Help: Dual beelscherm / dual grafische kaart werkt niet

Pagina: 1
Acties:
  • 614 views

Vraag

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02:56
Afgelopen week heeft mijn trouwe moederbord (Asus H97, bouwjaar 2015) het begeven.
Het systeem heeft zo goed als altijd prima gedraaid met 2 monitoren en 2 videokaarten.

Situatie:
Links een 17" VGA 1200X1024 monitor (analoog) aangesloten op de interne iGPU van de Intel I7 processor. (draait bijvoorbeeld de mail en andere dingen op)
De "main monitor" voor mijn neus, een HDMI 24" scherm, aangesloten op een GTX-1060 nVidia kaart (2016)

Het moederbord is vervangen door een Asus Prime B550-plus met een Ryzen 7 5700G als CPU/iGPU. Helaas heeft dit moederbord geen VGA, dus dat is 'opgelost' met een los kabeltje dat HDMI-omzet naar VGA ("geleend" van een Rasberry Pi ;) ).

De bestaande Windows installatie "geconfronteerd" met alle nieuwe hardware en zo goed als alles werkt (weer).
Behalve de beeldschermen!
In de BIOS staat de iGPU 'geforceerd' op dual-screen. Het hoofdscherm (main screen) is de PCIe kaart, (daar tik nu dit bericht mee).
Samen met de googel-AI assistent wat programma's gedraaid om de oude Intel-driver ellende te verwijderen en ook alle (oude) videodrivers. (o.a. DDU en de AMD Cleanup Utillity) maar het systeem blijft weigeren de videokaart (iGPU) te gebruiken:
De VGA monitor blijft in stand-by staan. Start ik Ubuntu op, komt het scherm weer tot leven dus lijkt het mij dat er niets mis is met de hardware an sich.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1JJlpm7I0Wzzjhj2KfudhPu_Cxs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0l2eyOcWLnAgHozTyMmt8Ky3.png?f=fotoalbum_large

Hij wordt gezien, maar komt met een foutcode:
"Windows has stopped this device because it has reported problems. (Code 43) "

De driver kan ik niet updaten, Windows blijft met een foutmelding komen waardoor het niet lukt.

Een hint van de Goegel-AI was om de videokaart (immers redelijk antiek, maar geweldig toen we nog SETI@home draaiden ;) ) te vervangen door een Radeon RX-nogwat het probleem zou oplossen.

Nu dus mijn vraag: heeft goegel gelijk? (of is er nog een simpel ander iets te doen om dit werkend te krijgen?)
De winkelwagen staat al klaar, maar als het simpel kan....

Alle reacties

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Volgens mij heb je hier absoluut geen andere GPU voor nodig. De 5700G gebruikt een wat verouderde Vega8 videochip waarvoor je echt de driver moet gebruiken die AMD voor deze CPU aangeeft.

Met een nieuwe AMD kaart heb je immers ook 2 verschillende drivers nodig.

Deze driver zou moeten werken;
https://www.amd.com/en/su...es/amd-ryzen-7-5700g.html

In het ergste geval kun je proberen om de 1060 er even uit te halen, de AMD driver te installeren en hierna de 1060 weer terug te plaatsen.

[ Voor 15% gewijzigd door ECP0WERS op 08-10-2026 15:28 ]

• LooneyTunes
Uiteraard al geprobeerd. Die geeft dus de foutmelding.
In het ergste geval kun je proberen om de 1060 er even uit te halen, de AMD driver te installeren en hierna de 1060 weer terug te plaatsen.
Dat is inderdaad het enige dat ik nog niet gedaan heb.
Ga ik zo even doen. <brb>

• ECP0WERS
  • Niet online
Ik dacht te lezen dat Windows een foutmelding gaf. Wat je ook eens kunt proberen voordat je de driver installeert zijn alle Windows updates installeren waaronder ook de optionele updates. Het kan zijn dat er een update pending is waardoor de driver niet wilt installeren.

Welke foutcode geeft de driver?

• Logic Lion
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:20
Suffe vraag wellicht. Maar kan je niet beide schermen op je 1060 aansluiten?

• LooneyTunes
Logic Lion schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 15:39:
Suffe vraag wellicht. Maar kan je niet beide schermen op je 1060 aansluiten?
Deze 1060 kaart heeft geen VGA (analoog) aansluiting. 2 X DVI (zonder de analoge 'gaten' in de connector)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/diSNU9r935O_ezqdNYqbMUSc3K0=/i/2001220883.jpeg

• Logic Lion
Dat had ik gezien. Maar aangezien je nu ook al een converter gebruikt voor je vga scherm naar hdmi heeft je andere scherm mogelijk ook nog een andere aansluiting.

