3-fase aardlekschakelaars voor 1-fase automaten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Troubled
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 07:23
Vandaag ben ik wezen kijken bij een vriend zijn nieuwe woning. Ik wil voor hem een krachtaardlekautomaat installeren tbv de inductieplaat. Bij het openen van de groepenkast kwam ik echter het volgende tegen wat ik niet helemaal snap:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DFDAiDP-_p7KqhDkgpzGrwR8GNw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NQ7JjFyz3WtbR56Y0wddrTym.jpg?f=fotoalbum_large

Op de hoofdschakelaar zijn 3 3-fase aardlekschakelaars aangesloten. Deze zijn vervolgens aangesloten op het busboard waar de 1-fase automaten op zitten. Weet iemand of dit problematisch is? Ik ben namelijk gewend dat elke fase zijn eigen 1-fase aardlekschakelaar(s) krijgt en dat je hier 1-4 automaten op aansluit.

Ook vraag ik me af waarom er uberhaupt voor deze oplossing is gekozen. Het lijkt me dat 3-fase aardlekschakelaars een stuk duurder zijn dan 1-fase aardlekschakelaars die in dit geval volgens mij meer dan voldoende zouden zijn.

Alle reacties

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Het is idd wat gek en het mocht zelfs even niet volgens een oudere NEN1010. Maar tegenwoordig mag het wel weer.

Er is wel één voordeel je kunt een 40A 3 fase aardlekschakelaar niet (langdurig) overbelasten met 4 groepen erachter.

Dat kan wel bij bij een 1 fase 40A aardlekschakelaar, bij PV en/of accu invoer waardoor het voor de vier groepen mogelijk is om meer dan 40A door de aardlekschakelaar te trekken.

Al mag je tegenwoordig wel weer meer dan 4 groepen achter één aardlekschakelaar zetten.

[ Voor 10% gewijzigd door bjusterbaarlik op 10-10-2026 20:43 ]

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:58
Dit is opmerkelijk maar geen probleem.

Het waarom zul je niet snel achter komen zonder het aan de persoon te vragen die het heeft geïnstalleerd.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:09
bjusterbaarlik schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 20:42:
Er is wel één voordeel je kunt een 40A 3 fase aardlekschakelaar niet (langdurig) overbelasten met 4 groepen erachter.
Ik vermoed dat dit inderdaad de gedachtengang erachter is.

En er zijn aardig wat installateurs die denken dat 2P (1-fase) aardlekschakelaar niet gebruikt kunnen worden in een 3-fase groepenkast.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L V3 WPB met cv-ondersteuning

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Hoe zwaar Is die inductiekookplaat, 7,4 kW?
Dan kan je hier simpel twee bushboard 1-fase automaten met bruggetje bijprikken,

De 3-fase aardlekschakelaars verdelen het blok erboven naar l1/l2/l3/l1/l2//l3 dus de kookplaat is al verdeeld naar de verschillende fasen.

Heb je een 1-fase aardlekschakelaar dan heb je l1/l1/l1/l1 enz. Dat is niet handig bij induktie en een 3-fase aansluiting op 3x25a

Scheelt je een dure aparte 3-fase aardlekautomaat aanschaffen voor de induktie kookplaat ;)

Maar dit is toch wel een beetje basiskennis hoor.

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-10-2026 03:46 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Troubled
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 07:23
AUijtdehaag schreef op zondag 11 oktober 2026 @ 03:37:
Hoe zwaar Is die inductiekookplaat, 7,4 kW?
Dan kan je hier simpel twee bushboard 1-fase automaten met bruggetje bijprikken,

De 3-fase aardlekschakelaars verdelen het blok erboven naar l1/l2/l3/l1/l2//l3 dus de kookplaat is al verdeeld naar de verschillende fasen.

Heb je een 1-fase aardlekschakelaar dan heb je l1/l1/l1/l1 enz. Dat is niet handig bij induktie en een 3-fase aansluiting op 3x25a

Scheelt je een dure aparte 3-fase aardlekautomaat aanschaffen voor de induktie kookplaat ;)

Maar dit is toch wel een beetje basiskennis hoor.
In dat geval krijg je volgens mij een gedeelde nul wat niet wenselijk is. Volgens mij moet je bij een zogenaamde fornuisgroep altijd maar 1-fase gebruiken.

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Troubled schreef op zondag 11 oktober 2026 @ 07:23:
[...]

In dat geval krijg je volgens mij een gedeelde nul wat niet wenselijk is. Volgens mij moet je bij een zogenaamde fornuisgroep altijd maar 1-fase gebruiken.
Nee juist niet, want dan sluit je een kookplaat die maximaal 32A kan gebruiken aan op een hoofdzekering van 25A.

Maar wat bedoel je precies met een gedeelde nul, als probleem? Dat is immers het hele idee van 3 fase en faseverschuiving. Daardoor kan je met 1 nul toe.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@bjusterbaarlik je was me net voor ;)

@Troubled
Ligt er al een kabel?
Je kan met een 5 aderige kabel uit te voeten (dus geen 2x nul)
https://www.sandervunderi...doos-voor-kookplaten.html

Als je 3 bushboard automaten hebt kan je zelfs een quooker op de 3e fase aansluiten. (bij 7,4 kW kookplaat)
Wel een brug plaatsen: https://www.sandervunderink.nl/abb-krachtbrug-3-fase.html
3 automaten bovenkant rechts

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-10-2026 07:49 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Pagina: 1