Audio interface / DAC advies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Wat is je budget?
€100-250, excl andere apparatuur.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Momenteel maak ik gebruik van een Beyerdynamic DT770 Pro 80ohm. Voor langere tijd heb ik de wens om (passieve) boekenplankspeakers te gaan gebruiken. Ik zou graag de mogelijkheid willen zien om zowel mijn hoofdtelefoon als de speakers via een apparaat te verbinden en dat ik eenvoudig tussen de twee outputs kan wisselen (graag niet softwarematig).

Ik heb al rondgevraagd en het algemene advies is om een DAC danwel een Audio Interface te zoeken die dit ondersteund. Versterker en speakers heb ik nog niet, het leek mij verstandig om hier mee te beginnen.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik zie vaak de Fosi Audio K7, Creative Sound Blaster X4 en de FIIO K11 voorbij komen. Daarnaast heb ik ook gekeken naar audio interfaces, maar daar heb ik helemaal geen kaast van gegeten.

Ik zie wisselende reviews van alle drie de apparaten, ik weet dus ook niet goed wat ik daar mee aan moet.

Alle reacties

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Daniel36

Lurkin in the shadows

Je bent sowieso een versterker nodig lijkt me.
De versterker stuurt het geluid naar de speakers tenzij je daar de plug van de koptelefoon induwt, dan gaat het naar de koptelefoon.
Ik zou een versterker kopen en aansluiten op je pc?
Afhankelijk van de mogelijkheden van de geluidskaart van de pc kun je kijken hoe je de versterker kunt aansluiten.

Zonder versterker met actieve speakers kan ook lijkt me.

Wat betreft budget kun je alle kanten op, van relatief goedkoop naar the sky is the limit.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:34
Een audiointerface werkt twee kanten op, je kan er ook analoge signalen mee omzetten naar digitaal bv tbv digital audio workstation software om zelf gemaakte muziek op te nemen.

Als ik jou wensen lees kom je op een DAC, al dan niet ingebouwd in een versterker om passieve speakers aan te sturen en je hoofdtelefoon. Actieve speakers kan ook, maar die hebben meestal geen hoofdtelefoonuitgang, dan heb je ook nog een dac met volume regelaar en hoofdtelefoon versterking nodig

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:08
Zoek je niet gewoon een versterker met koptelefoon uitgang?

Wat is de bron van je audio?

• ItMeAedri
  • Nu online
Josk79 schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 13:04:

Mogelijk, ik heb nog niet naar een versterker gezocht.

Ik wil de boel aan mijn PC aansluiten.
Daniel36 schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 12:12:
Je bent sowieso een versterker nodig lijkt me.
De versterker stuurt het geluid naar de speakers tenzij je daar de plug van de koptelefoon induwt, dan gaat het naar de koptelefoon.
Ik zou een versterker kopen en aansluiten op je pc?
Afhankelijk van de mogelijkheden van de geluidskaart van de pc kun je kijken hoe je de versterker kunt aansluiten.

Zonder versterker met actieve speakers kan ook lijkt me.

Wat betreft budget kun je alle kanten op, van relatief goedkoop naar the sky is the limit.
Als ik passieve speakers wil is een versterker sowieso nodig :)

[ Voor 53% gewijzigd door ItMeAedri op 06-10-2026 13:34 ]

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:11
Josk79 schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 13:04:

Dit dacht ik ook.
Je kan een (simpele) versterker aansluiten, bijvoorbeeld met 2 tulp stekkers (analoog, 2 kanaals) op je geluidskaart / moederbord.
Het downmixen doe je dan op je PC.
Of je neemt een surround sound versteker en sluit deze aan met een optische kabel (SPDIF).
Dan kan je het downmixen op je versterker doen.
De versterker levert dan het vermogen voor je passieve speakers. (of je koptelefoon)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• ItMeAedri
  • Nu online
GarBaGe schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 13:29:
[...]

Dit dacht ik ook.
Je kan een (simpele) versterker aansluiten, bijvoorbeeld met 2 tulp stekkers (analoog, 2 kanaals) op je geluidskaart / moederbord.
Het downmixen doe je dan op je PC.
Of je neemt een surround sound versteker en sluit deze aan met een optische kabel (SPDIF).
Dan kan je het downmixen op je versterker doen.
De versterker levert dan het vermogen voor je passieve speakers. (of je koptelefoon)
Ik wil juist niet via mijn OS de output kiezen.

