Vraag

• kurtverbruggen
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 19:45
Thuisbatterij in België: 9 of 15-18 kWh? Sigenergy, Dyness, Solis/GoodWe?

Hoi allemaal,

Ik woon in Vlaanderen en ben momenteel verschillende offertes voor een thuisbatterij aan het vergelijken. Ik heb me er ondertussen behoorlijk in verdiept, maar hoe meer offertes ik krijg, hoe moeilijker de keuze wordt. Daarom ben ik benieuwd wat jullie zouden kiezen.

Mijn huidige installatie

- 23 zonnepanelen

- Totaal 8,05 kWp

- SolarEdge SE5000H HD-Wave 5 kW

- SolarEdge optimizers op alle panelen

- Digitale meter

- Aansluiting: 3×400 V + N, 32 A

- Jaarlijkse afname: ongeveer 3.430 kWh

- Jaarlijkse injectie: ongeveer 4.100 kWh

- PV-productie gemiddeld ongeveer 6.800 kWh/jaar

- Volledige Fluvius-kwartierdata beschikbaar

De bestaande SolarEdge-installatie wil ik in principe behouden.

Wat wil ik bereiken?

Mijn prioriteiten zijn:

1. Eigen zonne-energie beter benutten.

2. Peak shaving.

3. Dynamisch energiecontract gebruiken.

4. Batterij automatisch goedkoop van het net laten laden en tijdens dure uren ontladen.

5. Geen maandelijkse/jaarlijkse abonnementskosten voor EMS/AI.

6. Later een EV en 22 kW laadpaal.

7. Liefst een goede 3-faseoplossing.

8. Batterij later kunnen uitbreiden.

Volledige noodstroom/backup is voor mij niet echt noodzakelijk.

Sigenergy-offerte

Ik heb onder andere een voorstel voor Sigenergy:

- SigenStor 9,04 kWh

- 10 kW 3-fase Sigen Energy Controller

- 22 kW Sigenergy AC-laadpaal

- dynamische EMS-sturing

- bestaande SolarEdge blijft behouden

Met Gateway kwam deze configuratie op ongeveer €10.024 incl. btw. Ik heb ondertussen gevraagd naar dezelfde configuratie zonder Gateway, omdat volledige backup voor mij weinig meerwaarde heeft.

De batterij kan later uitgebreid worden naar 18,08 kWh. De tweede 9,04 kWh-module kost in mijn offerte ongeveer €3.713 extra.

Ik vind het Sigenergy-systeem technisch erg aantrekkelijk vanwege de integratie, maar ik twijfel of de meerprijs economisch verantwoord is.

Andere voorstellen

Ik heb ook offertes gezien met o.a.:

- Pylontech/Solis: 15,24 kWh met 5 kW monofasige AC-omvormer voor ongeveer €6.532.

- AlphaESS 9,3 kWh rond €6.050.

- GoodWe/Dyness in verschillende capaciteiten.

- Een Dyness-voorstel is nog onderweg.

De goedkopere oplossingen leveren duidelijk meer kWh batterij per euro, maar ik vind bijvoorbeeld een 5 kW monofasige omvormer minder aantrekkelijk in mijn 3-fasewoning.

Mijn grootste twijfel: 9 of 15-18 kWh?

Mijn verbruik ligt vooral 's avonds en 's nachts, terwijl de grootste zonne-overschotten midden op de dag liggen.

Uit mijn kwartierdata blijkt dat ongeveer 9 kWh al een groot deel van mijn dagelijkse avond/nachtbehoefte zou kunnen afdekken.

Daarom twijfel ik of het financieel zin heeft om €3.700 extra uit te geven om van 9 naar 18 kWh te gaan.

Anderzijds kan een grotere batterij interessanter worden voor dynamische handel, toekomstige EV, eventuele verdere elektrificatie en peak shaving.

Wat zouden jullie doen?

Ik ben vooral benieuwd naar jullie mening over:

- Is 9 kWh voor dit profiel voldoende of zouden jullie richting 15-18 kWh gaan?

- Is de meerprijs van Sigenergy volgens jullie gerechtvaardigd?

- Heeft 10 kW 3-fase bij mijn aansluiting echt meerwaarde tegenover een goedkopere 5 kW monofasige AC-oplossing?

- Ervaringen met Sigenergy, Dyness, GoodWe, Solis of Pylontech?

- Hoe belangrijk vinden jullie vendor lock-in bij Sigenergy?

- Welk systeem heeft volgens jullie momenteel de beste combinatie van prijs, betrouwbaarheid en slimme dynamische sturing?

- Zie ik technisch of financieel nog iets belangrijks over het hoofd?

Ik zoek niet noodzakelijk de goedkoopste batterij. Ik wil vooral een installatie die technisch goed zit, automatisch werkt, geen verplicht abonnement heeft en waarvan de investering nog enigszins logisch te verdedigen is.

Alvast bedankt voor jullie inzichten!

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:07
SolarEdge Nexis een optie?

Browny in "Het grote SolarEdge topic"
Blijkbaar beschikbaar in pre-sale in België.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• kurtverbruggen
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 19:45
Bedankt voor de tip. Nexis heb ik bekeken, maar ik wil mijn nieuwe installatie liever niet verder aan SolarEdge koppelen. Mijn huidige SolarEdge + optimizers wil ik behouden zolang alles goed werkt, maar voor batterij, EMS en laadpaal wil ik bewust naar een ander systeem.

• morecowbells
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:14
SMA heeft mijn voorkeur als installateur

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:07
Met de Nexis behoudt je juist het SE systeem. Het is alleen vervangen van omvormer + plaatsen batterijen.

Met de voordelen van een DC gekoppeld systeem.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• morecowbells
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:14
Gisteren nog een 10k Se omvormer geplaatst met 12kWh BYD LVS geplaatst waar alle optimizers moesten worden vervangen

• ivs001
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:31
Wat is je nachtverbruik?
Pagina: 1