Zoek Wifi extender die password zet op open netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Wannabe007
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:36
Hallo,

Ik probeer een apparaat in gebruik te nemen dat erg specifieke netwerkeisen heeft. Het kan alleen overweg met een beveiligd 2.4Ghz netwerk. Hierbij wil ik aansluiten op een al bestaand open 2.4/5Ghz netwerk. De extender moet het dus toelaten om een wachtwoord op het ‘verlengde’ netwerk te zetten.

Hiervoor denkt ik dat de TP-Link TL-WR1502X gebruikt kan worden. Klopt dit? Is er wellicht nog een ander apparaat dat dit kan?

Alvast bedankt voor het meedenken! _/-\o_

Alle reacties

• JustDutch
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:06

JustDutch

was ambtenaar :)

Kun je geen gastnetwerk aanmaken op je huidige apparaat en dan op dat gastnetwerk een wachtwoord zetten?

Of als een gastnetwerk te beperkend is, werken met een 2e SSID en dan zorgen dat client isolation uit staat als je wilt dat tussen beide SSID's communicatie mogelijk is.

[ Voor 45% gewijzigd door JustDutch op 10-10-2026 14:42 ]

Forza Mucca

• pricetweaker
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 17:55
Ja, makkelijkste is om je huidige netwerk aan te passen. Maar ga er vanuit dat je hier bent omdat dat geen optie is. Simpel extenden gaat niet werken omdat je de wifi parameters, zoals de beveiliging, niet kan aanpassen op die manier.

De enige oplossing die ik zie, als het echt 100% draadloos moet zijn, is dat je een AP of router pakt en deze zo in stelt dat de 5Ghz als client verbindt met je huidige open netwerk, maar de 2.4Ghz dan gebruikt als access point voor jouw beveiligde wifi. Je extend dus niet je oude netwerk, maar zet het draadloos om in een nieuw, beveiligd 2.4Ghz netwerk. Daarvoor ga je wel Openwrt of DD-WRT ofzo nodig hebben, met standaard router firmware is dat niet mogelijk denk ik.

De TL-WR1502X is niet compatible met andere firmware zover ik kan zien. Staan meerdere dual band routers op Tweakers aangeboden waar al Openwrt op staat zoals deze v&a aangeboden: Netgear Nighthawk R7000 - AC1900 Smart WiFi Router

Hiermee kun je die wifi 'lus' van open 5Ghz naar beveiligde 2.4Ghz maken.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Wannabe007 schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 14:30:
Ik probeer een apparaat in gebruik te nemen dat erg specifieke netwerkeisen heeft. Het kan alleen overweg met een beveiligd 2.4Ghz netwerk. Hierbij wil ik aansluiten op een al bestaand open 2.4/5Ghz netwerk. De extender moet het dus toelaten om een wachtwoord op het ‘verlengde’ netwerk te zetten.
Met een beetje fatsoenlijke extender moet dat toch gewoon kunnen?
Bij oudere en/of basic extenders kan je dat vaak niet (volledig) aanpassen.

Bij bijvoorbeeld een van mijn TP-Link RE200 (V5) kan dat gewoon:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nJAtFw7XaGc-mJuKGINj1Am1tj8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fhrB9U6EofYwE4tPnR1uH3pD.png?f=fotoalbum_large