Toon posts:

Beginner linux.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou graag willen beginnen met linux.Maar weet er vrijwel helemaal niks van af.
Nu heb ik een harde schijf met 2 partities.
Is het nou mogelijk om linux direct op die tweede partitie te installeren, of moet ik de harde schijf door linux laten indelen?
Systeem:Pentium III 650, 30 gig schijf,128 mb RAM, 32 mb Kleurenkaart.OS nu Win98.

Verwijderd

je kan met vmware linux onder windows laten draaien en dan hoef je niet te herpartitioneren. Als je linux stand-alone wilt draaien moet je de tweede partitie verwijderen of verkleinen (met partitionmagic/pqmagic) en voor linux een stel nieuwe partities maken (tijdens de installatie) en daarop kun je linux draaien.

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06 09:12
Ligt eraan, ga er maar vanuit dat het wel kan, linux heeft echter minimaal 2 partities nodig (een / en een swap, leer je nog wel), maar de meeste distro's kunnen dat zelf indelen binnen die 2e partitie.
Ik raad je aan eerst in de bieb of de boekhandel een boek te kopen/lenen over linux, want je kan het niet vergelijken met windows, zoals velen toch schijnen te denken.
Daarna kan je een distro kopen (waar trouwens ook een boek bij zit als je het in de winkel koopt!), een paar voorbeelden:
- Mandrake 8.0, heel goed voor beginners
- SuSE 7.2, heel compleet EN goed voor beginners
- Red Hat 7.1, is iets ingewikkelder als bovengenoemden, maar evengoed nog goed te begrijpen voor een beginner, in mijn ogen het minst aan te raden van deze drie, maar ik weet dat ik met deze uitspraak mensen op me dak krijg ;)

Veel succes en plezier verder met linux!

Rookworst zonder R is ook worst.

• StarLite
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 23:21

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Ik raad je aan om een distro te kopen [b][i]MET[/b][/i] een install-boek etc, darin word meestal EXACT uitgelegd hoe je moet partitioneren, waarom, welke commandos etc.
Ik heb ooit Red Hat 5.1 gekocht en daar dat een heel begrijpelijk boek bij [de 1e 100 pags gaan over intro/installatie/setup, geen zorgen: je hoeft ze niet allemaal te lezen/doen hoor ;)]
Ik neem an dat de nieuwste Red Hta distro [7.1] dat ook heeft.
SuSe 7.2 heeft volgens de doos ook een install-guide/boek d'r bij zitten.

IMHO is het partitioneren het "lastigst" van de hele install, de rest is gewoon grafisch [lekker klikken, dingetjes aankruisen etc]
Ik raad je aan om vantevoren goed na te denken over hoe je het wilt indelen [hoeveel MB voor windoos/linux]

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

• Thefirstikke
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Ik zou om te beginnen ook een distro + boek te kopen. Zoals al verteld wordt er precies uitgelegd waar alle opties voor dienen, en waar je welke commando's kunt gebruiken. Erg leerzaam :)

• GeniusDex
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-06 13:24

GeniusDex

Thumbs up for insanity!

kopen is in dit geval beter, maar als je weet wat je doet kun je ook een distro downloaden. Ik heb ook gedownload maar heb in de install documentatie niets gevonden over Linux installeren op 2e partitie.

Please guys, I'm trying to troll here.
If I failed to offend you in this post, please leave a message. I will address you in next post.

Verwijderd

Topicstarter
Harstikke bedankt voor jullie reacties ik ben hier erg mee geholpen.:)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:45

deadinspace

The what goes where now?

Op zondag 23 september 2001 13:24 schreef fran_nic het volgende:
Ik zou graag willen beginnen met linux.Maar weet er vrijwel helemaal niks van af.
Nu heb ik een harde schijf met 2 partities.
Is het nou mogelijk om linux direct op die tweede partitie te installeren, of moet ik de harde schijf door linux laten indelen?
Systeem:Pentium III 650, 30 gig schijf,128 mb RAM, 32 mb Kleurenkaart.OS nu Win98.
GNU/Linux heeft normaalgesproken 2 partities nodig: 1 voor het systeem (/) en 1 voor de swap. Het is ook mogelijk verschillende delen van het systeem (/usr, /home, /var, enz) op aparte partities te zetten, maar dat raad ik (zeker voor beginners) af.
2 partities dus.
Het makkelijkst is om te zorgen dat je gewoon vrije ruimte op je harddisk hebt (dus ruimte die niet aan een partitie toegewezen is), dan kan de installer van je distro van keuze wel de benodigde partities aanmaken in de vrije ruimte.
Als je jouw tweede partitie dus had willen opofferen om GNU/Linux in te installen, dan kun je deze partitie gewoon weggooien. De installer zou in de dan ontstane vrije ruimte dan partities aan kunnen maken.
Als je die partitie niet kwijt wilt, kun je het beste met een prog als partition magic je partities resizen.

Vergeet iig niet [topic=163843/1/25] te lezen.
Pagina: 1