Vraag

• Doetlekkerzelf
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 19:06
Beste tweakers,

Ik lees al een tijdje mee, aangezien ik zelf ook een warmtepomp wil laten installeren. Veel is me nog onduidelijk, en de adviseurs die ik over de vloer heb gehad maken dat niet per sé beter... Daarom heb ik een offerte en een mondelinge prijsopgaaf laten gaan, om eerst hier nog wat meer advies in te winnen. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Mijn situatie:
Woning van 170m2 uit 2019. Energielabel A. 12 zonnepanelen. 3 fasen groepenkast. Intergas Xtreme 36 (nieuwe gekregen in 2021). Vloerverwarming beneden en op de 1e verdieping. Op de 1e verdieping is het in zones ingedeeld, maar op de 3 slaapkamers staat hij eigenlijk altijd op 18°C, in de badkamer staat hij iets hoger.

Historisch gasverbruik: 1250 m³/jaar in de winter '20/21. Andere jaren ongeveer 1150. Ik heb 4 kinderen, 2 volwassenen in huis. Regendouche en groot bad.

Volgens de Koevlaas-formule kom ik uit op 6,06kw, dus 7kw.
Afgiftesysteem:
- Bij benadering 128m² vloerverwarming, slangen 10 cm HoH. Begane grond is 70m². Boven op zolder één zielige radiator die nooit aanstaat. Vloerverwarming verwarmt het hele huis.
SWW:
- Op zolder genoeg plek voor een boiler. In de garage zou ook kunnen, maar dan moet er een leiding naar zolder voor de verdeling.
- Ik denk dat ik 400 liter nodig heb, wat zijn jullie gedachten hierbij?
Warmtepompvoorkeur:
Ik zoek een LW-warmtepomp, merk maakt niet uit, maar liefst een beproefd merk met goede COP. Geluid is erg belangrijk, ik wil de buitenunit op het dak van de garage kwijt tegen de gevel van mijn huis. Garage is ongeveer 3 meter breed, is gekoppeld met garage van buren. Hun gevel staat dus 6 meter verder. Ik ben bang dat het geluid gaat echoën. Buurman is erg kritisch en ik ben bang dat er gedoe gaat komen als hij teveel lawaai ervaart.
Garage heeft wel een houten dak, hoe groot wordt dat probleem met 'trillingsvrije' blokken eronder?
Wie gaat het installeren?
Ik besteed het uit, maar weet nog niet aan wie. Ik heb twee wp-bedrijven over de vloer gehad, één was een cowboy en de ander was een aardige knul. Maar heb toch wat adviezen gekregen waar ik mijn vraagtekens bij heb.

Bijvoorbeeld:
- Ik zei tegen bedrijf A dat ik graag een SWW-vat van 400 liter wil (met AI berekend naar mijn sww-behoefte). Hij verkoopt alleen Daikin, en die hebben geen vat van 400 liter. Dus het moest volgens hem 300 liter worden. Als ik per sé 400 liter wil, kan ik 2x200 liter laten installeren. Klinkt ergens logisch, maar ik ga toch maar niet met hem in zee :+

- Bedrijf B (Weheat, Daikin) zegt dat geluid geen enkel probleem gaat worden. Nou wil ik dat graag geloven, maar ik kom er niet goed uit hoe ik een goede geluidsberekening maak of verkrijg.

- Allebei de bedrijven zeggen dat ik een buffervat nodig heb. Maar als ik dit forum doorspit, vraag ik me dat af. Hoe zit het precies?

- Koelen: Bedrijf A zegt: nooit doen, slecht idee, veel vocht en ellende. Bedrijf B zegt: goed idee, heerlijk, je moet er niet vréselijk veel van verwachten, maar je merkt het toch wel in de zomer. Wie heeft gelijk?

Wie kan me van advies voorzien? En wie heeft een adres voor een betrouwbare installateur in Apeldoorn of omgeving die me ook van goed advies kan voorzien? Dat mag natuurlijk ook PM.

Alvast hartelijk dank!

