CV kapot. Ventilatieluchtwarmtepomp of split-warmtepomp?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:48
Meer dan een maand geleden te horen gekregen dat de CV-ketel vervangen moet worden. Betreft een Intergas uit 2012 met een gescheurde warmtewisselaar. Het is de eerste CV-ketel, bouwjaar huis is namelijk ook 2012. Een tussenwoning zonder voortuin.

En nu? Warmtepomp dacht ik zo. Het gasverbruik is volgens mij best wel laag. Gemiddeld zo rond de 715 m². En dat is met de vloerverwarming op constante temperatuur, gewoon lekker douchen, boven in mijn werkkamer tijdens werkdagen de radiator aan, etc. CV wordt volledig gestuurd op de buitentemperatuur: er hangt een Honeywell Chronoterm op zolder naast de ketel die alles regelt. Als ik boven kom, zie ik op de Intergas vrijwel altijd 40 graden staan, met op hele koude dagen een uitschietertje naar de 56. Het gaat hier dus altijd op lagere temperatuur. Ideaal voor een warmtepomp dus!

Er zijn verschillende bedrijven inmiddels komen kijken en om ideeën en plannen uit te wisselen. De conclusie bij een monoblock blijkt steeds dat het ongeschikt voor mij is, omdat die dicht bij het huis moet staan. Dat moet dan in de achtertuin zijn (want geen voortuin), maar dan staat dat ding op mijn terras waar mijn tuintafel en loungebank staat. Ongewenst, want die kunnen elders in de tuin niet staan zonder een ingrijpende tuinverbouwing.

Een split-warmtepomp zou wel kunnen, waarbij de buitenunit achterin de tuin komt te staan. Ik heb een offerte liggen voor een systeem van Daikin (Atherma 3R). De binnenunit komt op zolder, buffervat erbij, en een liggend boilervat die achter het knieschot moet komen. Helaas past dat niet achter het knieschot, dus ik zou dan het liefste kiezen voor het Atherma vloermodel met ingebouwd watervat van 180L. Past prima op de huidige plek van de CV-ketel.

Maar: die zou te zwaar zijn om naar boven te tillen en misschien te zwaar zijn voor de zoldervloer. Laatste lijkt mij onzin, ik heb een redelijk modern huis met dikke betonnen vloeren. Kan me niet voorstellen dat dit een groot probleem zou zijn. Ze lijken ook niet echt meer mee te willen denken of willen niet meer afwijken van de oorspronkelijke offerte.

Ik had ook interesse in een ventilatieluchtwarmtepomp zoals een Nibe S735, Qvantum QE of Inventum Ben. Maar nog niemand kunnen vinden die dat zou willen installeren: kennen de meeste niet of mompelen dan iets over een mislukt experiment van Itho Daalderop. Erg jammer, want we hebben het juiste type mechanische ventilatie in huis om dat te kunnen doen.

Een hybride warmtepomp is onzin, de investering is zo hoog en dan moet er alsnog een nieuwe CV-ketel komen. Dat is leuk als je al een werkende CV-ketel hebt, maar ik kom er met berekeningen niet uit dat dat een goed idee is.

Ik zie door alle gedoe het gewoon niet meer en sta op het punt om de handdoek in de ring te gooien en toch maar gewoon een CV-ketel te kiezen. Die kunnen meerdere bedrijven voor <3k installeren en ben ik waarschijnlijk volgende week al van al het gezeik af. Maar na een jaar of 8 ben ik wel duurder uit.

Heeft iemand nog tips en ideeën hoe ik hier toch nog beweging in kan krijgen? Zijn er eventueel andere systemen en combinaties die ik zelf kan aandragen bij installatiebedrijven? Of moet ik het gewoon opgeven? Ik wil het zo graag, maar ik moet langzaamaan toch een plan gaan hebben want mijn CV-ketel heeft niet lang meer.

Alle reacties

• asdfvdsa
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 05:51
Hoeveel meter tussen de plek achter in je tuin en je huis? Waarschijnlijk kan een monoblock daar prima met goed geïsoleerde leidingen. Die gaan dan via een regenpijp naar je zolder en daar staat dan een driewegklep en een boilervat.

Misschien toch nog een andere installateur laten komen? Dit klinkt allemaal niet heel ingewikkeld.

gasweg.nl

• asdfvdsa
Als het boilervat echt niet kan gewoon een warmtepomp om mee te verwarmen en een elektrisch boilertje voor het warme water.

