router met of zonder modem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Nieuwsgier
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20:37
Ik zit nu op het glasvezelnetwerk van KPN en gebruik hun modem.
Ik heb een zgn ont aansluitpunt.
Ik overweeg een eigen modem of router aan te schaffen, ook om op een eenvoudige manier van ISP te kunnen wisselen.
Mijn voorkeur gaat uit naar een fritzbox.
Het is mij niet duidelijk of ik nu een fritzbox 4630 kan aanschaffen of dat ik toch beter een fritzbox kan aanschaffen waar ook een modem in zit. (nodig bij ovestap naar bijvoorbeeld Ziggo ?)

Graag jullie advies

Alle reacties

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:20

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Heb je nu een losse ONT en een aparte (ethernet) router of is dit een all-in-1 oplossing?
In principe kun je bijna elke willekeurige router achter een (losse) ONT hangen
maar het vervangen van een ONT kan wat extra werk opleveren.
Misschien makkelijk om een schema te posten hoe de boel is aangesloten en/of waarom de huidige situatie niet voldoet.

• Nieuwsgier
Het is een losse ONT in combinatie met een SagemcomFast5359_KPN router.
Router nu in meterkast met bedraadde verbinding naar drie switches. Op de switches zitten onder andere twee super wifi punten van KPN.

De huidige situatie werkt prima, maar zoals gezegd, wil ik niet alles opnieuw in hoeven te stellen bij overstap naar een andere ISP.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Persoonlijk zou ik altijd de ONT blijven gebruiken, houd het simpel en hoef je niet in dure glas oplossingen te investeren. Bij Ziggo wil je het modem in bridge hebben dus op je router geen modem nodig. Kortom je kan prima een Fritz kiezen met een UTP WAN poort.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• SjaakPeer
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 09-10 16:51
Mee eens: Gekl**t aan je glasvezelkabel ONT kan ook mis gaan. Ik heb mijn ONT laten hangen en de daaruit komende ethernet kabel verbonden met een Mikrotik HEX-S router. Ik had al accesspoints hangen, dus had alleen een bedrade router nodig. Die HEX-S heeft ook een SFP+ aansluiting, dus je kan in theorie ook (met de juiste insteekmodule) je ONT vervangen in de toekomst.

Zoals vaker online beschreven wordt: De leercurve voor Mikrotik router's is steil, maar de mogelijkheden zijn heel breed. Daarnaast is deze apparatuur zeer robuust en wordt frequent gepatcht door Mikrotik.

Ik had voorheen een glasvezel abbo bij KPN, daarna Odido, maar nu weer terug naar KPN > Geen enkel probleem bij omschakelen > 10' werk om een PPPoE verbinding bij KPN in te stellen en je bent weer online.

• Nieuwsgier
Dank voor jullie reactie. Ik heb niet de bedoeling om het ONT te vervangen.
Ga nog verder uit zien te vinden of het vervangen van de router toegevoegde waarde voor mij heeft.
Ben niet heel deskundig op dit gebied maar probeer zoveel mogelijk info te vergaren.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
(nodig bij ovestap naar bijvoorbeeld Ziggo ?)
Bij Ziggo krijg je standaard een mode/router in bruikleen waarbij je dan zoals @Frogmen al schrijft het routergedeelte van het modem in bridgemode kan laten zetten. Je mag dan wel bij Ziggo ook een eigen modem gebruiken maar of dit zo vlekkeloos zonder aanpassingen gaat, geen idee.

Zelf heb ik het Ziggo modem/router direct in bridgemode laten zetten en gebruik als router dan een Asus RT-AX86U wat verder prima werkt in die combinatie.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nieuwsgier schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 20:37:
Dank voor jullie reactie. Ik heb niet de bedoeling om het ONT te vervangen.
Ga nog verder uit zien te vinden of het vervangen van de router toegevoegde waarde voor mij heeft.
Ben niet heel deskundig op dit gebied maar probeer zoveel mogelijk info te vergaren.
Als je makkelijk over wil stappen van isp zonder veranderingen is een eigen router fijn. Als je dat wel best vindt en het je worst zal zijn als het "gewoon werkt", dan is een router van je isp goedkoper en makkelijker.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nieuwsgier schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 13:18:
[...]

of dat ik toch beter een fritzbox kan aanschaffen waar ook een modem in zit. (nodig bij ovestap naar bijvoorbeeld Ziggo ?)
Het is exact andersom:

KPN en Ziggo gebruiken andere technologie om internet te leveren (PON over glasvezel vs DOCSIS over coaxkabel), dus hebben ze compleet andere modem (of ONT) nodig. Als je een eigen modem of ONT koopt zul je die moeten vervangen bij overstap naar andere technologie.

Op niveau van router maakt dat onderscheid niets uit, dus een router kun je ongeacht provider gebruiken om je eigen netwerk in te richten.

Dat gezegd, iedere provider levert je standaard een router, dus een eigen router heb je niet nodig om over te stappen. Als je zelf aan de slag gaat kost dat geld, en zul je je wat dieper in de materie moeten verdiepen. Wil je dat, dan is dat prima, maar ik lees nergens dat je eisen hebt waar je een eigen router voor nodig zou hebben. Voordeel van router van de provider te blijven gebruiken is dat ze je ook kunnen helpen bij problemen. Als je geen zin hebt om je dieper in het (thuis)netwerken te verdiepen is dat waarschijnlijk de makkelijkste optie.

Oslik, blyat! Oslik!

Pagina: 1