Toon posts:

Speaker kabel even lang???

Pagina: 1
Acties:
  • 7.287 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
vandaag heeft mijn pa in rdam de onderdelen bij elkaar gesprokkeld voor het maken van speakerkabels en interlinks van de aircom plus. ziet er verder allemaal goed uit, en hij is nu driftig aan het solderen >:) . nu heb ik alleen een vraagje:
moeten de kabel naar luidspreker 1 even lang zijn als de kabel naar luidspreker 2??
omdat de ene speaker wat verder van de versterker afstaat als de andere, en anders ligt er weer zo'n stuk dikke kabel nutteloos te wezen, dat ziet er niet echt netjes uit. dus moeten ze even lang zijn?????

• Dweil
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-03-2024

Dweil

Dual Xeon powered

Ligt eraan hoeveel HiFi freak je bent.. Als je absoluut niets aan het toeval wilt overlaten, al lang gebruik maakt van biwiring en een versterker + boxen van over de 20000 gulden, zou ik je aanraden om beide luidsprekers dezelfde lengte kabel van 200 gulden per meter te geven. In elk ander geval maakt het niets uit.

Verwijderd

Topicstarter
ok,

dan word het gewoon de kabels op maat maken...
[offtopic mode]
dat solderen valt niet mee >:)
[/offtopic mode]

• Fireman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08-2024

Fireman

We talk about luxury problems

Maakt niet zo heel veel uit,naar mijn mening. Als het verschil maar geen meters wordt.

Heb je nu gewoon even veel lengte?

Wat voor kabel(s) zijn het?(lengte, diameter) En heeft je vader ook interlinks gekocht in onderdelen?(wat voor merk, type & cinch connectors)

Daaraan kan je afleiden of je richting audiofiel gaat en of het echt een probleem zal zijn of ze langer of korter zijn.

Klein beetje audiofiel zie je bij mijn hi-fi specs op mijn site.

p.e. waar in r'dam hebben jullie dat spul gekocht :?

Naim Audio SN2 + NDX + Soup (accuton/Thiel)

• Dweil
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-03-2024

Dweil

Dual Xeon powered

En als je gaat solderen, dan maakt het al HELEMAAL niets uit :) Je zou je allang voor de kop moeten slaan waarom je die dingen soldeerd, en dus voor een extra overgangs-weerstand zorgt. Zolang je geen spoeldraad gebruikt voor je luidsprekers aan te sluiten hoef je je niet druk te maken over de extra weerstand ten gevolge van de paar meter draad die je aan de een box meer hangt. Je zult het echt niet merken.

Verwijderd

doe eens een test. pak twee stekkers met allebei een snoer eraan daaraan allebei een vitting met zelfde lamp. de een een snoer van 10 meter de ander van een meter. allebei tegelijk in het stopcontact steken en kijken welke het eerste brand. als je het ziet ben je geniaal, of je heb ze er niet tegelijkertijd ingestoken.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:18
Op zaterdag 22 september 2001 22:37 schreef wussy het volgende:
doe eens een test. pak twee stekkers met allebei een snoer eraan daaraan allebei een vitting met zelfde lamp. de een een snoer van 10 meter de ander van een meter. allebei tegelijk in het stopcontact steken en kijken welke het eerste brand. als je het ziet ben je geniaal, of je heb ze er niet tegelijkertijd ingestoken.
Ghehehe :P

u made my evening, LoL!

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-10 23:38

Jag

Op zaterdag 22 september 2001 22:37 schreef wussy het volgende:
HAHA, da's een goede, die houden we erin. Het is trouwens handiger om aan een stekker twee lampen te doen, hoef je er ook maar één in het stopcontact te prikken :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Even wat meer informatie. Ik was niet van plan om veel geld uit te geven voor kabels. Bedragen van meer dan 100 gulden voor één meter vind ik zinloos, zeker bij onze low-end set (NAD302 en JBL LX750). Dus op zoek naar betaalbare kabels. Via internet kwam ik de AircomPlus op het spoor. Is eigenlijk een antennekabel, maar kan met wat knip- en soldeerwerk ook goed als luidsprekerskabel. In Rotterdam gekocht bij de Radio ABÉ (2de middellandstr) voor 4,95 per meter. Bij Speakers en co hun standaard vergulde vorkjes gehaald en standaard connectors omdat een metertje kabel ook gebruikt wordt voor de verbinding tussen cd-speler en versterker. Nu heb ik voor zo'n 175 gulden 2*4 meter luidspekerkabels en een interlink tussen cd-speler en versterker.
Gisterenavond bezig geweest met de interlink. Tering, wat een werk :( . Die kabels zijn zo stug, de afstand tussen cd-speler en versterker is zo klein, dat bij het aandrukken van de pluggen in cd-speler/versterker de gesoldeerde kern elke keer losknapte van de connector. Bij de luidspekerkabels zal dat wel wat gemakkelijker gaan, want daar is meer ruimte en de bevestiging aan de spades is wat gemakkelijker te solderen.
Als alles werkt zal ik nog wel eens melden hoe het klinkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 23 september 2001 00:43 schreef Jag het volgende:

