Kapotte pc onderdelen achterhalen: voeding, mobo of anders?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Qjorq
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:11
Eerst wat context.

Ik heb in 2023 een pc samengesteld. Die werktte lekker.
Wat relevante onderdelen:
- asrock b650 pro rs
- ryzen 5 7600x
- vengeance ddr5 2x16gb
- m.2 ssd met win11
- 6700xt ingeruild voor de 9070xt enoge maanden geleden alweer.

Afgelopen vrijdag ging de pc niet meer aan, geen piep, geen stoot. Ik dacht kapotte voeding. Andere voedingen geprobeerd, geen resultaat.

Dus ik dacht kapot moederbord. Nieuwe besteld (misschien te voorbarig achteraf): de Gigabyte b650 gaming x ax v2.

Alle onderdelen overgezet, gpu er nog even uit gelaten.
Gezien ik dacht dat het het moederbord was heb ik mijn oude voeding weer aangesloten.

Ik zet hem aan, weer geen kick of stoot. Voeding gaat niet draaien. Geen van de 3 doet het.
Ik heb de voedingen later getest, mij originele was inderdaad stuk, maar de andere twee doen het nog wel, maar dus niet met de minimale componenten op het moederbord.

Het oude moederbord heb ik zonder componenten ook nog aangesloten op de andere voedingen, daar kwam ook geen lampje of piep uit.

Mijn vraag:
Wat kan ik verder nog doen om te achterhalen wat er aan de hand is. Moet ik er vanuit gaan dat het nieuwe mobo DOA is?

*Excuus, ik wijk mss af van de standaard post format. Ik heb nu alleen de mobiel over voor deze post

Alle reacties

• RyzenSchmyzen
  • Registratie: Oktober 2026
  • Laatst online: 23:49
De eerste voeding is missschien sneller verslaten door zwaardere GPU te draaien en die wat je nu probeert hebben een te laag wattage?

Op magische wijze voor alle voedingen een kapotte PSU-kabel gebruikt?

Verkeerde jumper of aansluiting van de powerknop defect?

Met minimale componenten...als in enkel de CPU? Aparte CPU stekkertje niet vergeten aansluiten?

BIOS up to date? CMOS leeggemaakt?

1 enkele module aansluiten (op de juiste plaats en zien of die niet stuk is gegaan) , daarna de andere.

Kan je Windows 11 wel van het ene moederbord zo naar een ander verplanten?

[ Voor 24% gewijzigd door RyzenSchmyzen op 07-10-2026 19:46 ]

• Qjorq
Bedankt voor je vragen en richtingen.

Geen idee of ik win11 zomaar van mobo mag verkassen, mogelijk moet daarvoor een neiuwe activatie gedaan worden, maar zover ben ik nog niet.

Psu kabel heb ik inderdaad getest en voor de zekerheid een ander stopcontact.

De asroxk heb ik zonder componenten geprobeerd.

De gigabyte heb ik met cpu, en met en zonder rambankjes geprobeerd. Had daar ook lampjes op het moederbord verwacht.. maar gezien de voeding uitblijft denk ik dat het in het starten zit.

Ik deed het jumpen eerst met een platte schroevendraaier, amar inmiddels uit een oude kast een paar connectors gehaald en daar een jumper van gemaakt. Vind het maar vreemd.

Voeding wattage zou voldoende moeten zijn voor cpu en ram. Als de gpu er niet in zit. De werkende voedingen zijn 700w en 550w

Stekkers in t moederbord zijn de 24pin en 8pin cpu stekker bij elke test.

Zijn er andere jump manieren die ik kan proberen?

• RyzenSchmyzen
  • Registratie: Oktober 2026
  • Laatst online: 23:49
De juiste pinnetjes gewoon is daarvoor voldoende normaal.

Ik denk wel dat je veel sneller succes kan hebben op een teken van leven met een kapotte CPU op een werkend moederbord dan omgekeerd.

Als de BIOS niet up to date is, licht er doorgaans ook nog wel iets op.

Heel soms gebeurt er niets wanneer er geen CPU FAN is aangesloten...

Omdat er geen video output is aangesloten en de iGPU uit staat? Ik denk dat ik zonder ideeën zit.

[ Voor 13% gewijzigd door RyzenSchmyzen op 07-10-2026 20:18 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:53
Vermogen zegt niets. Wat is het merk en type van de voedingen die je hebt?

• Qjorq
Vermogen zegt niets. Wat is het merk en type van de voedingen die je hebt?
Coolermaster Rs-550-amaa-81
Gigabyte GP-B700H
NZXT PA-7G1B (stuk)

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 00:15
Vraag 1: Toen je nieuwe voeding hebt geplaatst, heb je ook alle kabels van de voeding mee vervangen?

Antwoord = Ja. Dan verder zoeken.

Antwoord = Nee. Dan is de kans dat zo een beetje alles is gefrituurd.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

Pagina: 1