[ Voor 3% gewijzigd door Logic Lion op 08-10-2026 15:51 ]

• LooneyTunes
Windows has stopped this device because it has reported problems. (Code 43)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yb9zJ8C338VxgAWttgCv7YHBz-Y=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/VwAY5NG1iF7rTWcp9IisF181.png?f=user_large

• ECP0WERS
  • Niet online
LooneyTunes schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 15:52:
[...]

Windows has stopped this device because it has reported problems. (Code 43)
[Afbeelding]
Als je de driver installeert en dat lukt niet geeft deze zelf ook nog een foutmelding. Windows Code 43 is helaas te generiek om iets mee te kunnen. Als de driver faalt te installeren zal deze ook een foutcode geven.

• LooneyTunes
Nee, dit nog een 'ouderwetse' VGA monitor met alleen 15 polige VGA connector.
Anders had ik wel de DVI van het (intel) moederbord gebruikt. Scheelt weer 2 X omzetten van analoog naar digitaal ;)

• Logic Lion
En je 24 inch scherm dan? heeft die alleen hdmi of ook nog wat anders? En anders is hdmi ook makkelijk om te zetten naar dvi. Bijvoorbeeld: uitvoering: Wentronic HDMI - DVI-D Zwart

Of heb je een reden dat je graag beide gpu's wilt gebruiken?

• LooneyTunes
ECP0WERS schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 15:53:
Als je de driver installeert en dat lukt niet geeft deze zelf ook nog een foutmelding.
De AMD foutcode is niet veel beter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yksTEufnKR3xdjAduKc7NFAk1K0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/OcMBkbjnM2JAaDi1SPWBKKX7.png?f=user_large
En de generieke oplossing (draai de AMD cleanup-tool) werkt niet.

• Irwon
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08-10 20:28
https://www.amd.com/en/resources/support-articles/faqs/gpu-kb1603.html Hierin staat nog wat zaken die je zou kunnen proberen.

Heb je ook al een oudere versie van de AMD driver geprobeerd te installeren? En je hebt nu windows 10? Wellicht kan je nog een upgrade naar 11 uitproberen?

Er bestaan ook displayport naar vga adapters dat is wat goedkoper dan een nieuwe GPU.

• LooneyTunes
Logic Lion schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 16:00:
En je 24 inch scherm dan? heeft die alleen hdmi of ook nog wat anders?
Dat is het 'hoofdscherm'. Deze monitor heeft inderdaad meer aansluitingen, maar die werkt gewoon op HDMI.
De 2e monitor is een uitbreiding van de desktop. (draait bijvoorbeeld een los venster met de e-mail en nog wat tooltjes/gadgets
Zoiets: (even mijn schitterende paint-art ten tonele brengen ;) )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u0bYtm6f7IdDUlNIkoyr6CHM48g=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Ktpus0hJhA9HksQrxBNq5dXk.png?f=user_large
Of heb je een reden dat je graag beide gpu's wilt gebruiken?
Gebrek aan een analoge VGA aansluiting op de GTX1060.

• Logic Lion
Maar dan kun je toch gewoon een adapter halen van displayport naar vga? uitvoering: Gembird A-DPM-VGAF-02 Zwart
Of je huidige adapter gebruiken en er 1 bijhalen voor displayport naar hdmi voor je hoofdscherm. uitvoering: Digitus DisplayPort - HDMI Zwart
Of een andere aansluiting gebruiken op je hoofdscherm?

Wellicht makkelijker dan alle huidige foutmeldingen proberen op te lossen.

• LooneyTunes
Irwon schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 16:09:
En je hebt nu windows 10? Wellicht kan je nog een upgrade naar 11 uitproberen?
De machine draaide op een I7 4790 voordat hij het begaf.
Daar wil Win 11 niet op draaien hè ;).

• Irwon
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08-10 20:28
LooneyTunes schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 16:28:
[...]

De machine draaide op een I7 4790 voordat hij het begaf.
Daar wil Win 11 niet op draaien hè ;).
Maar de 5700G wel vandaar de suggestie ;)

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Waarom reageer je niet op mensen die adviseren om beide schermen op de 1060 aan te sluiten met een verloopje? Dat is waarschijnlijk de meest robuuste en snelle oplossing.