[..]

HAHA, da's een goede, die houden we erin. Het is trouwens handiger om aan een stekker twee lampen te doen, hoef je er ook maar één in het stopcontact te prikken :P.
ja ik weet het, dacht ik een uurtje later ook ineens aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-10 06:18

JeroenT

hoi!

WHAHahhahaha Aircom + kabel als luidspreker snoer ??

Sorry maar ben je dan freak ofnie >:) >:) >:)

ik gebruik dat spul met mijn Wireless LAN :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mijn kabels zijn ook even lang
en dat met bi-wiring

kheb bij me ene speaker aardig wat lengte over :( :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Lekker aan het klussen met de ls-kabels, wat blijkt: heeft deze jongen maar vier spades voor de boxen gekocht. Even vergeten dat ook de versterker vier van die dingen nodig heeft |:( |:( |:(
Omdat het nog niet eenvoudig is om een goede verbinding tussen de kern van de kabel en de spades zelf te maken dacht ik (voorlopig??) de kabels maar direct aan te sluiten op de boxen en de versterker, dus zonder spades of pluggen. Vraag me af wat beter is: iemand daar ervaring mee :? :?
BTW: kben wel blij dat mijn boxen geen bi-wiring hebben. Elk kabel heeft een diameter van 1,0 centimeter. Vier van de dingen levert een aardige bos aan kabels op ;) en acht al helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-10 19:57
... diameter van 1cm voor speakerkabels??? euh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De invloed van luidsprekerkabels op de geluidskwaliteit bij gewone huis-tuin en keukeninstallaties wordt zwaar overschat. Het gebruik van gewoon tweelingsnoer dikte 2,5mm2 volstaat in vrijwel alle gevallen. als je bedenkt dat er voor het elektriciteitsnet ook 2,5mm2 wordt gebruikt voor een maximale stroomsterkte van 16 Ampère weet je genoeg. Als er 16A door je luidsprekers zou gaan dan liggen de conussen aan de andere kant van de kamer.
Het verschil in weerstand tussen kabels die een paar meter in lengte verschillen valt in het niet bij het verschil in weerstand tussen de circuits van het linker en rechter kanaal van dit soort installaties. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 23 september 2001 13:26 schreef Dr_Frickin_Evil het volgende:
... diameter van 1cm voor speakerkabels??? euh?
dat is de dikte van de gehele coax kabel.
voor het geluid wordt de kern gebruikt, die een dikte heeft van 2 of 3 mm. De gevlochten buitenleider wordt aangesloten op de aarde van de versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hervaz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 21:31
Waarom al die fuss zeg...je kan voor 175 piek al echt 2dehands goeie spullen lopen, en heb je die kabel al wel beluisterd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 23 september 2001 12:17 schreef Klubbheads het volgende:
WHAHahhahaha Aircom + kabel als luidspreker snoer ??

