Hoe hittebestendig is warmtegeleidingspasta ??

Pagina: 1
Acties:
  • 1.031 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Anoniem: 33499

Topicstarter
Dat warmtegeleidingspasta goed is voor warmteoverdracht tussen twee practisch aan elkaar grenzende vlakken weet ik, maar nu vraag ik mij af;

Stel ik heb twee dunne platen koper, en daartussen doe ik warmtegeleidingspasta, en wel zoveel dat als ik die twee platen met behulp van schroefjes daarna aan elkaar trek, er al het overtollige pasta tussenuit geperst wordt.

Nu komt mijn vraag, ik wil daarna aan de buitenkant de naden dichtsolderen zodat ik zeker weet dat er geen vloeistof tussen de platen door naar buiten zou kunnen "kruipen". [b] Maar blijft dan die warmtegeleidingspasta wel goed als ik het hele blok ga verwarmen met een brander om het te kunnen solderen[/b} of gaat dan de pasta eraan?

Ik hoop dat er iemand is die dat weet van geleidingspasta, misschien is het beter om artic silver er tussen te doen ipv die witte drek?

( :9 die witte pasta kan ik gratis aankomen, artic silver niet, maar het gaat om het resultaat. :9 )

Is misschien een lijm met de volgende eigenschappen geen goed idee:

:) lijmt koper aan koper
:) warmtegeleidend
:) afdichtend en bestand tegen water, water-wetter, antivries enzovoort

Als iemand een lijm kent die hieraan voldoet graag een naam of leverancier!!!

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-04 13:46

Acid_Burn

uhuh

er is van dat arctic silver ook een lijm versie, mischien is dat wat?

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35962

Op zaterdag 22 september 2001 23:50 schreef Acid_Burn het volgende:
er is van dat arctic silver ook een lijm versie, mischien is dat wat?
Klopt en het zit dan ook echt goed vast ook! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Dat geleid echter wel iets minder warmte dan de gewone artic silver...

Maar wat wil je precies doen??

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
Vraagje :? als je wilt gaan solderen waarom niet gelijk beide platen aan elkaar solderen :z .
Zowieso als je de randjes gaat solderen, kan het wel eens zo zijn dat er meer warmte wordt overgedragen door het soldeer dan door een of andere warmtepasta, hoe goed en duur dan ook.

p.s. waarom gebruik je niet gewoon een dikker plakje koper (scheelt een hoop rotzooi)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
  • Laatst online: 18-03-2021
Ik durf de stelling wel aan dat ELK metaal beter warmte geleidt dan welke vloeistof/gel dan ook...

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35962

Op zondag 23 september 2001 00:39 schreef Mr_Atheist het volgende:
Ik durf de stelling wel aan dat ELK metaal beter warmte geleidt dan welke vloeistof/gel dan ook...
Natuurlijk! Koelpasta is ook alleen maar om de lucht te "vervangen" tussen de cpu en de heatsink, maar dat wist je natuurlijk allang! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Laatst online: 17-10-2023
Ik denk toch dat je iets specefieker moet zijn over wat je gaat doen. Koper aan elkaar solderen is ok, maar cpu aan een grootte hoeveelheid koper solderen resulteerd in een verbrande :( processor(tenminste de kans daarop is groot).

Wat wil je precies doen ?

Koper aan elkaar is solderen,
cpu aan koper is vooral niet solderen of je moet wel van een beetje risico houden B-)
Natuurlijk! Koelpasta is ook alleen maar om de lucht te "vervangen" tussen de cpu en de heatsink, maar dat wist je natuurlijk allang!
vraag me af of ie dat weet hij wil solderen met koelpasta ertussen

ben net even op zijn website geweest (maak dat ding asjeblieft ook voor andere browsers toegankelijk aub moz 0.9.4) en hier heeft hij het over koelblok uit meerdere laagjes samenstellen |:( dus gewoon solderen die hap en frezen en vergeet die koelpasta maar die kun je gebruiken tussen de cpu en het koelblok.

Mazzel
ps als iemand mij nog even kan vertellen hoe dat met die quotes zit kan ik dat nog even aanpassen bedankt voor de tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1445

waarom tussen twee plaatjes koper en dan solderen? Warom niet een dikkere plaat en die goed op je cpu zetten. Ik zie het nut er echt niet van in..leg een suit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12776

Vlak de koperplaten goed af en soldeer zonder pasta er tussen, wel met een beetje flux overal.

