achterbumper schade

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• nappie333
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:26
Hi Allen,

Iemand heeft waarschijnlijk tegen mijn achterbumper aangezeten. Resultaat is een hele lichte vouw deukje in mijn plastic achterbumper. Het deukje is haast niet te zien maar in bepaalde lichtval zie je hem toch wel zitten (vooral ikzelf omdat ik weet dat het er zit). Auto is gloednieuw (maar 6 maanden oud) erg zonde dus. Mijn vraag is kan dit uitgedeukt worden wellicht met hitte? (ik kan met mijn hand er via de onderkant van de auto goed bij aan de aan de achterkant van de deuk, de ruimte achter de deuk is namelijk hol). Er is geen lakschade die is intact gebleven.

Ik ben bij een schadebedrijf geweest om informatie op te vragen maar die zegt dat de hele achterkant van mijn auto geschuurd, geplamuurd en opnieuw gespoten moet worden (900 euro) ivm potentiële kleurverschil en dat uitdeuken van plastic bumpers nooit mogelijk is. Vervolgens zeggen ze dan dat ik maar thuis even moet proberen met een föhn wat te doen en proberen terug te duwen, anders gewoon lekker laten zitten. Iets zegt mij dat ze hier maximaal geld aan willen verdienen en dat ze dus mij hierin niet willen helpen omdat er te weinig aan te verdienen valt. Aangezien het een nieuwe auto is wil ik het liefst de fabriekslak behouden. Het gaat hier om de vouwdeuk in het grijze gedeelte van mijn bumper. De missende lak in mijn diffuser zal ik bijwerken met een lakstift. Wellicht hebben jullie tips. Dank.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yrdN3Mjp3Ki5gVSEp96rk_Mx7PI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dnya1VET3S4SqU7ccSmxI0Xs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ewFvpUjPDvFeB3jEb_RAaqsT5Pc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kQUJKAnmILYRVTSphF9mUsce.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HxW41YQlPbUUJoLdHH7e8gg8aVM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4bBqfuy21iOnacXcUbImDaNm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yqqQyjr6NvyfnzXTxPWeVOEQKEI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MsTSYZpPpxWVbPDlHXgI0jZA.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
De zwarte strip kan je bij tippen. Deukje is inderdaad het makkelijkst te verwijderen met de bumper los. Haarföhn erop en zacht met bijvoorbeeld een achterkant van schroevendraaier eruit duwen. De lichte vouw zal je altijd blijven zien, al dan minimaal. Hoe handing ben je met een ratel setje en een föhn?

Schadeherstel bedrijf zal 0 plamuur erop smeren. Deze föhnt het weg en schuurt het glad/strak. Voor een hersteller is dit op de/monteren en spuiten na een kwartier/half uur werk.

Dus wat kost een bumper de/monteren (uur werk a 80?)
Spuiten halve bumper (geschat 350 euro).

Kleurverschil zal alleen in de blanke lak zitten. Kleur zal namelijk niet in de buurt komen van de bumper hoek, zit ver genoeg weg van het achter scherm.

[ Voor 41% gewijzigd door plaspvd op 10-10-2026 18:36 ]

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18:36
Het schadebedrijf waar je geweest bent, kan wel eens gelijk hebben. De bumper is plastic als ik het zo zie? In dat geval is het inderdaad een kwestie van het vullen van de deuk met plamuur, aangebrachte plamuur gladschuren en dit deel opnieuw spuiten. Dan kan je inderdaad het beste de hele bumper doen vanwege kleurverschil, al valt dat bij een auto van 6 maanden wellicht nog mee, maar de kans dat je een verschil in glans dan wel kleur gaat zien is gewoon heel groot.

Verwarmen en dan uitdeuken is het proberen waard, maar ik zou hier heel voorzichtig mee zijn. Het risico bestaat dat de laklaag "breekt" met als gevolg dat je alsnog moet gaan plamuren en spuiten.

