AM4 upgrade voor Transport Fever 3?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• p1lot
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:25
Hi Tweakers,

Ik overweeg om - nu het nog kan - een laatste upgrade op mijn AM4 te doen.
Mijn huidige setup: Inventaris
Samengevat: Ryzen5 3600X, RTX 2070, 16Gb DDR4 3200 RAM

Ik heb al een hele tijd geen games meer gespeeld, maar ik speel vooral games zoals Cities Skylines, en wil graag de nieuwe Transport Fever 3 kopen en spelen. Daarnaast speel ik ook wat RPG's, ik heb Baldur's gate, maar nog niet gespeeld. De focus ligt me echter momenteel vooral op die simulation games.
Vooral voor die Transport Fever 3 lijkt het erop dat mijn CPU tekort gaat schieten. Klopt dat?

Ik speel op 1440p.
Mijn vragen:

- Is de upgrade naar de 5800X3D een merkbaar verschil tov mijn 3600X?
- Als ik die upgrade doe, verplaats ik dan de bottleneck naar mijn GPU? en is het dan ECHT nodig om die te upgraden? (GPU prijzen zijn wel heel erg hoog momenteel, dus ik zou het liever nog uitstellen tenzij het niet speelbaar is met de 2070)
- Heb ik een RAM upgrade nodig? zoja, ik heb nu een setje van 2x8Gb, ik heb 4 slots in het mobo, kan ik eenvoudigweg een 2e setje bijsteken? moet dat dan hetzelfde zijn of niet?

Als er informatie ontbreekt om dit goed te beoordelen deel ik die graag natuurlijk!
Alvast bedankt!
P1lot

Alle reacties

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Ik zou eerst eens kijken of je de game überhaupt leuk vind en hoe dat gaat.

9800X3D, RTX 4070, 3440x1440: 72 fps, 33% cpu (66%), 85% gpu aldus steam. De game verbruikt 3.9 GB ram aldus taak beheer.

De gpu zal afhangen van je resolutie, op 1920x1080 voorzie ik weinig problemen.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• p1lot
ik heb TF2 veel gespeeld, en een vriend van mij heeft TF3. ik ben vrij zeker dat dit mijn game is.

Ik begrijp je getallen / percentages niet helemaal?

Resolutie: ik heb 1440p monitors en die 1440p zou ik natuurlijk het liefste benutten

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:57
Upgrade naar 5800x3d zal merkbaar zijn.
Op 1440p gaat de 2070 inderdaad een bottleneck vormen met de 5800x3d.

Ramsticks bijsteken is niet verstandig, Ryzen is trager met 4 sticks.

• sdk1985
  • Nu online
p1lot schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 12:12:
ik heb TF2 veel gespeeld, en een vriend van mij heeft TF3. ik ben vrij zeker dat dit mijn game is.

Ik begrijp je getallen / percentages niet helemaal?

Resolutie: ik heb 1440p monitors en die 1440p zou ik natuurlijk het liefste benutten
De getallen krijg je uit de steam overlay:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z2axodq-bcH8RMeWNXtb9CUjXl4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/f36Sd3EIfbChXg18fJnqFpoh.png?f=fotoalbum_large Bijjbehorende uitleg: https://help.steampowered.com/en/faqs/view/3462-CD4C-36BD-5767

De meest verwarrende is de cpu:
The utilization numbers we show look like CPU 25%/↑119%. The first number is the average processor utility across all your cores, we sample this value from Windows once a second. Many times this number will be low simply because you have many cores and the game is only using some of them due to it's architecture. The second number is the processor utility value from the OS for the single core that is most utilized at the time we sampled, this number will commonly be over 100% if you have a processor that boosts above it's base clock speed
Aan het tweede getal kun je dus zien of je een cpu bottleneck hebt.

Ram hoef je je in ieder geval dus niet druk over te maken. Heb de game nog niet op mijn laptop gespeeld dus hoe zwaar de game voor je cpu is durf ik ivm de 9800X3D nog geen uitspraken over te doen. Bij mij is de game in ieder geval gpu limited, maar met 70 fps is dat niet erg.

• sdk1985
  • Nu online
Ik heb trouwens een tweede systeem staan met een Ryzen 5600, 32GB ram en een RTX 2070 icm een 1920x1080 monitor. Als je wilt kan ik de game daar testen.

• p1lot
sdk1985 schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 12:25:
Ik heb trouwens een tweede systeem staan met een Ryzen 5600, 32GB ram en een RTX 2070 icm een 1920x1080 monitor. Als je wilt kan ik de game daar testen.
Ja daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar, als ik de CPU update ga doen en de GPU gaat dan de bottleneck vormen zoals @99ruud99 aan geeft, ben ik benieuwd of ik nog iets van speelbare framerates krijg (ook al is het dan op 1080p, het zal toch een goed beeld geven).
Als je die moeite wil doen, graag.
Alvast bedankt!!

• Romborum
  • Registratie: Oktober 2024
  • Nu online
Je kunt de settings op 1440p natuurlijk wat verder naar beneden schalen. Gebruik niet te grote maps. Iets minder mooi, maar wel beter speelbaar. Het is gewoon een heftig spel heb ik begrepen...

De 5800x3d is alleen ook een dure processor om te kopen. Je hebt ook maar 16 GB geheugen. Verwacht geen wonderen dus. Ik heb zelf wel een gpu upgrade gedaan en geen processor upgrade en bij mij had t meer zin gehad, met mijn 32 GB ram. Misschien als er een keer een aanbieding komt voor de processor dat ik het alsnog doe.

• sdk1985
  • Nu online
p1lot schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 12:30:
[...]

Ja daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar, als ik de CPU update ga doen en de GPU gaat dan de bottleneck vormen zoals @99ruud99 aan geeft, ben ik benieuwd of ik nog iets van speelbare framerates krijg (ook al is het dan op 1080p, het zal toch een goed beeld geven).
Als je die moeite wil doen, graag.
Alvast bedankt!!
Hij pakt savegame niet uit de steamcloud helaas dus heb alleen tijd gehad om de eerste missie in te laden en dat is een kleine map met een kleine stad. Daar zie ik met de game op pauze de cpu 75% (107%), gpu 98% en 72 tot 88 fps. Dit is op de medium preset. Hij is speelbaar maar over de map verplaatsen stottert soms wel, dan heb je de cpu bottleneck te pakken. De 5800X3D zal het beter doen en op full hd kom je dus prima weg met een 2070.

Pagina: 1