Onboard geluid in RedHat 7.0 (SiS chipset)

Pagina: 1
Acties:

• Toewan
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 29-07 19:17
Gisteren heb ik een nieuw mobo + Duron 800 + geheugen gekocht. Het mobo is een ECS K7S5A (Socket A, SIS 735 chipset, met DDR sloten, het is een vrij nieuwe chipset)
Ik ben nu bezig met het installeren van RedHat 7.0. Tot op zekere hoogte lukt me dat wel. Zojuist heb ik Kernel 2.4.9 gecompiled. Alleen het (onboard) geluid krijg ik nog niet aan de praat.

Volgens lspci is mijn Multimedia Audio Controller een Silicon Integrated Systems (SiS). Alleen herkent ie 'm volgens mij niet helemaal goed: Unknown device 7012 (rev a0). Hetzelfde zegt ie btw over m'n host-bridge, is ook unknown.

Weet iemand toevallig een oplossing, of moet ik een PCI geluidskaartje kopen (of moet ik het bordje omruilen voor een VIA KT133A chipset bordje, met onboard geluid.)

Verwijderd

Er staan vaak twee ID-nummers (0xXXXX, waar X tussen 0 en f zit) in de lspci output. Zoek met die twee nummers eventjes op google en je komt er binnen no-time achter welke driver je moet gebruiken. Overigens zul je niet veel verder komen dan geluidjes afspelen met dat ding, voor soundrecording enzo kom je niet ver met onboard dingen (geen mmap(), read() kwaliteit is vaak nogal bagger, etc.) mar dat is vast ook niet jouw bedoeling want dan had je wel een betere geluidskaart gekocht :P

[edit]
Je moet, als je die nummertjes niet in lspci kan vinden, eventjes "cat /proc/pci" doen, daar vind je ze wel :)
code:
1
2
3
4
5
6
7
  Bus  1, device   0, function  0:
    VGA compatible controller: ATI Unknown device (rev 100).
    Vendor id=1002. Device id=4c4d.
    Medium devsel.  Fast back-to-back capable.  IRQ 11.  Master Capable.  Latency=32.  Min Gnt=8.
    Non-prefetchable 32 bit memory at 0xfd000000 [0xfd000000].
    I/O at 0xec00 [0xec01].
    Non-prefetchable 32 bit memory at 0xfcfff000 [0xfcfff000].

Het gaat dan dus om "Vendor ID" en "Device ID" :)

• Toewan
Ik heb nu niet de laatste kernel gecompiled, ik ben terug gegaan naar 2.4.7. Ennuh, als vendor ID krijg ik 1039 (volgens deze lijst SiS, is ook wel logisch) en als device ID krijg ik 7012, maar die staat er dus niet tussen. :'( (De chipset staat er wel bij, SiS 735)

Dan vrees ik dat ik toch een geluidskaartje moet gaan kopen, of zijn er nog andere mogelijkheden ?? (Het geluidskaartje hoeft ook niet veel meer te kunnen dan dingen af te spelen, als ik iets op zou willen nemen doe ik dat met m'n andere comp + SB Live. :))

• Hermanvh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-03 10:14

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

Ik kan me vergissen maar volgens mij heeft SiS op hun website http://www.sis.com.tw ook drivers voor Linux :)

webOS all the way!

• Toewan
Op zondag 23 september 2001 17:52 schreef Hermanvh het volgende:
Ik kan me vergissen maar volgens mij heeft SiS op hun website http://www.sis.com.tw ook drivers voor Linux :)
Thanks voor de tip. Natuurlijk moet ik daar ff kijken (zal ik volgende keer eerst doen. |:(). Gisteren ff op de .tw site gekeken, maar vandaag kon ik de www.sis.com site weer bereiken. Mijn Engels is wat beter dan m'n Taiwanees. :)

edit:

hmmmz, het is alleen voor specifieke kernels, 2.2.16. :'(