[debian] mail server

Pagina: 1
Acties:
  • 198 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-08 21:25
Goed. Ik wil voor thuis graag een maildeamon op m'n Debian bak gaan zetten. Hij moet eigenlijk aan de volgende eisen voldoen:

- 5 3 gebruikers eigen mail serveren op elke computer
- OSsen: win2000, win98, winME, linux
- mail moet elke keer dat het bekeken wordt actueel zijn (dwz gesynct)
- de mail moet uit 3 verschillende POP3 boxen van m'n provider komen
- internet mail liefst binnen de deur houden, als het niet anders kan buitenom
- via een webinterface te benaderen
- lokaal te cachen zijn zodat de laptop die uit het bereik van z'n acces point loopt (op vakantie bijv.) gewoon alle mail die hij al had gesynct blijft zien (maar niet van de server verwijdert wordt!!!)

Heb al eventjes gesearched, en zag wat over IMAP. Lijkt me leuk, daar kun je volgens mij met PHP een leuk interfaceje omheen bouwen (en is vast ook al gedaan).
Anders misschien POP3 mail die gewoon op de server blijft staan en dus naar elke client elke keer opnieuw gedownload kan worden (met uitzondering van de mail die al gedownload was...)

Op zich is IMAP het mooist. Dan kun je ook berichten verwijderen en nooit meer terugzien, alleen: Ik heb geen flauw idee hoe ik dat op moet zetten. Heb al wat gezien over courier, wu-imapd en cyrus. Wat zou voor mij het mooist zijn.

Nog even de precieze config:

desktop met windows98 - moet a,b,c accounts laten zien
laptop met winME - a account laten zien
laptop met winME - b account laten zien
desktop met winME, win2k, linux - moet c account laten zien

Kan wel toch? Jullie roepen dat onder linux alles kan! :P

You can't have everything. Where would you put it?

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op zaterdag 22 september 2001 21:25 schreef tweakerbee het volgende:
Op zich is IMAP het mooist. Dan kun je ook berichten verwijderen en nooit meer terugzien, alleen: Ik heb geen flauw idee hoe ik dat op moet zetten. Heb al wat gezien over courier, wu-imapd en cyrus. Wat zou voor mij het mooist zijn.
Misschien een ID om de verschillende homepages van deze programma's te bezoeken ?
Die zijn vast wel te vinden in de search van http://freshmeat.net Of verwacht je van ons, dat we je server thuis komen configureren ? :-)
Kan wel toch? Jullie roepen dat onder linux alles kan! :P
Alles kan, Win Kan, Koffiekan...

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Voor wat jij wilt doen, is een simpel pakket als sendmail al voldoende:

apt-get install sendmail
apt-get install imap-server

hier moet je in principe genoeg aan hebben.

Mooier is het om met een pakket als Qmail te werken. Dit is meer modulair opgezet zodat je naast je eigen imap en pop3 ook bijvoorbeeld makkelijker email-aliassen en alternatieve mail-filters kan instellen (om bijvoorbeeld mp3tjes te blokken, ik noem maar wat..)
..Nadeel is natuurlijk dat qmail moeilijker te installeren is..

• tweakerbee
Hartstikke bedankt. Ik ga die proggies even bekijken. Nee het is niet de bedoeling dat jullie het komen installeren, ik moet het juist leren :P

Wilde alleen even weten of ik niet aan iets veel te groots begon, en dus VETTE overkill had. Ja dus, was het antwoord. ;)

Overigens gebruik ik debian. Daar zit dus Exim bij. Moet geen probleem zijn, toch?

Verder: Als ik apt-get install imap-server doe dan krijg ik de keuze uit: Jawel: Courier, Cyrus, en imap. :P Welke kan ik het beste van die drie gebruik, maw welke is het makkelijkst te configgen en heeft alle opties die ik nodig heb? Ga ook nog wel even alle homepages langs van de proggies. Imap is bij mij al geinstalleerd.

Verwijderd

Je hebt een mailserver nodig. Sendmail is inderdaad een mailserver, maar heeft een geschiedenis van exploits, bugs en gaten. Qmail is veel beter.

Fetchmail is het programma wat je nodig hebt om je mail van een POP3 server naar jou mailserver over te halen.

Imapd of iets soortgelijks heb je nodig om de mail met de client van jou mailserver af te halen.

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

Je hebt een mailserver nodig. Sendmail is inderdaad een mailserver, maar heeft een geschiedenis van exploits, bugs en gaten. Qmail is veel beter.
Qmail is een schijtprogramma IMHO. Neem Postfix als je geen sendmail wil. Ter info : de laatste sendmail remote root exploit is jaren geleden. En kwa flexibiliteit gaat er niks boven sendmail...
Fetchmail is het programma wat je nodig hebt om je mail van een POP3 server naar jou mailserver over te halen.
getmail doet hetzelfde, en is kwa config een stuk simpeler.
Imapd of iets soortgelijks heb je nodig om de mail met de client van jou mailserver af te halen.
Daar zijn d'r genoeg van. Meest gebruikte is denk ik uw-imap, maar dat is omdat de meeste distribs die standaard installeren.

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:53

Kettrick

Rantmeister!

Op zondag 23 september 2001 15:36 schreef igmar het volgende:

Qmail is een schijtprogramma IMHO.
Verklaar dat eens ?, Qmail is nl. IMHO de beste mailserver die er te vinden is :)

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Debian kwam 'vroeger' altijd met Exim als MTA... ook prima ding hoor.

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• dop
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-08 05:37

dop

Windows needs to reboot now

exim inderdaat zit er nog steeds bij en werkt goed

voor pop3 als je dat echt wilt zou ik cucipop nemen

EPC Debian Gnu Linux

• tweakerbee
Moet aan pop3 doen omdat ik ook nog de mail adressen van m'n provider wil kunnen legen. ;)

Verwijderd

Nee, de popmail van je provider haal je op met een client als fetchmail of getmail.
Deze wordt dan verwerkt door je mailserver, zoals exim (lekker simpel op te zetten met exim-config), sendmail, qmail of postfix.
Deze kan ook mail voor je versturen, net als de smtp van je provider.
Daarna kun je de mail laten serveren door een pop en/of imap server.
Je kunt ook pop en imap opzetten, en het aan de gebruiker overlaten wat die wil gebruiken.
Ik gebruik geen imap. Als popserver gebruik ik qpopper.

• tweakerbee
Goed. Het nadeel van POP is dat je niet makkelijk meerdere accounts op verschillende computers identieke inboxen kan laten zien en beheren. Helaas ben ik helemaal niet bekend met IMAP, maar dat zal hopelijk niet te moeilijk zijn. Vond de apache en ftp installatie ook niet zo heel moeilijk.

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online
bij mij (Debian) werkt IMAP wel stukken trager dan pop3. Ik heb er bijna last van! (op een p100) Ik weet niet of meer mensen dat hebben, maar hou er rekening mee (misschien ook wel een dikke configfout ergens mijnerzijds :) )

ach...in een volgend leven lach je er om!

• tweakerbee
Hmm...wel om rekening mee te houden. Heb dan wel een P200MMX staan met 64MB, maar toch..tks

Pagina: 1