Alle reacties

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Nu online

Saven

Administrator

Koelen werkt prima. Niet hetzelfde als een airco, maar fijn om te hebben in de zomer als je geen airco hebt. Afhankelijk van je vloer en (buiten)zonwering werkt het nog beter.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:51
400L heeft niemand nodig, daarom wordt het ook niet verkocht. Gooi die AI 'berekening' aub het raam uit. Waarom denk je zoveel warm water op voorraad te moeten hebben? meerdere badkamers met regendouches die tegelijk gebruikt moeten worden?

de beste inschatting is je gemiddeld dagelijks gasverbruik in de zomermaanden, hoeveel is dat ongeveer?

• Doetlekkerzelf
Hoi, dank jullie voor je antwoorden!

Ik heb een groot bad waar ik zo 200 liter water in kwijt kan. Dus als er daarna nog twee personen willen douchen, is het zomaar op. Daarom dacht ik dat 300 liter misschien wat krap is.

• Fr33z
tsja. Dat zou kunnen ja. Maar wat is je gasverbruik in een gemiddelde maand zonder verwarming ongeveer dan? daarmee kun je het berekenen in plaats van denken "ja nou misschien is 400L wel handig". groter vat heeft paar voordelen maar ook paar nadelen:

voor:
- meer water op voorraad
- mogelijk oets lagere temperatuur in het vat mogelijk en iets betere effcicientie van je warmtepomp daardoor.

tegen:
- kost meer geld
- kost meer ruimte
- verliest meer energie
- duurt veel langer voor het weer op temperatuur is.

Ter info: een beetje warmtepomp van 7-8 kW kan op vol vermogen een 200L vat in 30-45 min weer volledig warm hebben. uit een 200L vat kun je iets van 260-300L warm water tappen. Stel je vult een bad tot de nok met 200L water (ik denk dat het bijna altijd minder is maar goed, jouw huis en jouw bad, meet het eens op zou ik zeggen) dan zit er nog steeds wel wat voorraad in je vat. Met een beetje deftige douchekop van 6 L/min kun je daar nog 10 min douchen uit halen. Intussen gaat je warmtepomp aan en is er 45 min later weer gewoon een volledig vat water beschikbaar. Denk je vaak mee te maken dat jij eerst een bad volgooit en binnen 30min dan nog 2 mensen lang gaan douchen binnen de 20min daarna? lijkt me niet.

En er is niemand dood als het warme water even op is heh, dat zou een licht ongemak kunnen vormen waarbij iemand ff 20-30min moet wachten :+

[ Voor 5% gewijzigd door Fr33z op 08-10-2026 17:53 ]

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Nu online

PeteSplit

ik weet het niet

Ik heb nu drie jaar een 5,5 kW warmtepomp en ook nog een 3,5 kW airco. Beneden heb ik vloerverwarming en boven radiatoren.

Als je de warmtepomp op de garage neerzet, let dan op dat de blokken boven de draagbalken staan. Voor het geluid zou ik de warmtepomp haaks op de woning plaatsen, dat het geluid met de ventilator, de tuin in gaat en niet naar de buurman.

Een installateur die merk dealer is, adviseert vaak een buffervat, omdat fabrikanten dat voor de garantie verplicht stellen. Ik ben zelf ook niet onder een buffervat uit kunnen komen (en heb 10 jaar garantie op wp en installatie).
Je hebt al gelezen in het topic, dat een buffervat niet nodig is bij voldoende afgifte volume dat altijd open staat (een regeling mag nooit alle afgifte punten tegelijk dicht kunnen zetten), zodat de warmtepomp altijd goed kan werken.

Koelen kan niet met vloerverwarming. Zoek op google maar eens naar topkoeling. Het is zo dat warmte opstijgt. Als het in de zomer binnen warm is, zit de meeste warmte tegen het plafond. Als je koelt met de vloer, blijft de koude laag boven de vloer hangen. Wil je goed koelen dan doe je dat met een koelplafond, of airco die hoog tegen de muur geplaatst is (een airco kan daarbij ook goed ontvochtigen).
Ik koel toch ook wel met de vloer en kan dan bij buiten temperaturen van 30 graden, binnen tot ongeveer 25 koelen. Ik koel dan telkens kort en op een niet te lage temperatuur (water van 18 graden) om condens aan de leidingen te voorkomen.

