Upgrade van mijn 1440p game PC van 2020

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• twakker
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:16
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen op 1440p. op 144Hz. De zwaarste games die ik speel zijn Total War: Warhammer III en diverse openworldgames. Daarnaast gebruik ik de pc af en toe voor Blender en 3D-printprojecten.

Wat mag de upgrade gaan kosten?
Ongeveer €1.000 tot €1.200.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

Ja, mijn huidige build:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 242,78€ 242,78
1MoederbordenASUS TUF Gaming X570-PLUS€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenPowerColor Red Devil RX 5700 XT€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenWD Red Plus, 4TB (64MB cache)€ 209,-€ 209,-
1BehuizingenNZXT H700 Zwart€ 0,-€ 0,-
1MonitorsViewSonic VX2758-2KP-MHD Zwart€ 0,-€ 0,-
1WaterkoelingARCTIC Liquid Freezer II 240€ 0,-€ 0,-
1MuismattenCorsair Gaming MM300 Extended€ 27,33€ 27,33
1Geheugen internKingston HyperX Predator HX432C16PB3K2/16€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCorsair RM650 (2019)€ 0,-€ 0,-
1Interne ssd'sXPG SX8200 Pro 1TB€ 0,-€ 0,-
1OverclockingArctic Silver 5 - 3,5 gram€ 18,95€ 18,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 498,06
Ik wil in principe alles behouden, behalve de processor, het RAM en de videokaart.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil de huidige pc upgraden zodat hij weer een aantal jaar mee kan, zonder meteen de hoofdprijs te betalen. Mijn plan is om alleen de processor, het RAM en de videokaart te vervangen; de rest van de build lijkt nog prima te zijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
1ProcessorsAMD Ryzen 9 5950X Boxed€ 320,99€ 320,99
1VideokaartenSapphire Pulse Radeon RX 9060 XT 16GB€ 590,-€ 590,-
1Geheugen internG.Skill Trident Z Neo F4-3600C16D-32GTZNC€ 271,16€ 271,16
Totaal€ 1.182,15
Een paar punten waar ik over twijfel:
  • Ik begrijp dat ik dus hierbij verouderde tech kies, maar ik hoop dat gebrek aan DDR5 geheugen en de laatste videokaart compressiemethoden mij niet al teveel beperken in nieuwere titels.
  • Ik wil de huidige 2×8 GB RAM vervangen door 2×16 GB. Klopt het dat dit waarschijnlijk stabieler en verstandiger is dan de oude en nieuwe modules samen gebruiken?
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Raytracing is niet noodzakelijk. Een redelijk zuinig systeem zou mooi meegenomen zijn.

Ga je overklokken?
Nee, hoogstens een beetje optimaliseren, niks riskants.

Wat verwacht je van ons?
Is dit volgens jullie een verstandige besteding van mijn budget, of zouden jullie bepaalde onderdelen anders kiezen? Ik hoor graag of ik ergens een compatibiliteitsprobleem, bottleneck of betere prijs-prestatiekeuze over het hoofd zie.

[ Voor 69% gewijzigd door twakker op 08-10-2026 12:06 ]

Alle reacties

• Romborum
  • Registratie: Oktober 2024
  • Nu online
Die processor zou ik niet nemen. Kies of voor de 5800x3d, of voor de goedkopere 5700x/5800x.

Je gaat 600 euro in een oud platform investeren. Voor iets meer heb je een am5 build. Verkoop je oude videokaart voor 130 euro, .geheugen 80 euro. Of verkoop het als set moederbord, processor, videokaart, geheugen voor nog iets meer. Veel slimmere keuze
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7500F Tray€ 121,55€ 121,55
1MoederbordenASRock B850 Pro-A€ 139,28€ 139,28
1VideokaartenSapphire Pulse Radeon RX 9060 XT 16GB€ 590,-€ 590,-
1Geheugen internKlevv KD5AGU880-60A300I€ 489,-€ 489,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.339,83
1339 - /- 210 euro = 1139 euro, binnen budget

[ Voor 89% gewijzigd door Romborum op 08-10-2026 13:48 ]

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-10 20:17
Ik zou voor 16 GB RAM gaan, kun je iets meer investeren in processor en videokaart, dat zal veel meer opleveren (videokaart +50%, processor +20%). Je mag dan nog 10% verliezen op het geheugen, systeem blijft een stuk sneller.
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7500X3D Boxed€ 199,-€ 199,-
1MoederbordenASRock B650M-HDV/M.2€ 93,37€ 93,37
1VideokaartenASUS Prime Radeon RX 9070 OC Edition 16GB GDDR6€ 704,99€ 704,99
1Geheugen internPatriot Viper Venom PVV516G60C30€ 252,95€ 252,95
Totaal€ 1.250,31

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik zou alleen voor een 5800x3d en een leuke RX 9070XT kijken. Verder lekker doorsparen voor een am5 upgrade.

