Vraag

• deSenna24
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 13:35
Mijn vraag
We hebben vloerverwarming op gelijkvloers en op 1e en 2e verdieping radiatoren. We hebben onze mazoutketel laten vervangen door warmtepomp (Panasonic K series) en de Honeywell T6 thermostaat stuurt nu de radiatoren aan (vanuit bureaukamer). We merken dat er vaak een kleine en korte warmtevraag is, waardoor de compressor van de warmtepomp telkens kort aan en weer uit gaat, terwijl de aangegeven temperatuur op de Honeywell nog steeds bv. 21 zoals ingesteld is. Ook laten we de temperatuur zakken tot 19 's nachts en 's morgens weer naar 21. Hierbij is er telkens een goeie 20-30 minuten warmtevraag en dan stopt dit voor een 15 minuten, om daarna weer te starten. Dit zouden we graag continu tot gewenste temperatuur hebben.

Is het mogelijk om deze frequente kleine en korte warmtevragen overdag uit te schakelen? Is het ook mogelijk om continu te verwarmen naar de gewenste temperatuur zonder onderbrekingen?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Op de thermostaat staat optimale start en stop al uitgeschakeld, cycle rate op 3 keer per uur en minimum on time op 5 minuten. Warmtepomp lijkt wel pas te starten wanneer er vraag is, dus thermostaat die de receiver (en daarbij pomp op radiatorencircuit) aanstuurt.

Met AI en Google word ik er ook niet wijzer op en vind ik alleen dat die frequente korte starts normaal zijn om de gewenste temperatuur beter te behouden. Het lijkt mij niet echt logisch dat dit niet uit te schakelen is, of zouden we toch beter de thermostaat van Panasonic ook hangen om dit aan te sturen?

Iets waar ik momenteel nog wel aan denk is schema's in te stellen om bv 's nachts wel te zakken, maar dan 1 uur lang hoger te gaan om te verwarmen zodat er langere tijd vraag is, om dan weer 2 uur te zakken, dan weer 1 uur hoger,...

[ Voor 7% gewijzigd door deSenna24 op 10-10-2026 18:19 ]