ok ik pak een tgz filtje uit zet het ergens op mijn hard disk dit lukt allemaal best maar dat progie kan ik dan niet opstarten met rpm lukt het allemaal wel hoet werk het met tgz *vraagtenken*
kwee niet of dit in de faq staat maar het staat zeker ergens anders op GOT.. maar goed:
./configure
make
make install
kan ook iets verschillen hoor..
(staat 99 % zeker in een README filetje dat in het tgz pakketje zat)
next time use the search please
./configure
make
make install
kan ook iets verschillen hoor..
(staat 99 % zeker in een README filetje dat in het tgz pakketje zat)
next time use the search please
dan staat er vast wel een README of een INSTALL filetje bij, en die open je dan met pico of met je favoriete editor onder linux.
Een .tgz file installeer je namelijk niet. De een staat een kant en klaar programma in, en de ander moet je zelf eerst compilen met MAKE.
Een .tgz file kan je het beste vergelijken met een .zip file op de pc. het is alleen maar wat ingepakte zooi, en er is geen standaard manier om daarna weer verder te gaan.
Een .tgz file installeer je namelijk niet. De een staat een kant en klaar programma in, en de ander moet je zelf eerst compilen met MAKE.
Een .tgz file kan je het beste vergelijken met een .zip file op de pc. het is alleen maar wat ingepakte zooi, en er is geen standaard manier om daarna weer verder te gaan.
Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25
Anoniem: 32223
Het zou ook een slackware package kunnen zijn. Als dat het geval is en je een RPM based distro hebt moet je een conversietooltje gebruiken. Beter is een rpm alternatief te zoeken in dat geval.
En als je Slackware hebt, met RPM installed.
Doe dan gewoon, installpkg <packagename.tgz>
Doe dan gewoon, installpkg <packagename.tgz>
Mmm, er is nu ook kconfigure, een progje wat het make-dansje overneemd, speciaal voor n00bs of luie donders 
Maar enniewee, gewoon uitpakken met:
"tar xvzf <bestand>.tgz"
dan "cd <dir>"
"./configure"
"make"
"su"
<password>
"make install"
Heel simpel, wel ff opletten of je bij het configgen geen errors krijgt, anders zal je een error krijgen van "no rules to make target" oid
Maar enniewee, gewoon uitpakken met:
"tar xvzf <bestand>.tgz"
dan "cd <dir>"
"./configure"
"make"
"su"
<password>
"make install"
Heel simpel, wel ff opletten of je bij het configgen geen errors krijgt, anders zal je een error krijgen van "no rules to make target" oid
edit:
Ik begrijp dat het je eerste post is en alles, maar probeer voortaan wat minder typfouten te maken en te typen met leestekens. Dat maakt je vraag een stuk duidelijker... Ik moest wel 5 keer lezen voor ik je vraag volledig begreep, dat is niet de bedoeling denk ik of wel?
Ik begrijp dat het je eerste post is en alles, maar probeer voortaan wat minder typfouten te maken en te typen met leestekens. Dat maakt je vraag een stuk duidelijker... Ik moest wel 5 keer lezen voor ik je vraag volledig begreep, dat is niet de bedoeling denk ik of wel?
Rookworst zonder R is ook worst.
ik begreep het wel in 1 keer maargoed.
In een .tar.gz of .tgz (tarball genaamd) zit meestal een source-code. Dit is een stuk code dat nog gecompiled moet worden. Eerst moet je de tarball 'unzippen'. Dat doe je zo:
Hierna ga je naar de directory waar naar het ge 'unzipped' is:
dan kijk je in het install bestandje hoe je moet installeren
of
(als er geen INSTALL (of iets wat er op lijkt) bestandje is, lees dan de README als die er is. Anders sla je het gewoon over (afrader vindt ik nog steeds). )
Als volgt ga je zorgen dat de compiler het goed voor jouw systeem compiled, compilen, en het pakketje installeren. Dit staat als het goed is in INSTALL (hoe het moet dan), maar anders doe je dit:
het pakketje is nu geinstalleerd
Nu kun je het starten (als je weet hoe dat moet, staat ook in INSTALL / README)
</helpmode>
In een .tar.gz of .tgz (tarball genaamd) zit meestal een source-code. Dit is een stuk code dat nog gecompiled moet worden. Eerst moet je de tarball 'unzippen'. Dat doe je zo:
code:
1
| tar -xvzf <filename> |
Hierna ga je naar de directory waar naar het ge 'unzipped' is:
code:
1
| cd <dir> |
dan kijk je in het install bestandje hoe je moet installeren
code:
1
| vi INSTALL |
of
code:
1
| cat INSTALL |more |
(als er geen INSTALL (of iets wat er op lijkt) bestandje is, lees dan de README als die er is. Anders sla je het gewoon over (afrader vindt ik nog steeds). )
Als volgt ga je zorgen dat de compiler het goed voor jouw systeem compiled, compilen, en het pakketje installeren. Dit staat als het goed is in INSTALL (hoe het moet dan), maar anders doe je dit:
code:
1
2
3
| ./configure make make install |
edit:
Als er iets fout gaat bij make install (en niet ervoor), dan moet je eerst dit doen:
[code]su[/code]
en dan het root wachtwoord invullen
Vergeet dan ook niet na afloop weer exit te typen!
Als er iets fout gaat bij make install (en niet ervoor), dan moet je eerst dit doen:
[code]su[/code]
en dan het root wachtwoord invullen
Vergeet dan ook niet na afloop weer exit te typen!
het pakketje is nu geinstalleerd
Nu kun je het starten (als je weet hoe dat moet, staat ook in INSTALL / README)
</helpmode>
Please guys, I'm trying to troll here.
If I failed to offend you in this post, please leave a message. I will address you in next post.
Pagina: 1