Vraag

• jbbrans
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03:41
Mijn vraag
Mijn huidige pv omvormer is volgend zon seizoen 13 jaar oud en de verwachte levensduur was toen 10 jaar.
Ik wil, met zicht op de stop saldering en de leeftijd, de omvormer vervangen door 1 die ik, d.m.v. home assistant, softwarematig kan beperken of uitschakelen. Dan kan ik overstappen op een dynamisch contract en in juni met een gerust hart 3 weken op vakantie.

Welke omvormer kan ik het beste kiezen met een bijna plug&play ervaring op Home Assistant?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik gebruik 5+7 275Wp zonnepanelen op 2 strings, 3000Wp dus. Vanwege de bereikbaarheid van het dak wil ik deze laten liggen, ook is het vermogen nog steeds voldoende voor ons huishouden.
Verder gebruik ik 3 Marstek venus E accu's om de nachten en een aantal mindere dagen te overbruggen. Ik wil niet handelen in energie.
Ik gebruik Home Assistant met node red en home-battery-control.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik ben een paar berichten tegen gekomen dat sommige fabrikanten de garantie niet accepteren als er door niet-installateurs aan de instellingen van omvormers is gezeten.
Verder ben ik niet bekend met het jargon om een goede omvormer uit te zoeken.

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Liggen de panelen in 1 vlak met dezelfde helling en richting?

Dan gewoon een SMA 2.5 (1VL40)van markplaats of nieuw en alles in 1 string.
SMA kan je prima terug regelen in HA via modbus tcp. (Eventueel via HPVC naast HBC)

Maar volgens mij kan je prima handelen wat de tvt verkort van alles. Daar is HBC voor gemaakt.
Heb dezelfde setup hangen met 3 MT (+ voltdeer SR 5000 pro en binnenkort een humsienk nova)
Knijpen van de panelen hoeft maar een paar keer per jaar bij negatieve prijs.

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-10-2026 04:18 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:11
Ik heb voor dit doel een SMA van Marktplaats gehaald. €50 voor een 3.6 1AV41 die nog geen 5 jaar oud is. Blijkt zelfs nog 5j garantie op te zitten :*) Met 3 klikken lokale uitlezing in Home Assistant via Modbus TCP.

Wel even letten dat je een model koopt die volgens de RfG lijst nog nieuw geplaatst mag worden. Er komt namelijk ook genoeg stokoud SMA spul voorbij op Marktplaats.

Je zult wel even andere connectoren op je DC-bekabeling moeten zetten binnenshuis, of een verloopsnoertje maken. SMA gebruikt namelijk ‘Sunclix’ connectoren i.p.v. MC4.

[ Voor 80% gewijzigd door ThinkPad op 09-10-2026 06:19 ]

• jbbrans
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03:41
Het liefst wil ik 5 draadjes loshalen (2x2 van de panelen en 1 naar de meterkast) en 1 op 1 omwisselen.
Desnoods een netwerk kabel trekken voor de sturing.

Handelen heb ik geen behoefte aan, ik wil het eenmaal instellen en daarna zijn ding laten doen. Met de aansturing van de Marsteks, was ik al te lang bezig geweest om Home Assistant uit te zoeken.
Ook kan ik het thuis beter verkopen dat we dagelijks voor de goedkoopste prijs stroom hebben.