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz CL30, RX9070XT

• Romborum
  • Nu online
Waarom doorsparen als het budget er al is?

• Dracoz
  • Niet online
Romborum schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 19:11:
Waarom doorsparen als het budget er al is?
Omdat hij met blunder en 3d projecten werkt. Liefste zou je dan naar 32gb willen maar dat is gewoon niet binnen budget. Verder ligt de focus het meeste op gaming, met een simpele videokaart upgrade en cpu zal die omhoog schieten qua fps. Maar dit is puur mijn mening.

• Romborum
  • Nu online
Daarom heb ik een andere build gemaakt ^^. Het is natuurlijk een budget met keuzes. Je kan niet alles.

Maar 330 euro uitgeven aan een processor die je snel weer moet vervangen is niet handig. Natuurlijk kan hij op de tweedehands markt die processor wel weer verkopen, maar de markt voor am4 zal blijven krimpen, waardoor het aanbod ook groter zal worden. Het is gewoon een domme keuze.

Alleen voor mensen die al 32gb ram hebben, kan de processor upgrade slim zijn.

De keuze van Lieven is een alternatief. Iets extra geld uitgeven is ook nog een optie.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Romborum schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 19:24:
Daarom heb ik een andere build gemaakt ^^. Het is natuurlijk een budget met keuzes. Je kan niet alles.
Het is natuurlijk goedbedoeld, maar het punt is nou juist dat jouw processor slechter presteert dan een 5800X3D. Juist omdat Total War een nogal CPU heavy game is zou een 7800X3D zelfs mijn voorkeur hebben. Knelpunt is daarbij; dan moet je dus mobo + ram upgrade doen en komt direct het budget in de knel. De 7800X3D bespaart €70 t.o.v. de 5800X3D, maar kost je dus minimaal een goed moederbord (€150) en poepduur geheugen (je wil wel 32gb voor deze game en ook zware dingen als blender) €450. Dus inclusief de processor zit je dan aan zo'n €880 nog zonder de GPU.

Wat mij betreft is dan toch dit alternatief slimmer
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X3D - 10th Anniversary Edition Boxed€ 339,95€ 339,95
1VideokaartenASRock AMD Radeon RX 9070 XT Steel Legend Dark€ 861,81€ 861,81
Totaal€ 1.201,76
Dan is de volgende uitdaging dat je nog een keer tweedehands 2x8gb van dat exact zelfde type kan kopen (dat kan op zich prima, ik heb zelf ook 4x in mijn X570 moederbord zitten). Mocht je die toch niet kunnen vinden of een goede 2x16GB deal tweedehands tegenkomen is dat alsnog flink goedkoper, voor €200 heb je 32GB.

Dus ja, dan ben je nog wel iets over budget maar je doet het in trappen, maar dan heb je dus ook wél de ultieme 1440P gaming kaart en een CPU die nog heel prima mee kan. En nee, dat is niet meteen dramatisch veel slechter dan AM5 want wie even doorklikt in de tweakers review en alleen de 1440P ultra scores vergelijkt, ziet dat je niet te snel voor de AM5 marketing moet gaan want alleen bij een zeer CPU heavy game als Anno 117 droppen de frames naar vervelendere performance voor de 5800X3D met 50 low en 100 avg, maar zelfs dat is acceptabel. Maar.... suprise, zelfs een 7800X3D scort nauwelijks beter (55/105) en je bent pas in de comfortabele 60+ FPS met een 9800X3D. Maar dan hebben we het dus wel over een zeer CPU heavy game en grafisch is die ook zwaarder dan Total War: Warhammer 3, dus ik denk dat die laatste gewoon op acceptabele framerates te draaien moet zijn. Dit totaalplaatje verantwoordt volgens mij geen forse upgrade naar een 9800X3D, zeker niet in dit budget. Voor eigenlijk elke game voldoet een 5800X3D gewoon prima om op 100+ FPS te gamen.

