Intel ARC Pro B50 vs RTX 2000 Ada voor Plex/Jellyfin

Pagina: 1
Acties:

• Hydranet
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:34
Ik zal mijn setup even uitleggen. Ik draai een Proxmox server met daarop een vm met Fedora Server, nu heb ik in mijn Proxmox server een een Nvidia P2000 zitten die ik door heb gegeven aan mijn vm. In mijn vm draai ik een Plex en Jellyfin container waarbij ik nvidia container tools gebruik zodat Plex en Jellyfin mijn gpu kunnen gebruiken en ook nog een andere container.

Die P2000 is vrij oud en werkt niet meer met de recente drivers alleen nog met de 580 drivers. Op gegeven moment zullen de 580 drivers ook niet meer te gebruiken zijn met nieuwere kernels verwacht ik. Nu worden video kaarten wel steeds duurder en dacht ik omdat ik toch een keer die P2000 moet vervangen kan ik 'm beter nu vervangen want over een jaar zijn de prijzen waarschijnlijk nog hoger. Want ze geen meestal nooit meer omlaag.

Nu ben ik gaan zoeken en ben ik bij deze twee kaarten uit gekomen.

uitvoering: PNY RTX 2000 Ada

uitvoering: Sparkle Intel ARC Pro B50 Blower 16GB

Nog iets wat wel handig is om te weten, ik heb alleen ervaring met Nvidia onder Linux en geen met Intel voor mijn setup Dus een deel van mijn zegt ga voor Nvidia want dat ken je gewoon en kan ik gewoon dezelfde configuratie mee gebruiken zonder dat ik iets opnieuw hoef uit te zoeken.

Nu wou ik graag even horen of andere mensen ervaring met beiden Intel and Nvdia kaarten hebben met mijn specifieke setup en wat uit jullie ervaring de betere keuze is geweest. En misschien hebben jullie nog wel andere adviezen waar ik nog niet aan gedacht heb die handig zouden kunnen zijn om mee te nemen in een keuze te maken, zodat ik daarop met wat meer informatie mijn keuze kan maken.

[ Voor 3% gewijzigd door Hydranet op 08-10-2026 19:35 ]

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:43
Ik heb zelf geen ervaring met de RTX 2000 of Intel Arc. Maar wat wil je allemaal gaan doen dat je denkt deze videokaarten nodig te hebben? Zelf draai ik Jellyfin icm een Intel iGPU

• Hydranet
Die videokaart is voornamelijk van wanneer er een video-transcodes plaatst vinden dat het niet via de cpu gaat en mijn cpu een hele hoge lood krijgt. Ook heb ik nog Tdarr draaien die als ie een bestand vind die niet x265 is dat ie 'm omzet. Ik heb een AM5 moederbord en dus ook een AMD cpu, dus heb geen igpu die daar geschikt genoeg voor is.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:35
Welke CPU heb je nu? Intel's hebben QuickSync, die is voor transcoden. Als je geen (enigzins recente) QuickSync hebt volstaat een eenvoudiger videokaartje als de uitvoering: ASRock Intel Arc A310 Low Profile al, die biedt ondersteuning voor H265 en AV1, dat mist je oude P2000.

• Hydranet

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:35
AMD's hebben idd geen Quicksync of andere hardwarweversnellers tbv transcoding, dat is specifiek voor Intel. Het videokaartje wat ik ^^ noem voldoet voor deze taak.

[ Voor 15% gewijzigd door martyw op 09-10-2026 10:39 ]

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:24

Umbrah

The Incredible MapMan

Euh... hier heb je geen hele dure kaart voor nodig. Ik doe het op een A400. Ampere is al wat ouder, heeft maar 4GB VRAM, maar is eigenlijk voor alles RUIM voldoende.

Verder heeft Jellyfin zelf uiteraard dit lijstje:

Hardware Selection | Jellyfin

Arcs zijn daar best wel heel goed, en als ik NU een kaart zou kopen, zal ik gewoon voor een blackwell gaan. Tenzij ik nóg een lichtgewicht AI-node erbij wil hebben thuis en persé de combo CUDA + 16GB wil hebben zal ik die €1100 voor een blackwell kaart eigenlijk niet overwegen momenteel...

• Hydranet
Bedankt voor de reacties!

Met nog de input van @Umbrah ben ik nog op een iets goedkopere Nvidia kaart uit gekomen dan de A400, die ik toch het geld wel waar vind. Maar vond die RTX 2000 Ada toch wat te duur voor waar ik 'm voor ga gebruiken en ook overkill dus daar zat ik wel een beetje mee. En realiseerde mij toch wel dat ik liever bij Nvidia blijf met mijn kaart hiervoor.

Ben nu voor deze gegaan.

uitvoering: PNY RTX A1000 (VCNRTXA1000-SB)

Is voor de helft goedkoper als de RTX 2000 Ada en word qua drivers ook nog goed ondersteund. Ik heb nog wel zitten zoeken naar een Blackwell met low profile maar die heb ik niet echt kunnen vinden. De enige Blackwell low profile kaarten die ik nog kon vinden waren nog duurdere RTX Blackwell kaarten dan de originele die ik op mijn lijstje had staan.
Pagina: 1