Advies voor Game PC gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Faston
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 01:06
Ik zoek een?
Ik zoek advies voor mijn huidige game pc. Afgelopen tijd heb ik het gamen weer een beetje opgepakt en merk dat ik het leuk vindt en weer plezier uit haal. De games die ik op dit moment speel zijn:

- Forza Horizon 5 (draait goed)
- The Witcher 3 remastered (draait niet goed, GPU is continue 100% belast)
- Farming Simulator 25 (is speelbaar op lage instellingen en draait wel oke. VRAM wordt volledig gebruikt)

Hardware:
- Asus Strix Z270F Gaming
- Intel Core I5 7600K
- Corsair 16GB DDR4 Ram
- Noctua NH-D14 CPU Cooler overige fans ook Noctua
- Asus Strix GTX 970
- Corsair TX750M voeding

Wat is je budget?
Beperkt, ben zoekende of het de moeite waard is om dit systeem nog te upgraden.

Is het de investering van een nieuwe GPU waard om zo nog weer even door te kunnen? Ik zat zelf te denken aan een RX7600 OC videokaart als upgrade. Deze kaart is voor ongeveer €400,- nieuw te verkrijgen.

De vervolg stap zou dan kunnen zijn om het moederbord en de CPU te upgraden naar bijvoorbeeld een Ryzen 5 5600.

Of is het uberhaupt niet meer de moeite om te investeren in deze PC en kan ik beter andere games gaan spelen die wel draaien en rustig doorsparen voor een nieuw systeem?

Is het met een nieuwe GPU weer mogelijk om nieuwere games te spelen? Desnoods op lage/medium instellingen.

Beste antwoord (via Faston op 07-10-2026 23:19)

• Romborum
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 00:43
Processor is een probleem.

Wat zijn de specs van het geheugen?

Ik kan wel zeggen: koop een nieuw systeem, want dat is natuurlijk veel beter. Ik kan alleen niet in je portemonnee kijken. Met een betere videokaart zal je meer spellen kunnen spelen, maar de Rx7600 is ook al wat achterhaald. Doorsparen naar een 9060xt lijkt me een goed advies. Of tweedehands kijken, bijv

v&a aangeboden: ASUS Dual Radeon RX 7700 XT OC Edition 12GB GDDR6

Wel checken of die in je kast past!

Als je nu voor een Rx7600 gaat (is overigens ook onder de 400 verkrijgbaar, 400 is echt te duur), en je gaat later de rest van je systeem upgraden, dan is de videokaart in mijn ogen opnieuw de bottleneck. Ligt ook wel aan de resolutie waarop je gamed. 1080p gaat nog sneller problemen geven dan op 1440p. En straks met een betere processor weer andersom.

Als je geheugensnelheid goed is, dan kan je voor een 5500x3d gaan, maar dan ga je investeren in een oud platform. Zou ik alleen tweedehands doen opnieuw, mits de prijs goed is. Punt is dat je met een am5 upgrade ook weer zo'n 500 euro kwijt bent. Minimaal. En dan nog 400 euro voor de videokaart. En gebruik maken van je oude kast etc.

Dus mijn advies, kijk voor een tweedehands videokaart, spaar daarna door voor een nieuw systeem, waarbij je die nieuwe videokaart weer kunt hergebruiken.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord ✓

• Romborum

Ik kan wel zeggen: koop een nieuw systeem, want dat is natuurlijk veel beter. Ik kan alleen niet in je portemonnee kijken. Met een betere videokaart zal je meer spellen kunnen spelen, maar de Rx7600 is ook al wat achterhaald. Doorsparen naar een 9060xt lijkt me een goed advies. Of tweedehands kijken, bijv

Als je nu voor een Rx7600 gaat (is overigens ook onder de 400 verkrijgbaar, 400 is echt te duur), en je gaat later de rest van je systeem upgraden, dan is de videokaart in mijn ogen opnieuw de bottleneck. Ligt ook wel aan de resolutie waarop je gamed. 1080p gaat nog sneller problemen geven dan op 1440p. En straks met een betere processor weer andersom.

Als je geheugensnelheid goed is, dan kan je voor een 5500x3d gaan, maar dan ga je investeren in een oud platform. Zou ik alleen tweedehands doen opnieuw, mits de prijs goed is. Punt is dat je met een am5 upgrade ook weer zo'n 500 euro kwijt bent. Minimaal. En dan nog 400 euro voor de videokaart. En gebruik maken van je oude kast etc.

