Beste Tweakers,
Sinds 24 september leveren mijn zonnepanelen geen stroom meer. Hopelijk kunnen jullie me helpen om te ontdekken waar het probleem zit en tot een plan van aanpak te komen.
Systeem: Aurora PowerOne omvormer; 9 x ECSolar 210/270 Wp (2070 Wp totaal)
Dit systeem heeft van 2013 tot 2 weken geleden prima gewerkt. Op 24 september is zonder zichtbare aanleiding het systeem ermee gestopt; zie onderstaande logs. De omvormer gaat niet meer aan, ongeacht de hoeveelheid zoninstraling.
Omdat de omvormer niet aan gaat als de panelen niets opwekken ben ik daar begonnen met foutzoeken. De panelen zitten op één string. Ik heb de open klemspanning gemeten; daar waar ik een paar 100 volt zou verwachten meet ik een lage waarde, <10V, die bovendien meteen na meten verder terugvalt naar 0V. Daarom denk ik dat een kabel, connectie of paneel bezweken is in de string. Ik ben het dak op geweest (schuin dak) en de connecties en panelen waar ik enigszins bij kon heb ik bekeken. Geen opvallende zaken gezien aan stekkers/verbindingen.
Wel zie ik bij een aantal panelen een type beschadiging terugkomen wat lijkt op een oxidatiespoor, mogelijk geïnitieerd door een belasting (buiging) op het paneel. Zie foto's hieronder.
:strip_exif()/f/image/W1EFhGekGE7OQ98AmPHKRb5o.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/yBGgM0jnFSMBkPiC0SSvFklC.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/Kg3u9YTWFC8TbWeVr4etgJ1z.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/vE2DdFOVcnaZRQT86dlmtKVD.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/fSp50yaPhkcmnxyqaXAC3bF5.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/8xvryoQnUb7JzG4GMgzoXXdO.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/dW9vy0PV9KpATGRCSNMAjTj3.png?f=user_large)
Mijn vragen:
1. Is mijn conclusie juist dat het probleem aan de stringkant zit? Zijn er nog andere zaken die ik kan meten/testen? Ik kan niet bij alle panelen op het dak komen om alle verbindingen langs te lopen, helaas.
2. Herkent iemand deze sporen/krassen in de panelen? Wat is het mogelijke effect ervan? Is alleen de betreffende cel dan afgeschreven of is de productie van het hele paneel dan verdwenen?
Andere ideeën/tips ook welkom.
Sinds 24 september leveren mijn zonnepanelen geen stroom meer. Hopelijk kunnen jullie me helpen om te ontdekken waar het probleem zit en tot een plan van aanpak te komen.
Systeem: Aurora PowerOne omvormer; 9 x ECSolar 210/270 Wp (2070 Wp totaal)
Dit systeem heeft van 2013 tot 2 weken geleden prima gewerkt. Op 24 september is zonder zichtbare aanleiding het systeem ermee gestopt; zie onderstaande logs. De omvormer gaat niet meer aan, ongeacht de hoeveelheid zoninstraling.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Wel zie ik bij een aantal panelen een type beschadiging terugkomen wat lijkt op een oxidatiespoor, mogelijk geïnitieerd door een belasting (buiging) op het paneel. Zie foto's hieronder.
:strip_exif()/f/image/W1EFhGekGE7OQ98AmPHKRb5o.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/yBGgM0jnFSMBkPiC0SSvFklC.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/Kg3u9YTWFC8TbWeVr4etgJ1z.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/vE2DdFOVcnaZRQT86dlmtKVD.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/fSp50yaPhkcmnxyqaXAC3bF5.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/8xvryoQnUb7JzG4GMgzoXXdO.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/dW9vy0PV9KpATGRCSNMAjTj3.png?f=user_large)
Mijn vragen:
1. Is mijn conclusie juist dat het probleem aan de stringkant zit? Zijn er nog andere zaken die ik kan meten/testen? Ik kan niet bij alle panelen op het dak komen om alle verbindingen langs te lopen, helaas.
2. Herkent iemand deze sporen/krassen in de panelen? Wat is het mogelijke effect ervan? Is alleen de betreffende cel dan afgeschreven of is de productie van het hele paneel dan verdwenen?
Andere ideeën/tips ook welkom.
Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility
/f/image/UTFIhIef7kKfLhjuq9B7RBNV.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/3pKh14gxQ0cUzF4YbDDL1t8S.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/DExQo7kSudaiLdS1DGIZuC1i.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/VukVehS5RKpUbSqra2Jz5lQB.png?f=fotoalbum_tile)