Vraag

• Trevvv
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23:25
Hoi allemaal,

Ik ben me momenteel aan het oriënteren op een thuisbatterij en ben benieuwd naar de ervaringen en adviezen van mensen die hier inmiddels wat langer mee bezig zijn. Uiteraard heb ik ondertussen ook behoorlijk wat gerekend mijn eigen kwartierdata, maar zou graag wat praktijkervaring naast de theoretische berekeningen leggen.

Mijn situatie

We wonen in een rijtjeswoning van circa 115 m² uit 2003 met een 3×25A-aansluiting.

Op het dak liggen sinds juni 2022 15 zonnepanelen van 400 Wp, dus in totaal 6.000 Wp. Deze zijn aangesloten op een driefasen GoodWe GW5K-DT omvormer van 5 kW.

Over de meest recente periode van 1 oktober 2025 t/m 30 september 2026 heb ik kwartierdata van zowel netafname, teruglevering als PV-opwek. Daaruit komt ongeveer het volgende naar voren:
GegevensLaatste 12 maanden
PV-opwek±5.453 kWh
Afname van het net±2.287 kWh
Teruglevering±3.963 kWh
Direct gebruikte zonnestroom±1.497 kWh
Totaal huishoudelijk verbruik±3.784 kWh
Direct eigen verbruik PV±27,5%
Zelfvoorzieningsgraad zonder batterij±40%
Er is dus ruim voldoende zonne-overschot. Het probleem is vooral dat een groot deel daarvan overdag wordt teruggeleverd en wij 's avonds/nachts weer stroom van het net afnemen.

Vanaf 1 januari 2027 wil ik waarschijnlijk naar een dynamisch energiecontract. Mijn doel is niet per se maximaal handelen met de batterij, maar vooral de totale energiekosten zo laag mogelijk houden en zo veel mogelijk eigen opwek zelf gebruiken.

Ik kijk daarbij inmiddels niet alleen meer naar de kortste terugverdientijd, maar ook naar een hogere mate van zelfvoorziening / zo dicht mogelijk richting praktisch “nul op de meter”.

Huidige elektriciteitsverbruikers

Op dit moment hebben we geen warmtepomp of elektrische auto. Wel elektrisch koken (Bora), vaatwasser, wasmachine en warmtepompdroger.

Er zijn echter twee mogelijke veranderingen:
  • Waarschijnlijk komt er op termijn een airco, waarbij het idee is deze vooral op zonnige momenten te gebruiken.
  • We verwachten in de toekomst een elektrische auto. Op dit moment staat onze gemeente laden via een eigen kabel over de openbare stoep niet toe. Mocht dit beleid veranderen, dan zou er waarschijnlijk een eigen laadpaal komen.
Ik wil daarom ook voorkomen dat ik nu puur op basis van het huidige verbruik een batterij koop die over één of twee jaar duidelijk te klein blijkt te zijn. Tegelijkertijd wil ik ook zeker geen 10 kWh kopen als 4–5 kWh in de praktijk voldoende is.

Opties die ik momenteel overweeg
BatterijCapaciteitPrijsOpmerking
Marstek Venus E Mini2 kWh+/- €600Goedkoopste instap, uitbreidbaar tot 6 kWh

2× Marstek Venus E Mini

4 kWh

+/- €1.200

Meer richting zelfvoorziening/NOM

Marstek Venus E 3.0

5,12 kWh

€1.199 incl. P1-meter
Interessante prijs per kWh, maar wellicht meer voor echte techneuten/hobbyisten?

Alphabets VitaPower 3600 AC

4 kWh

€999 incl. P1

Lijkt vooral interessant vanwege app/EMS en meer set-and-forget

Marstek Venus E 4.0

5 kWh

€1.699
Nieuw model, 314Ah-cellen en meer vermogen, maar flinke meerprijs
De Marstek Mini is financieel aantrekkelijk, maar ik twijfel of één exemplaar niet wat klein is als ik ook naar zelfvoorziening kijk.

De Venus E 3.0 lijkt qua prijs/capaciteit erg interessant.