Een 5950X kan ook zeker nog interessant zijn tweedehands, ik heb die zelf ook naar alle tevredenheid, als de blender workflows belangrijker zijn. Dan kom je zelfs nog meer richting het budget van €1200 want die is 2e hands nog wel te vinden af en toe voor rond de €200-250.

Kortom ik zou juist gaan voor de kracht van de ultieme 1440P gpu (waar je ook in blender veel aan hebt) ivm relatief heel veel geld kwijt zijn aan een CPU die veel minder invloed heeft op 1440P gaming performance én in blender vrijwel ongebruikt is. Met een AM5 build heb je direct fors minder te besteden aan de GPU en qua toekomstbestendigheid maakt het echt niet de wereld uit. Ik ga het zelf echt wel tot AM6 uitzingen met mijn huidige setup.

[ Voor 8% gewijzigd door DeNachtwacht op 09-10-2026 10:06 ]

• Romborum
  • Nu online
Je gaat investeren in een oud platform tot op de max grens. Terwijl je bij am5 volgend jaar weer bijgespaard een betere processor kunt plaatsen. Je kunt ook een betere processor en minder ram kiezen.

Ook die 5800x3d gaat tegen grenzen aanlopen. En tweedehands wordt het alleen maar minder waard. Het is gewoon een slecht advies om zoveel geld aan een oud platform te besteden.

Maar ts moet zelf maar beslissen:

- am4 voor korte termijn iets betere prestaties

- am5 met minder geheugen, betere processor

- am5 met meer geheugen, mindere processor

De keuze am4 / am5 zou ik blind maken. Maar geheugen/processor is echt een moeilijke. Al hoewel. Als je bij mijn build 80 euro optelt kom je op 1220 plus wat verzendkosten, en heb je wel de 7500x3d. Dat is nog bij te sparen lijkt me

• DeNachtwacht
  • Niet online
@Romborum ik vind discussieren over hardware leuk, maar wel graag gebaseerd op feiten. Als je die tweakers review bekijkt staat die vol met FPS en benchmarks die laten zien dat de 5800X3D nog prima mee kan. Waaruit blijkt volgens jou dan dat AM4 "korte termijn" is? Gaat mijn AM4 setup binnen nu en 2 jaar ontploffen? Werken al mijn triple a games als Indiana Jones of Anno 117 die nu prima op 4K ultra draaien hier ineens niet meer volgend jaar kerst?

Ja natuurlijk zijn er andere keuzes te maken bij ongelimiteerd budget, maar in dit geval is er €1200 te verspijkeren en dan is een AM5 upgrade gewoon een bijzonder slecht idee omdat je daarvoor veel GPU moet inleveren.

Je mag best wat claimen, maar de feiten van ook de tweakers review zijn simpel "Zeker als je al een AM4-systeem hebt, is deze processor voor gamers de ultieme upgrade.". Ja natuurlijk is AM5 toekomstbestendiger maar je kan hem net zo hard omdraaien: AM5 gaat ook al richting het eind en met een goede AM4 setup kun je het nog prima uitzingen tot AM6 er is, dus als je een goede AM4 setup hebt is AM5 vooral geld weggooien (zeker met deze ramprijzen). Tot nu toe heb ik zelf iig geen spijt van die keuze. Alles werkt voortreffelijk en het ziet er naar uit dat dan nog zeker 3 jaar zo blijft.

[ Voor 12% gewijzigd door DeNachtwacht op 09-10-2026 10:29 ]

• Romborum
  • Nu online
Ik vind je manier van discussiëren erg aanvallend, voelt heel vervelend aan. Er zijn nu eenmaal diverse upgrade opties mogelijk . Je bent niet alwetend. Heb ook eens respect voor een ander.

Ik snap echt het alternatief wel. Maar het blijft een hoop geld voor een processor voor een dood platform. Tenzij je idd voor een euro of 80-100 bijpassend ddr4 geheugen kunt vinden. Dat is de enige nog aan te raden advies. Niet door 600 euro aan deze upgrade te besteden.

