Vragen bij kwaliteit plaatsing nieuwe douchebak

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Laughton
  • Registratie: Oktober 2026
  • Laatst online: 11:28
Wij hebben een douchebak door een loodgietersbedrijf laten plaatsen en zetten onze vraagtekens bij de kwaliteit van de oplevering. Deze zorgen hebben wij aangegeven bij de loodgieter, maar op basis van zijn reactie lijkt deze het niet eens te zijn met onze punten. We realiseren ons dat het resultaat er altijd anders uit zal zien dan voorheen en willen niet onredelijk zijn tegenover de loodgieter, maar vragen ons af op welke punten we door moeten duwen en waar we mogelijk te veel hebben verwacht. Ons gevoel zegt dat dit geen permanente oplossing is en we zouden daarom graag jullie mening horen over het geheel. Daarvoor hieronder meer context en beeldmateriaal.

Onze oude stenen douchebak is gebarsten waarop wij het loodgietersbedrijf gebeld hebben, die een nieuwe bak hebben ingemeten welke vorige week is geïnstalleerd nadat we zelf de oude bak en wanden verwijderd hebben. Op voorhand is gezegd dat dezelfde bak niet leverbaar was waardoor de nieuwe bak zou verschillen van de oude, waar wij begrip voor hebben. De loodgieter heeft twee installateurs gestuurd die de nieuwe bak samen met de oude deuren/wanden als volgt terug geplaatst hebben. De factuur bedraagt €2000.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/dtct6jSd/Cabine-kit.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/vHwHhtSq/Deur-overhang.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/bNfNg9FL/Hoek-1-uitsteek.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/kXPXsvhc/Hoek-2-afwerking.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/SNbNdftd/Plint-kit-boven.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/TYj245ZJ/Plint-kit-onder-1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/sDPfNGtJ/Plint-kit-onder-2.jpg

Ons valt de volgende dingen op.

1. De kit rondom de bak in de cabine lijkt grof aangebracht te zijn en binnen de eerste dagen los te laten.

2. De deuren hangen aan beide zijden over de douchebak. Op zijn minst een van de deuren begint te verzakken waardoor deze niet langer parallel staat aan de muur en de cabine onder waar de deuren elkaar raken niet meer goed sluit.

3. De nieuwe bak is groter dan de oude waardoor deze uit steekt voorbij de wand, wat voorheen niet het geval was. Ons idee is dat dit komt door de vorm van de bak zoals te zien is op een van de foto's.

4. De plinten die op de vloer onder de bak geplaatst zijn laten los en komen naar buiten waardoor ze oneffen staan en de kit boven (verbinding met de bak) en onder (verbinding met de vloer) begonnen is met scheuren.

Mijn ingeving is dat er op verschillende plekken water onder de bak en onder de deuren kan komen met schimmel als gevolg, en de aansluiting van de bak met de muur niet netjes afgewerkt is. Bij de plaatsing heb ik meerdere keren zorg uitgesproken waarop de reactie van de installateurs vooral was, "Wat wil je dat ik er aan doe? We werken het netjes af." De loodgieter zijn positie lijkt te zijn dat het er nooit zo goed uit zal zien als voorheen en dit daarom is wat het is.

Wat denken jullie?

Alle reacties

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:54
Dit is broddelwerk.....maar dan nog een stukje slechter!

En die prijs, amai. Daar sla ik strak van achterover. Voor €2.000 koop je een nieuwe kleine badkamer.

Wat moet zo'n bak kosten? Eurootje of 150? Beetje kit erbij...max €200 ben je klaar.

Als je zelf de bak verwijderd hebt....waarom dan is vredesnaam niet zelf eentje terugplaatsen?

Voor nu de loodgieter de foto's sturen en vragen dit snel op te lossen omdat je nu waterschade oploopt onder de bak.