Sowieso vind ik na een moederbord swap windows niet even opnieuw installeren wel een risico op vragen om problemen. Probeer dat op zijn minst ook even.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:18
@LooneyTunes
Waarom niet gewoon een ander beeldscherm kopen? Een simpel beeldscherm kost echt niks meer, helemaal tweedehands. Met een beetje zoeken net zo duur als een duur verloopkabeltje. Zelfs monitoren met betere specs zijn goedkoop, zowel nieuw als tweedehands.

• jazzozo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:27
LooneyTunes schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 16:20:
[...]

Dat is het 'hoofdscherm'. Deze monitor heeft inderdaad meer aansluitingen, maar die werkt gewoon op HDMI.
De 2e monitor is een uitbreiding van de desktop. (draait bijvoorbeeld een los venster met de e-mail en nog wat tooltjes/gadgets
Zoiets: (even mijn schitterende paint-art ten tonele brengen ;) )
[Afbeelding]

[...]

Gebrek aan een analoge VGA aansluiting op de GTX1060.
'Maar die werkt gewoon op HDMI'

Oke, welke aansluitingen zitten er nog meer op die monitor? Of nog beter: wat voor monitor is het?
Niet zo focussen op dat je dat andere scherm altijd op je moederbord hebt aangesloten. AMD én Nvidia drivers door elkaar heen kan elkaar bijten. Dus, je hebt nu twee opties.
  1. Tot in den treure blijven aanklooien met de software in de hoop dat je dit ooit nog werkend gaat krijgen.
  2. Gaan voor een simpele oplossing. Sluit dat oude scherm met de HDMI adapter aan op jouw videokaart en regel voor jouw hoofd monitor een DisplayPort/DVI kabel en sluit die daar mee aan op de videokaart.

Ik weet wel voor welke optie ik zou gaan. ;-)

• LooneyTunes
KnoxNL schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 17:46:
Waarom reageer je niet op mensen die adviseren om beide schermen op de 1060 aan te sluiten met een verloopje? Dat is waarschijnlijk de meest robuuste en snelle oplossing.
Die heb ik niet liggen. En hier in de buurt zit niets dat het heeft. (De laatste Mycom in de buurt is al een tijdje dicht ;) )
En bestellen duurt ook een dag, dus "snel" is relatief.
En om nou even vanuit West-Friesland 'ff' naar Raalte (Azerty) of Berkel en Rodenrijs (Informatique) te rijden is ook zo wat :)
Maar het doel is uiteindelijk beide videokaarten te gebruiken. Anders had ik wel een goedkopere CPU en moederbord kunnen aanschaffen.

• DannyXP1600
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:32
Windows opnieuw installeren. Windows krijg je soms gewoon niet meer goed na een moederbord wissel van Intel naar AMD of andersom. Ik zou er zelf gewoon Windows 11 opzetten nu het wel kan, kan je nog altijd gratis upgraden als je wel een Windows 10 key hebt, voor zover ik weet

• LooneyTunes
Irwon schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 17:38:
Maar de 5700G wel vandaar de suggestie ;)
Eerst maar werkend krijgen zoals het nu is. Windows 11 is wel het laatst mogelijke redmiddel. (er is niet genoeg alcohol op deze aardbol om de ellende van W11 te verlichten, maar dat is persoonlijk :) )

• KnoxNL
  • Nu online
LooneyTunes schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 18:47:
[...]

Die heb ik niet liggen. En hier in de buurt zit niets dat het heeft. (De laatste Mycom in de buurt is al een tijdje dicht ;) )
En om nou even vanuit West-Friesland 'ff' naar Raalte (Azerty) of Berkel en Rodenrijs (Informatique) te rijden is ook zo wat :)
Maar het doel is uiteindelijk beide videokaarten te gebruiken. Anders had ik wel een goedkopere CPU en moederbord kunnen aanschaffen.
Maar doe dan op zijn minst even een schone installatie van Windows met de juiste chipset drivers enzo. Alles om de hardware uit te sluiten.

• LooneyTunes
chrisborst schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 18:09:
@LooneyTunes
Een simpel beeldscherm kost echt niks meer, helemaal tweedehands.
~140 in de pricewatch.
't Is maar wat je 'niets' noemt. :)

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

Gewoon een DDU doen, https://tech-insider.org/nl/display-driver-uninstaller-ddu-2026/.