Een dergelijke deuk verhelpen in het metaal/blik van een auto is wel goed te doen. Een uitdeuker/schadehersteller heeft daar allemaal tools voor om (soms) vanaf de achterkant of d.m.v. een soort zuignap de deuk eruit te trekken of te slaan.

[ Voor 40% gewijzigd door Daam op 10-10-2026 18:31 ]

• nappie333
plaspvd schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 18:26:
De zwarte strip kan je bij tippen. Deukje is inderdaad het makkelijkst te verwijderen met de bumper los. Haarföhn erop en zacht met bijvoorbeeld een achterkant van schroevendraaier eruit duwen. De lichte vouw zal je altijd blijven zien, al dan minimaal. Hoe handing ben je met een ratel setje en een föhn?

Schadeherstel bedrijf zal 0 plamuur erop smeren. Deze föhnt het weg en schuurt het glad/strak. Voor een hersteller is dit op de/monteren en spuiten na een kwartier/half uur werk.

Dus wat kost een bumper de/monteren (uur werk a 80?)
Spuiten (geschat 350 euro).
Schadebedrijf zei dat ze 900 euro rekenen voor schuren plamuren spuiten. Maar ik vond het raar aangezien er geen lakschade is. Ze zouden de bumper toch alsnog moeten uitdeuken als ze niet plamuren zoals je zegt?

• plaspvd
  • Niet online
Restylen (uitdeuken zonder spuiten) gaat niet op plastic. Als je minimale zichtbare vouw accepteert (omdat je het weet) krijg je dit zelf ook voor elkaar met een föhn en iets om aan de achterkant deuk te duwen.

800 is wel aan de hoge kant. 400 tot 500 is acceptabel voor een halve bumper spuiten/spot repair.

Grote keten via verzekeraar geweest?

• nappie333
plaspvd schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 18:44:
Restylen (uitdeuken zonder spuiten) gaat niet op plastic. Als je minimale zichtbare vouw accepteert (omdat je het weet) krijg je dit zelf ook voor elkaar met een föhn en iets om aan de achterkant deuk te duwen.

800 is wel aan de hoge kant. 400 tot 500 is acceptabel voor een halve bumper spuiten/spot repair.

Grote keten via verzekeraar geweest?
Ja deze vestiging is aangesloten bij de grote keten AAS. Voor de prijs zouden ze dan de bumper er niet afhalen maar op de auto spuiten omdat ik anders nog een hogere prijs krijg.

Verder is het gek dat ze op hun eigen site openlijk ermee lopen te adverteren over het uitdeuken van plastic bumpers.

https://www.aas-schadeherstel.nl/actueel/kunststof-bumper-uitdeuken-technieken-voor-een-goed-herstel

[ Voor 8% gewijzigd door nappie333 op 10-10-2026 19:02 ]

• plaspvd
  • Niet online
@nappie333 je kent het al oude tweakers gezegde neem ik aan: 1 offerte, is geen offerte!

Ja dit kan goedkoper. Ikzelf heb ongeveer 15 jaar bij een schadehersteller gewerkt, dus ken de procedures en hoeveel tijd/materiaal het kost. 900 is echt de hoofdprijs. Ga shoppen. Is een schade van niets. Richt op maximaal 500 euro. Dat is al aan de forse kant.

Bumpers/kunststof repareer je met warmte (aluminium panelen ook btw). Alleen zit er in dit kunststof een knikje. Dat krijg je niet weg zonder spuiten. Als je dat knikje accepteert (paar millimeter) is het een paar minuten werk als je je hand aan de achterkant kan krijgen van de bumper. Accepteer je dat knikje niet word het spotrepair. En ja daar zitten flink meer kosten aan. Maar geen 900 euro.

[ Voor 39% gewijzigd door plaspvd op 10-10-2026 19:23 ]

• nappie333
plaspvd schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 19:16:
@nappie333 je kent het al oude tweakers gezegde neem ik aan: 1 offerte, is geen offerte!

Ja dit kan goedkoper. Ikzelf heb ongeveer 15 jaar bij een schadehersteller gewerkt, dus ken de procedures en hoeveel tijd/materiaal het kost. 900 is echt de hoofdprijs. Ga shoppen. Is een schade van niets. Richt op maximaal 500 euro. Dat is al aan de forse kant.

