XFS en software raid???

Pagina: 1
Acties:

• PenguinPower
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 16:03

PenguinPower

May the SOURCE be with you

Topicstarter
Ik was van plan om morgen mijn linux servertje opnieuw te installeren met de nieuwe debian 3.0 (ipv 2.2r3). Ik heb de xfs software al gedownload inclusief de kernel patch.

Nu wilde ik weten waar ik een goede beschrijving kan vinden om een software raid te maken met drie schrijven met XFS. (als dat kan).

Bovendien was ik nieuwsgierig of de software raid ook zou betekenen als dat de hdd's hotswappable zijn (als er 1tje uitvalt dat linux en het systeem gewoon zonder probleem blijft doordraaien...)

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Op zaterdag 22 september 2001 22:10 schreef PenguinPower het volgende:
Nu wilde ik weten waar ik een goede beschrijving kan vinden om een software raid te maken met drie schrijven met XFS. (als dat kan).
Voor het Raid gebeuren : De Raid-HOWTO
Voor XFS : Geen id, maar zal ook wel een soort van manual voor zijn.
Bovendien was ik nieuwsgierig of de software raid ook zou betekenen als dat de hdd's hotswappable zijn (als er 1tje uitvalt dat linux en het systeem gewoon zonder probleem blijft doordraaien...)
Niet hotswappable. Als was het alleen maar omdat standaard ide-controllers dat niet kunnen.

• flat
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
ik heb een tijdje geleden geprobeerd om een raid-0 array met reiserfs te maken, maar om een of andere vage reden lukte dat niet :(
ik hoop voor je dat dit wel gaat lukken, want in proncipe kan 't volgens mij wel

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

Verwijderd

Raid en het filesystem type staan redelijk los van elkaar. Als je een raid maakt (zie de Software-RAID HOWTO op linuxdoc.org) krijg je een entry /dev/md0. In je /etc/raidttab stel je dan mooi in wat voor raid dat is en welke disken die gebruikt.

Als die raid dan draait, kun je /dev/md0 gebruiken om te partitioneren en te mounten net zoals je /dev/hda gebruikt. Zo kun je dus net hetzelfde omgaan met raid als met een single disk.

Ik draai thuis een reiserfs op raid1 (2 keer 30gig gebruiken als 1 van 60) en dat draait echt soepel. Ik ben wel van plan om naar xfs te verhuizen omdat dat beter is als je schijf bijna vol staat, reiser wilt dan wel es rete traag worden :(