Op zondag 23 september 2001 15:32 schreef ubermaestro het volgende:
[..]
Dat zijn toch die rode en gele? Als ik die op elkaar aansluit krijg ik toch echt 7 volt en dat is volgens mij niet schadelijk
Dat zijn idd de rode en de gele, en als je ze op elkaar aansluit krijg je idd een spanningsverschil van 7 volt. Er moet echter wel een behoorlijke weerstand tussen zitten anders krijg je kortsluiting (een fannetje kan heus wel, want die gebruikt maar weinig stroom dus hoge weerstand). Maar als je ze rechtstreeks (zoals ik zei) op elkaar aansluit boost die +12 volt de +5 volt omhoog en brandt alles in je computer wat op +5 volt werkt door omdat het teveel stroom krijgt. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld een kortsluiting tussen +12 volt en de aarde. Hiervoor heeft de voeding een beveiliging zodat ie afslaat en bovendien gaat je apparatuur niet kaputt door een te hoge spanning...
Daarom moet je ook een beetje oppassen met hoeveel dingen je op 7 volt aansluit, want de weerstand wordt telkes kleiner en kleiner en de +5 volt kruipt steeds verder omhoog naarmate er meer fannetjes aanhangen @ 7 volt. En zomaar een beetje aanprutzen en er vanuit gaan dat de voeding toch beveiligd is kan je dus een heleboel apparatuur kosten. Daarom vond ik dat van HurrI ook zo'n waaghalzerij want zomaar wat draadjes doorverbinden kan wel degelijk meer dan je voeding kapot maken.
Op zondag 23 september 2001 17:37 schreef HurrI het volgende:
[..]
euh.. kben niet gek... kheb een voeding gepakt die op de plank lag. En vervolgens met een multimeter (zonder dattie dus in het stopkontakt zat) de 2 zwarte leidingen gemeten (zoals ik al zei: doorgepiept)
ooow... doorpiepen betekent doormeten

Ik d8 zoiets als doorverbinden oftewel kortsluiten...