Minix heeft geen 80386 nodig, maar ik weet niet of het wel draait op een 8088, maar dat is misschien te proberen.

Mocht Minix niks worden, dan is de enige oplossing DOS denk ik. Het lijkt mij dat er verder echt niks op draait. En dan zou ik DOS 3.0 ofzo nemen, want volgensmij is DOS 6.0 ofzo aan de zware kant voor zo'n apparaat.

Verwijderd

Misschien Linux 0.1 ofzo want een 1.x kernel of hoger werkt iig niet. Ik weet niet waar Linux < 0.1 voor ontwikkeld is, wie weet een 8086 of een 80286. Een gewone distro die je nu download of koopt of ergens anders vandaan haalt werkt sowieso niet omdat die het alleen doen op 80386 of hoger.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op zondag 23 september 2001 20:46 schreef GiMLi het volgende:
Misschien Linux 0.1 ofzo want een 1.x kernel of hoger werkt iig niet. Ik weet niet waar Linux < 0.1 voor ontwikkeld is, wie weet een 8086 of een 80286. Een gewone distro die je nu download of koopt of ergens anders vandaan haalt werkt sowieso niet omdat die het alleen doen op 80386 of hoger.
Afaik was de 386 en 486 het platform waar Linus een OS voor wilde maken. Dus dat geldt ook voor de 0.x kernels.

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

MINIX draait op een 8088 jah ... alleen traag, maar wat wil je, met een 8-bit databus ;)

Is op zich leuk om te proberen, ik heb 't ook 'ns gedraaid op m'n P166. Reeeeeeeeeeetesnel, hehe, maar je kan er niets mee :9

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op zondag 23 september 2001 23:27 schreef mithalph het volgende:
MINIX draait op een 8088 jah ... alleen traag, maar wat wil je, met een 8-bit databus ;)
De 8088 had toch een 16 bits databus en de 8086 een 8 bits?
Pagina: 1