Het tin vloeit als het goed is gewoon helemaal naar binnen tussen de platen.

Dat geleid een stuk beter dan pasta of lijmprut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-05 08:59
Op zondag 23 september 2001 01:19 schreef Mafketel het volgende:
ps als iemand mij nog even kan vertellen hoe dat met die quotes zit kan ik dat nog even aanpassen
gewoon <quote> en </quote> gebruiken.. de < en > door [ en ] vervangen :) Alle tekst daartussen zetten.. lees ook ff de FAQ enzo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik wil gewoon een koperen plaat op een koperen plaat bevestigen. bijde platen zijn even groot.

ik kan op sommige plaatsen een schroefje gebruiken om de platen aan elkaar te trekken op andre plaatsen niet.

de buitenste rand wil ik solderen met zo weinig mogelijk soldeertin tussen de platen ivm slechte warmtegeleiding van tin. tussen de platen wil ik een zo goed mogelijke warmteoverdracht dus dacht ik , voor ik ga solderen aan de buitenrand, smeer ik iets tussen die twee platen wat de eventuele naadjes opvult. alleen was ik bang dat die pasta niet tegen de soldeertemperatuur kon.

Ik ga dus geen koperen blok aan mijn processor solderen, hoe verzin je het. ik wil gewoon weten wat ik het beste tussen twee platen koper kan smeren voordat ik het aan de buiten rand aan elkaar soldeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op zondag 23 september 2001 00:33 schreef CrashOne het volgende:
Dat geleid echter wel iets minder warmte dan de gewone artic silver...
heb je gegevens toevallig??

geleid het net zo goed als koper en hecht het koper op koper??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op zondag 23 september 2001 00:36 schreef Mafketel het volgende:

p.s. waarom gebruik je niet gewoon een dikker plakje koper (scheelt een hoop rotzooi)
als ik dat had liggen had ik dit ook niet gevraagd, tuurlijk is dat beter....maar ja, dat andere kan ik makkelijk aankomen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op zondag 23 september 2001 01:19 schreef Mafketel het volgende:
Ik denk toch dat je iets specefieker moet zijn over wat je gaat doen. Koper aan elkaar solderen is ok, maar cpu aan een grootte hoeveelheid koper solderen resulteerd in een verbrande :( processor(tenminste de kans daarop is groot).

Wat wil je precies doen ?

Koper aan elkaar is solderen,
cpu aan koper is vooral niet solderen of je moet wel van een beetje risico houden B-)

quote:
Natuurlijk! Koelpasta is ook alleen maar om de lucht te "vervangen" tussen de cpu en de heatsink, maar dat wist je natuurlijk allang!
quote:

vraag me af of ie dat weet hij wil solderen met koelpasta ertussen

(weet niet of dit goed gaat met de quotes maar ja ik kweenie beter op het moment)

ben net even op zijn website geweest (maak dat ding asjeblieft ook voor andere browsers toegankelijk aub moz 0.9.4) en heir heeft hij het over koelblok uit meerdere laagjes samenstellen |:( dus gewoon solderen die hap en frezen envergeet die koelpasta maar die kun je gebruiken tussen de cpu en het koelblok.

Mazzel
ps als iemand mij nog even kan vertellen hoe dat met die quotes zit kan ik dat nog even aanpassen
toon volledige bericht
jij doet je naam eer aan |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op zondag 23 september 2001 07:04 schreef TweaKERS het volgende:
Vlak de koperplaten goed af en soldeer zonder pasta er tussen, wel met een beetje flux overal.

Het tin vloeit als het goed is gewoon helemaal naar binnen tussen de platen.

Dat geleid een stuk beter dan pasta of lijmprut.
Dit is nou precies een antwoord wat tenminste reageert op de vraag en niet begint over koperblokken aan cpu's solderen...

THANKS TweaKERS.

BTW, misschien is artic silver glue dan wel geschikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-05 22:46

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Heb je niet de mogelijkheid om de plaatjes met ziversoldeer aan elkaar te bakken? (Hardsolderen)
Dit lijkt mij de beste manier, je moet alleen wel beschikken over autogeen-apparatuur.

Hoe wil je eigenlijk voorkomen dat de pasta wegvloeit tijdens het (zacht)solderen?

Of verlijm de plaatjes zoals eerder is aangegeven met Arctic Silver Thermal Adhesive.
Dan zit het vast, en het geleid de warmte.

