Operatie: "Computer, shut the f### up"

Pagina: 1
Acties:
  • 137 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• dlmh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-05 19:23
Ik heb sinds een tijdje een Athlon 1.2GHz (266FSB, AXIA) en heb daarop een hele mooie Spiral Full Copper Heatsink met bijbehorende fan.

Nu wil ik die computer wat minder luidruchtig maken zodat ie 's nachts tenminste OOK DVD's kan rippen.. :P
Ik heb een AOpen HQ08 (Bigtower) met AOpen 300W voeding erin. Dat ding maakt best wat "flowing-air" geluid. Nu weet ik dat zo'n Enermax practisch geruisloos moet zijn, dus dat is in ieder geval één probleem opgelost.
Nu zit er natuurlijk ook nog een fan op m'n CPU: dat ding is ook niet bepaald stil. Zo'n irritant hoog krijsend geluid (terwijl ie maar 4500 toeren is.)
Moet ik die fan nou vervangen door bijv. een YS Tech fan???
Zo ja, welk typenummer (check Pricewatch... TIG nummers...)
Hij hoeft niet beter te koelen dan nu... hij zit nu op ongeveer 40graadjes...

Maar ook op m'n AMD761 northbridge zit een fannetje... en natuurlijk een heatsink. Zal ik die heatsink door een wat grotere vervangen en die fan eraf halen ???

En dan nog m'n HDD's : IBM 7200 toeren 45 GB, IBM 5400 toeren 40 GB... die kunnen ook behoorlijk loeien af en toe... Hier weet ik echter GEEN oplossing voor...

IEMAND IDEEEN ????

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

Verwijderd

Als je je computer echt stilt krijgen moet je alleen maar Papst fans gebruiken, die hoor je echt niet!!! B-)

• mjdejong
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-04-2016

mjdejong

Rotterdam => X-treme

Isoleer de binnen kant.
Zet je pc op iets rubber mat.
Een grote fan er bij voor goede airflow (7 volt laten draaien) en met de extra flow in je kast kan je misschien ook je fan van je cpu op 7 volt laten draaien.
succes.

=> www.mjdejong.nl <= Tja, de jouwe is sneller! Deze is betaald.

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:26

ThaHandy

Discovery Channel

hm....

een isolatiekast.....allus in 1 keer ;)

mijn pjutertje maakt ook wel veel airflow geluid...
daar heb ik dus helemaal geen last van onder het slapen :Z :z

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

Hmm je cpu fan op 5 volt laten lopen is ook wel ruisloos :),en de graadjes nemen niet echt drastisch toe

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Verwijderd

O ja, hier nog een link: http://home.swipnet.se/tr/silence.html

Er staan hier heleboel ideeen en links om je complete PC stil te krijgen B-)

• dlmh
Papst fans... got that...

Maakt 't dan nog uit of ik de huidige fan in m'n voeding daarmee vervang, of speelt de voeding zelf ook mee (flowing air door de koelelementen...)

Bovendien heeft zo'n Enermax een 92mm intake fan.. ook leuk...

Zijn die Papst fans er ook trouwens in 60mm ??? Kan ze nl. niet vinden in de Pricewatch .... :?

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

Verwijderd

Die Papst-fans zijn idd heel erg moeilijk om aan te komen, via de Pricewatch kom je niet aan de stilste versies. Ik haal ze uit Duitsland, maar aangezien het de stilste fans van de hele wereld zijn, zijn ze dus de moeite waard.

Trouwens, de Papst-fans zijn er in alle groottes... B-)

• dlmh
Waar bestel je die dan in Duitsland ???

Ik ga morgen naar de beurs in A'doorn (jaja.. :P)
Kijken of ik daar iets kan vinden (iig voeding.. hoop ik...)

Die CPU fan kan later ook wel....

Ik zag dat iemand een 80mm fan had bevestigd op een 60mm heatsink ... hoe hebbie DAT voor mekaar gekregen???

En die harddisks ???

Verwijderd

Op zaterdag 22 september 2001 19:14 schreef SerialThrillaZ het volgende:
De URL van de online shop in Duitsland: http://it-shop.zapp.org/

Ik heb zelfs die fans van m'n voeding vervangen met die Papst-fans B-)

Ik heb zelf geen ervaring met IBM HD's, maar hoor je die echt continu?