Belangrijk om windows updates uit te zetten totdat je de geadviseerde drivers geinstalleerd hebt.

ICE ICE Baby

• ECP0WERS
  • Niet online
Hmm, ik denk dat hij eerder een gangbaar FullHD model bedoeld ipv een resolutie die zo goed als niemand meer gebruikt.

https://tweakers.net/pric...sonic-va24e2-h-zwart.html

• KnoxNL
  • Nu online
LooneyTunes schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 19:16:
[...]

~140 in de pricewatch.
't Is maar wat je 'niets' noemt. :)
Antiek is duur, dus deze resolutie ook.

Was heel verhaal maar weggehaald

• LooneyTunes
ECP0WERS schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 19:23:
Hmm, ik denk dat hij eerder een gangbaar FullHD model bedoeld ipv een resolutie die zo goed als niemand meer gebruikt.
Maar daar zit dan geen aannemer bij om de muur te slopen waar die dan doorheen moet steken :)
Al zou je die nog op z'n kant kunnen zetten en dan 1080x1920 kunnen draaien als een "A4"-scherm..

• djmuggs
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

Zou ook helpen als de TS normaal zou reageren op het advies ipv zich als een troll te gedragen.

Ander scherm zou niet nodig moeten zijn, laten we dat voorop stellen.

Maar gewoon op de juiste manier drivers installeren zoals iedereen adviseerd zal 'm stuk verder op weg helpen.

ICE ICE Baby

• Logic Lion
LooneyTunes schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 18:47:
[...]

Maar als je hem nu besteld heb je hem morgen in huis, en ik twijfel of je de rest morgen aan de praat hebt.

Maar je hebt ook nog geen antwoord hebt gegeven waarom je per se twee gpu's wilt gebruiken. Ja je hebt het nu, maar wat is het idee erachter?

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:22

KneoK

Not in a million lightyears

Maarre, je moederbord zou HDMI en DisplayPort moeten hebben. Als je nu toch al de HDMI poort gebruikt van je moederbord, waarom dan niet een HDMI naar DP kabeltje om ook je main monitor gewoon op de iGPU aan te sluiten? Dan kan die 1060 er gewoon helemaal uit en draaien beiden op je iGPU.

Dus, DDU om alle nVidia en AMD drivers te verwijderen, 1060 eruit en met je VGA monitor kijken of je de AMD drivers kunt installeren. Als dat is gelukt, dan kun je een HDMI naar DP kabel/converter overwegen, die kan volgens mij gewoon passief omgezet worden dus zal je de kop niet kosten. En anders de 1060 terug en kijken of je de nVidia drivers weer geinstalleerd krijgt, maar lijkt me wel zonde van het stroomverbruik als je de kaart niet gebruikt voor gamen of encoding ofzo.

Oh, ik ga er voor het gemak van uit dat je de AMD chipset drivers wel geinstalleerd hebt?

[ Voor 5% gewijzigd door KneoK op 09-10-2026 01:00 ]

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:08

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Elke beetje kringloop heeft wel een hdmi naar VGA adapter ding liggen die werden aantal jaar geleden voor euros verkocht bij de action ik zou daar eens kijken.

Dan kun je alles op de 1060 aansluiten.

Si vis pacem, para bellum

• LooneyTunes
djmuggs schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 19:52:
Zou ook helpen als de TS normaal zou reageren op het advies ipv zich als een troll te gedragen.
De startpost is een zeer gereduceerde samenvatting.
Alle (software) tips zoals "installeer de driver nou maar gewoon" en dergelijke zijn allemaal al uitgevoerd voordat ik de startpost opende. Vele uren en chatten met de Goegel AI.
Drivers verwijderd, weer geïnstalleerd deze cleaner er over, dit tooltje gebruikt, verander dit in het register etc etc.
We zijn immers op tweakers hè.
Eerst zelf uitzoeken, dan pas om hulp vragen.
Maar gewoon op de juiste manier drivers installeren zoals iedereen adviseerd zal 'm stuk verder op weg helpen.
Nogmaals, als dat zou werken, had ik de openingspost nooit gemaakt.
Als je dat ziet als 'troll gedrag' dan is dat maar zo.

