Gezocht: Tweedehands gezinsauto (station) +/- € 17.500

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Agostino
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17:56
Mijn vraag
Vanwege het wisselen van onze banen moeten wij ineens opzoek naar een eige auto. Hiervoor hebben we een budget van ongeveer 17.500 euro. Op dit moment gebruiken we de auto ook nog voor woon/werk verkeer maar dat gaat straks per openbaar vervoer zijn. Binnen ons budget zijn er veel tweedehands auto's te vinden, dat maakt de keuze lastig. Naar verwachting gaan we tussen de 10.000 en 15.000 km per jaar met de auto rijden. Ritjes zijn vooral kort (+/- 50 km) en 1x per maand naar onze ouders die wonen op 100 km afstand.

Welke eisen hebben we:
  • Model: Stationwagen
  • Kilometerstand: rond 125.000 km, max 150.000
  • Bouwjaar: vanaf 2020 (liever nieuwer)
  • Hybride / plugin of alleen bezine kan allemaal
  • Automaat
  • Ruime kofferbak; kleine baby en weet niet wat er in de toekomst nog komt.
  • Mogelijkheid tot carplay / android auto
  • Liefst al met trekhaak en camera voor het achteruit inparkeren.
Wat heb ik zelf al gezien:
  • Skoda Octavia (Combi 1.0 e-TSI Automaat! Business Edition)
  • Skoda Octavia (Combi 1.4 TSI iV PHEV Business Edition Plus)
  • Volkswagen Golf Variant (1.0 eTSI Life Business DSG Automaat)
  • Volkswagen Golf Variant (1.5 eTSI Style)
  • Peugeot 308 SW (Geen pure Tech motoren)
We willen de auto naar verwachting oprijden tot 200.000 km en hem dan weer inwisselen voor een nieuwere (tegen die tijd waarschijnlijk 100% elektrisch). Voor nu zijn de onderhoudskosten / maandelijkse vaste kosten zoals verzekering en belastingen belangrijk.

Hebben jullie tips welke auto's wel of niet passen in deze rij? Met een schuin oog kijk ik ook nog naar een Volvo V60, dat is gewoon een mooie auto maar volgens mij qua onderhoud prijzig.

Alle reacties

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:21
Een Kia Ceed is misschien ook nog een optie.

• Sleepoog
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10:48
Renault Megane station?

Zoiets als deze: https://www.haaima.nl/occasions/renault-megane-estate-13-tce-140-techno/

Geen automaat (maar die zijn er vast wel), maar verder alles wat je wil en meer. Net niet binnen budget, wel minder kilometers. En ja, ik heb 'm zelf ook :Y)

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:39

-tom-562

Oliesjeik

Je vind onderhoudskosten belangrijk, maar ik mis de Toyota Corolla of Toyota Auris. Dat zou mijn eerste keuze zijn dan

Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>

• Agostino
-tom-562 schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 11:00:
Je vind onderhoudskosten belangrijk, maar ik mis de Toyota Corolla of Toyota Auris. Dat zou mijn eerste keuze zijn dan
Beide zijn we niet echt gecharmeerd van de Toyota's... anders was dit inderdaad een goede optie geweest.
Philip Ross schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 10:31:
Een Kia Ceed is misschien ook nog een optie.
Ja, dat is nog wel een optie om toe te voegen aan het lijstje.

[ Voor 39% gewijzigd door Agostino op 09-10-2026 11:06 ]

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

-tom-562 schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 11:00:
Yup, een Corolla Hybrid torend wat dat betreft boven de rest uit.

Daarnaast zullen de genoemde Ceed of zijn broer de Hyundai i30 waarschijnlijk ook goedkoper zijn in onderhoud dan de VAG & Peugeot producten.

Een Mazda 6 zit er voor het budget helaas niet in maar als je iets aan consessies wilt doen kan dat ook. Wel anders ivm een atmosferische blok en gewone automaat ipv turbo & DSG achtige bak.

@Agostino wat bevalt je niet aan Toyotas specifiek? Helpt bij het doen van suggesties. Mocht het de loeiende CVT zijn, bij de 2.0 heb je daar een stuk minder last van qua gevoel en geluid.

[ Voor 13% gewijzigd door GoldenSample op 09-10-2026 11:13 ]

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:56
GoldenSample schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 11:11:
[...]

In wat precies? want volgens mij is een Octavia stiller, ruimer, en stuurt beter dan een Corolla.
betrouwbaarheid wellicht een punt, maar tegenwoordig zijn vag producten echt niet meer zo slecht!

• Agostino
GoldenSample schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 11:11:
[...]

Daarnaast zullen de genoemde Ceed of zijn broer de Hyundai i30 waarschijnlijk ook goedkoper zijn in onderhoud dan de VAG & Peugeot producten.

Een Mazda 6 zit er voor het budget helaas niet in maar als je iets aan consessies wilt doen kan dat ook. Wel anders ivm een atmosferische blok en gewone automaat ipv turbo & DSG achtige bak.

@Agostino wat bevalt je niet aan Toyotas specifiek? Helpt bij het doen van suggesties. Mocht het de loeiende CVT zijn, bij de 2.0 heb je daar een stuk minder last van qua gevoel en geluid.
Vindt het gewoon geen mooie auto's, ongeacht of ze betrouwbaar zijn. Daarom had ik Toyota niet op mijn lijstje gezet.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

flaskk schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 11:24:
[...]

In wat precies? want volgens mij is een Octavia stiller, ruimer, en stuurt beter dan een Corolla.
betrouwbaarheid wellicht een punt, maar tegenwoordig zijn vag producten echt niet meer zo slecht!
Onderhoudskosten, niet of je blijft staan langs de weg, dat valt allemaal wel mee. VAG is niet meer zo beroerd als de autos die 10-15 jaar terug van de band rolde maar de hoeveelheid, niet slijtage, onderdelen die kapot gaan als de kilometers toenemen vind ik toch wel schrikbarend.

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:22
Is het mogelijk het budget met een paar duizend euro te verhogen? Dan kom je bijvoorbeeld uit bij de Volkswagen ID.4:

https://www.autoweek.nl/occasions/volkswagen/id-4/60178455/volkswagen-id-4-elektrisch-2020/

Als je thuis kan laden is vol elektrisch rijden een no-brainer, zeker gezien de huidige benzineprijzen.

• Agostino
Knul schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 11:40:
Is het mogelijk het budget met een paar duizend euro te verhogen? Dan kom je bijvoorbeeld uit bij de Volkswagen ID.4:

https://www.autoweek.nl/occasions/volkswagen/id-4/60178455/volkswagen-id-4-elektrisch-2020/

Als je thuis kan laden is vol elektrisch rijden een no-brainer, zeker gezien de huidige benzineprijzen.
Helaas, hebben geen echte eigen oprit met laadmogelijkheden. Dus nu een EV valt voor ons af denk ik.
Pagina: 1