Zelf heb ik de keuze gemaakt om te wachten tot ik vastloop met mijn processor (heb dezelfde) en alleen de videokaart geüpgraded. Dat kan ts ook doen. Alleen die 9070xt kopen en daarna verder kijken. Het begint alleen met keuze

Kan ik mijn budget daarna nog verhogen om de keuze am4/am5 te maken? Zo Nee, dan moet je nu kiezen, ga ik voor de am5 upgrade met zwakkere videokaart, of ga ik voor de betere gpu, tweedehands geheugen en een processor om het max uit am4 te halen. Want met nieuwe geheugen ga je het binnen budget niet redden

[ Voor 3% gewijzigd door Romborum op 09-10-2026 10:38 ]

• DeNachtwacht
  • Niet online
Het is echt niet aanvallend bedoeld maar puur feitelijk. Tuurlijk, als je €2000+ te besteden hebt zijn er argumenten om die 9800X3D en DDR5 erbij aan te schaffen ook al is dat relatief duur. Een 7800X3D is nihil sneller dan een 5800X3D dus niet eens een overweging, zelfs in het meest CPU intensieve spel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oTJTy0t4Dj5ok7Wei5ze_MoZzMg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MiurCwfLwXx3BWlm9JT5SwF5.png?f=fotoalbum_large

Maar ik snap gewoon niet waarom AM4 "dood" is en je dan een minder presterende 7500F aanraadt, terwijl ik hier met AM4 (vrijwel) elk modern spel speel op 60+ FPS op 4K Ultra inclusief path tracing. Leg dat eens uit dan? Is dat volgend jaar klaar ofzo puur vanwege de letter AM4, dan wordt het weer Commander Keen max?

Dit soort gevallen (goed afgekaderd budget, AM4 al in the house) komen hier vaker voorbij. Je kan kiezen tussen 16GB DDR4 (€100), 9070 XT (€850) + 5800X3D (€350) = €1300. Ja, tikje nog over budget maar met argumenten (9070 XT is ultieme 1440P kaart). Voor diezelfde €1300 koop je een AM5 mobo (€140) + 32GB DDR5 (€450) + 9800X3D (€380), je kan je eigen CPU/mobo/ram misschien voor max €200 totaal verkopen. Dan hou je dus even ruim gerekend €550 over voor een GPU dus een 9060 XT, wat een fors minder presterende GPU is en nooit het niveau van een 9070 XT gaat halen.

Zijn vraag was "ik hoop dat verouderde tech mij niet teveel beperkt in nieuwere titels". Je ziet hier feitelijk dat het gewoon niet beperkend is en je zelfs sneller uit bent in games omdat je meer budget hebt voor een sterkere GPU. Wat valt daar dan over te discussieren?

[ Voor 12% gewijzigd door DeNachtwacht op 09-10-2026 12:51 ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Romborum schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 10:16:
Ook die 5800x3d gaat tegen grenzen aanlopen. En tweedehands wordt het alleen maar minder waard. Het is gewoon een slecht advies om zoveel geld aan een oud platform te besteden.
Het ironische is nu juist, dat toen PC's met een Ryzen 5 3000 serie CPU het meeste voorbij kwam in de aankoopadviestopics dat 'je dat met een paar jaar gemakkelijk kunt upgraden'. Maar nu is dat moment van upgraden daar en dan is het advies opeens dat het dat niet waard is, dat voelt een beetje tegenstrijdig, al is dat een discussie die wellicht ook niet hier hoort. Maar het valt me wel op dat dit argument vaker voorbij komt de laatste tijd. Niet zozeer vanuit jou specifiek, overigens.

[ Voor 3% gewijzigd door CH4OS op 09-10-2026 12:55 ]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Romborum schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 10:36:
Ik snap echt het alternatief wel. Maar het blijft een hoop geld voor een processor voor een dood platform. Tenzij je idd voor een euro of 80-100 bijpassend ddr4 geheugen kunt vinden. Dat is de enige nog aan te raden advies. Niet door 600 euro aan deze upgrade te besteden.
Tja, aan de andere kant, lijkt me ook niets mis om het onderste uit de kan te halen voor het platform als je daarmee de nodige jaren weer vooruit kan, aan de andere kant is een dergelijke upgrade gemakkelijker te doen dan een algehele omdat je naar AM5 overstapt. Immers hoef je dan ook niet alles uit de kast te halen (letterlijk), het moederbord en het RAM kan je laten zitten (tenzij je het RAM ook upgrade natuurlijk), alleen de CPU en GPU vervang je dan, wat toch een klap gemakkelijker is.

En ja, wellicht dat het een "dood" platform is, maar op deze manier is diezelfde dood dus nog wel voor een paar jaar uitgesteld. Hopelijk is er tegen die tijd dan ook een veel grotere performance upgrade dan wanneer je nu vanaf AM4 naar AM5 overstapt.

