Water loopt achter dakgoot langs bij plat dak

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• 0re0
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20:45
Hoi allemaal,
Ik woon een jaar in een jaren 30 woning en loop tegen een probleem aan bij de dakrand van de aanbouw met plat dak.

Situatie
Het regenwater loopt van het dak af, maar in plaats van in de goot te vallen kruipt het onderlangs terug richting het hout. De druppels vallen daardoor net achter of naast de goot. Hierdoor is de onderkant van de dakrand flink aangetast en gedelamineerd.

Wat ik tot nu toe gedaan heb
Begonnen met de dakgoot herpositioneren
Uiteindelijk alle loszittende, gedelamineerde stukken verwijderd

Mijn plan
Een aluminium hoekprofiel op de voorkant van de dakrand schroeven en kitten, als druiprand die net onder het overstek uitsteekt.
Daarna een bredere goot plaatsen (bakgoot in plaats van de huidige halfronde 100 mm), met de achterrand iets onder het overstek, zodat de druppels vrij in de goot vallen.

Idealiter vervang ik de hele dakrand en dakbedekking, maar dat is voor nu niet haalbaar. Ik zoek dus een oplossing om de boel in ieder geval te verbeteren en verdere schade te voorkomen.

Vragen
- Is een hoekprofiel als druiprand een zinnige tussenoplossing, of zijn er betere opties zonder de dakbedekking open te maken? En schroef ik die gewoon in het EPDM aan de bovenzijde?

- Hoe pak ik de aangetaste onderkant van de dakrand nu het beste aan?

Alvast bedankt!

Los zittende stukken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bPJmTdtVAggJmBWEEUvvDizWonM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/m7fC4zj4smbZojkqs8zeIIvQ.webp?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4zATlCFhY25MCLatq0Y25cjLvZU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6JEWA479Xu7k7lhjKU3guV9f.png?f=user_large

Na het weghalen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HsKFUW_pDThF9S8E4lXYFCWnjv4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aNzA6kTuEt3rtVB3bYJ6bSuw.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3JpNZD_4T45aNDe2RcIhErYYwug=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/RBKoA1o0OSwb7ozfE74EURdm.png?f=user_large

Ook de onderkant is delamineerd, idealiter alles wegslopen.. nu geen optie :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PDqcbIhDrcNBIY01pInwuXTM5vs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UgTc6RdTdSiMxNh07eAv0xYc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZyCnFudS7_YRgk84H5Cb2Q0PCNk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9zQLyiO3dLgq875nL0VU4BRR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door 0re0 op 06-10-2026 15:44 ]

Alle reacties

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:24
Voor nu, (voldoende groot) hoekje opzetten zodat het water niet meer omhoog kan lopen. Valt dan recht onder dat hoekje naar beneden. Als dat boven die huidige goot komt zou ik niet de moeite nemen om die nu ook te vervangen.

Probeer het waterdicht op/rond de hoek te bevestigen zodat je geen infiltratie krijgt ter hoogte van bevestiging of onder je profiel.

• 0re0
sonina schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 15:47:
Voor nu, (voldoende groot) hoekje opzetten zodat het water niet meer omhoog kan lopen. Valt dan recht onder dat hoekje naar beneden. Als dat boven die huidige goot komt zou ik niet de moeite nemen om die nu ook te vervangen.

Probeer het waterdicht op/rond de hoek te bevestigen zodat je geen infiltratie krijgt ter hoogte van bevestiging of onder je profiel.
Dus zoiets van aluminium op het dak schroeven, met de lange zijde naar beneden, zodat het water niet omhoog kan lopen? Vastschroeven op het dak en vervolgens met kit afwerken, zodat er geen vocht tussen kan komen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6i8nofqnxeHGIHAR8Ux_XAD4VY8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/l5PlqtM5M8rlKcHSCxTjfldf.png?f=user_large

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:24
Ik ben geen dakdekker maar als ik even google heet wat je zoekt een "druiplijst", en die mist volledig.

• 0re0
jeroen3 schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 15:56:
Ik ben geen dakdekker maar als ik even google heet wat je zoekt een "druiplijst", en die mist volledig.
Dat heb ik gedaan en dan kom je vaak uit op een hoekprofiel blijkbaar...

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:24
0re0 schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 15:54:
[...]

Dus zoiets van aluminium op het dak schroeven, met de lange zijde naar beneden, zodat het water niet omhoog kan lopen? Vastschroeven op het dak en vervolgens met kit afwerken, zodat er geen vocht tussen kan komen?

[Afbeelding]
Ja, zo'n hoek neemt inderdaad de functie van druiplijst. Water kan hier niet omhoog.
En dan heb je tijd om verder na te denken over een definitievere oplossing voor het dak. :)

Zorg dat dat hoekje midden boven je goot uitkomt en je moet die niet vervangen, valt het water er mooi in.

• Denman_
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 19:23
Mocht het lukken dan zou je de druiprand tussen het hout en de dakbedekking kunnen steken.
En dan tussen druiprand en dak afkitten met iets van dak/bitumenkit.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000

franssie

Save the albatross

Hoe dan ook, afgaande op de foto's, de goot een paar centimeter naar binnen brengen, zodat het water - zoals eerder opgemerkt - echt in de goot valt ipv op de rand.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:06
een plat dak met een dakgoot?
Je kunt dat profiel niet door je epdm schroeven, dan is er een horizontale rand waar het water eerst weer langs moet. onder je epdm en boven de restanten van je dakbeschot.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• 0re0
No Hands schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 18:03:
een plat dak met een dakgoot?
Je kunt dat profiel niet door je epdm schroeven, dan is er een horizontale rand waar het water eerst weer langs moet. onder je epdm en boven de restanten van je dakbeschot.
Hij zou dan inderdaad onder het EPDM komen. Moet wel lukken. Aan de rechterzijde kan ik het op deze manier prima doen, omdat het hoekprofiel de ruimte van de dakrand overbrugt. Maar aan de linkerzijde is de dakrand 15 cm. Dan heeft een hoekprofiel van een paar centimeter weinig zin. Hier loopt hij het meest onder het dakbeschot door.

Wat is handig om hier te doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/apGNI1MtN8ribBHEKUIdsJFRZBY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oYJ1706iq5jGo4b1OXX9klRJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door 0re0 op 06-10-2026 20:03 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:06
tik er een lat op als verlenging van het dak, plak er een strook epdm overheen en monteer je goot tegen die dakrand.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:24
Moet je dit niet zsm vervangen nu het nog redelijk weer is? En dan bedoel ik het hele houtwerk.

• 0re0
jeroen3 schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 20:24:
Moet je dit niet zsm vervangen nu het nog redelijk weer is? En dan bedoel ik het hele houtwerk.
Als je zelf niet zo handig bent, budget voor dit jaar even op is, en dit al waarschijnlijk 20 jaar zo is, kan het nog best een half jaartje wachten :+
Je praat over het hele dak van de uitbouw, dat is niet "even" zo snel gedaan vermoed ik zo!

[ Voor 11% gewijzigd door 0re0 op 06-10-2026 20:44 ]

• 0re0
No Hands schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 20:04:
tik er een lat op als verlenging van het dak, plak er een strook epdm overheen en monteer je goot tegen die dakrand.
Dan loopt het water toch nog steeds terug via de onderzijde?

[ Voor 3% gewijzigd door 0re0 op 06-10-2026 20:45 ]

Pagina: 1