In de toekomst....doe dit gewoon zelf. Joeptoep is your friend.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 16:08
Laughton schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 10:55:
Wij hebben een douchebak door een loodgietersbedrijf laten plaatsen en zetten onze vraagtekens bij de kwaliteit van de oplevering. Deze zorgen hebben wij aangegeven bij de loodgieter, maar op basis van zijn reactie lijkt deze het niet eens te zijn met onze punten. We realiseren ons dat het resultaat er altijd anders uit zal zien dan voorheen en willen niet onredelijk zijn tegenover de loodgieter, maar vragen ons af op welke punten we door moeten duwen en waar we mogelijk te veel hebben verwacht. Ons gevoel zegt dat dit geen permanente oplossing is en we zouden daarom graag jullie mening horen over het geheel. Daarvoor hieronder meer context en beeldmateriaal.

Onze oude stenen douchebak is gebarsten waarop wij het loodgietersbedrijf gebeld hebben, die een nieuwe bak hebben ingemeten welke vorige week is geïnstalleerd nadat we zelf de oude bak en wanden verwijderd hebben. Op voorhand is gezegd dat dezelfde bak niet leverbaar was waardoor de nieuwe bak zou verschillen van de oude, waar wij begrip voor hebben. De loodgieter heeft twee installateurs gestuurd die de nieuwe bak samen met de oude deuren/wanden als volgt terug geplaatst hebben. De factuur bedraagt €2000.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ons valt de volgende dingen op.

1. De kit rondom de bak in de cabine lijkt grof aangebracht te zijn en binnen de eerste dagen los te laten.

2. De deuren hangen aan beide zijden over de douchebak. Op zijn minst een van de deuren begint te verzakken waardoor deze niet langer parallel staat aan de muur en de cabine onder waar de deuren elkaar raken niet meer goed sluit.

3. De nieuwe bak is groter dan de oude waardoor deze uit steekt voorbij de wand, wat voorheen niet het geval was. Ons idee is dat dit komt door de vorm van de bak zoals te zien is op een van de foto's.

4. De plinten die op de vloer onder de bak geplaatst zijn laten los en komen naar buiten waardoor ze oneffen staan en de kit boven (verbinding met de bak) en onder (verbinding met de vloer) begonnen is met scheuren.

Mijn ingeving is dat er op verschillende plekken water onder de bak en onder de deuren kan komen met schimmel als gevolg, en de aansluiting van de bak met de muur niet netjes afgewerkt is. Bij de plaatsing heb ik meerdere keren zorg uitgesproken waarop de reactie van de installateurs vooral was, "Wat wil je dat ik er aan doe? We werken het netjes af." De loodgieter zijn positie lijkt te zijn dat het er nooit zo goed uit zal zien als voorheen en dit daarom is wat het is.

Wat denken jullie?
Dit ziet er niet uit. Maar twee dingen onderscheiden:
  1. De bak is te groot. Wat heb je besteld? Want er is blijkbaar vooraf contact over geweest voordat je opdracht hebt gegeven. Is toen besproken dat de nieuwe bak niet zou passen en heb je dat bewust aanvaard? Of is alleen besproken dat hij er anders uit ziet (maar wel dezelfde maten zou hebben).
  2. De afwerking ziet er niet uit. Kit is slecht aangebracht en moet opnieuw. Dit lijkt ook niet waterdicht. Dat je douchewand loskomt is ook zorgelijk: komt deze los uit de wand aan de bovenkant? Dit is gevaarlijk, want als deze glazen wand loskomt en kapot valt terwijl jij daar op blote voeten staat... enfin.
Nummer 2 moeten ze oplossen. Nummer 1 is dus afhankelijk van wat is afgesproken.

Wat zegt de loodgieter zelf als je hem deze foto's stuurt?

• Laughton
  • Registratie: Oktober 2026
  • Laatst online: 11:28
Thanks voor de reacties.
Panzer_V schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 11:14:
Als je zelf de bak verwijderd hebt....waarom dan is vredesnaam niet zelf eentje terugplaatsen?

In de toekomst....doe dit gewoon zelf. Joeptoep is your friend.
Mijn vriendin is hoogzwanger en ik had mijn handen vol aan schilderwerk. Ons idee was hier een professional voor in te huren en de zorg uit te besteden, gezien het voor mij de eerste keer zou zijn met water te werken. Blijkt dat we er nieuwe zorgen voor in de plaats hebben gekregen.
Mr. Stom schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 11:14:
[...]