Sorry maar ben je dan freak ofnie >:) >:) >:)

ik gebruik dat spul met mijn Wireless LAN :)
kabel in een wireless lan, en jij noemt mij freak?? >:) >:) |:( |:(
maar ff serieus, kijk maar is deze site voor een uitleg, het is niet zo gek als het klinkt, en het resultaat mag er zeker zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hebben vanavond een luistertest gedaan. Eén box met de oude luidspekerkabels (type El Cheapo) en één met de nieuwe AircomPlus. Vervolgens ma en zoon met de rug naar de vlakbijelkaar geplaatste boxen en pa maar draaien aan de balansknop. Moesten ze aangeven welke box beter klonk. En wat denk je: de box met de nieuwe kabel klonk echt veel beter :) :)
Omdat een goede vergelijking mogelijk was, hier wat omschrijvingen:
- oude El Cheapo-kabel: scherp en weinig laag
- nieuwe AircomPlus: evenwichtig, veel warmer, (haast te)veel bas.
Al met al een zeer duidelijke verbetering :9 :9
Nu nog de interlinks tussen de cd-speler en de versterker. De verbinding van één kabel krijg ik niet goed, want ik hoor maar één kanaal. Voorlopig nog maar even met een combinatie van de oorspronkelijke interlink en één nieuwe werken. Morgen is er weer een dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben blij voor je dat alles zo goed gaat, heb je je geld tenminste niet voor niets uigegeven. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hier nog een post vanuit alle vroegte op school(er valt weer is wat uit >:) ) gisteravond inderdaad even geluisterd, en het klonk echt veel beter! inderdaadeen veel mooier laag(pa is daar niet zo blij mee maar ik vind het wel kick :7 :Y) ) en het hoog is minder schel. ga als ik zelf nieuwe componenten heb ook de betreffende kabeltjes neergooien. het is zeker weten een aanrader!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ok dit zei een vriend dus ook tegen mij, alles moet even lang zijn, echter kan dat gewoon niet gezien mijn wegwerk gootjes, ik heb wel hele dikke speakercable zodat zich weinig weerstand zou weervinden in de bekabeling, ik heb silverline silver 240 en dat is 2x4,00mm2 dus de kans dat ik verschil ga merken door verschil in lengte van mijn bekabeling is dus relatief gezien onmogelijk volgens jullie? (ben nog beetje noob in audioshit, echter merk ik wel dat mijn oordoppen van sony (50€ :| ) wel ongelijk zijn af en toe, de rechter oordop heeft meer bedrading zodat het om je nek kan blijven hangen bij het afdoen, al hoor ik teksten loopt hij soms iets 8er, komt de muziek weer dan kan ik niets ontdekken, iemand hier eventueel ook nog een verklaring voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scarp
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 22 september 2001 @ 22:37:
Jammer voor jou dat het niet om de snelheid gaat maar om gelijke weerstand en eigenschappen van de kabels.

Ik neem aan dat het hier om stereo gaat, dus gewoon de kabels evenlang houden. Misschien dat je het niet hoort, maar mocht je ooit die kabels weer verkopen of weggeven dan zijn twee evenlange kabels wel zo praktisch. En theoretisch zou het het beste resultaat moeten geven. Of je het hoort is een tweede, dat zou je moeten testen.

In surround is het weer wat anders omdat de surrounds langere kabels nodig hebben, dus daar neem je voor de surrounds evenlange kabels, maar die kunnen wel langer zijn dan de fronts en center. Aangezien de surrounds toch kleinere speakers zijn meestal is dat niet erg. Fronts en center wel weer evenlang houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:30

JvS

Ik heb hem zelf ook

Scarp schreef op 27 oktober 2003 @ 09:37:
[...]

Jammer voor jou dat het niet om de snelheid gaat maar om gelijke weerstand en eigenschappen van de kabels.
Het verschil tussen 2 of 4 of 16 en 25 meter kabel is niet echt groot hoor. Verwaarloosbaar bij de "weerstand" van een luidspreker
Ik neem aan dat het hier om stereo gaat, dus gewoon de kabels evenlang houden.
ALs er een ding wel niet slim is om te doen, is het wel een kabel langer maken om hem "evenlang" te houden en hem dan ergens opgerold neer te leggen ofzo (zoals mcgrath doet hierboven), dan gaat je kabel als een filter werken. "normale" mensen verkopen hun kabel niet dus gaat dat argument ook niet op :P.
maar die kunnen wel langer zijn dan de fronts en center. Aangezien de surrounds toch kleinere speakers zijn meestal is dat niet erg.
Heb je hier een verklaring voor? Waarom mogen kleine speakers wel lange kabels hebben? Ik vind het allemaal maar erg vreemd wat je zegt moet ik je zeggen...

