Welke backup-strategie voor Proxmox

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Kroesss
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:53
Ik heb bij mij thuis een proxmox-installatie (op dit moment versie 9.2.4, maar dit zal gewoon meelopen met nieuwe versies), op een NUC met celeron-processor. Ik draai 1 VM (HomeAssistant) en een paar verschillende LXC's.

Het is allemaal beginnen als spelen, maar ondertussen worden de services die ik erop draai wel wat belangijker. Als alles crasht is er nog niet direct wat aan de hand, maar het zou wel enorm zonde zijn. En dus ben ik op zoek naar een goede backup-strategie.

Het is dus een thuis-setup, dus ik wil eigenlijk voorkomen dat ik er een tweede NUC naast moet zetten (wat als ik het goed begrepen heb wel de aanbeveling is voor Proxmox Backup Server). Ik ben kortweg op zoek naar een backup strategie die de balans heeft tussen gedegen backups aan de ene kant, en het voorkomen van veel kosten aan de andere kant.

Alle reacties

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:57

ResuCigam

BOFH

Proxmox heeft een ingebouwde backup functie waarmee je een image van je VM en containers naar bv een NAS of een fileshare op je eigen pc kunt laten maken. Je vindt deze in de web interface onder Datacenter/Backup.

We do what we must because we can.

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:44

strandbal

Was het maar zo'n feest.

De systeemeisen voor Proxmox Backup Server zijn natuurlijk wel een stuk lager dan die van je host. Eender welke oude PC werkt in principe prima.

Vanwege stroomkosten kan je nog slimmigheden inbouwen zoals afsluiten na de backup en op tijd weer starten, zodat 'ie niet altijd hoeft te draaien.

Proxmox backup server integreert wel het mooiste, en mocht je moeten recoveren is het al helemaal easy :)

Hier stond een dode link.

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:03

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

PBS niet laten backuppen op dezelfde disk als je containers/vms draaien, alles daar buiten is natuurlijk hoe veilig je het zelf wil.

Ik heb een NAS waar PBS waar de snapshots heen gaan, maar dit kan ook een externe schijf zijn. PBS doet deduplication dus alleen wat nieuw is (niet de hele snapshots eerste keer duurt altijd wel even, daarna in chunks) scheelt veel writes en belasting op een schijf.

[ Voor 11% gewijzigd door 42dpi op 06-10-2026 10:55 ]

Si vis pacem, para bellum

• Lauwie007
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:40
Ik heb zelf een vm draaien met proxmox backup server (PBS).
Dit maakt dat je wel het voordeel van PBS hebt, maar niet het aparte systeem.
Wat je alleen scherp moet hebben is dat, in disaster recovery, moet je eerst pbs zien te herstellen voordat je bij je backups kan.

Let ook op dat je de juiste frequentie enzo instelt.

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:12
Ik heb een tweede server draaien waar Proxmox op staat geinstalleerd. Deze staat standaard uit.

Om 00:30 gaat deze aan via ILO via een HA commando. Iets daarna schrijft m'n master Proxmox backups weg naar deze tweede server. Na een uurtje oid gaat hij weer uit, ook via een commando via HA.

Stel dat m'n mainserver crasht, hoef ik alleen de backup op te starten en de machines te restoren en het draait weer.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• Kroesss
Okee, dus PBS is wel een optie, maar als ik het goed begrijp is het dan eerst het opnieuw opzetten van Proxmox en een PBS-container, en dan kun je daarna de rest terughalen van de backups?

Dat zou voor mij prima werken denk ik (tenzij het opzetten van de PBS-container problematisch kan zijn in zo'n geval). Ik ben van plan om de backups naar mijn cloud-storage te laten sturen. Die heb ik toch al voor backups van bijvoorbeeld foto's en een dagelijkse backup van mijn laptop, dus dat zijn voor mij geen extra kosten, terwijl ik dan wel de 2 locaties uit de welbekende 3-2-1-strategie meepak.

@42dpi en @Lauwie007 jullie draaien dit volgens mij dus ook op deze manier (daarmee bedoel ik PBS als VM op de proxmox-installatie zelf). Hebben jullie nog tips of tricks waar ik rekening mee moet houden?