• Romborum
  • Nu online
Volgend jaar komt amd met nieuwe am5 processors, die wel op een am5 platform passen en niet op een oud am4 platform, waarvan men heel veel verwacht. Als je mijn advies goed gelezen had, dan zou je hebben begrepen dat ik ook liever een 7500x3d zou aanraden, maar omdat je dan net buiten budget komt was ik voor een goedkope gegaan, gewoon om te tonen hoe groot het verschil maar is.

Jij gaat er maar vanuit dat hij tweedehands geheugen wil kopen. Daar is jouw hele advies op gebaseerd. Dat is een keuze. En in tegenstelling tot jou respecteer ik jouw advies wel. Het is zeker een goede optie, maar ik zou een andere keuze maken, waardoor je je een upgradepad krijgt. De 7500x3d presteert ongeveer op het niveau van de 5800x3d. Wordt de nieuwe gpu te zwak, kan hij die later weer upgraden.

Daarintegen is een 9070xt natuurlijk een betere keuze dan de 9060xt, maar het prijsverschil is ongeveer zo groot als de prestatiewinst. Komt het advies van Lieven weer in beeld met de 9070 ipv 9070xt.

Eigenlijk is de 5800x3d te duur of de 7500x3d eigenlijk in verhouding te goedkoop. Anders zouden we idd nul discussie hebben. Voor het geld van de 5800x3d heb je een 7500x3d plus moederbord.

Ik blijf met mijn punt dat er keuzes zijn. Jij maakt de jouwe, ik de mijne. En ts is gebaat bij meerdere opties, zodat hij zelf de juiste keuzes kan maken

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Maar met dezelfde instelling heeft @twakker wellicht destijds het Ryzen 3600 systeem gekocht, om het later te kunnen upgraden (wat nu dus aan de orde is). Dat is wat wij steeds aangeven, ook omdat dat nu eenmaal gemakkelijker te upgraden is dan overstappen op een AM5 systeem.

Vervolgens kan hij dan ook weer wat jaren verder en is de opvolger van de CPU die volgend jaar er komt er misschien wel, in dat op zicht zit de TS dus op een ander "upgrade pad". Hoe erg is investeren in AM4 dan nog, als je nu (nog) kunt investeren om weer 3-5 jaar mee te kunnen (zoals nu met het systeem uit 2020)? Zo dood is het AM4 platform echt nog niet.

Er zijn zoals je zegt inderdaad meerdere wegen die naar Rome leiden, maar voor jou lijkt een van die paden niet de juiste omdat dat volgens jouw beredenering "dood" is en daarmee "zonde van de investering", waar je vervolgens wel "respect" vraagt voor jouw advies.

• DeNachtwacht
  • Niet online
Romborum schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 13:10:
Het is zeker een goede optie, maar ik zou een andere keuze maken, waardoor je je een upgradepad krijgt
Het punt is dus hierboven precies wat @CH4OS zegt, dat er vaak wordt gedacht vanuit een upgradepad, maar als puntje bij paaltje komt dus toch weer niet gekozen wordt voor de upgrade, en dat doe je dus in dit geval zelf. Je raad aan om alles ter vervangen zodat je later nog een keer kan upgraden, ipv nu die upgrade te doen die min of meer vergelijkbaar is qua performance. En voor CPU zware zaken vind ik die 7500X3D helemaal geen optie (6 cores tov 8 cores).

En dat heeft niks te maken met geen respect hebben voor jouw alternatief, juist prima om dat te doen. Maar "AM4 is dood" is gewoon feitelijk onjuist. AM4 doet het gewoon prima, presteert in deze casus prima vergelijkbaar met 7500X3D/7800X3D en kan dus ook nog net zoveel jaren mee. Heb je een usecase om bijv. PCIe 5.0 SSD's nodig te hebben: prima, dan is AM5 de betere keus. Heb je een budget van €2500. Ga ervoor. Maar je aanname van "AM4 is dood" strookt gewoon niet met de benchmarks voor deze usecase en dat is waarop ik trigger, dat heeft niks te maken met elkaars keuzes niet respecteren maar gewoon de discussie feitelijk houden.

[ Voor 12% gewijzigd door DeNachtwacht op 09-10-2026 13:33 ]

• Romborum
  • Nu online
Het platform is dood, dat is een feit. Je koopt een 5800x3d een dat is het eindpunt. Dat is een feit.

