Switch config

Pagina: 1
Acties:

• cooLopke
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09:28
Iemand die hier iets kent van netwerken? Ik heb het volgende voor. Er zijn 2 afzonderlijke netwerken op dit moment netwerk A en B.

Data Netwerk A => router A => switch A => switch B en switch A => switch C.

Telefonie netwerk B => router B => switch D => switch B en switch C.

Netwerk A is vlan 1 en netwerk B is vlan 2. Kan ik een telefoon aansluiten op switch B bv poort 3 met vlan 2 als ik de uplink poorten van switch B en switch C op vlan 2 zet? Ook al zijn netwerk A en netwerk B hetzelfde subnet (192.168.0.0/24)

[ Voor 4% gewijzigd door cooLopke op 08-10-2026 21:19 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Meestal wil je vermijden dat je hetzelfde subnet op meer dan één plek gebruikt. Maar zolang je switches alleen layer 2 doen (dwz alleen ethernet switching en geen IP routering en andere IP-gerelateerde truuken) kan dat zonder problemen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16:25

allure

Titaan fase 2/3

Ik zou inderdaad elk "netwerk" een eigen subnet geven.

• cooLopke
Ja, het vreemde is dat het niet werkt. De telefoon krijgt een O.O.O.O adres te zien in het Aruba instant on portaal. Volgens een kennis zou de reden zijn omdat deze hetzelfde subnet heeft, maar zo ver ik het OSI model ken, werkt een switch enkel op laag2 en niet op laag3.

Switch B en C zijn HP switches en betreft een HPE Aruba instant On 1830

Ik denk dat op switchA een andere vlan tag is ingesteld op de poorten, maar dat kan ik niet zien, aangezien dit beheerd wordt door een externe partij. De HP switch B en C meldt dan wel het IP-adres op de uplink poort.

Als op switchA alle poorten in default vlan 1 zit en je definieert op switch B vlan 2 untagged op de uplink. Kan dat een probleem geven of maakt dit niet uit en clasificeert switch B dit gewoon als unmanaged tag?

Bedankt voor jullie feedback.

[ Voor 21% gewijzigd door cooLopke op 08-10-2026 22:38 ]

• babbelbox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:17
Wat switch a en b met het verkeer doen over de uplink ligt aan de port config. Kunnen trunk zijn, met native vlan. Of access port, dus onderdeel van 1 vlan. Als je een trunk aan een access port koppelt heb je helemaal feest.
Als ik zo lees wat je schrijft concludeer ik switch A alles access port in vlan 1. Als je daar een vanuit switch B een access port vlan 2 op aan sluit, zit al het verkeer opeens bij elkaar. Als beide vlans dan ook nog hetzelfde subnet gebruiken, wordt dat een bende.

• cooLopke
babbelbox schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 23:02:
Wat switch a en b met het verkeer doen over de uplink ligt aan de port config. Kunnen trunk zijn, met native vlan. Of access port, dus onderdeel van 1 vlan. Als je een trunk aan een access port koppelt heb je helemaal feest.
Als ik zo lees wat je schrijft concludeer ik switch A alles access port in vlan 1. Als je daar een vanuit switch B een access port vlan 2 op aan sluit, zit al het verkeer opeens bij elkaar. Als beide vlans dan ook nog hetzelfde subnet gebruiken, wordt dat een bende.
Waarom zou al het verkeer dan bij elkaar zitten? Er is geen trunk gedifineerd enkel access poorten zoals je zegt access port vlan 2 op switch B en access port vlan 1 (vermoedelijk weet ik niet) op switch A. Er wordt hier geen gebruik gemaakt van inter-vlan routing. Het gaat hier echt over 2 afzonderlijke netwerken. Die hetzelfde subnet delen.

• babbelbox
Maar op het moment dat het om access poorten gaat, verliezen de pakketten de vlan informatie op het moment dat ze de switch verlaten (untagged).
Dus data verstuurd door een switch (A of B, maakt niet uit) heeft geen VLAN informatie en zal bij aankomst op de andere switch in het VLAN eindigen waarop de access poort is geconfigureerd.
Dus eigenlijk hang je de 2 netwerken koud aan elkaar en omdat ze dus IP segmentering delen kan je allerlei rare fratsen verwachten.

• cooLopke
babbelbox schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 07:03:
Maar op het moment dat het om access poorten gaat, verliezen de pakketten de vlan informatie op het moment dat ze de switch verlaten (untagged).
Dus data verstuurd door een switch (A of B, maakt niet uit) heeft geen VLAN informatie en zal bij aankomst op de andere switch in het VLAN eindigen waarop de access poort is geconfigureerd.
Dus eigenlijk hang je de 2 netwerken koud aan elkaar en omdat ze dus IP segmentering delen kan je allerlei rare fratsen verwachten.
Ik ben nog niet helemaal mee in dit verhaal. Dus netwerk A => router A => switch A (access poort vlan 1) => switch B (access poort vlan 2).

Echter netwerk B => router B => switch D (access poort vlan 1) => switch B (access poort vlan 1). Op switch B worden de netwerken pas samengebracht, maar die zitten in afzonderlijke vlans.

Op switch A zit niets van netwerk B

• babbelbox
cooLopke schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 09:13:
[...]

Ik ben nog niet helemaal mee in dit verhaal. Dus netwerk A => router A => switch A (access poort vlan 1) => switch B (access poort vlan 2).

Echter netwerk B => router B => switch D (access poort vlan 1) => switch B (access poort vlan 1). Op switch B worden de netwerken pas samengebracht, maar die zitten in afzonderlijke vlans.

Op switch A zit niets van netwerk B
Precies daar koppel je ze aan elkaar. Omdat beide een access poort zijn, is het hetzelfde netwerk. Geen VLAN informatie wordt over en weer gedeeld.
Pagina: 1