Windows 11 Pro op HP mini 600 G9 - opstarten duurt lang

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jemboy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-10 16:01
Vorig jaar november heb ik voor een bedrijfslocatie een HP Elite Mini 600 G9 met Intel Core i3-13100T aangeschaft.

Begin 2026 gaf de gebruiker aan dat de computer “traag” was. Uiteindelijk bleek dat vooral het opstarten het probleem was: iedere ochtend duurde het ongeveer 2 minuten voordat Windows beschikbaar was.

Bij het opstarten verschijnt eerst het HP/Wolf-logo. Daarna blijft het scherm ongeveer 120 seconden zwart, terwijl het activiteitslampje van de computer/opslag blijft knipperen. Na die twee minuten verschijnt het Windows-inlogscherm en werkt de computer verder normaal.

Filmpje van het probleem:[Embed: HP Elite Mini 600 G9 – ongeveer 120 seconden zwart scherm bij opstarten]Op de pc hadden we oorspronkelijk Windows 11 Pro 25H2 geïnstalleerd, samen met onze gebruikelijke bedrijfssoftware. Tijdens de eerste installatie werkte alles zonder problemen.

Toen het probleem later begon, heb ik de pc teruggekregen en onder andere het volgende geprobeerd:
  • De nieuwste firmware geforceerd opnieuw geïnstalleerd
  • De Intel grafische drivers bijgewerkt naar de laatste versie
Daarna was het probleem tijdelijk verdwenen, maar bij de gebruiker kwam het binnen enkele dagen weer terug.

Vervolgens hebben we de installatie gekloond naar een HP Mini met AMD-platform. Opvallend genoeg kwam hetzelfde probleem daar na ongeveer een week ook terug.

De originele HP Mini hadden we inmiddels onder garantie teruggestuurd naar de leverancier. Zij constateerden dat de NVMe-SSD defect was en hebben deze vervangen.

Vorige week hebben we de teruggestuurde HP Mini opnieuw volledig geïnstalleerd met:
  • Windows 11 Pro 25H2
  • Office 2021
  • Overige bedrijfssoftware
  • Daarna alle updates, inclusief update naar 26H2
Na het joinen aan het domein kwam het probleem opnieuw terug. Zodra we de pc weer uit het domein haalden, was het systeem binnen ongeveer 10 seconden bij het Windows-inlogscherm.

Daarop hebben we de machine nogmaals schoon geïnstalleerd met Windows 11 Pro 25H2, daarna volledig bijgewerkt naar 26H2 en vervolgens opnieuw aan het domein toegevoegd. Op dit moment blijft de opstarttijd nog steeds normaal.

Een collega installeert nu stap voor stap de bedrijfssoftware opnieuw en controleert na iedere installatie of het probleem terugkomt. Tot nu toe blijft alles goed werken.

Tijdens het zoeken op internet kwam ik mogelijke oorzaken tegen zoals:
  • MachineIdentityIsolation, een nieuwe(re) Windows 11-feature
  • De App Readiness-service
  • HP-beveiligingsopties in de BIOS
Het uitschakelen van App Readiness heeft het probleem niet opgelost. Ook het uitschakelen van de HP boot-/security-opties in de BIOS maakte geen verschil.

Het enige wat we tot nu toe met zekerheid kunnen reproduceren, is dat het probleem verdwijnt zodra de pc uit het domein wordt gehaald.

Heeft iemand iets vergelijkbaars meegemaakt met een HP Elite Mini 600 G9 / Intel i3, of eventueel met een ander systeem?

Ik ben benieuwd of iemand ook deze ervaring heeft met een vertraging van ongeveer 120 seconden vóór het Windows-inlogscherm, die alleen lijkt op te treden bij een domain-joined machine.

Alle suggesties zijn welkom.

Alle reacties

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:35
Jemboy schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 13:11:
Na het joinen aan het domein kwam het probleem opnieuw terug. Zodra we de pc weer uit het domein haalden, was het systeem binnen ongeveer 10 seconden bij het Windows-inlogscherm.
Volgens mij moet je je focussen op PC in domein start traag op ipv Windows 11 op HP mini is traag.

Dat het domein er iets mee te maken heeft verklaart ook dit:
Vervolgens hebben we de installatie gekloond naar een HP Mini met AMD-platform. Opvallend genoeg kwam hetzelfde probleem daar na ongeveer een week ook terug.

Spel en typfouten voorbehouden

• anpat
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 15:18
Ik zou deze is in een OU steken waar geen GPO´s (of alleen de defaults) op losgelaten worden, en dan zachtjes zien welke GPO dit kan veroorzaken.

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

The Executer

Lekker belangrijk!

Hoe is het met de andere PC's? Vergelijkbaar issue uit het 2k3 tijdperk: Staan de DNS settings op de DC goed? Is wel een classic die precies dit kan veroorzaken.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross - Zoek je een referral-link voor DeWarmte? Stuur een DM!

• Jemboy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-10 16:01
@FredvZ Ik heb hieraan gedacht. Maar op dit domein zijn nog 3 andere computers aangesloten (1x Win10 en 2x Windows 11 25H2), waarvan 1 van de Windows 11 ook een HP mini PC is.
Al deze PC's hebben dit probleem niet. Het probleem is allen op aangehaalde HP mini PC en de kloon die ik ervan maakte. Dus alles leidt naar de originele HP mini.

@anpat Dit zou een optie kunnen zijn. Wij hebben de HP mini wel al aan 2 domeinen gejoined. En bij beiden domein kwam dit probleem naar boven. Lijkt dus niet domein afhankelijk.
De enige GPO die ik gebruik is om de gebruikers data naar the gebruikers map te zetten.
Alle andere computers in beide domeinen met ook HP en Windows 11 hebben geen last van dit probleem. (behalve de koon).

@The Executer DNS verwijst machine verwijst altijd naar de IP van de domeincontroller met 2e DNS naar de gateway.

Collega heeft inmiddels de PC op dit moment volledig op Win 11 26H2 en alle bedrijfssoftware geinstalleerd en het probleem is er niet. Computer start nog steeds binnen 10 seconden.

Mijn "angst" is, dat zolang ik niet weet waardoor dit komt (bv. dit model PC) ik, elk moment een telefoontje kan krijgen dat meerdere computers dit probleem hebben gekregen :-(