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:20

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Heb zelf niet gekeken naar de DAC van de https://eu.fosiaudio.com/...grated-amplifier-with-dac maar zit zelf wel te kijken om een Fiio K11 icm een simpele versterker te vervangen voor deze.

De Fiio heeft namelijk wel een aantal issues met de bediening namelijk. Het is niet makkelijk met 1 knop om te schakelen van de front naar de rear. Het geluid is wel erg goed en de aansturing vanuit de PC is goed te doen.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:11
ItMeAedri schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 13:45:
[...]

Ik wil juist niet via mijn OS de output kiezen.
Ik had het over downmixen van 5.1, niet over output kiezen.
De meeste versterkers werken als volgt:
Geluid gaat standaard naar de aangesloten passieve speakers.
Prik je een 6,5mm koptelefoon plug in, dan schakelt ie automatisch over naar de koptelefoon.
Je kiest je output door wel of niet je koptelefoon in de versterker te prikken.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• ItMeAedri
  • Nu online
GarBaGe schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 13:52:
[...]

Ik had het over downmixen van 5.1, niet over output kiezen.
De meeste versterkers werken als volgt:
Geluid gaat standaard naar de aangesloten passieve speakers.
Prik je een 6,5mm koptelefoon plug in, dan schakelt ie automatisch over naar de koptelefoon.
Je kiest je output door wel of niet je koptelefoon in de versterker te prikken.
Ah excuus! Ik ben nog niet heel bedreven in het audio wereldje :)
Dat zou inderdaad een oplossing kunnen zijn.
Touchdomex schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 13:51:
Heb zelf niet gekeken naar de DAC van de https://eu.fosiaudio.com/...grated-amplifier-with-dac maar zit zelf wel te kijken om een Fiio K11 icm een simpele versterker te vervangen voor deze.

De Fiio heeft namelijk wel een aantal issues met de bediening namelijk. Het is niet makkelijk met 1 knop om te schakelen van de front naar de rear. Het geluid is wel erg goed en de aansturing vanuit de PC is goed te doen.
Bedoel je dat de Fosi niet makkelijk te wisselen is, of juist de Fiio?
Van wat ik begreep kan je de output van de Fiio wisselen door op de knop te dubbelklikken.

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Daniel36

Lurkin in the shadows

Mijn voorstel is versterker, twee passieve luidsprekers.
Dan koptelefoon op de aansluiting voorop de versterker.
Stekker erin is automatisch koptelefoon en andersom.

Versterker uitzoeken in de pricewatch op basis van wensen/vereisten en luidsprekers idem.

[ Voor 21% gewijzigd door Daniel36 op 06-10-2026 14:20 ]

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:20

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

ItMeAedri schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 14:08:
[...]

Ah excuus! Ik ben nog niet heel bedreven in het audio wereldje :)
Dat zou inderdaad een oplossing kunnen zijn.

[...]

Bedoel je dat de Fosi niet makkelijk te wisselen is, of juist de Fiio?
Van wat ik begreep kan je de output van de Fiio wisselen door op de knop te dubbelklikken.
Ik heb nu een Fiio. Ik moet eens gaan testen maar hoe ik het nu doe is het menu openen, naar de juiste setting scrollen (2 of 3 klikjes) en daar inhouden en vervolgens kan je met scrollen het selecteren. Alleen het display is moeilijk ik die zin omdat het maar 1 regel bevat en dan ook nog eens segmentLCD is.
Dat is duidelijk meer dan gewoon je koptelefoon erin pluggen en dat hij overschakelt. Andere wat wel weer een voordeel is dat ik de koptelefoon altijd aangesloten kan laten, Het is je usecase die hierin een verschil kan maken.

Ik wil de Fosi omdat die een DAC en Amp in 1 is, genoeg vermogen voor de speakers en ook koptelefoons kan doen. Heb een Grado SR125x dus ook niet de meest moeilijke om aan te sturen.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Pagina: 1