Hoi allemaal,
Ik woon een jaar in een jaren 30 woning en loop tegen een probleem aan bij de dakrand van de aanbouw met plat dak.
Situatie
Het regenwater loopt van het dak af, maar in plaats van in de goot te vallen kruipt het onderlangs terug richting het hout. De druppels vallen daardoor net achter of naast de goot. Hierdoor is de onderkant van de dakrand flink aangetast en gedelamineerd.
Wat ik tot nu toe gedaan heb
Begonnen met de dakgoot herpositioneren
Uiteindelijk alle loszittende, gedelamineerde stukken verwijderd
Mijn plan
Een aluminium hoekprofiel op de voorkant van de dakrand schroeven en kitten, als druiprand die net onder het overstek uitsteekt.
Daarna een bredere goot plaatsen (bakgoot in plaats van de huidige halfronde 100 mm), met de achterrand iets onder het overstek, zodat de druppels vrij in de goot vallen.
Idealiter vervang ik de hele dakrand en dakbedekking, maar dat is voor nu niet haalbaar. Ik zoek dus een oplossing om de boel in ieder geval te verbeteren en verdere schade te voorkomen.
Vragen
- Is een hoekprofiel als druiprand een zinnige tussenoplossing, of zijn er betere opties zonder de dakbedekking open te maken? En schroef ik die gewoon in het EPDM aan de bovenzijde?
- Hoe pak ik de aangetaste onderkant van de dakrand nu het beste aan?
Alvast bedankt!
Los zittende stukken
/f/image/m7fC4zj4smbZojkqs8zeIIvQ.webp?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6JEWA479Xu7k7lhjKU3guV9f.png?f=user_large)
Na het weghalen:
/f/image/aNzA6kTuEt3rtVB3bYJ6bSuw.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RBKoA1o0OSwb7ozfE74EURdm.png?f=user_large)
Ook de onderkant is delamineerd, idealiter alles wegslopen.. nu geen optie
:strip_exif()/f/image/UgTc6RdTdSiMxNh07eAv0xYc.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik woon een jaar in een jaren 30 woning en loop tegen een probleem aan bij de dakrand van de aanbouw met plat dak.
Situatie
Het regenwater loopt van het dak af, maar in plaats van in de goot te vallen kruipt het onderlangs terug richting het hout. De druppels vallen daardoor net achter of naast de goot. Hierdoor is de onderkant van de dakrand flink aangetast en gedelamineerd.
Wat ik tot nu toe gedaan heb
Begonnen met de dakgoot herpositioneren
Uiteindelijk alle loszittende, gedelamineerde stukken verwijderd
Mijn plan
Een aluminium hoekprofiel op de voorkant van de dakrand schroeven en kitten, als druiprand die net onder het overstek uitsteekt.
Daarna een bredere goot plaatsen (bakgoot in plaats van de huidige halfronde 100 mm), met de achterrand iets onder het overstek, zodat de druppels vrij in de goot vallen.
Idealiter vervang ik de hele dakrand en dakbedekking, maar dat is voor nu niet haalbaar. Ik zoek dus een oplossing om de boel in ieder geval te verbeteren en verdere schade te voorkomen.
Vragen
- Is een hoekprofiel als druiprand een zinnige tussenoplossing, of zijn er betere opties zonder de dakbedekking open te maken? En schroef ik die gewoon in het EPDM aan de bovenzijde?
- Hoe pak ik de aangetaste onderkant van de dakrand nu het beste aan?
Alvast bedankt!
Los zittende stukken
/f/image/m7fC4zj4smbZojkqs8zeIIvQ.webp?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6JEWA479Xu7k7lhjKU3guV9f.png?f=user_large)
Na het weghalen:
/f/image/aNzA6kTuEt3rtVB3bYJ6bSuw.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RBKoA1o0OSwb7ozfE74EURdm.png?f=user_large)
Ook de onderkant is delamineerd, idealiter alles wegslopen.. nu geen optie
:strip_exif()/f/image/UgTc6RdTdSiMxNh07eAv0xYc.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 24% gewijzigd door 0re0 op 06-10-2026 15:44 ]
:strip_exif()/f/image/oYJ1706iq5jGo4b1OXX9klRJ.jpg?f=fotoalbum_large)