Dus mijn advies, kijk voor een tweedehands videokaart, spaar daarna door voor een nieuw systeem, waarbij je die nieuwe videokaart weer kunt hergebruiken.

• Faston
Romborum schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 22:48:

Als je nu voor een Rx7600 gaat (is overigens ook onder de 400 verkrijgbaar, 400 is echt te duur), en je gaat later de rest van je systeem upgraden, dan is de videokaart in mijn ogen opnieuw de bottleneck. Ligt ook wel aan de resolutie waarop je gamed. 1080p gaat nog sneller problemen geven dan op 1440p.

Bedankt voor het advies!

De behuizing die ik heb is een Corsair 450D. En het geheugen zijn 2 sticks van 8gb die draaien op 3000mhz.

Resolutie waarop ik speel is 1080P

• Romborum
Tja, daar past de videokaart op zich wel bij, maar de processor gaat echt een bottleneck zijn. Op welke termijn denk je dat je voldoende gespaard hebt voor de rest van je systeem?

Nu niet investeren betekent dat je gewoon geremd wordt in de spellen die je kan spelen. Voordeel is wel dat je aan de hand van dat hogere budget straks alles beter op elkaar kunt afstemmen.

• Faston
Thanks!

Mijn oude trouwe beestje is dus echt gedateerd geworden. Jammer vond het altijd wel een mooi systeem haha.

Ik heb het gevoel dat elke euro die ik nu uitgeef aan deze pc het niet meer waard is. Of ik koop nu een nieuwe videokaart maar haal er niet het maximale uit vanwege de processor.

En als ik toe ben aan een nieuwe processor, moederbord en ram is de videokaart alweer gedateerd. Dat blijft aanmodderen voor mijn gevoel en jij krijgt het systeem zo nooit in “balans”

Hardware is teduur op dit moment, misschien dat ik tweedehands nog een videokaart tegenkom voor een acceptabel bedrag om het nog een kleine boost te geven. De GTX 970 is ook wel echt oud inmiddels.

Windows 11 support heeft deze processor ook niet.

De Behuizing, Cooling en voeding zijn denk ik de enige onderdelen die ik nog goed kan hergebruiken in een nieuw systeem.

• Romborum
Windows 11 krijg je er wel op hoor.

Voeding is op zich sterk zat, maar het ligt een beetje aan de leeftijd. Ik denk dat de computer al aardig oud is?

[ Voor 62% gewijzigd door Romborum op 07-10-2026 23:22 ]

• Faston
Ik heb de pc gebouwd toen de processor net uit was. Dus dat zal rond 2017-2018 geweest zijn. Toen een tweedehands videokaart ingezet met in het achterhoofd later te upgraden maar daar is nooit van gekomen.

Daarna een tijd niet meer aangeraakt vanwege andere interesses etc.

Het is allemaal kwalitatief wel goed materiaal maar heeft natuurlijk wel de nodige uren al gedraaid en weet niet hoelang het nog meegaat.

Als ik er nu een 2de hands videokaart inzet kan ik er misschien nog een jaartje of 2 mee doen. Alle randapparatuur is ook oud dus ik val van het een in het andere.

• Romborum
Wat je ook kan doen is een budget upgrade. 5600XT of 5700XT bijvoorbeeld. Die is een stuk sneller dan je hebt, de 5700XT heeft dubbel zoveel geheugen:
categorie: Videokaarten

Ik heb zelf pas mijn Sapphire RADEON NITRO+ RX 5700 XT vervangen voor een veel betere videokaart. Die kaart mag je wel overnemen tegen een redelijke prijs, maar dan wel met ophalen (omgeving rotterdam). Ik begin niet aan opsturen. Ik weet namelijk verder ook niet wat ik met die kaart moet doen, ligt nu als backup op de kast.
Videokaart heeft weinig uren gedraaid (jaren te weinig gegamed) en is nu een jaar of 6 oud. Tot mijn wissel altijd prima gewerkt en was superstil. Dus als je een reeel bod doet...

Dan houd je een groot deel van je budget voor een toekomstige nieuwe computer.

• Faston
Dat klinkt wel als een goed plan.

Rotterdam is helaas erg uit de richting, maar weet wel waar ik nu naar moet zoeken.

Bedankt voor het aanbod en het advies!
Pagina: 1