[ Voor 4% gewijzigd door asdfvdsa op 09-10-2026 21:32 ]

gasweg.nl

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:09
Een installatiebedrijf heeft vaak weinig interesse in WPen. Is allemaal software en snel veranderende technieken (elektronica). Misschien dat je eens kan informeren bij firma's zoals WeHeat en Quatt? Een binnenunit en buffervat zijn vaak al niet eens nodig. Dat maakt plaats voor een 150L boiler waar de ketel heeft gehangen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L V3 WPB met cv-ondersteuning

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:59

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

Wellicht niet het antwoord wat je wil horen, maar als ik jou was zou ik gewoon nog snel een nieuwe CV ketel kopen en aansluiten. Vanaf 2029 wil de overheid ook hybride WP verplichten, dus dan ben je dat ook maar voor.

Dan ben je de aankomende 15/20 jaar weer gedekt, tegen minimale kosten en bewezen techniek.

Alles wat je nu moet en of gaat doen vraagt toch wel een redelijke investering en als ik het zo lees is het eigenlijk alleen maar moeilijk en lastig. Tevens hebben ze weer een nieuwe manier gevonden om ons in 2029 extra geld uit de zak te kloppen. Uiteraard gaan we volgens de berekeningen er op vooruit (maar er zijn altijd uitzonderingen, en op 1 of andere manier behoor ik vaak tot de uitzondering en mensen om mij heen) maar daar heb ik weinig vertrouwen in.

https://www.gelderlander.nl/economie/stroom-wordt-s-avonds-duurder-deze-huishoudens-gaan-de-nieuwe-netwerktarieven-voelen~a5fc8682/

Maar goed, dit alles is slechts mijn mening.

[ Voor 7% gewijzigd door TTommie op 10-10-2026 09:22 ]

Mr. T.

• asdfvdsa
TTommie schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 09:20:
Wellicht niet het antwoord wat je wil horen, maar als ik jou was zou ik gewoon nog snel een nieuwe CV ketel kopen en aansluiten. Vanaf 2029 wil de overheid ook hybride WP verplichten, dus dan ben je dat ook maar voor.

Dan ben je de aankomende 15/20 jaar weer gedekt, tegen minimale kosten en bewezen techniek.

Alles wat je nu moet en of gaat doen vraagt toch wel een redelijke investering en als ik het zo lees is het eigenlijk alleen maar moeilijk en lastig. Tevens hebben ze weer een nieuwe manier gevonden om ons in 2029 extra geld uit de zak te kloppen. Uiteraard gaan we volgens de berekeningen er op vooruit (maar er zijn altijd uitzonderingen, en op 1 of andere manier behoor ik vaak tot de uitzondering en mensen om mij heen) maar daar heb ik weinig vertrouwen in.

https://www.gelderlander.nl/economie/stroom-wordt-s-avonds-duurder-deze-huishoudens-gaan-de-nieuwe-netwerktarieven-voelen~a5fc8682/

Maar goed, dit alles is slechts mijn mening.
Als wij onze meningen aan het delen zijn ben ik van mening dat dit een prachtige kans is om meer dan een ton CO2e per jaar te besparen, en je huis comfortabeler en moderner te maken met prachtige techniek.

Zo lastig is dit allemaal echt niet.

gasweg.nl

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:10

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@xFeverr Hoeveel gas voor cv en hoeveel gas voor warm water, ongeveer?
Heb je ook aan de combinatie van een wp en een warmtepompboiler gedacht?
Wat de totale kosten van een gasgestookte installatie vs. een installatie met een warmtepomp betreft zou ik met een tijdshorizon van ca. 15 jaar rekenen (misschien 20).
Er zijn een aantal onafhankelijke websites met (passende) rekentools te vinden.

[ Voor 46% gewijzigd door dunklefaser op 10-10-2026 12:32 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:48
Diit is een plattegrond van mijn achtertuin. Daarop staat de locatie van waar de buitenunit het liefste kan staan. (Hier zijn 2 adviseurs ook op uitgekomen, en 1 telefonische adviseur)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ARQxIPaS6Dm-7zAeDWZuNnAwhBM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lvB3arh9DKzYXtQHyKAyzyXs.png?f=fotoalbum_large

En dan de situatie op zolder, hier zijn twee varianten op uitgekomen. De installateur die de Daikin split-unit adviseerde kwam met deze variant:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WE6jCFOIKDCJDOqyV0GUvZDIJLo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Xr5C5wM4uuJQBZATQN2nFA82.png?f=fotoalbum_large Maar deze installateur wil ook een apart liggend boilervat plaatsen rechtsonder, en dat wil ik niet.

En de adviseur van Quatt kwam met deze variant, omdat ze geen leidingen over de nok van het dak boven het trapgat wilde plaatsen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ma9bHsOESJ7Ld3bTJtsxBAIe1xw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jM5CSXDT4HlEcH3eMyLU8ZZC.png?f=fotoalbum_large

De Quatt-adviseur zei dat dit volgens hem het enige tracé is dat er fatsoenlijk uit gaat zien zonder boven het trapgat uit te komen, maar vertelde dus ook dat dit veel te lang is. Dus ze gaan dit niet installeren. De telefonische monoblock-adviseur kwam met een soortgelijk verhaal af: leidingtracé is te lang zo, voor beide varianten.

Mijn voorkeur gaat uit naar variant A, dat ziet er het beste uit, ik kan kasten op de muur kwijt zonder dat er een leiding overheen loopt, etc. Ik hoef ook niet perse een monoblock, of ik zie de nadelen van een split niet, dus mij lijkt een split + variant A prima. Het liefst met een all-in-one ruimtebesparende binnenunit.

Gasverbruik afgelopen 365 dagen is 733m³. iets boven het jaargemiddelde. Dit is het overzicht van mijn gasverbruik sinds ik het meet met Home Assistant:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XrM8AgZ2YVHYqZqfCElIBFLhhOg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Q303YMcXVGcM6L1DLjo0gsNR.png?f=user_large

Ik heb daarnaast een dynamisch energiecontract en zonnepanelen. Al met al lijkt het mij dat een warmtepomp mij flink geld gaat besparen over de langere termijn (15 jaar). Dit laten berekentools zoals warmtepompofgas.nl en mijn eigen berekeningen ook zien (omslagpunt op ong. 7-8 jaar)

Is dit nou zo gek? Ik moet de juiste installateur dus nog vinden of met een goed ander plan komen. Of hier horen dat wat ik wil inderdaad te lastig is te realiseren.

(De Daikin-installateur is trouwens ook degene die mijn jaarlijks CV-onderhoud doet en de ketel heeft afgekeurd. Die willen eigenlijk dat ik eerst de CV-ketel vervang en dan pas naar een warmtepomp kijk omdat er haast bij is. Maar ik heb weinig trek in een nieuwe CV-ketel ophangen om hem vervolgens na de winter weer weg te doen 8)7. Andere oplossingen hebben ze niet)

[ Voor 7% gewijzigd door xFeverr op 10-10-2026 21:48 ]

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:10

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@xFeverr Gas: 715 m³ totaal en 12 x 16 m³ = minimaal ca. 195 m³ voor warm water
- klopt dit? - In de winter verbruik je natuurlijk meer voor het warme water.
Met de resterende ca. 500 m³ voor de cv zou een ventilatie warmtepomp ook kunnen.
Voor warm water, zoals gezegd, een warmtepompboiler?
Je moet natuurlijk tegen het geluid kunnen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• asdfvdsa
Zeker niet gek!

Het klinkt een beetje alsof de Daikin installateur geen zin heeft om de all-in-one binnenunit de trappen op te slepen, misschien is daar nog een andere oplossing voor te vinden.

Ik zou ook kijken of er niet een variant op plan A te bedenken is, met een apart warmtapwatervat (iets als deze https://www.daikin.nl/nl_nl/products/product.table.html/EKHWSP-D3V3.html) op een andere plek op je zolder? of gewoon de binnenunit iets hoger hangen en het boilervat eronder op de grond zetten als dat past? de 200L is maar 126cm hoog, met een beetje ruimte voor leidingwerk ertussen zou het misschien kunnen?

Het is natuurlijk veel makkelijker twee kleinere dingen naar boven te slepen dan zo'n lompe gecombineerde binnenunit.

gasweg.nl

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
https://www.123installati...er-ontluchter-62070030-02 zoiets met een 180L vat er aan? laag vermogen mar dat lijkt prima bij je woning te passen. en geen buitenunit.
Pagina: 1