[ Voor 15% gewijzigd door Kroesss op 06-10-2026 11:06 ]

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Kroesss schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 11:03:
Okee, dus PBS is wel een optie, maar als ik het goed begrijp is het dan eerst het opnieuw opzetten van Proxmox en een PBS-container, en dan kun je daarna de rest terughalen van de backups?

Dat zou voor mij prima werken denk ik (tenzij het opzetten van de PBS-container problematisch kan zijn in zo'n geval). Ik ben van plan om de backups naar mijn cloud-storage te laten sturen. Die heb ik toch al voor backups van bijvoorbeeld foto's en een dagelijkse backup van mijn laptop, dus dat zijn voor mij geen extra kosten, terwijl ik dan wel de 2 locaties uit de welbekende 3-2-1-strategie meepak.

@42dpi en @Lauwie007 jullie draaien dit volgens mij dus ook op deze manier (daarmee bedoel ik PBS als VM op de proxmox-installatie zelf). Hebben jullie nog tips of tricks waar ik rekening mee moet houden?
Maar waarom dan PBS? Je kunt toch gewoon backups maken in je Proxmox? Eventueel een extra SSD in je server, dan blijven je de backups behouden als je reguliere schijf er de geest aan geeft.

En heb je al nagedacht over hoe je de backup in de cloud gaat krijgen? Je zou in principe een VZdump kunnen maken en deze via post-backup script met rclone naar je cloud sturen.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Ora et Labora schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 11:02:
Om 00:30 gaat deze aan via ILO via een HA commando.
Op dat moment is ook het hele huis wakker? Of is het geen DL380... ;)

Wel een mooie oplossing voor test- en acceptatie-omgevingen.

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Kroesss
barrymossel schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 11:17:
[...]

Maar waarom dan PBS? Je kunt toch gewoon backups maken in je Proxmox? Eventueel een extra SSD in je server, dan blijven je de backups behouden als je reguliere schijf er de geest aan geeft.

En heb je al nagedacht over hoe je de backup in de cloud gaat krijgen? Je zou in principe een VZdump kunnen maken en deze via post-backup script met rclone naar je cloud sturen.
Als ik het goed begrijp zijn de PBS-backups incrementeel. Je zult bij de reguliere backups zelf moeten opschonen, wat bij PBS denk ik niet hoeft.

Ik was van plan om de backups naar een cloud-opslag te sturen, als dan de hele NUC op een of andere manier ploft heb ik de backups nog.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:30

Cyphax

Moderator LNX/AI
PBS is eigenlijk alleen maar een opslag voor backups. Je zou die in een container kunnen opzetten en dan die als backup target gebruiken. Ik heb dat een tijdje zo gedraaid. Backups kwamen terecht op de server zelf maar binnen PBS had ik ook een tweede storage toegevoegd die naar mijn NAS verwees en daar een sync job voor aangemaakt.

Intussen heb ik de container verplaatst naar een Pi4 met 2 SSDs via USB. Backups worden wel nog steeds ook op de NAS geplaatst.
Kroesss schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 11:24:
[...]

Als ik het goed begrijp zijn de PBS-backups incrementeel. Je zult bij de reguliere backups zelf moeten opschonen, wat bij PBS denk ik niet hoeft.
Ja PBS slaat het op block-level op en dat is wel efficient. Je kiest binnen PBS zelf hoeveel backups je wilt bewaren en hoe lang enzo.

[ Voor 20% gewijzigd door Cyphax op 06-10-2026 11:27 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Ik draai PBS op mijn nas in een vm, pbs kan in proxmox maar als je server neergaat moet je eerst pbs opzetten en dan de backup terugzetten.

Kleine mini pc kan dit ook gewoon.

pbs kan gewoon scrubben van oude backups (retention)

• mfkne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:02
Ik heb bij mijn ouders (in een ander land) een Proxmox server staan, met daarop een VM met PBS, en daar doe ik iedere nacht backups van alle VMs naartoe. Dankzij deduplicatie verbruikt die veel minder opslagruimte dan als je andere backupdoelen (zoals een NAS) gebruikt. Ja, eerste backup duurt best lang, maar daarna worden alleen de deltas geschreven, dan gaat het best vlot.