Idd kan je best een upgrade maken, een idd kan je over 3 jaar met een zelfde punt zitten waardoor je weer geen upgrade gaat doen. De 3600 was de standaard processor 6 jaar terug. Niet perse met het idee om te upgraden. De 7500x3d is een budget keuze, de kans dat je met de zen6 processors een grote stap kan gaan zetten is groter dan wat je kon verwachten vanaf de 3600.

Processor upgrade na 6 jaar is altijd voer voor discussie. Omdat je tegen die tijd altijd een nieuw leading platform hebt, die weer langer mee gaat. Dat is ook waarom de meeste mensen niet teveel daarmee bezig hoeven te zijn. In dit geval hangt het echt om. Stel hij gaat nu voor 5800x3d en hij komt over een paar jaar dat zn processor te traag is geworden. Wat is dan de keuze? Juist, nieuw systeem. Bij am5 zal je even snel problemen kunnen verwachten (7500x3d is vergelijkbaar), maar dan kan de processorupgrade wel.
Maar ja, gaat hij nu een upgrade weer 6 jaar rekken, Tja dan kan je idd net zo goed voor am4 upgrade gaan.

Het is aan de topicstarter om hierin een inschatting te maken.

• DeNachtwacht
  • Niet online
Romborum schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 13:55:
Stel hij gaat nu voor 5800x3d en hij komt over een paar jaar dat zn processor te traag is geworden. Wat is dan de keuze? Juist, nieuw systeem.
Het hele punt dat wij hebben is dus... een 7500/7800X3D is helemaal geen stap omhoog tov 5800X3D. Die performance is redelijk vergelijkbaar maar door de platformwissel is het relatief duur. Wat heeft het nou voor zin om nú een hele (prijzige) AM5 overstap te maken naar een vergelijkbare CPU zodat je misschíen over een paar jaar kan upgraden.

Maargoed, ik geloof dat het punt nu verder ook wel gemaakt is om te voorkomen dat we in herhaling vallen. Mijn hele punt is simpelweg samen te vatten als: blijf lekker bij AM4, je krijgt vergelijkbare CPU performance maar kan wel een RX 9070 XT kopen ipv 9060 wat je voor gaming een hoop meer oplevert.

[ Voor 34% gewijzigd door DeNachtwacht op 09-10-2026 14:17 ]

• twakker
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:16
Niet verwacht dat dit zo’n discussie zou losmaken, dank allemaal voor de input!

Het liefst zou ik natuurlijk een compleet nieuwe pc bouwen. Maar als ik naar de Desktop Best Buy Guide kijk, kom ik voor een sterke 1440-build al snel rond de €2.500 uit — laat staan voor 4K. Ik héb dat geld wel, maar ik vind het simpelweg pijnlijk om zo’n bedrag neer te leggen.

Voor mij is dit daarom een tussenoplossing. Idealiter had ik deze keuze eerder gemaakt, vóórdat de prijzen zo de pan uit rezen. Maar ik verwacht eerlijk gezegd niet dat het snel beter wordt. Wanneer is dan het beste moment om te upgraden, behalve gisteren? Vandaag. :)

Mijn huidige build doet het, voor een pc van zes jaar oud, nog verrassend goed. Met de juiste upgrades verwacht ik dat hij — ook al zijn het niet de modernste onderdelen — nog prima een tijd mee kan.

Ik ga alles even vergelijken en kom nog terug met mijn uiteindelijke keuze. Nogmaals dank voor de verschillende invalshoeken van iedereen

[ Voor 12% gewijzigd door twakker op 09-10-2026 14:24 ]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Romborum schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 13:55:
Het platform is dood, dat is een feit. Je koopt een 5800x3d een dat is het eindpunt. Dat is een feit.

Idd kan je best een upgrade maken, een idd kan je over 3 jaar met een zelfde punt zitten waardoor je weer geen upgrade gaat doen. De 3600 was de standaard processor 6 jaar terug. Niet perse met het idee om te upgraden. De 7500x3d is een budget keuze, de kans dat je met de zen6 processors een grote stap kan gaan zetten is groter dan wat je kon verwachten vanaf de 3600.

Processor upgrade na 6 jaar is altijd voer voor discussie. Omdat je tegen die tijd altijd een nieuw leading platform hebt, die weer langer mee gaat. Dat is ook waarom de meeste mensen niet teveel daarmee bezig hoeven te zijn. In dit geval hangt het echt om. Stel hij gaat nu voor 5800x3d en hij komt over een paar jaar dat zn processor te traag is geworden. Wat is dan de keuze? Juist, nieuw systeem. Bij am5 zal je even snel problemen kunnen verwachten (7500x3d is vergelijkbaar), maar dan kan de processorupgrade wel.
Maar ja, gaat hij nu een upgrade weer 6 jaar rekken, Tja dan kan je idd net zo goed voor am4 upgrade gaan.

