Toon posts:

Sites onbereikbaar met Casema?!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb thuis een netwerkje van 3 pcs: 1tje van mn ouders (Win2k), 1 servertje (Linux 2.4.0/2.4.9) en me eigen bak (ook Linux, 2.4.10-test12 als dat van belang is (weet eik wel zeker van niet)). Dat servertje heb ik aan het Com21 modem van Casema geknoopt en doet dienst als NAT bak (ja foei ik weet dat het niet mag maar ja :) de verleiding is wel errug groot natuurlijk).

Het probleem: ik kan zowel op het servertje als op de geMASQte bakken een aantal sites niet bereiken. Twee voorbeelden waar ik erg last van heb: www.startpagina.nl en www.msi.com.tw. De IPs worden goed geresolvd (gecheckt met een bak die ADSL maxstream heeft) maar op de een of andere manier komt er nix terug van een request. Dit begint ondertussen nogal irri te worden want mn ouders willen steeds naar startpagina en komen dan klagen dattie het niet doet. Tot op heden heb ik steeds Casema de schuld gegeven (bij een maatje van me met ong. dezelfde opstelling doen deze sites het nl ook niet) maar ik heb nu iets nieuws bedacht.

Het kan zijn dat de linux kernel de oorzaak is. Die ADSL maxstream bak waar ik het eerder over had heeft een tijdje terug ook aan de casema kabel gehangen met een 2.2.x kernel. Ik ben nog op startpagina geweest vlak voor we het modem verplaatsten met een Windows bak waar het modem eerst op was aangesloten. Nadat we de router hadden opgezet waren ineens sommige websites die eerst regelmatig werden bezocht onbereikbaar, waaronder startpagina. De 2.4.x kernel reageert dus hetzelfde, maar ik kan het niet verifieren omdat ik niet een windows bak aan het modem kan hangen om te chekken of startpagina het daar wel op doet... :(

Nou is mijn vraag: kan het waar zijn wat ik zeg (dan gaat er nl. onmiddelijk freebsd op mn router), is startpagina wel bereikbaar vanuit Windows met Casema en zijn er meer mensen die dit probleem hebben?
Oh laatste opmerking: ik heb al heel veel geprobeerd dus kom niet met voordehandliggende oplossingen. Als je echt denkt dat je weet waaraan het ligt, dan hoor ik het graag, maar doe niet een greep in de lucht ;)

Nou ik ga zo een slapen :z en hopelijk weet ik morgen waar het aan ligt :)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:45

deadinspace

The what goes where now?

Probeer eens met lynx of w3m eens vanaf de gateway zelf die pagina te bezoeken.

Waarschijnlijk werkt dat wel.
2 mensen die ik ken hebben hetzelfde probleem - onopgelost.

Ze hebben allebij Casema (dat duurdere abbonnement, Wanadoo premium ofzo), en ze kunnen beiden sommige sites niet bezoeken, vanaf de gemasqte bakken. Vanaf de gateway zelf werkt het bij beiden wel. Tot nu toe lijkt het erop dat alle sites die niet werken IIS 4 gebruiken, dus dat de combinatie Wanado premium + masquerading + IIS4 om de een of andere reden niet werkt.

Met normale Casema werkt het wel. Het enige verschil (volgens traceroute) is dat het Premium geval ergens over 2 extra routers gaat... het lijkt er dus op dat die iets braks doen, maar klagen bij Casema is onmogelijk - Masqueraden magnie, en klagen bij MS (over IIS4) zal ook weinig zin hebben.

Het probleem doet zich overigens voor met zowel Debian potato als win2k als masquerading gateway.

Je zou een proxy kunnen gebruiken (een proxy masqueraded niet, hij onderschept http requests en get dan zelf de pagina, en sluist hem dan door naar de clients, maar dit werkt niet voor https, en het probleem doet zich blijkbaar vooral veel voor bij https pagina's.

Dus ja... oplossing is er niet voor dit probleem (dat jij waarschijnlijk ook hebt)... Het lijkt er op dat die extra routers iets raars doen met gemasqte packets, waarna IIS4 ze niet meer lust, maar dat is speculatie.

In het geval dat het aan de masquerading bak ligt (Zowel Debian als win2k dezelfde fout?): ander OS erop gooien.
Als het aan de routers ligt: tsja... klagen bij Casema? Wordt lastig...
Als het aan IIS4 ligt: klagen bij die sites dat ze moeten upgraden (naar apache ;) )? ze zien je al aankomen...

