Voor onze in aanbouw zijnde, vrijstaande laagbouw nieuwbouwwoning (casco oplevering), welke in eigen beheer afgebouwd wordt, loop ik vast op de afweging tussen geluidsisolatie en koelrendement. Het betreft klassieke bouw (traditionele stapelbouw), dus met veel massa in plaats van lichte houtskeletbouw. De intentie is om een stabiele, constante binnentemperatuur te realiseren.
Uit wat ik overal lees en hoor, trek ik de conclusie dat het verwarmen van de verdieping amper een rol zal spelen. Koelen in de zomer wordt waarschijnlijk de échte uitdaging (zonwering en dergelijke even buiten beschouwing latend). Daarom wil ik de vloerkoeling op de verdieping optimaal benutten, waarbij het idee is om via een hechtende vloer ook te profiteren van plafondkoeling voor de begane grond, alleen ben ik bang voor geluidsoverlast.
Ik twijfel nu tussen de dekvloer zwevend leggen (op tackerplaten) of hechtend storten (direct op het beton).
De technische opzet:
Daarnaast ben ik heel benieuwd naar wat de invloed is van de overige passieve massa (zoals de binnenmuren en andere delen die niet direct door een vvw-buis worden bereikt) op het binnenklimaat, en hoe men het temperatuur-egaliserende effect van de WTW in zo'n setting ervaart.
Benieuwd naar jullie inzichten!
Alvast bedankt, René
Uit wat ik overal lees en hoor, trek ik de conclusie dat het verwarmen van de verdieping amper een rol zal spelen. Koelen in de zomer wordt waarschijnlijk de échte uitdaging (zonwering en dergelijke even buiten beschouwing latend). Daarom wil ik de vloerkoeling op de verdieping optimaal benutten, waarbij het idee is om via een hechtende vloer ook te profiteren van plafondkoeling voor de begane grond, alleen ben ik bang voor geluidsoverlast.
Ik twijfel nu tussen de dekvloer zwevend leggen (op tackerplaten) of hechtend storten (direct op het beton).
De technische opzet:
- Constructievloer verdieping: 265 mm dikke kanaalplaatvloer (ongeïsoleerd).
- Dekvloer: Anhydriet gietvloer.
- Afgifte: Vloerverwarming/-koeling (niet-condenserend) middels L/W-WP op zowel BG als verdieping, h.o.h. 100 mm met korte groepen. Buiten de vergunning om kan er eventueel later nog een airco worden geplaatst voor een stukje condenserend koelen.
- Ventilatie: WTW-balansventilatie met enthalpiewisselaar. Ik vermoed dat dit bijdraagt aan een homogene temperatuur door het huis, maar ik hoor graag of dat effect in de praktijk inderdaad zo is, of juist beperkt.
- Afwerking verdieping: Nog te bepalen (bijv. verlijmd PVC of Marmoleum Decibel om contactgeluid aan de bron te dempen).
- Hechtend (Direct op beton): Thermische koppeling met de betonmassa van de 265 mm dikke kanaalplaat. De onderkant straalt dan theoretisch uit als plafondkoeling naar de BG. Nadeel: Risico op een klankkast qua contactgeluid naar beneden.
- Zwevend (Tackerplaat): Akoestische ontkoppeling voor het contactgeluid. Nadeel: De EPS-laag isoleert de betonvloer, waardoor het effect van de plafondkoeling grotendeels wegvalt.
Daarnaast ben ik heel benieuwd naar wat de invloed is van de overige passieve massa (zoals de binnenmuren en andere delen die niet direct door een vvw-buis worden bereikt) op het binnenklimaat, en hoe men het temperatuur-egaliserende effect van de WTW in zo'n setting ervaart.
Benieuwd naar jullie inzichten!
Alvast bedankt, René