De AlphaESS VitaPower 3600 AC trekt momenteel misschien wel het meest mijn aandacht. Niet omdat hij op papier de meeste kWh per euro biedt, maar vooral vanwege de indruk dat het EMS en de app meer gericht zijn op automatisch regelen. Ik zoek eigenlijk een systeem dat na installatie grotendeels “set-and-forget” werkt. Bij Marstek krijg ik soms de indruk dat de hardware erg interessant is, maar dat je wat meer bereid moet zijn om zelf instellingen, firmware en aansturing in de gaten te houden.

Uit mijn eigen simulaties op kwartierbasis lijkt het erop dat de grootste winst bij mij tussen ongeveer 2 en 4 kWh opslag zit. Boven circa 4–5 kWh vlakt de extra besparing behoorlijk af. Met ongeveer 4–5 kWh opslag lijkt een zelfvoorzieningsgraad van grofweg 65–68% haalbaar, terwijl veel meer opslag relatief weinig extra netafname wegneemt doordat het resterende verbruik vooral in perioden zit waarin er onvoldoende zon is.

Hoe zouden jullie bovenstaande opties tegen elkaar afwegen voor dit profiel?

Ik ben vooral op zoek naar een betrouwbaar systeem dat zelfstandig eigen verbruik optimaliseert, zonder dat ik er een nieuwe hobby bij krijg.

Alle ervaringen, kritische opmerkingen en alternatieven zijn welkom.

Alvast bedankt! _/-\o_

Alle reacties

• downhilll
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:47
Kijk naar je niet vermijdbare stroomverbruik(baseload) op basis van je kwartierverbruik cijfers.dat wil je op slaan en gebruiken in de uren 18:00 - 06:00( neem ik aan gemakshalve) voorbeeld baseload 300 watt x 12h is 3.6kW opslag. De meeste stekkerbatterijen mogen maar 800 watt leveren en zijn dus niet geschikt voor hoge piek verbruikers, zoals kokend water kranen etc.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik ga eens dit draadje volgen, want ik wil niet “ontzorgd” worden en zelf alles kunnen aansturen (met home battery control.)
Ben benieuwd welke adviezen er volgen voor een (goed werkend?) “ontzorgd” systeem.

Is het je bedoeling afhankelijk te zijn van een fabrikant voor de (ai) sturing?
Want dan ben je er alsnog mee bezig om te kijken wat het systeem niet doet of niet goed doet of anders had moeten doen. (Marstek is daar erg goed in, je bezig te houden met hun p1 meter)

Ik kijk persoonlijk altijd of er een eigen sturing mogelijk is.
Laatste wat ik wil is dat de fabrikant het verprutst met foute sturing of firmware.
Marstek mini valt af, geen zelfsturing mogelijk via modbus.
Venus e v3 kan, maar bij spannings uitval vreemde handelingen moeten doen im hem weer draaiend te krijgen is ook niet fijn, wel eigen sturing mogelijk.

Een 3600 watt batterij is al geen stekkerbatterij meer. Ik houdt zelf 2000 watt aan per batterij ivm belasting op het stopcontact en warmte ontwikkeling in de batterij.
Daarom ook 1 (of 2) per fase.
Ik handel er wel mee naast zelfconsumptie, om daarmee de tvt flink te verkorten tov nul op de meter.
Dus een langere tijd warmteontwikkeling.

Ik heb 3 marsteks venus E, 2 voltdeer SR5000 pro en er is een humsienk nova 7,68 onderweg. Allemaal batterijen die zelf aansturend gemaakt kunnen worden, prio nr 1
En op eigen groep uiteraard.
Schuurtje en niet in huis.
Kijk daarmee ook naar een eventueel verwarmingselement in de batterij.

En of laden via backup stopcontact mogeijk is met je PV bij stroomuitval.
Voltdeer kan het, marstek werkte niet direct. Ik heb naast mijn 3-fase SMA een 1-fase SMA klaar liggen voor dat doel. Behelpen? Zeker, maar wel goedkoper systeem dan een vast opgestelde. En hoe vaak valt de stroom uit.

Laden EV gaat buiten batterij om.
Op dynamisch (wachten op laagste prijs) veel interessanter en geen batterij omzet verliezen.
HBC schakelt de batterijen op stop tijdens laden.

[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-10-2026 04:47 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek