Hypotheek aanvragen tijdens proeftijd bij nieuwe baan?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• kev
  • Registratie: Juni 2022
  • Nu online
Beste forumleden,

Ik zit in een specifieke situatie rondom een banenwissel en het kopen van een woning, en ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips.

Per 1 november 2026 start ik bij een nieuwe werkgever. Dit is in eerste instantie een jaarcontract, maar er is direct een schriftelijke intentieverklaring in de arbeidsovereenkomst opgenomen om het contract bij goed functioneren om te zetten naar onbepaalde tijd. Wel geldt er een proeftijd van één maand (tot 1 december 2026). Mijn huidige dienstverband stopt formeel op 31 oktober 2026.

Tegelijk ben ik al een tijdje op zoek naar een nieuwe woonomgeving (ik wil kleiner wonen). Ik heb recent een appartement gevonden dat mij bevalt. Ik wil hier dan ook serieus werk van maken. De bezichtiging heb ik gehad en dit was zeer positief voor mij.

Mijn vraag is kan ik een nieuwe hypotheek op korte termijn regelen? Wanneer is het handig om een bod uit te brengen? Vooral omdat ik pas vanaf 1-12 uit mijn proeftijd kom, daarna zal er geen probleem mogen zijn.

Iemand tips hoe hiermee om te gaan? Alvast bedankt!

Beste antwoord (via kev op 09-10-2026 20:26)

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Die hypotheekaanvraag in je proeftijd is een groot risico, dus het is voor jou van belang dat de duur van het financieringsvoorbehoud ruimschoots voorbij het einde van de proeftijd loopt. Dus neem je dat mee in een eventueel bod.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord ✓

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Die hypotheekaanvraag in je proeftijd is een groot risico, dus het is voor jou van belang dat de duur van het financieringsvoorbehoud ruimschoots voorbij het einde van de proeftijd loopt. Dus neem je dat mee in een eventueel bod.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.