Verwijderd

Aconto
Ik zag dat iemand een 80mm fan had bevestigd op een 60mm heatsink ... hoe hebbie DAT voor mekaar gekregen???
Je kunt het met een fan adapter doen of een fingergaurd op je heatsink schroeven en daarop weer je fan monteren. :)
En die harddisks ???
Daar hebben ze broodtrommels voor uitgevonden! :P
:D

• Universal Creations
  • Laatst online: 23:27
Koop een Koolance kast, seagate barracuda IV schijf, een tualatin (dat ding heeft heel erg weinig koeling nodig) en je hebt een pc die en geruisloos is en toch heel goed presteerd.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Verwijderd

Op zaterdag 22 september 2001 19:25 schreef universal creations het volgende:
Koop een Koolance kast, seagate barracuda IV schijf, een tualatin (dat ding heeft heel erg weinig koeling nodig) en je hebt een pc die en geruisloos is en toch heel goed presteerd.
En heel veel kost! :)

• dlmh
Je hoort ze niet constant ratelen.. dat niet .. maar je hoort wel zo'n hoog spinnend geluid... als je computer net opstart hoor je het best: dan spinnen ze op...

• BenJoep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:09
Op zaterdag 22 september 2001 19:19 schreef eXistence het volgende:

Daar hebben ze broodtrommels voor uitgevonden! :P
:D
Die dingen werken perfect, heb hem in me server geduwd, daar zat nog een oud hd'tje die een enorme herrie maakte. In me werkpaard zit een IBM die totaal geen herrie maakt, dus hierin niet nodig.

| I've got permission to color outside the lines |

Verwijderd

Op zaterdag 22 september 2001 19:25 schreef universal creations het volgende:
Een duidelijk geval van een dure oplossing. Dit zou namelijk betekenen dat hij een (bijna) compleet nieuw systeem moet kopen B-)

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Zo'n broodtrommel heb ik dus ook en die valt dus erg tegen .. :(

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• Universal Creations
  • Laatst online: 23:27
Hij had geloof ik geen budget genoemd :+

Maar goed, dan verkoopt hij gewoon de rest en zit hij met een moederbord te kijken die hij voor geen nieuwe cpu kan gebruiken.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Verwijderd

Op zaterdag 22 september 2001 19:29 schreef Chemist het volgende:
Zo'n broodtrommel heb ik dus ook en die valt dus erg tegen .. :(
Bij mij niet! Wat voor een hd heb je?

• dlmh
En ik wil echt max. fl.250,- voor een voeding + een 60mm fan + chipset heatsink....

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:11
weet iemand misschien wat de verzendkosten zijn voor een fannetje bij aconto of die Zapp it shop?

Verwijderd

Op zaterdag 22 september 2001 19:33 schreef marteltor het volgende:
weet iemand misschien wat de verzendkosten zijn voor een fannetje bij aconto of die Zapp it shop?
f25,- als ik me niet vergis. Aconto dan...

• dlmh
Op zaterdag 22 september 2001 19:33 schreef marteltor het volgende:
Ik kan sowieso niet op die site de fans vinden... (m'n duits is niet echt geweldig te noemen... 8-) !

Verwijderd

Op zaterdag 22 september 2001 19:27 schreef SerialThrillaZ het volgende:
Je hoort ze niet constant ratelen.. dat niet .. maar je hoort wel zo'n hoog spinnend geluid... als je computer net opstart hoor je het best: dan spinnen ze op...
Tja, als je er echt last van hebt kan je idd zo'n 'broodtrommel' kopen ;)

Of koop een nieuwe HD, de Seagate Barracuda IV is momenteel erg populair (en muisstil) B-)

Verwijderd

En die harddisks ???
Als je IBM harddisks redelijk nieuw zijn moet je dit ff downloaden http://service.boulder.ibm.com/storage/hddtech/ibmftool-install.exe hier kun je iets aanzetten dat je harde schijf echt helemaal stil maakt... het is een officiele IBM tool, en er is ook een linux versie voor http://www.storage.ibm.com/hdd/support/download.htm

• marteltor
Op zaterdag 22 september 2001 19:35 schreef eXistence het volgende:

[..]

f25,- als ik me niet vergis. Aconto dan...
en gaat het dan om de nederlandse aconto of de duitse?

Verwijderd

Op zaterdag 22 september 2001 19:37 schreef marteltor het volgende:

[..]

en gaat het dan om de nederlandse aconto of de duitse?
Bestaat er een nederlandse dan?? :?

• marteltor
daar ga ik nu ook aan twijfelen :D :o
volgens mij ben ik behoorlijk in de war..
ik dacht namelijk dat aconto echt een merk is,
en dat http://www.comex-sales.com/dutch er in handelde...

