Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen op 1440p. op 144Hz. De zwaarste games die ik speel zijn Total War: Warhammer III en diverse openworldgames. Daarnaast gebruik ik de pc af en toe voor Blender en 3D-printprojecten.
Wat mag de upgrade gaan kosten?
Ongeveer €1.000 tot €1.200.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, mijn huidige build:
Ik wil in principe alles behouden, behalve de processor, het RAM en de videokaart.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil de huidige pc upgraden zodat hij weer een aantal jaar mee kan, zonder meteen de hoofdprijs te betalen. Mijn plan is om alleen de processor, het RAM en de videokaart te vervangen; de rest van de build lijkt nog prima te zijn.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Een paar punten waar ik over twijfel:
Raytracing is niet noodzakelijk. Een redelijk zuinig systeem zou mooi meegenomen zijn.
Ga je overklokken?
Nee, hoogstens een beetje optimaliseren, niks riskants.
Wat verwacht je van ons?
Is dit volgens jullie een verstandige besteding van mijn budget, of zouden jullie bepaalde onderdelen anders kiezen? Ik hoor graag of ik ergens een compatibiliteitsprobleem, bottleneck of betere prijs-prestatiekeuze over het hoofd zie.
Voornamelijk gamen op 1440p. op 144Hz. De zwaarste games die ik speel zijn Total War: Warhammer III en diverse openworldgames. Daarnaast gebruik ik de pc af en toe voor Blender en 3D-printprojecten.
Wat mag de upgrade gaan kosten?
Ongeveer €1.000 tot €1.200.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, mijn huidige build:
| # | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 3600 Boxed | € 242,78 | € 242,78 |
| 1 | Moederborden | ASUS TUF Gaming X570-PLUS | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Videokaarten | PowerColor Red Devil RX 5700 XT | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Interne harde schijven | WD Red Plus, 4TB (64MB cache) | € 209,- | € 209,- |
| 1 | Behuizingen | NZXT H700 Zwart | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Monitors | ViewSonic VX2758-2KP-MHD Zwart | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Waterkoeling | ARCTIC Liquid Freezer II 240 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Muismatten | Corsair Gaming MM300 Extended | € 27,33 | € 27,33 |
| 1 | Geheugen intern | Kingston HyperX Predator HX432C16PB3K2/16 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Voedingen | Corsair RM650 (2019) | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Interne ssd's | XPG SX8200 Pro 1TB | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Overclocking | Arctic Silver 5 - 3,5 gram | € 18,95 | € 18,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 498,06 | ||
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil de huidige pc upgraden zodat hij weer een aantal jaar mee kan, zonder meteen de hoofdprijs te betalen. Mijn plan is om alleen de processor, het RAM en de videokaart te vervangen; de rest van de build lijkt nog prima te zijn.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
| # | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 9 5950X Boxed | € 320,99 | € 320,99 |
| 1 | Videokaarten | Sapphire Pulse Radeon RX 9060 XT 16GB | € 590,- | € 590,- |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Trident Z Neo F4-3600C16D-32GTZNC | € 271,16 | € 271,16 |
| Totaal | € 1.182,15 | |||
- Ik begrijp dat ik dus hierbij verouderde tech kies, maar ik hoop dat gebrek aan DDR5 geheugen en de laatste videokaart compressiemethoden mij niet al teveel beperken in nieuwere titels.
- Ik wil de huidige 2×8 GB RAM vervangen door 2×16 GB. Klopt het dat dit waarschijnlijk stabieler en verstandiger is dan de oude en nieuwe modules samen gebruiken?
Raytracing is niet noodzakelijk. Een redelijk zuinig systeem zou mooi meegenomen zijn.
Ga je overklokken?
Nee, hoogstens een beetje optimaliseren, niks riskants.
Wat verwacht je van ons?
Is dit volgens jullie een verstandige besteding van mijn budget, of zouden jullie bepaalde onderdelen anders kiezen? Ik hoor graag of ik ergens een compatibiliteitsprobleem, bottleneck of betere prijs-prestatiekeuze over het hoofd zie.
[ Voor 69% gewijzigd door twakker op 08-10-2026 12:06 ]
/f/image/MiurCwfLwXx3BWlm9JT5SwF5.png?f=fotoalbum_large)