[ Voor 17% gewijzigd door JvS op 27-10-2003 09:45 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-09 13:03

AcouSE

Swedish Chef

Volgens mij vallen de verschillen in inductie en capaciteit van een stuk (opgerolde) kabel nog altijd in het niet vergeleken bij de tolerantieniveau's van de componenten in het filter van een luidspreker.

En qua looptijden kun je trouwens uitrekenen dat een kabellengteverschil van 10 meter gelijk staat aan een tijdsvertraging die overeenkomt met een luidspreker die 0,5mm verder naar achteren staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Looptijden? Ik neem aan dat je dan bedoelt dat de weerstand van de langere kabel een tikkeltje hoger is en niet de lengte op zichzelf. Als ik een elektron aan de ene kant de kabel induw, komt er aan de andere kant meteen een elektron uit, of de kabel nou 10 of 100 meter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:30

JvS

Ik heb hem zelf ook

nee, dat gaat met de snelheid van het licht :)
300.000KM/sec dus. Nou kan ik me niet voorstellen dat 10m "snelheid van licht" 0,5mm "snelheid van geluid" is, volgens mij is het nog veel minder maar ik ben te lui om het uit te rekenen :P

[ Voor 68% gewijzigd door JvS op 27-10-2003 10:16 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-09 13:03

AcouSE

Swedish Chef

Nee, dat gaat met een snelheid v=1/sqrt(εμ), met ε = dielectrische constante en μ = permabiliteit. Dus alleen in vacuum (1/sqrt(ε0μ0) is dat 3*108.

Als een elektron in een pijp duwt komt er inderdaad een elektron aan de andere kant uit, maar die heeft niet hetzelfde potentiaal als de elektron die je erin duwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-10 10:51
trouwens wel mooi dat iemand een topic van 2 jaar oud omhoog kickt...

verschil in luidspreker kabels (zeker voor een paar meter) maakt echt geen bout uit
horen doe je het niet, en als je zoiets doet ben je redelijk gaar voor het gekkenhuis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OverSoft schreef op 27 October 2003 @ 13:17:
trouwens wel mooi dat iemand een topic van 2 jaar oud omhoog kickt...
geen dank })

nee ik gebruik gewoon de seach, hij was niet al te makkelijk te vinden maar toch gelukt en mijn antwoord is duidelijk, die max 3M verschil met mijn 4mm dikke silvere bekabeling hoor je niet :*)
alleen vraag ik me af waarom ik wel het gevoel heb dat ik bij mijn dure sony mdr-ex71 wel het gevoel heb dat mijn rechter oordop later invalt als mijn linker, de rechter is idd langer zodat je die 8er je nek langs kunt doen en als je je oordoppen even af doet deze om je nek blijven hangen, echter heb ik dat bij andere oordoppen die dit verschil in lengte ook hadden niet opgemerkt en ik heb voor deze oordoppen 50€ neergelapt, beetje jammer dus, maar voor de rest wel bruut geluid en goede oorfitting :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-10 15:57

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik weet dat het een oud topic is, maar toch ff mijn 2 cents...

Zorg dat de luidspreker kabel bij benadering even lang zijn... Dus 10 en 12 meter maakt echt geen drol uit, maar 2 en 20 meter dus echt wel. 20 meter is genoeg om een fase verschuiving te veroorzaken in het hoorbare deel van het geluid, dus je speakers zullen hol gaan klinken...
Bij koptelefoons is dit overigens duidelijker te horen, omdat je veel dichter op de bron zit.

Daarnaast is standaard 2,5mm^2 een beetje overdreven. 1,5mm^2 of 0,75mm^2 is in de meeste gevallen echt wel genoeg. 2,5mm^2 is pas nodig als je extreem lange kabels (>30m) en hoog vermogen (>100 Watt) gebruikt. Daarnaast is het zo, dat grotere lengte dikkere kabel nodig heeft bij gelijk vermogen en visa versa.
Oh ja, en als je nooit boven 25% van je vermogen komt, is het onzin om zware kabel te gebruiken...
Deze wijsheid is niet alleen persoonlijke ervaring, maar ook gebasseerd op kennis van de winkel waar ik werk...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scarp
  • Niet online
JvS schreef op 27 oktober 2003 @ 09:45:
[...]
Het verschil tussen 2 of 4 of 16 en 25 meter kabel is niet echt groot hoor. Verwaarloosbaar bij de "weerstand" van een luidspreker