Alle goede bedoelingen daargelaten, (en vooral niets persoonlijks) zijn we tot nu toe niet verder gekomen dan:
  • Installeer de drivers nou maar gewoon
  • Plug de VGA via een verloopje (dat ik nu niet heb) in de 1060
  • Koop een andere monitor
  • Waarom heb je in hemelsnaam 2 GPU's?
  • installeer nou verd*mme die drivers!
  • Haal die 1060 er even uit en probeer het even met één (onboard) videokaart (die heb ik nog niet uitgevoerd, dat ga ik morgenochtend even proberen en heeft naar mijn mening de hoogste slagingskans van alle aanwijzingen)
  • En oh ja, installeer de drivers!
Het verloopje (DP->VGA) is inmiddels besteld, dat komt morgen rond een uur of 4 (16:00) hier als TantePost z'n best doet, want de on-line voorraadbeheer van de Mediamarkt in de buurt is blijkbaar behoorlijk prut (op de site op voorraad maar niets in de winkel. Nog een reden om daar weer eens met een grote boog omheen te lopen)
Dat lost het 2-monitoren probleem (waarschijnlijk) op, maar doet niets aan de oorzaak van de niet gebruikte videokaart door Windows.(lapmiddel)

• DannyXP1600
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:32
Aangezien je het uit je samenvatting van de posts laat: je bent niet van plan om Windows opnieuw te installeren of eventueel (gratis) up te graden naar Windows 11? Terwijl ik denk dat dát de meeste kans van slagen heeft

• KnoxNL
  • Nu online
LooneyTunes schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 02:51:
[...]

Alle (software) tips zoals "installeer de driver nou maar gewoon" en dergelijke zijn allemaal al uitgevoerd voordat ik de startpost opende. Vele uren en chatten met de Goegel AI.
Drivers verwijderd, weer geïnstalleerd deze cleaner er over, dit tooltje gebruikt, verander dit in het register etc etc.

[...]

Nogmaals, als dat zou werken, had ik de openingspost nooit gemaakt.
Als je dat ziet als 'troll gedrag' dan is dat maar zo.

Alle goede bedoelingen daargelaten, (en vooral niets persoonlijks) zijn we tot nu toe niet verder gekomen dan:
  • Installeer de drivers nou maar gewoon
  • Plug de VGA via een verloopje (dat ik nu niet heb) in de 1060
  • Koop een andere monitor
  • Waarom heb je in hemelsnaam 2 GPU's?
  • installeer nou verd*mme die drivers!
  • Haal die 1060 er even uit en probeer het even met één (onboard) videokaart (die heb ik nog niet uitgevoerd, dat ga ik morgenochtend even proberen en heeft naar mijn mening de hoogste slagingskans van alle aanwijzingen)
  • En oh ja, installeer de drivers!
Het verloopje (DP->VGA) is inmiddels besteld, dat komt morgen rond een uur of 4 (16:00) hier als TantePost z'n best doet, want de on-line voorraadbeheer van de Mediamarkt in de buurt is blijkbaar behoorlijk prut (op de site op voorraad maar niets in de winkel. Nog een reden om daar weer eens met een grote boog omheen te lopen)
Dat lost het 2-monitoren probleem (waarschijnlijk) op, maar doet niets aan de oorzaak van de niet gebruikte videokaart door Windows.(lapmiddel)
Je blijft ook categorisch weigeren Windows opnieuw te installeren en ook daar reageer je nog steeds niet op. Ik ben er wel klaar mee, je wil gewoon niet geholpen worden.

• djmuggs
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

Sluit dit topic maar, om hulp zit deze tweaker eigenlijk niet te wachten.

Wil alleen zijn eigen gelijk horen.

ICE ICE Baby

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

LooneyTunes schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 02:51:
[...]

Uiteraard. Maar daar hoort ook een goede topicstart bij waar je samenvat wat je gedaan hebt en wat toen gebeurede. Wij zijn niet helderziend en kunnen niet weten wat jij allemaal met een AI besproken hebt - en dan gaan mensen inderdaad dingen suggereren die je al gedaan hebt, omdat jij de moeite niet nam om te vertellen wat je dan al deed.

Het is misplaatst om mensen die je proberen te helpen te bekritiseren om die reden. Je kunt ook gewoon zeggen dat je het al gedaan had en vertellen wat er toen gebeurde, zoals al in je topicstart had moeten staan.

Dit topic is inmiddels ontspoord, doordat je keer op keer niets leek te doen met suggesties van anderen en als ze erop terugkwamen posts als deze maakte. Jammer - nu gaat hij dicht.

Oslik, blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.