Het is aan de topicstarter om hierin een inschatting te maken.
Nu vul je wel het een en ander in voor anderen. Je weet helemaal niet hoe een ander zo'n 6 jaar geleden een Ryzen 3600 heeft gekocht, wellicht had diegene wel in gedachten om rond deze tijd te upgraden, wetende dat het einde verhaal zou zijn.Bij een volgende upgrade is dan dus het advies om dan wel over te stappen, omdat AM4 tegen die tijd inderdaad dood is. Maar op dit moment is dat gewoon nog niet zo, zeker als je ziet dat het performance-wise niet zo heel uitmaakt ten op zichte van wat er nu beschikbaar is. Er niks ergs aan om minder te consumeren. ;)

• Romborum
  • Nu online
even plat maken, laatste wat ik doe:

AM4 upgrade
335 euro processor
80 euro geheugen (mits je hetzelfde geheugen kunt vinden)
=415 euro goedkoopste upgrade

AM4 upgrade
335 euro processor
180 euro geheugen (tot 200 euro)
-/-80 verkoop oude geheugen (tot 100 euro)
= 435 euro

AM4 upgrade nieuw geheugen
335 euro processor
230 euro geheugen
-/-80 (tot 100) verkoop oude geheugen
= 485 euro

Nadeel AM4: geen Pci-e x16 5.0 (scheelt momenteel ook niet zo heel veel), geen processorupgrade meer mogelijk. Volgende upgrade is naar AM5 of AM6 of intel.

AM5
AM5 budget upgrade
125 euro processor
95 euro moederbord
490 euro DDR5
-/- 50 euro voor moederbord+processor
= 580 euro
Nadeel AM5 budget: geen pci-e x16 5.0 en processor is zwakker dan am4. Voordeel is de AM5 voordeel van upgradeopties voor de processor richting zen6 vanaf volgend jaar (wanneer je weer hebt bijgespaard).

AM5 upgrade
200 euro processor
135 euro moederbord
490 euro DDR5
= 695 euro

Nadeel: duurste optie, terwijl de processor niet veel beter presteert. Voordeel: alle mogelijkheden om processor of videokaart te upgraden.

Dat is een beetje de keuze

Videokaart
9060 XT € 590 -/- 130 = 460 euro
9070 € 705 -/- 130 = 575 euro
9070 XT € 860 -/- 130 = 730 euro

Budget 1200 euro. Doe de rekensom
9070XT -> 1200 -/- 730 euro = 470 euro over voor processor upgrade = AM4 met tweedehands geheugen.
9070 -> 1200 -/- 575 euro = 625 euro voor een upgrade
9060XT -> 1200 -/- 460 euro = 740 euro voor de upgrade

Dus met een 9060XT kan je alle keuzes maken. Ofwel AM5 ofwel AM4. Prestaties zijn het laagst. Met de 9070 zet je al een flinke stap, je komt dan alleen boven budget voor de AM5 upgrade. Met de 9070XT kan je alleen AM4 upgraden.

• DeNachtwacht
  • Niet online
twakker schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 14:23:
Maar als ik naar de Desktop Best Buy Guide kijk, kom ik voor een sterke 1440-build al snel rond de €2.500 uit — laat staan voor 4K. Ik héb dat geld wel, maar ik vind het simpelweg pijnlijk om zo’n bedrag neer te leggen.
Even voor jouw beeld: ik heb vorig jaar ipv een volledig nieuw systeem, voor €2250 een RTX 5090 gekocht en die in mijn AM4 systeem geprikt (en een nieuwe voeding). Dat is achteraf natuurlijk stinkende mazzel geweest voor die prijs (jeetje wat waren we toen aan klagen dat het duur was :P) maar los daarvan heb ik van het principe geen moment twijfel gehad. Voor diezelfde €2250 een compleet nieuwe PC kopen had me een AM5 systeem met RTX 5080 opgeleverd met dus beduidend minder GPU performance.

Het is altijd weer dezelfde discussie: ja, met een ongelimiteerd budget ga je voor een AM5 9950X3D setup. Maar vaak heb je dat niet en dan is zo veel mogelijk geld in de GPU ipv de CPU simpelweg qua performance veruit het meest lonend.

