Beste Tweakers,
Ik zit met een dilemma en ben benieuwd naar jullie mening en ervaringen.
Mijn huidige installatie en verbruik:
Daarnaast merk ik dat mijn huidige ketel behoorlijk pendelt wanneer de vloerverwarming aanstaat. Dat heeft me aan het denken gezet.
In eerste instantie keek ik naar een Intergas Xtreme, vanwege het lage minimale modulatievermogen. Maar inmiddels vraag ik me af of een (hybride) warmtepomp niet een verstandigere investering is, zeker met het oog op de toekomst.
Qua plaatsing zie ik dus weinig beperkingen.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen, tips en kritische opmerkingen. Alle input is welkom!
Alvast bedankt voor het meedenken!
Ik zit met een dilemma en ben benieuwd naar jullie mening en ervaringen.
Mijn huidige situatie
Ik heb momenteel een Intergas 36/30 CW5 uit 2011. Het beestje doet het nog prima en krijgt jaarlijks onderhoud. Toch ben ik aan het nadenken over een eventuele vervanging.Mijn huidige installatie en verbruik:
- Cv-ketel: Intergas 36/30 CW5 (2011)
- Bovenverdieping: Radiatoren, die vrijwel nooit gebruikt worden.
- Benedenverdieping: Vloerverwarming met een Grundfos Alpha2 L 15-60 BP.
- Pompschakelaar: 35 °C.
- Warm water: Elektrische boiler in de keuken.
- Douchen: Via de cv-ketel (regendouche).
- Warmwatergebruik boven: Niet aanwezig.
- Gasverbruik: Gemiddeld 800 m³ per jaar.
Waarom overweeg ik vervanging?
In een eerder topic las ik de opmerking: "Waarom zou je in 2026 nog investeren in een nieuwe cv-ketel?" Die opmerking is blijven hangen.Daarnaast merk ik dat mijn huidige ketel behoorlijk pendelt wanneer de vloerverwarming aanstaat. Dat heeft me aan het denken gezet.
In eerste instantie keek ik naar een Intergas Xtreme, vanwege het lage minimale modulatievermogen. Maar inmiddels vraag ik me af of een (hybride) warmtepomp niet een verstandigere investering is, zeker met het oog op de toekomst.
Mogelijkheden voor plaatsing
De huidige cv-ketel staat op zolder. Ik heb een plat dak met voldoende ruimte voor een buitenunit. Ook binnen is er in het cv-hok voldoende ruimte voor een eventuele binnenunit.Qua plaatsing zie ik dus weinig beperkingen.
Ontvangen offerte: Weheat Flint P40 (hybride)
Ik heb inmiddels een offerte ontvangen van Hoppenbrouwers voor de volgende installatie:| Omschrijving | Prijs |
|---|---|
| Weheat Flint P40 6 kW – hybride | € 6.899,00 |
| Weheat buffervat – parallel 50 liter | € 769,00 |
| Plaatsing met hijskraan / compactkraan (7,5 m) | € 700,00 |
| Plaatsing met verhuislift / pannenlift (tot 12 m) | € 350,00 |
| Dakdoorvoer plat dak (geen beton) | € 225,00 |
| Honeywell Home Round Modulation thermostaat (bedraad) | € 85,00 |
| Montage buitenunit op Bigfoots | € 0,00 |
| Totaal | € 9.028,00 |
| Subsidie | - € 2.350,00 |
| Netto investering | € 6.678,00 |
Mijn vragen aan jullie
- Wat vinden jullie van deze offerte? Is € 6.678 na subsidie een nette prijs voor deze installatie, of is het verstandig om verder te kijken?
- Heeft iemand ervaring met Hoppenbrouwers? Zowel wat betreft de installatie als de service achteraf?
- Past deze warmtepomp bij mijn situatie? Met een gasverbruik van ongeveer 800 m³ per jaar, voornamelijk vloerverwarming en nauwelijks gebruik van de radiatoren boven.
- Hoe zit het met pendelen? Mijn huidige ketel pendelt regelmatig. Is de Weheat Flint P40 voldoende in staat om terug te moduleren bij een relatief lage warmtevraag?
- Is het buffervat van 50 liter daadwerkelijk nodig? Of zijn er in mijn situatie betere oplossingen?
- Wat zouden jullie doen? De huidige ketel behouden, vervangen door een moderne cv-ketel zoals de Intergas Xtreme, of juist investeren in een (hybride) warmtepomp?
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen, tips en kritische opmerkingen. Alle input is welkom!
Alvast bedankt voor het meedenken!