Vraag

• Keesknd
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:54
Beste Tweakers,

Ik zit met een dilemma en ben benieuwd naar jullie mening en ervaringen.
Mijn huidige situatie
Ik heb momenteel een Intergas 36/30 CW5 uit 2011. Het beestje doet het nog prima en krijgt jaarlijks onderhoud. Toch ben ik aan het nadenken over een eventuele vervanging.

Mijn huidige installatie en verbruik:
  • Cv-ketel: Intergas 36/30 CW5 (2011)
  • Bovenverdieping: Radiatoren, die vrijwel nooit gebruikt worden.
  • Benedenverdieping: Vloerverwarming met een Grundfos Alpha2 L 15-60 BP.
  • Pompschakelaar: 35 °C.
  • Warm water: Elektrische boiler in de keuken.
  • Douchen: Via de cv-ketel (regendouche).
  • Warmwatergebruik boven: Niet aanwezig.
  • Gasverbruik: Gemiddeld 800 m³ per jaar.
De cv-ketel wordt dus eigenlijk alleen gebruikt voor de vloerverwarming beneden en het douchen.
Waarom overweeg ik vervanging?
In een eerder topic las ik de opmerking: "Waarom zou je in 2026 nog investeren in een nieuwe cv-ketel?" Die opmerking is blijven hangen.

Daarnaast merk ik dat mijn huidige ketel behoorlijk pendelt wanneer de vloerverwarming aanstaat. Dat heeft me aan het denken gezet.

In eerste instantie keek ik naar een Intergas Xtreme, vanwege het lage minimale modulatievermogen. Maar inmiddels vraag ik me af of een (hybride) warmtepomp niet een verstandigere investering is, zeker met het oog op de toekomst.
Mogelijkheden voor plaatsing
De huidige cv-ketel staat op zolder. Ik heb een plat dak met voldoende ruimte voor een buitenunit. Ook binnen is er in het cv-hok voldoende ruimte voor een eventuele binnenunit.

Qua plaatsing zie ik dus weinig beperkingen.
Ontvangen offerte: Weheat Flint P40 (hybride)
Ik heb inmiddels een offerte ontvangen van Hoppenbrouwers voor de volgende installatie:
OmschrijvingPrijs
Weheat Flint P40 6 kW – hybride€ 6.899,00
Weheat buffervat – parallel 50 liter€ 769,00
Plaatsing met hijskraan / compactkraan (7,5 m)€ 700,00
Plaatsing met verhuislift / pannenlift (tot 12 m)€ 350,00
Dakdoorvoer plat dak (geen beton)€ 225,00
Honeywell Home Round Modulation thermostaat (bedraad)€ 85,00
Montage buitenunit op Bigfoots€ 0,00
Totaal€ 9.028,00
Subsidie- € 2.350,00
Netto investering€ 6.678,00
Mijn vragen aan jullie
  1. Wat vinden jullie van deze offerte? Is € 6.678 na subsidie een nette prijs voor deze installatie, of is het verstandig om verder te kijken?
  2. Heeft iemand ervaring met Hoppenbrouwers? Zowel wat betreft de installatie als de service achteraf?
  3. Past deze warmtepomp bij mijn situatie? Met een gasverbruik van ongeveer 800 m³ per jaar, voornamelijk vloerverwarming en nauwelijks gebruik van de radiatoren boven.
  4. Hoe zit het met pendelen? Mijn huidige ketel pendelt regelmatig. Is de Weheat Flint P40 voldoende in staat om terug te moduleren bij een relatief lage warmtevraag?
  5. Is het buffervat van 50 liter daadwerkelijk nodig? Of zijn er in mijn situatie betere oplossingen?
  6. Wat zouden jullie doen? De huidige ketel behouden, vervangen door een moderne cv-ketel zoals de Intergas Xtreme, of juist investeren in een (hybride) warmtepomp?
Ik vind het vooral belangrijk dat de installatie efficiënt draait en niet opnieuw veel gaat pendelen. Daarnaast wil ik voorkomen dat ik nu een flinke investering doe waar ik achteraf spijt van krijg.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen, tips en kritische opmerkingen. Alle input is welkom!

Alvast bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

• djazzy
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
lekker je (oude) ketel laten hangen . Nu nog de zelfde kopen en op zolder leggen . Pendelen van oude ketel. het vermogen terug draaien onder de 6 kw en spelen met de doorstroming van de vloerverwarmings groepen , zet ketel voor verwarming op 58 graden . Heb hier de zelfde opstelling en met 800 kub ga je het nooit terug verdienen . Zou eerder denken aan leuke airco ook zuinig en in de zomer veel meer plezier van .

uhm tja ik draai intel :) cel 1200 .gforce 2Ti

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:35
Eerlijk. Gezien je gasverbruik zou ik hier echt niet in investeren en je huidige ketel houden of eventueel voor gas laten vervangen. Je hebt het over 800m3
De overheid is weer eens bezig met regels omtrent de hybride oplossingen en de dwang warmtepomp er ergens weer doorheen te drukken. Voordeel hiervan is dat de subsidies wellicht weer wat hoger worden.
Advies wat ik je wel kan geven over het plaatsen op een plat dak. Hou rekening met resonantie in je dak. Dit varieert van een kleine bron tot het idee dat er een helikopter op je dak aan het landen is en alles wat er tussen zit. Helemaal afhankelijk van de situatie. En verplaatsen is een ingrijpende potentieel dure onderneming.
Persoonlijk zou ik altijd kijken naar plaatsing naast de woning op de grond met nog steeds fatsoenlijke demping.