Bumpers/kunststof repareer je met warmte (aluminium panelen ook btw). Alleen zit er in dit kunststof een knikje. Dat krijg je niet weg zonder spuiten. Als je dat knikje accepteert (paar millimeter) is het een paar minuten werk als je je hand aan de achterkant kan krijgen van de bumper. Accepteer je dat knikje niet word het spotrepair. En ja daar zitten flink meer kosten aan. Maar geen 900 euro.
Ik heb geen ervaring hiermee. Maar ik zag wel dat ik er goed bij kan aan de achterkant van de deuk. De achterkant van de deuk is een holle ruimte die te bereiken is van onder de auto. Ik wil gewoon het deukje verder minimaliseren dat het minder te zien is (dat is het nu eigenlijk ook al) . Heb je wellicht tips hoe te föhnen en met wat druk te zetten? Ik lees hier en daar dat heet water ook een optie is?

900 euro betalen en de boel te laten herspuiten is erg veel inderdaad voor zo een kleine schade. Dus dat ga ik waarschijnlijk niet doen.

• plaspvd
  • Niet online
Föhn op standje heet, blijven bewegen en nooit met de föhn concentreren op 1 plek, dan wordt namelijk de lak te heet en "verschrompelt/scheurt" zolang je de bumper aan de buitenkant aan kan blijven raken met blote hand gaat het goed. Vaak vormt de deuk al aardig terug in originele staat door de warmte (geheugen van plastic). Zachtjes de deuk eruit masseren met een stomp voorwerp, hier ook niet te hard drukken en neem je tijd. Durf je niet met een föhn aan de gang, warm water gebruiken. Herhalen met evt hogere temperaturen van het water.

Eerste hit op yt: bumper repair heat gun

YouTube: How to Remove a Dent from a Plastic Bumper with the Eastwood Digital...

[ Voor 19% gewijzigd door plaspvd op 10-10-2026 20:25 ]

• nappie333
plaspvd schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 20:21:
Föhn op standje heet, blijven bewegen en nooit met de föhn concentreren op 1 plek, dan wordt namelijk de lak te heet en "verschrompelt/scheurt" zolang je de bumper aan de buitenkant aan kan blijven raken met blote hand gaat het goed. Vaak vormt de deuk al aardig terug in originele staat door de warmte (geheugen van plastic). Zachtjes de deuk eruit masseren met een stomp voorwerp, hier ook niet te hard drukken en neem je tijd. Durf je niet met een föhn aan de gang, warm water gebruiken. Herhalen met evt hogere temperaturen van het water.
Ik heb het hier wel over een haarföhn dus niet een verbrander. Die wordt heet genoeg voor deze klus? En in geval van water, kokend heet water?

• plaspvd
  • Niet online
Haarföhn wordt inderdaad niet heet. Vaak wel warm genoeg en richt minder snel eventueel schade aan. Het duurt alleen aanzienlijk langer, juist fijn mocht je weinig ervaring of vertrouwen hebben. Wordt het echter niet warm genoeg, hebben ze bij de action de verf branders voor een habbekrats.

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:41

MLLL

Palm Treo 650

nappie333 schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 20:24:
[...]

Ik heb het hier wel over een haarföhn dus niet een verbrander. Die wordt heet genoeg voor deze klus? En in geval van water, kokend heet water?
Een pannetje kokend water werkte destijds bij mijn BMW 320 e46 heel goed, maar die deuk was wat groter.

Maar nooit geschoten is altijd mis.

Bij mij floepte de deuk er zelfs vanzelf uit .

Bij zo'n kleinere deuk zoals die van jou zal dat waarschijnlijk niet vanzelf gaan

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:41

MLLL

Palm Treo 650

.

[ Voor 186% gewijzigd door MLLL op 10-10-2026 21:37 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:10
ze zeggen het niet voor niks, de eerste deuk is de ergste.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1