Verwijderd

Op zaterdag 22 september 2001 19:35 schreef SerialThrillaZ het volgende:

[..]

Ik kan sowieso niet op die site de fans vinden... (m'n duits is niet echt geweldig te noemen... 8-) !
Gebruik de 'produktsuche' en tik 'Papst' in, krijg je een grote lijst van alle Papst-producten.

De verzendkosten zijn variabel (verschilt per gewicht) bij 'Zapp it shop' (minimaal fl. 33,-), maar de fans daarentegen zijn stukken goedkoper. Ze rekenen daar trouwens met korting als je meer tegelijk bestelt. B-)

Misschien dat er meer mensen interesse hebben in die Papst-fans, zodat jullie ze samen kunnen bestellen?

• dlmh
Op zaterdag 22 september 2001 19:19 schreef eXistence het volgende:

Je kunt het met een fan adapter doen of een fingergaurd op je heatsink schroeven en daarop weer je fan monteren. :)
Hoe groot moet de fingerguard dan zijn ??? 80mm of 60mm ??? En hoe gaat dat in zijn werking ?

• marteltor
ik weet denk ik waarom ik op het idee kwam waarom http://www.comex-sales.com/dutch in papst handeld...
aconto verkoopt namelijk de silverado, net als http://www.comex-sales.com/dutch die ze toen als eerste in nederland verkocht...ik heb comex sales ff gemaild met de vraag of ze papst fans verkopen.

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Op zaterdag 22 september 2001 19:32 schreef eXistence het volgende:

[..]

Bij mij niet! Wat voor een hd heb je?
Een oude quantum fireball van 5,1 GB

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

Verwijderd

Op zaterdag 22 september 2001 19:45 schreef SerialThrillaZ het volgende:

[..]

Hoe groot moet de fingerguard dan zijn ??? 80mm of 60mm ??? En hoe gaat dat in zijn werking ?
Pff moet ik dat nog uitleggen ook! >:)

Je hebt een 60mm heatsink en een 80mm fingergaurd nodig. Je schroeft de fingerguard mbv ringetjes op de heatsink. Dan zet je daar je fan op en zet je hem vast met schroeven en moeren. En klaar is kees. :)

Verwijderd

Op zaterdag 22 september 2001 19:33 schreef SerialThrillaZ het volgende:
En ik wil echt max. fl.250,- voor een voeding + een 60mm fan + chipset heatsink....
Lijkt me een (haast) onmogelijke taak om dit voor elkaar te krijgen B-)

Stille fans zijn nou eenmaal gewoon duurder.

• Xplosive
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:40
heeft er iemand soms ervaring met deze voeding http://www.silentpc.nl/prod01.htm , wil hem namelijk gaan kopen, ik vraag me alleen af of die echt zo stil is als men beweert.

Verwijderd

Noise Level Under 27 dB
27dB vind ik niet echt stil....

Verwijderd

27dB vind ik ook niet stil B-)

Verwijderd

Op zaterdag 22 september 2001 20:24 stond er bij Nebuchadnezzar het volgende in zijn signature:
Alpha PAL8045 (+Papst)
Is dat ook een 80mm of een 60mm?

Verwijderd

Op zaterdag 22 september 2001 20:27 schreef eXistence het volgende:

[..]

Is dat ook een 80mm of een 60mm?
Dat is de nieuwste Alpha heatsink die op de markt verkrijgbaar is. En hier passen zonder fan adapter 80mm fans op B-)

Verwijderd

Op zaterdag 22 september 2001 20:29 schreef Nebuchadnezzar het volgende:

[..]

Dat is de nieuwste Alpha heatsink die op de markt verkrijgbaar is. En hier passen zonder fan adapter 80mm fans op B-)
Heb je een plaatje?? :9~

Verwijderd

Op zaterdag 22 september 2001 20:34 schreef Nebuchadnezzar het volgende:
http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1532&p=4

Leef je uit!!! B-)
:9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~

Waar haal je die?? Hij staat niet in de pricewatch! :'(

Verwijderd

Op zaterdag 22 september 2001 20:37 schreef eXistence het volgende:

[..]

Waar haal je die?? Hij staat niet in de pricewatch! :'(
:) Klopt, hij staat niet in de Pricewatch om een reden. Hij is nog niet uit op de NL markt. Kijk over 1 week nog maar eens in de Pricewatch, dan zie je 'm vast wel staan.

B-)

Verwijderd

Op zaterdag 22 september 2001 20:40 schreef Nebuchadnezzar het volgende:

[..]