• Keesknd
djazzy schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 15:53:
lekker je (oude) ketel laten hangen . Nu nog de zelfde kopen en op zolder leggen . Pendelen van oude ketel. het vermogen terug draaien onder de 6 kw en spelen met de doorstroming van de vloerverwarmings groepen , zet ketel voor verwarming op 58 graden . Heb hier de zelfde opstelling en met 800 kub ga je het nooit terug verdienen . Zou eerder denken aan leuke airco ook zuinig en in de zomer veel meer plezier van .
Klinkt heel logisch wat je zegt; ik neem jouw bericht mee in mijn overweging!

• Keesknd
HugoStiglitz schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 15:55:
Eerlijk. Gezien je gasverbruik zou ik hier echt niet in investeren en je huidige ketel houden of eventueel voor gas laten vervangen. Je hebt het over 800m3
De overheid is weer eens bezig met regels omtrent de hybride oplossingen en de dwang warmtepomp er ergens weer doorheen te drukken. Voordeel hiervan is dat de subsidies wellicht weer wat hoger worden.
Advies wat ik je wel kan geven over het plaatsen op een plat dak. Hou rekening met resonantie in je dak. Dit varieert van een kleine bron tot het idee dat er een helikopter op je dak aan het landen is en alles wat er tussen zit. Helemaal afhankelijk van de situatie. En verplaatsen is een ingrijpende potentieel dure onderneming.
Persoonlijk zou ik altijd kijken naar plaatsing naast de woning op de grond met nog steeds fatsoenlijke demping.
Daar heb je een punt! Zeker na het nieuwsbericht van gisteren.. ze zijn weer wat van plan. Resonantie is ook goed om rekening mee te houden inderdaad.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:28
Ik volg al een een lange tijd het WeHeat topic. Ik vind het erg prijzig voor een Hybride opstelling. Wellicht is een FE opstelling dan een finaniceel betere keuze. Daarmee vermijd je totaal gasverbruik, netbeheerkosten en onderhoudskosten van je CV. Dat scheelt toch al gauw rond de 800-1000 euro per jaar? (had 'm in CoPilot gegooid en die kwam rond de 1000 euro uit met 7.040 kWh warmte aan warmte en SCOP van 4 - was grof berekend).

Dat moet toch voor minder dan 10k wel lukken. Overigens is de Sparrow een betere WP gezien lage modulerend vermogen.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:09
De 58 graden test gesuggereerd door @djazzy is zinloos. De vloer werkt nu al niet op 58 graden maar op 35C via de mengpompverdeler. De warmtepomp hoeft dus maar 35C te maken en dan is de mengpompverdeler op zijn best overbodig, maar kan ook dat hij bij blijft mengen en dan ga je problemen krijgen. Idealiter vervangen door een pomploze verdeler.

Loopt er een 22mm leiding heen, of een 15mm rietje?

Dat buffervat vragen ze redelijk What the .... veel voor.

Zoals je het huis nu gebruikt is echt het enige wat je gaat doen is douchen uit de CV.
Dat gaat je per kWh warmte letterlijk meer kosten dan het via COP1 stroom zou zijn.

Een deugdelijk verwarmingssysteem kan ook de slaapkamers op 20C krijgen... Ja jan en alleman doet het niet... maar dat is wel wat BBL vraagt in moderne woningen... Dus zorg dat het kan.

De radiatoren heel rustig mee laten draaien op de temperatuur voor de vloer kan zelfs zuiniger zijn, omdat door de extra afgifte in de woning de temperatuur nog wat lager kan... Nu verwarm je met de vloer de slaapkamers indirect en dat kost extra moeite en temperatuur.

Wat is nu de slaapkamer temperatuur? Als de woning vrij recent is zal het door de goede schilisolatie niet veel schelen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• djazzy
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Ronald schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 21:22:
De 58 graden test gesuggereerd door @djazzy is zinloos. De vloer werkt nu al niet op 58 graden maar op 35C via de mengpompverdeler. De warmtepomp hoeft dus maar 35C te maken en dan is de mengpompverdeler op zijn best overbodig, maar kan ook dat hij bij blijft mengen en dan ga je problemen krijgen. Idealiter vervangen door een pomploze verdeler.
Dat is geen test. Is om het pendelen tegen te gaan van bestaande ketel stuurt een combie aan van cv en vloerverwarming. ( heeft dus niks met warmtepomp) te maken .

uhm tja ik draai intel :) cel 1200 .gforce 2Ti

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:09
@djazzy De X graden test is om te testen of het Afgifte systeem de woning bij die aanvoer temepratuur warm kan houden. Dat is al bevestigd...

Deze ketel zal altijd pendelen... het is ene 7kW machine en er is geen 7kW afgifte.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Voogel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 20:52
Hier vrijwel zelfde verbruik en wel een flint laten installeren, nu nog hybride maar volgend jaar komt er nog een boiler bij. Geen buffer want de vloerverwarming heeft genoeg inhoud (40m2 10cm hoh). Minimum vermogen is wel erg hoog, hij kan niet onder de 30% dus met dit weer is dat al snel 2kW warmte, dat moet je wel kwijt kunnen zonder telkens zeer korte runs te draaien.

Installatie door Hoppenbrouwers, ansich prima maar wel heel basic, qua leiding isolatie bijvoorbeeld niet perfect.

6 zonnepanelen, 4kWh thuis accu en een Flint op een huisje uit 1896

Pagina: 1