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem: ik kan zowel op het servertje als op de geMASQte bakken een aantal sites niet bereiken.
Werkt dus ook niet :'(

Ik heb net ff voor de zekerheid op netcraft gekeken wat startpagina en msi.com.tw draaien omdat ik op het punt stond in mn post te tiepen dat die sites vermoedelijk IIS draaiden, maar ze draaien beiden Apache op Un*x :?

In mijn geval heeft klagen misschien wel zin aangezien Casema met Linux niet verboden is (zolang je m niet als router gebruikt). Aangezien bij mij de sites vanaf de router ook niet werken is dat wel een id... Oh de proxy heb ik ook al geprobeerd (proxy.wanadoo.nl <- wat is het officieel eik?) maar dan krijg ik alleen de titel van startpagina binnen (Dus Startpagina.nl - de startpagina van Nederland ! in de titelbalk en verder een leeg scherm) en dat is al helemaal vaach :P

Op het moment ben ik een beetje in dubio, omdat jij zegt dat ook een Win2k router gaar doet. Ik kan misschien ff langs de deuren hier in de straat om uit te vinden of het met één Windows bak direct aan het modem wel werkt =)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:45

deadinspace

The what goes where now?

Kun je niet even je eigen linuxbak of je ouders' windows bak direct aan de modem gaan hangen?

Ik vind het wel vreemd dat jij ook problemen hebt met dat Casema abbo, maar dan toch weer andere problemen...

Met een proxy bedoelde ik overigens een proxy op je gateway draaien, maar zolang je gateway zelf niet eens die pagina's binnenkrijgt heeft dat vrij weinig nut...

Verwijderd

Topicstarter
Hmm het begint nog vreemder te worden :(

Site: www.idsoftware.com
IP: 192.246.40.185
Niet bereikbaar met browser vanaf geen enkele bak

Site: ftp.idsoftware.com
IP: 192.246.40.185 (Zelfde dus!)
Werkt wel goed met een ftp client.

FTPen naar de web bak van idsoftware gaat dus wel goed maar WWWen niet :? nou breekt me de klomp :P Pingen gaat trouwens ook gewoon. www.msi.com.tw geeft helemaal geen teken van leven :( maar ik heb toch echt die BIOS update nodig. Ik ga denk ik ff mn ouders pc kidnappen om het daar maar mee te proberen...

edit:
Heel bijzondere layout fouten :?

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Bij mij werken ze prima. (nahja, beetje sloom)

En voor mijn masq-config config, zie mijn post in:
[topic=234962/1/50]

Ik heb wel zo'n deltakabel ding.

[toevoeging]
Beide sites die je noemt, bevatten gigantisch veel javascript/css/etc.

Kan het niet gewoon daaraan liggen, dat je browser dat niet zo lekker aan kan? (test het met de IE5 op de bak van je ouders)

Verwijderd

Topicstarter
En voor mijn masq-config config, zie mijn post in:
internet delen onder linux
Sorry maar het moet ff... dit zijn dus de posts waar is expliciet niet om gevraagd heb want dit weet ik allemaal al. Trouwens ik gebruik iptables voor de firewall maar ook zonder firewall doen die sites niets. De voordehandliggende dingen heb ik echt allemaal al geprobeerd.

Deltakabel? Dat is toch zo'n serieel gevalletje?? Voor zover ik weet komen deze problemen alleen voor bij Com21/ethernet modems dus als dat inderdaat zo is ben ik weer een stapje verder :) nu nog ff uitzoeken of windows ze wel kan bereiken en dan kan ik Casema sue-en :P

edit:
Pff moet er nou echt een / in [quote] om m af te sluiten??? Het is gewoon al laat ik denk dat dat het is

Verwijderd

Topicstarter
Goed ik heb de oplossing gevonden. Het hele probleem ligt in de MTU timings. De oplossing:

Voordat de verbinding tot stand gebracht wordt moet de MTU van de netwerkkaart die met het modem verbonden is op 1452 gezet worden:

ifconfig eth0 mtu 1452

Ook de MTUs van de netwerkkaarten van de geMASQte bakken moeten op 1452 gezet worden. In windows zit die optie vast ergens in het register maar bij unix achtigen kan de mtu zoals hierboven met ifconfig ingesteld worden. Veel plezier!
Pagina: 1