Vraag

• Paut
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10:32
Ik ben op zoek naar manieren om overtollige elektriciteit van zonnepanelen te gebruiken om warmte op te wekken en/of te koelen, maar zou dat het liefst doen met modulerende verbruikers. De apparaten die we nu hebben (een elektrische boiler en een paar airco's) gaan aan of uit, maar kunnen niet een klein beetje overtollige elektriciteit gebruiken, alleen de volle 3000 watt (de boiler) of 450 watt (de airco's).

Bestaan er apparaten of systemen om zoveel als er op enig moment zou worden teruggeleverd in eigen huis te verbruiken voor verwarming/koeling of andere toepassingen zodat de stroom niet wordt teruggeleverd?

Mocht dit hier op tweakers al eens zijn gevraagd (en beantwoord) met andere termen dan 'modulerende verbruikers', dan zou ik dat ook graag weten (linkje?). In dat geval mijn excuus voor de herhaalde vraag.

Alle reacties

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
waarom wil je dit? het gaat oneindig makkelijker en goedkoper zijn om bijv voor 350 euro een 2kWh accuutje te kopen (zendure solarflow 800). zelfde effect maar makkelijker.

• Paut
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10:32
@Fr33z Daar had ik niet aan gedacht, maar het is inderdaad een optie. En simpel. Bedankt!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:11
Je kan ook kijken naar een zonnestroomboiler.
Dit is een reguliere boiler waarvan de intentie is dat je deze opwarmt met overtollige zonnestroom.
In de winter moet je dan wel een reguliere warmte voorziening hebben.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:01
Een alternative optie is de Nymo van Solix https://www.solyxenergy.nl/nymo/
Dit is een kastje wat het vermogen van je bestaande boiler moduleert om teruglevering te voorkomen.
Nadeel 1: nogal aan de prijs.
Nadeel 2: Als je niet dagelijks heel veel warm water gebruikt kun je maar een beperkte
hoeveelheid energie opslaan.
Naar mijn mening is de Nemo te duur voor wat je ermee kunt besparen.
Een accu is waarschijnlijk een betere investering.

• mar-10
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:59
Of deze als alternatief op de vorige spreker

Panasonic Aquarea M12 - 7200 Wp - SMA Tripower 5.0 SE - BYD HVB 14.8 kWh

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:34
Er is een topic op tweakers voor zelfbouw "dimmer" voor je boiler. Maar vergeet niet dat je in de zomer electriciteit over hebt, en in de winter tekort. Wellicht is een zonneboiler interessant, die heeft 4 à 5 keer minder stroom nodig voor evenveel warm water.

Maar het kan inderdaad ook een goeie overweging zijn om een thuisbatterij te plaatsen, en een gewone aan/uit schakeling op je boiler voorzien. Als de batterij al wat opgeladen is en de zon levert voldoende, dan kan je wel 3000W uit zonnepanelen + batterij krijgen.

Ik zou ook eens goed kijken hoe de boiler opgebouwd is, als je die kan omschakelen naar half vermogen kan je langer rustig opwarmen (wat veel haalbaarder is uit zonnepanelen en/of batterij).

En ten laatste: als je goed kan schakelen is dynamisch tarief vaak interessant.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1