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Kroesss schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 11:24:
[...]

Ik was van plan om de backups naar een cloud-opslag te sturen, als dan de hele NUC op een of andere manier ploft heb ik de backups nog.
Bij reguliere backups hoef je toch niet op te schonen als je retentie instelt? Je hebt wel telkens een volledige backup, dus dat is een nadeel.

Maar volgens mij is het naar de cloud sturen met PBS wel weer wat lastiger omdat de backups niet 1 bestand is dat je naar je cloud pusht. Dus daar zou ik dan wel even over nadenken hoe je dat gaat doen.

• Kroesss
barrymossel schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 12:39:
Maar volgens mij is het naar de cloud sturen met PBS wel weer wat lastiger omdat de backups niet 1 bestand is dat je naar je cloud pusht. Dus daar zou ik dan wel even over nadenken hoe je dat gaat doen.
Okee, dat was mij niet bekend, daar ga ik even induiken! Dank je voor de tip!

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

barrymossel schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 12:39:
[...]

Bij reguliere backups hoef je toch niet op te schonen als je retentie instelt? Je hebt wel telkens een volledige backup, dus dat is een nadeel.

Cloud moet je ook niet als enkel opslag voor PBS gebruiken. Cloud laat je backup sturen als in zijn geheel Rclone/ PBS remote en pas als PBS is klaar is en ook de garbage/scrub anders krijg je gezeik.

• Lauwie007
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:40

Ja, klopt in een VM of een LXC (weet het even niet uit mijn hoofd)

Ik heb een 3 node cluster trouwens.

Ik heb een externe HDD gekoppeld. Daar zitten de backups op
Daarnaast is er een sync job naar de cloud.

Als er iets mis gaat kan ik vanuit PBS redelijk vlot restoren vanaf de USB.

Mocht heel pbs crashen. Dan heb ik een 'backup pbs'. Dit is een opzichzelf staande container die ik kan opstarten op een andere node. En deze kan gewoon met de cloud verbinden en restore doen.

Zorg dat je de gegevens voor die backup allemaal ergens hebt staan en daarbij niet afhankelijk bent van je backups.

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:12
PD2JK schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 11:18:
[...]

Op dat moment is ook het hele huis wakker? Of is het geen DL380... ;)

Wel een mooie oplossing voor test- en acceptatie-omgevingen.
Haha nee, een HP Microserver, behalve een piep, verder niets. Ik heb ook de luxe dat het in een patchkast draait.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• Kroesss
Lauwie007 schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 13:40:
[...]

Ja, klopt in een VM of een LXC (weet het even niet uit mijn hoofd)

Ik heb een 3 node cluster trouwens.

Ik heb een externe HDD gekoppeld. Daar zitten de backups op
Daarnaast is er een sync job naar de cloud.

Als er iets mis gaat kan ik vanuit PBS redelijk vlot restoren vanaf de USB.

Mocht heel pbs crashen. Dan heb ik een 'backup pbs'. Dit is een opzichzelf staande container die ik kan opstarten op een andere node. En deze kan gewoon met de cloud verbinden en restore doen.

Zorg dat je de gegevens voor die backup allemaal ergens hebt staan en daarbij niet afhankelijk bent van je backups.
Ah, toch wel een redelijk andere (en heftigere) omgeving dan wat ik heb draaien (1 node, that's it).

• jant
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Kroesss schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 14:04:
[...]

Ah, toch wel een redelijk andere (en heftigere) omgeving dan wat ik heb draaien (1 node, that's it).
Tuxis runt een free tier PBS dienst voor je homelab.
Is kennelijk momenteel niet aan te vragen.

[ Voor 12% gewijzigd door jant op 06-10-2026 15:08 ]

Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

jant schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 14:35:
[...]

Tuxis runt een free tier PBS dienst voor je homelab.
Encryptie wel aanzetten, en rekening houden wat gratis is biedt geen garanties.

Pagina: 1