Krankzinnige muziek vind je hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:47

wowi

Op zondag 23 september 2001 09:29 schreef roalte.nl het volgende:

[..]

Dit is nou precies een antwoord wat tenminste reageert op de vraag en niet begint over koperblokken aan cpu's solderen...

THANKS TweaKERS.

Voor een nog betere warmte geleiding zou je ook silversoldeer kunnen nemen dat is beter dan tin
sterker kwa belastbaarheid en geleidbeter.
dit is gewoon met een propaanbrander te doen wel flink
verwarmen.
Succes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
de een zegt autogeen, de ander propaan.

Hoe werkt het nou, je hebt hardsolderen en silversolderen?????....iemand??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazs2000

bazs2000

Met propaan is het niet mogelijk om een gerichte vlam te krijgen.
Met propaan moet je een grote vlam op je werkstuk richten.

Met autogeen heb je een vlamkegel die heet genoeg is om ijzer te smelten (joh :) ), en is dus geschikt om te hardsolderen.

Maar zilversoldeer is vrij prijzig, het is natuurlijk wel leuk maar het moet wel betaalbaar blijven.
Als het echt voor twee kleine stukjes koper is dan zal het een duur werkstukje worden.

PS,
Hardsolderen is het zelfde als zilversoldeer.
Alleen kun je met zilversoldeer werken of met messing.
Maar het principe blijft hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chicky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-03 19:18
Op zondag 23 september 2001 00:39 schreef Mr_Atheist het volgende:
Wat dacht jij van een extra Natuurkunde les??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Laatst online: 21:01

Epsilon

Op zondag 23 september 2001 00:36 schreef Mafketel het volgende:
Vraagje :? als je wilt gaan solderen waarom niet gelijk beide platen aan elkaar solderen :z .
Zowieso als je de randjes gaat solderen, kan het wel eens zo zijn dat er meer warmte wordt overgedragen door het soldeer dan door een of andere warmtepasta, hoe goed en duur dan ook.

tin geleid minder goed dan arctic silver epoxy!
daarom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-05 17:52

Part

Helemaal niets.....

Op zondag 23 september 2001 12:45 schreef epsilon het volgende:

[..]

tin geleid minder goed dan arctic silver epoxy!
daarom :)
Als je twee koperplaatjes op elkaar soldeerd denk ik niet dat je een temperatuurs verschil tussen de plaatjes kunt meten ongeacht wat voor zoldeer je gaat gebruiken.
Het verschil zal iets van <0,05 graden zijn.

Probleem kan wel zijn dat als die plaatjes een beetje dun zijn de boel krom kan gaan trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5988

Arctic Silver heeft een thermische geleiding van 8 W/(mK). 40%/60% tin-lood soldeer haalt de 50W/(mK). Dus, gewoon soldeer geleid warmte al 6x beter dan Arctic Silver. Check de website van AS-II en je Binas.

Mocht je de geleiding van gewoon soldeer onvoldoende vinden, dan kun je nog hardsoldeer of ziversoldeer gebruiken. Hardsoldeer, ook wel koperlas genoemd, smelt bij ca. 700 graden. Je hebt meestal geen vloeimiddel nodig om het te verwerken. Zilversoldeer smelt ook zo rond de 700 graden, heeft als bestanddeel een boel zilver, en heeft flux nodig om te vloeien.

Maar ff ontopic: de meeste thermal compounds zijn gebaseerd op een siliconenolie, en deze heeft als maximale werktemperatuur iets van 200 graden ofzo. Solderen van de randjes zit er niet in dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dus las ik het goed gelezen heb moet ik geen geleidingspasta of artic silver gebruiken en gewoon solderen, eventueel hardsolderen????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowi

wowi

Je kunt dus silversoldeer gebruiken (dat is hardsoldeer)
dat is er in verschillende soorten(prijzig en minder prijzig, gebruik met vloeimantel dat zal voor jou het makkelijkste werken. Ik weet niet hoe groot het oppervlak van die twee plaatjes is maar met zilversoldeer gaat dat perfect wel eerst flink warm stoken met de propaanbrander en dan hardsolderen je zult zien dat dat best meevalt met hardsoldeer als je eenmaal de boel lekkerwarm hebt zuigt tie het soldeer gewoon naar binnen toe.
Het mooiste is als je het laat vloeien van de ene kant van je koperen plaat naar de andere toe dus naar de warmte bron toe. tot dat het daar aangekomen is maar dat is wel afhankelijk van de grootte van je brander en koperen plaat.
ik neem aan dat dat plaatje niet zo groot is.
Succes *D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op zondag 23 september 2001 20:17 schreef wowi het volgende:
Je kunt dus silversoldeer gebruiken (dat is hardsoldeer)
dat is er in verschillende soorten(prijzig en minder prijzig, gebruik met vloeimantel dat zal voor jou het makkelijkste werken. Ik weet niet hoe groot het oppervlak van die twee plaatjes is maar met zilversoldeer gaat dat perfect wel eerst flink warm stoken met de propaanbrander en dan hardsolderen je zult zien dat dat best meevalt met hardsoldeer als je eenmaal de boel lekkerwarm hebt zuigt tie het soldeer gewoon naar binnen toe.
Het mooiste is als je het laat vloeien van de ene kant van je koperen plaat naar de andere toe dus naar de warmte bron toe. tot dat het daar aangekomen is maar dat is wel afhankelijk van de grootte van je brander en koperen plaat.
ik neem aan dat dat plaatje niet zo groot is.
Succes *D
mijn plaatjes zijn 50*80mm en 6mm dik dus dat zou volgens jou moeten kunnen met een gewone hobby-brander???
heb je zo een naam van die soldeer, hoe heet dat spul precies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 33648

waarom puntlas je het niet ??
dat kan op de meeste scholen wel... (op die van mij wel :) )
dan gebruik je geeneens soldeer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazs2000

bazs2000

Op zondag 23 september 2001 20:52 schreef dev.null het volgende:
waarom puntlas je het niet ??
dat kan op de meeste scholen wel... (op die van mij wel :) )
dan gebruik je geeneens soldeer :)
Sinds wanneer kun je 6mm dikke koperen plaatjes puntlassen?
Dat gaat niet lukken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowi

wowi

Ik zie je dikte van het materiaal ik had verwacht dat je wat dunner materiaal had gehad.
Met deze dikte zul je het met een hobby brander (let wel geen butagas brander dat wil dus echt niet) misschien niet redden dan moet je wel een autogeen lasvlam nemen omdat koper snel afkoeld of een hele grote propaan brander nemen en zorgen dat de warmte slecht weg kan. Je moet gewoon zilversoldeer nemen die na afkoelen geel wordt, die wordt standaard gebruikt is de voordeligste.
Bij mij waren dat staafjes met een blauw mantel er omheen.
Als je het goed warmstookt trekt het vanzelf onder de plaatjes aan een kant een kleinrandje doen zodat je daar wat soldeer neer kan leggen zodat dat erin zuigt.
Als je het warmgenoeg stookt zuigt het vanzelf naar de andere kant toe en toevoegen als het weer op is en in een gang doorblijven stoken.
Succes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Waarom al die moeite met een duur en exotisch soldeer middel als silver, als de warmte productie van een proc dermate laag is dat er zelfs met gevoelige meet apperatuur geen verschil is te meten tussen een silver of tin/lood verbinding???
Hi zal best bestaan, maar je praat over een laag van (als je het goed doet) maar hooguit een paar tiende mm dik...
Als je loodgieters materiaal (brander, tin, s39) gebruikt, de plaatjes in een bankschroef klemt, krijg je volgens mij de best verbinding, die het goedkoopst is.
Door je object goed te verhitten, zal het tin vanzelf tussen de plaatjes trekken, en een perfect verbinding vormen, waar geen koelpasta tegen op kan.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1445

Op zondag 23 september 2001 09:29 schreef roalte.nl het volgende:

[..]

THANKS TweaKERS.

Als jij nu eens zegt waarvoor het is zou je ook meer hulpzame reacties krijgen.

Topicstarter
Op maandag 24 september 2001 00:57 schreef nitraat het volgende:

[..]

Als jij nu eens zegt waarvoor het is zou je ook meer hulpzame reacties krijgen.
lees dan gewoon effe goed, het staat er best duidelijk hoor

3 plaatjes koper van 6 mm dik wil ik goed warmtegelidend op elkaar hebben en er mag ook geen vloeistof tussen de plaatjes door kunnen dus alleen pasta is niet genoeg, dus wilde ik solderen, en vroeg ik jullie hoe ik dat het beste zou kunnen doen, that's it

blijkbaar is gewoon solderen, met een brander en tin en s39 de gunstigste optie

Topicstarter
?
Pagina: 1