1 fase na 3 fase hoofdschakelaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tiemen12
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12:28
Hoi , had voor 1-7 nog aanvraag gedaan bij STEDIN voor 1 na 3 fase maar moet hoofdschakelaar zelf kopen

Bestaande kast is ruimte genoeg maar weet niet goed welke hoofdschakelaar moet kopen.

Wil liefst hoofdschakelaar met meteen aardlek , en 2 bestaande aarlekken wil verwijderen.

Of is beter hoofdschakelaar 3 fase en dan aardlek ? , het aansluiten is probleem niet maar wat moet kopen.

Alvast bedankt voor hulp

...

Alle reacties

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:25

Fe2O3

Ja das roest

Tiemen12 schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 10:02:

Wil liefst hoofdschakelaar met meteen aardlek

...
Klinkt alsof je een electricien nodig hebt.

Foto van je meterkast?

Dum de dum

• rmr1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:37
Lees je even in over het verschil tussen een aardlekschakelaar en een hoofdschakelaar.
Regel daarna een goede elektricien.
Succes

I’m not superstitious, but I am a little stitious.

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10:54
Speltip 9: Weet wanneer je moet stoppen.

Ik denk dat je deze beter uit kunt besteden aan een professional

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Eens met bovenstaande. Ik denk dat je iemand met kennis nodig hebt. Een electricien bijvoorbeeld. Het ding dat STEDIN verwacht is een 3 fase hoofdschakelaar zoals:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/77i59wbbDM0qI5srLx92Pb0jA4M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8ZjLzcZ21mRDnIMS4nDvZH6F.webp?f=fotoalbum_large

Als je echt de ruimte hebt in je meterkast. Dan kan je deze ongebruikt in je meterkast er bij plaatsen. Alles daarachter werkt met "automaten, aardlekschakelaars of alamats". Maar het is beter als je een expert er bij haalt.

[ Voor 20% gewijzigd door BovenHond op 08-10-2026 10:25 ]

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:25

Fe2O3

Ja das roest

Bij zelf aansluiten van die hoofdschakelaar, en dus voor je eigen beveligingen gaan klooien, heb je risico dat je dood bent voordat je door hebt dat je dood gaat.

Stedin verwacht dat er een, courante, meterkast is met een geschikte hoofdschakelaar. Daarna sluit een electricien de boel aan/over.

Volgens mij heeft die monteur van stedin dat bij mij gedaan, er hing al een 3 fase kast dus hij trok de extra draden zo omhoog naar mijn hoofdschakelaar.

Dum de dum

• Tiemen12
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12:28
Gaat mij erom ik weet dat kabels zeer goed moet aandraaien en dat fase + Nul 230v is en 2 fases 380v , maar er komen steeds nieuwe spullen op de markt , daarom de vraag is dit te koop. Weet verder wl waar aan begin.

Uitleggen wat moeilijker

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Tiemen12 schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 11:57:
Gaat mij erom ik weet dat kabels zeer goed moet aandraaien en dat fase + Nul 230v is en 2 fases 380v , maar er komen steeds nieuwe spullen op de markt , daarom de vraag is dit te koop. Weet verder wl waar aan begin.

Uitleggen wat moeilijker
Op hoeveel moment zou jij ze aandraaien als je 'zeer goed' bedoelt?

• DonMetal
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:26
Hoeveel groepen heb je uberhaubt? Als je er nu aan denkt de aardlek(s) daarvoor te verwijderen?

Max 4 groepen per aardlek. Heb je er 5, dan kun je sowieso al niet met 1 aardlek af. Nog los van of je dit zo moet willen combineren.

Joejoe!

• Stoorzendert
  • Registratie: Juni 2024
  • Nu online
MarkyB schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 11:58:
[...]

Op hoeveel moment zou jij ze aandraaien als je 'zeer goed' bedoelt?
Doordraaien tot de schroef breekt en dan een kwartslag terug.
Pagina: 1