:) Klopt, hij staat niet in de Pricewatch om een reden. Hij is nog niet uit op de NL markt. Kijk over 1 week nog maar eens in de Pricewatch, dan zie je 'm vast wel staan.

B-)
Wat mag dat kosten? Het lijkt me een heerlijke koeler. :9

Verwijderd

De Alpha-heatsink zal zo'n fl. 125,- kosten (zonder fan). Maar dat weet ik natuurlijk niet zeker, aangezien deze nog niet op de NL markt te vinden is B-)

Uit de test bij Anandtech blijkt ook dat het de beste en veelzijdigste heatsink/koeler-combo kan opleveren. Ik heb persoonlijk gekozen voor de 'stilste' setting, namelijk een Papst-fan erop.

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Op zaterdag 22 september 2001 19:09 schreef eXistence het volgende:
Dit heb ik gedaan...
Ik heb ook zoiets gedaan, alleen dan met een Coolermaster heatsink en een 92mm Sunon fan. En ik heb um wat netter afgewerkt.. (no offence)..

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~rinusngb/tweaks/92mm/92mm_5.jpg

Verwijderd

Op zaterdag 22 september 2001 21:35 schreef Black_Adder het volgende:

[..]

Ik heb ook zoiets gedaan, alleen dan met een Coolermaster heatsink en een 92mm Sunon fan. En ik heb um wat netter afgewerkt.. (no offence)..

[afbeelding]
Mag ik vragen hoe je dat hebt gedaan of is dat "classified information"?? :+

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18-05 09:43

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik heb vanavond ff de 6cm YSTech fan op m'n heatsink vervangen door een 8cm (vastgeplakt met bison kit :), powerglue was op). Dit scheelt echt gigantisch in herrie. Deze week ga ik nog m'n SCSI schijven onderbrengen in een externe SCSI kast met 4 meter lange SCSI3 kabel. De koeling van de schijven laat ik dan doen door een paar 8cms ipv harddisk cooler met 2 herrieschoppende 4cms. Die SCSI kast kan ik dan leuk geluids-isolerend inpakken zodat ik minder last heb van m'n Cheetah X15 en Barracuda 18XL.

Verwijderd

Ik heb pas mijn HQ08 muisstil gemaakt:
Het rackje bovenachter zitten de hdd's in, dat rackje kan je losschroeven en op een schuursponsje op de voeding zetten. Wel nog even aarden met een draadje en wat isolatie tape-jes bij de rand vanwegen metaalcontact-trillen van het rackje aan de zijkant.
Standaard fingerguars wegdremelen en vervangen voor ronde chromen guards.
Noppenschuim (gamma) gebruiken onder front (ventilatiegat onder vrijlaten) bovenop en beide zijkanten.
Zelfs nog 2 extra ventilatoren (sunon) geplaatst op 7v : 1 bij de hdd's (blowing out) en 1 vooronder (sucking in).
Bovendien ventilator voeding door sunon vervangen.
Zit nog te denken over een plastic friskdrank fles omtoveren in een buis van de front vent naar de processor, want die (p3 750) vind ik met 59° idle nog wel te warm. De hdd's zijn nu ca. 39° dus dat gaat wel.

• marteltor
ik heb meel terug van Comex sales :) :

Geachte heer de Marteltor,

De Papst 8412NGML kost f 42,- incl. btw. De levertijd bedraagd ca. 4 dagen.

Met vriendelijke groeten,
Axel
----
Comex sales agency
Kerkstraat 24
6291 AC Vaals
The Netherlands
tel: +31-43-3088400
fax: +31-43-3088409
www.comex-sales.com

die ga ik dus lekker bestellen :)
had ik het toch goed dat ze die fans verkopen :)

• Yuri de Jager
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 20:15

Yuri de Jager

Assume good intent

Yo eXistence,

waar heb je dat gave koperen chipset koelertje vandaan?

5950@CTR3,85-4,875GHz|64GB 3600C14|32TB HDD|2.2TB SSD|RTX2070-XC-ULTRA|Alienware M17xR2 FTW!|i7 920XM(ES)|16GB DDR1333|750GB 7.2K HDD|256GB Crucial M4 SSD|3DV:P7671

Verwijderd

Op maandag 24 september 2001 16:42 schreef Yuri_de_Jager het volgende:
Yo eXistence,

waar heb je dat gave koperen chipset koelertje vandaan?
Gewonnen! :)

[topic=144482/1/999]
[topic=141701/1/999]

:)
Pagina: 1