Voor warmwater heb ik een extra warmtepompboiler, zo wordt het verwarmen van de woning nooit onderbroken door het verwarmen van het SWW-vat.

LG (5kW AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB 2kW) / Home Assistant (NUC) / BMW K13 F8

• Fr33z
Nee niet helemaal. Je kunt tot een bepaald punt koelen met vloerkoeling, meer nuance is nodig. honderdduizenden woningen in NL die prima comfortabel blijven in de zomer met "enkel" koeling via de vloer. Het is goed om te waarschuwen dat mensen geen vrieskast van 18C moeten verwachten bij 30C+ buiten. Maar je bent te stellig met "koelen kan niet", dat is simpelweg onwaar. Je vloer kan warmte afgeven aan koud water richting je warmtepomp waarna er wel degelijk thermische energie van binnen (je huis) naar buiten verdwijnt -> tadaa je huis is koeler.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:05
Fr33z schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 18:11:
Nee niet helemaal. Je kunt tot een bepaald punt koelen met vloerkoeling, meer nuance is nodig. honderdduizenden woningen in NL die prima comfortabel blijven in de zomer met "enkel" koeling via de vloer. Het is goed om te waarschuwen dat mensen geen vrieskast van 18C moeten verwachten bij 30C+ buiten. Maar je bent te stellig met "koelen kan niet", dat is simpelweg onwaar. Je vloer kan warmte afgeven aan koud water richting je warmtepomp waarna er wel degelijk thermische energie van binnen (je huis) naar buiten verdwijnt -> tadaa je huis is koeler.
Koelen, als in voorkomen dat het iedere dag weer een graad warmer wordt, gaat prima met vloer'verwarming', mits de luchtvochtigheid buiten laag is. Vaak is dit het geval in Nederland, dit jaar was het alleen bij de hitte golf in juni niet het geval. Met hoge luchtvochtigheid zit je al snel met de aanvoerlijn onder de dauwpunttemperatuur en zijn de koelmogelijkheden begrenst.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:05
@Doetlekkerzelf Vanavond mag er iemand in bad, schrijf voor het bad gevuld wordt even de stand van de watermeter op, bad vullen in de tussen tijd niemand doortrekken en de meter nog een keer aflezen als het bad gevuld is, weet je precies hoeveel water erin verdwijnt.

Zelfs als er 200 liter water in verdwijnt, hoeft dat niet allemaal uit je boiler te komen. Als je water van 50 graden in de boiler hebt zal de kraan van het bad nog behoorlijk wat koud water bijmengen.

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17:52
Oilman schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 19:13:
[...]

Koelen, als in voorkomen dat het iedere dag weer een graad warmer wordt, gaat prima met vloer'verwarming', mits de luchtvochtigheid buiten laag is. Vaak is dit het geval in Nederland, dit jaar was het alleen bij de hitte golf in juni niet het geval. Met hoge luchtvochtigheid zit je al snel met de aanvoerlijn onder de dauwpunttemperatuur en zijn de koelmogelijkheden begrenst.
Het gevoel van koude voeten is vaak al voldoende. Daarnaast zet ik gewoon nog hetzij een kiepraam open (ventilatie!) hetzij een tafelventilator aan. Dat laatste hielp in juni ook.

Vrijstaande jaren '30 woning | ZP: 4x 460Wp oost, 4x 460Wp west, 6x 460Wp zuid, Hoymiles | Gasloos sinds juni 2026 | Weheat Sparrow P60 | Isolatie: Buitengevel, spouw, vloer, dak en HR++

• Doetlekkerzelf
Fr33z schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 17:52:
tsja. Dat zou kunnen ja. Maar wat is je gasverbruik in een gemiddelde maand zonder verwarming ongeveer dan? daarmee kun je het berekenen in plaats van denken "ja nou misschien is 400L wel handig". groter vat heeft paar voordelen maar ook paar nadelen:

voor:
- meer water op voorraad
- mogelijk oets lagere temperatuur in het vat mogelijk en iets betere effcicientie van je warmtepomp daardoor.

tegen:
- kost meer geld
- kost meer ruimte
- verliest meer energie
- duurt veel langer voor het weer op temperatuur is.