Dit ziet er niet uit. Maar twee dingen onderscheiden:
  1. De bak is te groot. Wat heb je besteld? Want er is blijkbaar vooraf contact over geweest voordat je opdracht hebt gegeven. Is toen besproken dat de nieuwe bak niet zou passen en heb je dat bewust aanvaard? Of is alleen besproken dat hij er anders uit ziet (maar wel dezelfde maten zou hebben).
  2. De afwerking ziet er niet uit. Kit is slecht aangebracht en moet opnieuw. Dit lijkt ook niet waterdicht. Dat je douchewand loskomt is ook zorgelijk: komt deze los uit de wand aan de bovenkant? Dit is gevaarlijk, want als deze glazen wand loskomt en kapot valt terwijl jij daar op blote voeten staat... enfin.
Nummer 2 moeten ze oplossen. Nummer 1 is dus afhankelijk van wat is afgesproken.

Wat zegt de loodgieter zelf als je hem deze foto's stuurt?
  1. Nee, er is alleen genoemd dat er een andere bak geplaatst zou worden dan de vorige, niets over het passen en de afwerking. Zo ver ik het begreep zijn dit gewoon standaardmaten (90x90).
  2. De deur lijkt niet goed vast te hangen in de rails en ik weet niet zeker wat de verklaring is. Ik zie een aantal lege schroefgaten, maar deze zitten niet waar ik ze zou verwachten. Mogelijk is er het een en ander gesleuteld om de deuren terug te krijgen boven de nieuwe, hogere bak en is dit niet goed gegaan.
De loodgieter zelf lijkt te suggereren dat wij te veel willen en dat er van te voren melding is gemaakt van de afwijkingen. Voor mij komt dit als nieuws, want ik had op deze oplossing vooraf geen akkoord gegeven en weet zeker dat er nooit iets is gezegd over het uitsteken voorbij de wand of de overhang van de deuren.

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:54
Laughton schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 11:28:

Mijn vriendin is hoogzwanger en ik had mijn handen vol aan schilderwerk. Ons idee was hier een professional voor in te huren en de zorg uit te besteden, gezien het voor mij de eerste keer zou zijn met water te werken. Blijkt dat we er nieuwe zorgen voor in de plaats hebben gekregen.
Gefeliciteerd met de zwangerschap!

Helaas zie je vaker, zeker hier op Tweakers, dat de situatie ‘zwangerschap’ flink uitgebuit wordt door bedrijven. Ik kan mij nog een topic herinneren van een situatie waarin een compleet nieuwe badkamer geplaatst is voor 40K+ waarbij onderdelen van €200 voor €2.500 op de factuur stonden, er broddelwerk geleverd is (hangend toilet vastzetten met 1 schroef, kranen scheef uitgelijnd), niets werkte etc. Uiteindelijk heeft de TS e.e.a. moeten slikken ‘want er was iemand zwanger dus geen tijd voor langdurige conflicten’.

Hopelijk is dit een les voor anderen….. En jullie heel veel sterkte gewenst met de oplossing van je probleem.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Die kitvoegen zijn niet goed schoongemaakt vooraf en het kitwerk zelf is ook echt niveautje doehetzelver voor de eerste keer. Dit is echt niet acceptabel. Er zijn stukken gemist en dit gaat gegarandeerd lekkage opleveren.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:31
dat die bak een beetje uitsteekt is nog tot daar aan toe misschien maar op een plek waar mogelijk overal water komt moet natuurlijk de kit overal netjes naadloos afsluiten.
Prima als de loodgieter niet kan kitten maar dan moet hij een kitter inhuren en dat laten uitvoeren. Dit kan zo niet.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 16:25
Troepwerkt dit, kan alleen maar huilen, dit (kitwerk) gaat lekken (en schade veroorzaken). Ik ben geen loodgieter en had dit beter en mooier gedaan! (heb wel zelf mijn badkamer gestript en opnieuw opgebouwd, incl elektra, waterleidingen, riolering, douche wtw, tegelen, kitten, dus heb wel wat ervaring)

Ik ben dan ook benieuwd of die de aansluiting wel goed heeft gemaakt op de afvoer..

[ Voor 57% gewijzigd door grasmanek94 op 06-10-2026 16:25 ]

Pagina: 1