[...]
ALs er een ding wel niet slim is om te doen, is het wel een kabel langer maken om hem "evenlang" te houden en hem dan ergens opgerold neer te leggen ofzo (zoals mcgrath doet hierboven), dan gaat je kabel als een filter werken. "normale" mensen verkopen hun kabel niet dus gaat dat argument ook niet op :P.
[...]
Heb je hier een verklaring voor? Waarom mogen kleine speakers wel lange kabels hebben? Ik vind het allemaal maar erg vreemd wat je zegt moet ik je zeggen...
Het is maar wat je verwaarloosbaar noemt. Jij noemt het verwaarloosbaar, maar het effect ervan kan groter zijn dan je denkt. Wat is de grens van verwaarloosbaar? Verschillende lengtes kabels zijn gewoon niet hetzelfde, wil je die verschillen uitsluiten neem dan dezelfde lengtes ook al zijn de verschillen klein.

Inderdaad niet de kabel onnodig langmaken, daarom moet je de apparatuur goed plaatsen zodat dat niet hoeft. Uiteraard niet op een rol laten zitten, maar gewoon uitleggen.

In surround heb je over het algemeen kleinere speakers achter toch? Dit vanwege kosten en praktische redenen (minder ruimte voor plaatsing), dus het geluid achter zal nooit hetzelfde zijn als de front speakers. Daarom kan je uit praktische overwegingen prima langere kabels achter zetten, omdat er al een verschil met de fronts is door het gebruik van een andere speaker (en vaak ook nog mindere versterking). Ideaal heb je uiteraard 5 identieke (of 7) speakers, welke dan ook dezelfde bekabeling, versterking en liefst ook zelfde lengte bekabeling hebben. In de praktijk heb je dit niet, dus kan je best wel een compromis sluiten van wat er praktisch is.

Zo vreemd is het allemaal niet.

Overigens verkopen er genoeg "normale" mensen hun kabels.

[ Voor 7% gewijzigd door Scarp op 27-10-2003 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

ik neem aan dat eventuele draden in de speakers zelf en de draden in de versterker, if any, ook exact even lang zijn. Stel je voor dat je de audiofiel een verschil in bedradingslengte geeft 8)7

Het zit allemaal in je hoofd, maar dat is dan mijn bescheiden mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scarp
  • Niet online
Wekkel schreef op 27 October 2003 @ 16:21:
ik neem aan dat eventuele draden in de speakers zelf en de draden in de versterker, if any, ook exact even lang zijn. Stel je voor dat je de audiofiel een verschil in bedradingslengte geeft 8)7

Het zit allemaal in je hoofd, maar dat is dan mijn bescheiden mening.
Alles tussen je hoofd? Dus bekabeling, amps, speakers etc ... grote kop zal je hebben dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

He he, het verschil in beleving natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Valt me nog mee dat er nog niemand heeft geroepen dat langere kabels een faseverschil opleveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Het lag op het puntje van mijn tong :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-10 14:03

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Verwijderd schreef op 27 October 2003 @ 20:02:
Valt me nog mee dat er nog niemand heeft geroepen dat langere kabels een faseverschil opleveren
psst:
deepbass909 schreef op 27 October 2003 @ 16:03:
Dus 10 en 12 meter maakt echt geen drol uit, maar 2 en 20 meter dus echt wel. 20 meter is genoeg om een fase verschuiving te veroorzaken in het hoorbare deel van het geluid, dus je speakers zullen hol gaan klinken...

[ Voor 9% gewijzigd door The Bad Seed op 27-10-2003 21:34 ]

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sitnalta
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 27-09 12:00
Een beetje versterker lost het verschil in kabellengte of waar je speakers staan zelf op (Timing)
Of je koopt een koptelefoon, die heeft maar 1 kabel en de speakers zitten altijd op dezelfde afstand op je hoofd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:45

JdM

Humbled

Sitnalta schreef op woensdag 6 september 2017 @ 19:52:
Een beetje versterker lost het verschil in kabellengte of waar je speakers staan zelf op (Timing)
Of je koopt een koptelefoon, die heeft maar 1 kabel en de speakers zitten altijd op dezelfde afstand op je hoofd :P
Of je kicked een topic van 13 jaar oud 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Poeh, dit is toch wel een epische topic schop. Op slot er mee want dit heeft geen zin natuurlijk.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.