Ter info: een beetje warmtepomp van 7-8 kW kan op vol vermogen een 200L vat in 30-45 min weer volledig warm hebben. uit een 200L vat kun je iets van 260-300L warm water tappen. Stel je vult een bad tot de nok met 200L water (ik denk dat het bijna altijd minder is maar goed, jouw huis en jouw bad, meet het eens op zou ik zeggen) dan zit er nog steeds wel wat voorraad in je vat. Met een beetje deftige douchekop van 6 L/min kun je daar nog 10 min douchen uit halen. Intussen gaat je warmtepomp aan en is er 45 min later weer gewoon een volledig vat water beschikbaar. Denk je vaak mee te maken dat jij eerst een bad volgooit en binnen 30min dan nog 2 mensen lang gaan douchen binnen de 20min daarna? lijkt me niet.

En er is niemand dood als het warme water even op is heh, dat zou een licht ongemak kunnen vormen waarbij iemand ff 20-30min moet wachten :+
Het bad is helemaal vol 355 liter, maar tot de overloop ongeveer 200. En dan ga je er zelf nog in, dus het zal wel loslopen. Ik ben eigenlijk niet meer gewend dat het warme water op gaat, dus misschien is het even wennen maar komt ook dat wel goed en is 300 liter wel voldoende.

Maar zijn er meer mensen hier die met een wat groter gezin prima met die 300 liter toe kunnen? Of is meer toch fijner?

• Fr33z
meer bestaat dus vrijwel niet ;) nieuwbouwhuizen worden bijv ook standaard uitgevoerd met 180L boiler met upgrade naar ~270L. meer is blijkbaar niet nodig/niet praktisch/te duur..

heb je nu al eens naar meetdata gekeken of bijv zoals iemand voorstelde even de watermeterstand opgeschreven voor en na een bad? want je probeert obv vibes een beslissing te nemen en dat kan wat foutmarge geven ;)

dus: heb je gasverbruikdata van bijv de maand juni of juli? en liefst van een periode dat je niet op vakantie was maar 'gewoon' thuis? dan zit saar je antwoord.

[ Voor 15% gewijzigd door Fr33z op 09-10-2026 22:23 ]

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17:48
Ik heb zelf airco, vrienden van mij hebben een WP en koelen daarmee heel behoorlijk in de zomer, het kan dus prima, maar het is geen airco. En de warmte gaat er echt wel uit, dus het kan, en het werkt ook. Snelheid, dat is dan weer een ander ding, maar gewoon lekker laten draaien, en eerst gewoon proberen, dan merk je het vanzelf.

• Doetlekkerzelf
Fr33z schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 22:22:
meer bestaat dus vrijwel niet ;) nieuwbouwhuizen worden bijv ook standaard uitgevoerd met 180L boiler met upgrade naar ~270L. meer is blijkbaar niet nodig/niet praktisch/te duur..

heb je nu al eens naar meetdata gekeken of bijv zoals iemand voorstelde even de watermeterstand opgeschreven voor en na een bad? want je probeert obv vibes een beslissing te nemen en dat kan wat foutmarge geven ;)

dus: heb je gasverbruikdata van bijv de maand juni of juli? en liefst van een periode dat je niet op vakantie was maar 'gewoon' thuis? dan zit saar je antwoord.
Ik wil juist niet op basis van 'vibes' beslissingen te nemen, daarom vraag ik hier advies. Ik vind het niet echt een vriendelijke opmerking van je.

Ik ben bezig met wat gegevens en metingen te verzamelen en kom er nog op terug!

• Fr33z
klopt, was ook niet mega-vriendelijk je hebt gelijk. Ik denk dat gegevens verzamelen het meeste helpt en had het idee dat die stap vooral werd geskipt ten faveure van een idee/gevoel.

ik verwacht dat je met wat meetdata en advies van dit forum een beter overwogeb keus kunt maken dan 99% van de consumenten dus heel goed dat je er in duikt voor je het geld uitgeeft :)
Pagina: 1