• Dracoz
  • Niet online
Romborum schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 14:33:
even plat maken, laatste wat ik doe:

AM4 upgrade
335 euro processor
80 euro geheugen (mits je hetzelfde geheugen kunt vinden)
=415 euro goedkoopste upgrade

AM4 upgrade
335 euro processor
180 euro geheugen (tot 200 euro)
-/-80 verkoop oude geheugen (tot 100 euro)
= 435 euro

AM4 upgrade nieuw geheugen
335 euro processor
230 euro geheugen
= 485 euro

Nadeel AM4: geen Pci-e x16 5.0 (scheelt momenteel ook niet zo heel veel), geen processorupgrade meer mogelijk. Volgende upgrade is naar AM5 of AM6 of intel.

AM5
AM5 budget upgrade
125 euro processor
95 euro moederbord
490 euro DDR5
= 580 euro
Nadeel AM5 budget: geen pci-e x16 5.0 en processor is zwakker dan am4. Voordeel is de AM5 voordeel van upgradeopties voor de processor richting zen6 vanaf volgend jaar (wanneer je weer hebt bijgespaard).

AM5 upgrade
200 euro processor
135 euro moederbord
490 euro DDR5
= 695 euro

Nadeel: duurste optie, terwijl de processor niet veel beter presteert. Voordeel: alle mogelijkheden om processor of videokaart te upgraden.

Dat is een beetje de keuze

Videokaart
9060 XT € 590 -/- 130 = 460 euro
9070 € 705 -/- 130 = 575 euro
9070 XT € 860 -/- 130 = 730 euro

Budget 1200 euro. Doe de rekensom
9070XT -> 1200 -/- 730 euro = 470 euro over voor processor upgrade = AM4 met tweedehands geheugen.
9070 -> 1200 -/- 575 euro = 625 euro voor een upgrade
9060XT -> 1200 -/- 460 euro = 740 euro voor de upgrade

Dus met een 9060XT kan je alle keuzes maken. Ofwel AM5 ofwel AM4. Prestaties zijn het laagst. Met de 9070 zet je al een flinke stap, je komt dan alleen boven budget voor de AM5 upgrade. Met de 9070XT kan je alleen AM4 upgraden.
Je adviseert TS letterlijk om een veel tragere videokaart te kopen terwijl hij op 1440p 144Hz wil gamen! Puur en alleen om een nieuw moederbord te kunnen kopen voor een CPU die in games niet eens sneller is dan een 5800X3D.

Je koopt toch geen tragere GPU zodat je geld overhoudt voor een "upgradepad", om volgend jaar wéér geld uit te moeten geven omdat je game prestaties toch tegenvallen.

• DeNachtwacht
  • Niet online
Ja mij ontgaat de logica ook geheel. Behalve dat "AM4 dood :? " is.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Nou ja, wat @Dracoz al aangeeft, je zet jezelf dan over op het huidige "upgrade pad", maar TS zit nu eenmaal op een andere, dat voelt een beetje krom. Er is wat mij betreft niets mis met beide paden, al zou ik gewoon om het nu gemakkelijker te houden, de laatste upgrade doen op AM4, dan hoeft niet alles overhoop. Bij de volgende upgrade moet dat dan sowieso, maar dan ben je ook de nodige jaren weer verder en merk je vast veel meer van de upgrade.

Ik had dit jaar hetzelfde met de i9 9900k / RTX 2080 upgrade naar 9800X3D + 9070XT. Nog altijd blij mee, nogmaals bedankt voor de hulp eerder dit jaar! :) :$

• Romborum
  • Nu online
DeNachtwacht schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 15:07:
Ja mij ontgaat de logica ook geheel. Behalve dat "AM4 dood :? " is.
Kwek

• DeNachtwacht
  • Niet online
CH4OS schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 15:24:
Nou ja, wat @Dracoz al aangeeft, je zet jezelf dan over op het huidige "upgrade pad", maar TS zit nu eenmaal op een andere, dat voelt een beetje krom.
Ja, dat is idd ook wel een belangrijke aanvulling. Momenteel is een AM5 upgrade niet echt nodig, en tegen de tijd dat een 5800X3D cpu niet meer mee kan zit je al dicht tegen (of in) het AM6 tijdperk dus wil je AM5 sowieso liever niet meer.
Pagina: 1